Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3192
https://edition.cnn.com/2020/02/27/h...ess/index.html

Interessant lesning, nå kan jeg ikke mye om syre, men dette viser jo at lsd virkelig har potensiale i behandling av psykiske lidelser.

I tillegg til at skadevirkninger ikke er alvorlige, selv på ekstreme doseringer. Nå kan man jo ikke fraskrive at høye doseringer potensielt kan gjøre skade utifra denne saken, men interessant fordeom
Anonym bruker
"Ivrig Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vist ikke første gang noen har gjort den feilen: https://www.thestranger.com/features...lling-yourself

(Usikker på hvor sikker source det er tho)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det samme kan sies om en nær-døden opplevelse. Som dette sikkert på mange måter var.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan noen oversette denne til norsk eller forklare kort hva som står på norsk? Heh..
noen trodde et pulver var kokain og sniffet det, men pulveret var egentlig LSD (syre).
den vanlige dosen kokain personen trodde den tok tilsvarte 55mg LSD, eller 55000 mikrogram som er måleenheten brukt på doseringer av LSD.
(de regnet 100 mikrogram som èn dose)

personen husker ikke hva som skjedde mens påvirket, men spøy ofte de neste 24 timene, og de resterende 12 timene av de 24 husker hun at hun følte seg euforisk.

neste dag våknet hun igjen og trengte plutselig ikke morfin på 5 dager før hun trengte en mye mindre dose morfin + en mikro-dose LSD hver 3 dag de neste 2 årene for å kontrollere smertene av borreliose hun hadde sliti med de siste (nesten) 30 årene.
I tillegg står det om en jente som fikk diagnosen bipolar lidelse som 15 åring og hadde hatt psykoser og vrangforestillinger siden 12 års alderen. Ved en feiltakelse fikk hun 1000ug istedenfor 100ug på en fest.

Ble liggende på gulvet i fosterstilling, så ambulanse ble rekvirert. Da de kom var hun våken og mottakende, men ble sendt på sykehus. Da faren kom sa hun "Det er over" og faren trodde hun mente lsd-trippen, men hun mente egentlig at den bipolar lidelsen var kurert og at hun nå hadde en "normal hjerne" .

13 år senere var hun fremdels symptomfri og fødte et friskt barn.
Sist endret av junkrat; 28. februar 2020 kl. 22:06.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jada dette høres jo riktig lovende ut. Lsd var vel igrunnen utviklet til medisinsk bruk? Før kosmonautene fant syra? Var et internasjonalt band på 60-70 tallet som mistet en av sine medlemmer til LSD, pink floyd het bandet. Han ene i bandet var vist stor bidragsyter men brukte syre for å bli kreativ og tok så mye over kort tid at det sies at han aldri landet og ble gående i evig psykose, paranoid og vrangforestilt. Men det er kanskje bare en rockehistorie som liksom skal vise hvor farlig narkotika er? Kanskje han var gærn alt før han startet på syre? Eller at han var arvelig belastet for sinnslidelser og rocke livet tok knekken på han?

Tror jeg leste en artikkel at det i noen få land fortsatt blir brukt lsd i eksperimentell behandling sammen med samtaleterapi eller andre former for behandling mot psykiske lidelser.
Dette er veldig interessant.

Slet selv en del med allergier og er i dag helt kurert.
Kuren? En heftig syretripp på den værste pollenvåren jeg noen sinne kan huske - man kunne se tykke gule skyer med pollen fly gjennom skogen.
Dette er også tilfelle for en venn av meg.

Hadde også veldig angst en sommer noen år tilbake hvor en 200 - 250 ish LSD dose regelrett rev det ut av kroppen min.

For meg er det såre enkelt: dette er medisin, og medisin uten sidestykke.
Greit det har vært spekulert i alt fra behandling av traumer og diverse psykiske lidelser, men jeg er overbevist om at vi bare har skrapet overflaten av hva disse substansene kan helbrede.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan noen oversette denne til norsk eller forklare kort hva som står på norsk? Heh..
Vis hele sitatet...
lim inn linken på google translate og de oversetter hele siden for deg når du klikker på linken
Dette har faktisk skjedd før. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...129381/?page=1 interessant lesning for de som er interessert i det.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det samme kan sies om en nær-døden opplevelse. Som dette sikkert på mange måter var.
Vis hele sitatet...
Indeed. Det å ha gjennomgått en kritisk hendelse og bli ivaretatt på sykehuset at et profesjonelt team med familie rundt seg, har nok ledet til mange spontane forbedringer. Derfor er disse studiene interessante i seg selv, men ikke noe å dra konklusjoner fra.
Anonym bruker
"Definert Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Av LSD, psilocybin, meskalin og weed så er det vel kun meskalin man faktisk kan ta dødelig overdose på?
Sitat av Picard Vis innlegg
Indeed. Det å ha gjennomgått en kritisk hendelse og bli ivaretatt på sykehuset at et profesjonelt team med familie rundt seg, har nok ledet til mange spontane forbedringer. Derfor er disse studiene interessante i seg selv, men ikke noe å dra konklusjoner fra.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke at en ung kvinne som har har vært svært alvorlig psykisk syk siden 12 års alderen har mange innleggelser bak seg? Dette var neppe første gang foreldra stod bekymret ved siden av senga hennes på hospitalet. Men ja det er jo fortsatt kun en anekdote.

Stemmer det forresten at LSD den dag i dag brukes som medisin? Er det noe som da skrives ut på resept "til alle" slik folk får cannabis resepter i USA selv om kun er cannabis til hygge og ikke medisinsk bruk? Noen som vet hvilke land som skriver ut farmasøytisk LSD?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jada dette høres jo riktig lovende ut. Lsd var vel igrunnen utviklet til medisinsk bruk? Fhttps://freak.no/forum/images/smilies/freak/tongue.gifør kosmonautene fant syra?
Vis hele sitatet...
Ikke helt, de jobbet med ekstrakt fra ergot soppen (Claviceps purpurea og strandløk (Drimia maritima) for å finne et analeptikum, et stimulant for respirasjon. Han lagde flere lyserg syre analoger fra ergot og LSD var en av de, men uten å gjøre noen tester så ble stoffet lagt bort. Det var først 5 år senere når han tok frem stoffet igjen at han ved feiltakelse absorberte noe av stoffet gjennom huden og vi fikk den berømte historien om verdens første sykkeltur på LSD.
Hoffman viste frem stoffet til andre vitenskapelige kolleger og det ble en ganske stor snakkis, det tok frem til 1947 før LSD ble kommersielt tilgjengelig som "Delysid".

Jeg tror folk kanskje ikke er helt klar over hvor ekstatiske endel vitenskapsfolk var over LSD: De eksperimenterte veldig mye med det, i alle mulige applikasjoner og scenarioer, de hadde dog mindre innsikt i medisin og farmakologi vi har nå, men det ble eksperimenter veldig mye og ble til og med gitt til intetanende folk for å studere effektene.

Men, litt som med paranormal forskning under den kalde krigen: Etter mange forsøk så står man igjen med nesten flere spørsmål enn svar, LSD er unektelig et interessant stoff men å bruke det i noen som helst praktisk applikasjon blir fåfengt.



Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var et internasjonalt band på 60-70 tallet som mistet en av sine medlemmer til LSD, pink floyd het bandet. Han ene i bandet var vist stor bidragsyter men brukte syre for å bli kreativ og tok så mye over kort tid at det sies at han aldri landet og ble gående i evig psykose, paranoid og vrangforestilt. Men det er kanskje bare en rockehistorie som liksom skal vise hvor farlig narkotika er? Kanskje han var gærn alt før han startet på syre? Eller at han var arvelig belastet for sinnslidelser og rocke livet tok knekken på han?
Vis hele sitatet...
ETT BAND? Du må ofre tie-dye skjorter til de mekaniske alvene og be Jerry Garcia om evig tilgivelse...

Pink Floyd et av de mest ikoniske psykedelisk rock bandene i historien, og så kjent for sine ekstravagante konserter som satt milepæler i ukjente kategorier som lysdesign, teknologiske løsninger og PA systemer etc etc... Var kjent for å være glad i alternative rusmidler, oftest LSD, bandmedlemmet du tenker på var Syd Barrett, som etter en stund begynte å utagere ganske merkelige, han gjorde gitaren sin ustemt midt under konsert, ofte spillte han ikke i det hele tatt og var generelt en merkelig fyr, det er mange historier der han bare stirrer tomt mot programledere som prøver å stille han spørsmål.

Han forlater bandet og gjør noen prosjekter her og der før pengene tar slutt og han flyttet tilbake ved Moren i Cambridge.

Søsteren nevnte at Barry og alle søskenene var "på spektrumet" angående aspergers syndrom, men at han aldri hadde blitt behandlet for noe psykisk lidelse. Bandmedlemmene sier han brøt sammen og at det hadde skjedd med eller uten LSD men at det var en katalysator for hendelsen som visstnok skjedde brått, han endret personlighet fort.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror jeg leste en artikkel at det i noen få land fortsatt blir brukt lsd i eksperimentell behandling sammen med samtaleterapi eller andre former for behandling mot psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Dette er der vi er nå, og det jobbes endel med dette felter, Denne TED talken can være interessant.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Stemmer det forresten at LSD den dag i dag brukes som medisin? Er det noe som da skrives ut på resept "til alle" slik folk får cannabis resepter i USA selv om kun er cannabis til hygge og ikke medisinsk bruk? Noen som vet hvilke land som skriver ut farmasøytisk LSD?
Vis hele sitatet...
Psilocybin har fått breakthrough status hos FDA. Ingen av delene er kommersielt tilgjengelig enda.
Dette er der vi er nå, og det jobbes endel med dette felter, Denne TED talken can være interessant.
Vis hele sitatet...
Var grei nok den, men det er vel kanskje litt som bukken som passer havresekken det å ta det han sier for god fisk? Ser jo ut til at han har brukt faktisk hele sitt voksne liv til psykadelika og deler av ungdommen så ikke umulig det blir vrient å sortere prioriteringer etter en så lang kamp. Men vi får se hva utfallet blir.

Det er vel endel kaktus psykadelika klinikker i sør-amerika? Kan det virke på samme måte som lsd eller mdma i en terapautisk setting?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det fins en omvei rundt det farmakologiske argumentet. Man kan peke på at subjektivt verdifulle opplevelser, innbilt og fra ens egen "circuit board" kan være det som egentlig helbreder, reformaterer, defragmenterer, whatever.

Det er derfor jeg brukte "nær døden" sammenligningen. Fordi det å subjektivt, uavhengig av om det er reellt, stirre døden, stort tap og skade i hvitøynene, har en stor evne til å få oss endre oss, reflektere, gjøre nye valg, tenke på nytt.

Det er utforsket på så mange plan. Dodecha argumenterer bra, men "Praktisk applikasjon" kan tolkes veldig vidt.
Å ha en god kveld, å ha en god helg, å ha en stor musikalsk eller kunstnerisk opplevelse, faller nok innenfor
"praktisk applikasjon", selv tolket strengt.

Man kan overføre dette til MDMA mot traumer, ptsd, overgrep etc - det er samtalen og "mindspacen" som rusmidlet setter deg i, og de økte mulighetene til psykologisk behandling av seg selv, som kanskje er den store effekten.

Og så tørster jo maaaange etter en mystisk opplevelse. Jordan Petersons popularitet er et levende eksempel på dette,
hans "mening" kan til en viss grad innfortolkes som folks hunger etter mytene, retning i livet, tilknytning og spiritualitet.
Sist endret av meaculpaUIO; 29. februar 2020 kl. 20:24.
Jeg er autist og bruker mye stoff altfor mye speed for det er jo gratis her i bygda. Men lsd er bare good times og terapi for meg. Fikk foren tid tilbake 300mcg fordelt på to biter fersken godteri. Tok en, men tenke fuck it og tok begge. Jeg hatet å dusje, with a passion, stinket sikkert til tider, men holdt meg alene da. Nå på trippen tok jeg av en eller annen grunn en dusj, og det var så rensende, rent, deilig og terpautisk. Jeg elsker å dusje nå, dusjer tre ganger så ofte som før, minst, og likevel er det ikke hver dag. Det hjelper ikke at med mitt insomnia lignende søvnproblem gjør meg uvullig til å kle av meg for natten, for jeg står jo nesten oppp igjen med en gang. Men jeg lever på den syretrippen enda, jeg så meg selv utenfra liksom. skal faktisk dusje når eg skriver dette ferdig.

Dere vet hvor lett det er å se andres problem og hva de burde gjort med det. jeg fikk det om meg selv, løste mange problemer på en tripp, skikelige livsproblemer. Så lsd er medisin i rette omstendigheter, men det kan nok ogåsuge sjelen din inn i et evig mørke om du ikke tåler lsd så godt. Jeg har alltid likt å trippe, men får sjelden sjangsen, og må være bra psykisk for å kunne gjøre det, igjen, vanskelig å få til pga gratis speed på døren og skudd etter skudd hele døgnet.

En jeg kjenner gikk til ketamin behandlingmot depresjon i oslo, sofie etellerannet klinikken. Du måvære hundre prosent rusfri, cannabis og syre osv går greit, men igen tunge russkadede folk får dette, buhu. Jeg mener de får venfloni hånden og får infusjon med ketamin i over en time, det ok en sang på playlisten hans å komme dit han ville, og det er sammen med en terpaut som tror på dette. Du jobber med problemer fordi du ser det utenfra eller fra et nytt ståsted der du sernye løsninger på enkleproblemer som kanha vokst seg store. Min bekjente sier det er det eneste som touchet hans depresjon. Uten å si for mye var depresjonen pga en familiemedlem med alvorlig ruslidelse overmange vonde barndomsår.

s
Sist endret av saviour; 1. mars 2020 kl. 03:34.