Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2090
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, etter flere år med depresjon og sosial angst i moderat form begynner jeg nå å vurdere antidepressiva.
Har ikke snakket med legen om det enda, men har gått til psykolog i 3,5 år uten at det har hjulpet nevneverdig.

Har egentlig unngått denne type medisin så lenge som mulig pga mye negativitet rundt dette, men føler nå tiden snart er inne for å gi det et ærlig forsøk.

Spørsmålet er egentlig hvilke type har du forsøkt? Hvilke fungerte og hvilke gjorde ikke?

Føler en del fastleger ikke har helt oversikt over hvilke medisiner som bør prøves ut først og liknende, men bare deler ut cipralex og håper det fungerer. Tenkte kanskje være litt forberedt til en diskusjon.

Finnes det feks antidepressiva som fungerer mer rettet mot symptomer som utmattelse enn andre?
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig fornøyd med cipralex (escitalopram).
Har hatt angst siden jeg var 17-18. Cipralex har gitt meg mitt normale liv tilbake. Gikk på de i litt over et år, så trappet ned og var angstfri i et par år. Etter et hardt samlivsbrudd så var panikkangsten plutselig tilbake. Tilbake på cipralex og ting normaliserte seg iløpet av 1-2mnd.

Bare vær obs på bivirkningene i oppstarten. De kan være ganske tøffe. Jeg visste hva som kom og fikk sykmeldt meg i 2 uker under oppstarten.
Ellers vær også forberedt på å få svakere ereksjon om du er mann, og forsinket orgasme.. Kan holde på i flere timer..
Jeg tenker ganske likt som trådstarter her. Psykologen min har foreslått antidepressivaen Wellbutrin som en mulighet for å også få mere energi. Jeg leser om wellbutrin at den hjelper også mot nikotinavhengighet. Bruker mye snus. Vurderer oppstart på denne medisinen da den virker som et kinderegg mot mine plager. Erfaringer?
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk angst av wellbutrin. Men har hørt den virker for noen.

Har brukt effexor i perioder og er utrolig fornøyd med den.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen erfaringer med om denne type medisin "løser" søvnproblemer jeg mistenker er relatert til depresjonen?
Når jeg sto på ssri hadde jeg god hjelp i cipralex. Men det er kommet en relativt ny en som heter Brintellix og har hørt mange mener den er veldig god. Det er så individuelt dette med medisiner så en får bare prøve seg frem. Lykke til og håper du finner en medisin som fungerer for deg.
Har møtt en ung lege som mente at det var best å ta Cipralex om kvelden for å sove bedre. Hadde aldri hørt det før så jeg er i tvil.

Kanskje den kan fjerne noe tankespinn hvis du lider av det når du vil sove. Ellers opplevde jeg det som mer stimulerende totalt sett. Det er ikke bånn gass og full fart. Mer som omdu har begge hendene på rattet hele tiden mens du humper avgårde i første gir. Akkurat utmattelse og apati tror jeg det kan virke mot.

Det er vanskelig å beskrive noe som forandrer deg på en måte som påvirker hvordan du beskriver ting.
Det er ikke bare tull at det kan forandre personligheten din, men som legen som pusha det på meg sa "det er vel også poenget, fordi du liker ikke den du er nå"

Du vet ikke helt hva du går til, og som sagt er det vanskelig å beskrive skikkelig. Har hatt tre fire fastleger og ingen av de kunne beskrive det i noe særlig detalj.

Jeg syntes det gjorde meg litt samvittighetsløs og robot aktig. Hvis jeg f.eks kranglet med noen og var for kjip så ville jeg vanligvis komme tilbake og beklage og prøve å forbedre stemninga. Ikke på Cipralex. Da var det avfeid og glemt ganske kjapt.

Hvis du ikke er så deppa at du ikke kommer deg av flekken så har jeg tro på det. Men hvis du er litt utilfreds så blir du ikke tilfreds. Bare bytter til en annen rastløs form for utilfredshet
Jeg har prøvd cipralex, men den ga meg nedsatt sexlyst, mindre matlyst og tungt humør. Lite energi.

Gikk over til Wellbutrin og greide kjenne på andre følelser enn bare tomhet. Fikk ekstra energi, trengte ikke like mye søvn som før ��
Matlyst.
Litt skjelvinger og økt angst som bivirkning men jeg har det mye bedre nå enn jeg har hatt på mange år.
Jeg har fått prøve de alle fra cipramil og oppover, til og med effexor. Jeg tar aldri det dritet igjen, det ødela flere år av livet mitt. Hunden er min antidepresiva.

s
Har ikke noe særlig meninger om medisinvalg, men har du gått til psykolog for moderat angst i tre og et halvt år uten noen effekt, da er det på tide at du bytter psykolog.
Ved utmattelse/lite energi kan Wellbutrin være et alternativ. Den øker nivåene av dopamin og noradrenalin, ingen andre antidepressiva virker på dopamin i særlig grad. Den er beslekta med sentralstimulerende som ritalin i så måte, men virker tregere så den har ikke ruspotensiale. Ofte fører den dog til mindre søvn og noe mer angst for disponerte så sliter man med angst og lite søvn er den ofte en dårlig deal. Den gir som regel redusert matlyst og vektnedgang i motsetning til nær sagt alle andre ADer.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Har ikke noe særlig meninger om medisinvalg, men har du gått til psykolog for moderat angst i tre og et halvt år uten noen effekt, da er det på tide at du bytter psykolog.
Vis hele sitatet...
Ja, er klar over det og er i en prosess med bytte, men slik det fungerer i Norge p.d.d er det lange køer og ventetider.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis det er behandlingsresistent depresjon, så syns jeg ikke lenger det er noe problematisk å anbefale folk å prøve sopp.