Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1399
Hei.
Vurderer å lære meditasjon.
Så praktisere på morgenen.

Noen som har prøvd Acem?
Erfaringer?
Nei, men jeg har kjennskap til Transcendental Meditasjon/ mantra meditasjon. Jeg syns det er diggere å følge en guided meditasjon på YouTube og vare sitte stille i mitt eget sinn.

Sjekk ut headspace om du vil lære å meditere, en veldig fin app for akkurat det målet.
Takk ronniba.
Kan du linke til noen bra YouTube-videoer?
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Takk ronniba.
Kan du linke til noen bra YouTube-videoer?
Vis hele sitatet...
Skal prøve å huske det når jeg kommer hjem. Men, om du har null erfaring, så sjekk ut Headspace først, de fleste klippene jeg har på YouTube er 1-4 timer lange meditasjoner og i starten sovner de fleste etter 15-20 min
Ok titegn
Waking up appen er også meget bra.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei.
Har registrert bruker på Headspace.
Tenkte å starte Basics-kurs i morgen tidlig.

Er dette anbefalt for ferskinger?
Eller noen annet kurs hos Headspace?
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hei.
Har registrert bruker på Headspace.
Tenkte å starte Basics-kurs i morgen tidlig.

Er dette anbefalt for ferskinger?
Eller noen annet kurs hos Headspace?
Vis hele sitatet...
Det er en veldig fin start det. Bare lek deg i appen og følg rådene de gir
Ønsker å anbefale mindfullness for å få en grei start og lære noen triks for å komme igang��
Ok

Da blir det Basics-kurs(Headspace) på morgenen.
Så blir det fysisk oppmøte på Acem i oktober.
Acem er den sekulære versjonen av "transcendental meditasjon", som igjen er en variant av såkalt mantra-meditasjon, dvs at objektet du konsentrerer deg om er den stadige gjentagelsen av en frase eller en setning eller en lyd.

Metoden er altså en variant av konsentrasjonsmeditasjon, dvs en type metode hvor man forsøker å fastholde oppmerksomheten på et utvalgt objekt. Slike meditasjonsobjekter kan bestå av nesten hva som helst, f.eks følelsen av brystet som hever og senker seg når man puster, lyden av rennende vann i en bekk, å stirre på et løvblad, en indre visualisering, oppmerksom tilstedeværelse i erfaringen av de fem sansene fra øyeblikk til øyeblikk, et cetera.

Ulike religiøse og ideologiske grupper har gjerne sine foretrukne metoder og meditasjonsobjekter - og især har de sine foretrukne tolkninger og metafysiske forklaringsmodeller (enten disse er religiøse eller sekulærpsykologiske) - men i praksis er det min erfaring at man individuelt gjerne responderer ulikt på ulike objekter, og at det kan derfor være lurt å prøve ut forskjellige teknikker/objekter for å finne ut hva som gir best individuell effekt.

Personlig synes jeg eksempelvis at mantra-meditasjon (ala ACEM) er tungrodde greier, mens kasina-meditasjon er mye lettere, ala https://firekasina.org/
Har du Spotify?

https://open.spotify.com/track/5FFnp...xxxx=copy-link

Uavhengig av hvilken praksis du går for, så er denne en fin introduksjon.