Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 6818
Jeg holder på med en rapport hvor jeg objektivt vurderer farene/uskyldigheten med cannabis. Problemet jeg konstant har er at det hovedsaklig er to sider, de som er for og de som er imot, hvor begge parter bruker alle midler som er mulig for å overbevise om at de har rett. Med andre ord driver alle med propagandaspredning, og det blir vanskelig å finne den virkelige sannheten.

Eks: Om det foreligger en rapport hvor noe er blitt bevis og taler i mot en av partene vil denne parten grave grundig i denne rapporten og finne bevis for at informasjonen som foreligger er feil eller påvirket av tidligere propaganda.

Hvordan kan man finne informasjon som er objektiv og som ikke har blitt påvirket så man kan komme til en skikkelig konklusjon om cannabis er farlig eller ei?

Jeg håper de som svarer kan prøve å holde seg objektive, for jeg vil komme til bunns i denne saken.
Vell, selv om man er for cannabis så kan man jo holde seg objektiv.
Det finnes flere rapporter om emnet. Du kan sjekke ut filmen "the union: the business behind getting high", ikke at den er så objektiv at det gjør noe, men intervjuobjektene er høytstående personer som ordlegger seg godt. De refererer også til forskningsrapporter.
Sist endret av Doc. Lester; 24. juni 2011 kl. 22:25.
Sitat av Lujei Vis innlegg
Igjen så er cannabis et mindre skadelig legemiddel
Vis hele sitatet...
Det trenger du ikke forklare meg,da jeg har veldig mye erfaring med cannabis og morfin.
Men ærlig talt,så er cannabis ett av de rusmidlene som har lettest for og forsterke psykiske plager og forårsake depresjon oss uttsatte individer.
Dette ovenfor gjelder da ved missbruk.
Røyker selv mange dager i uka så erfaring har jeg.
Sannheten ligger i dokumentarer. Det finnes dritmange dokumentarer om evnet. Mange av de er tilgjengelige på torrentsider. Blandt annet:

- Cannabis.Whats.The.Harm.S01E01
- Cannabis.Whats.The.Harm.S01E02
- What if Cannabis Cured Cancer - by Len Richmond (2010)
- BBC:Cannabis The Evil Weed
- How Drugs Work - Cannabis (BBC 2011)
- National.Geographic.Drugs.Inc.Cannabis
- BBC - Horizon - Cannabis: The Evil Weed?

Husker spesielt en dokumentar om en dame i 30-årene som skulle sjekke ut dette, og prøvde det selv. Husker ikke hva den heter, men kanskje den er listet over.

Kan selvsagt ikke linke de til deg, men du finner den på en piratbukt lett tilgjengelig Håper dette var til nytte. Det har hvertfall vært det for meg ^^,
Sist endret av Handyman88; 24. juni 2011 kl. 22:50. Grunn: oppdeling
Du (ts) har misforstått...
Det viser seg at desto mer en person setter seg ned og leser igjennom forskning på forbudspolitikk, cannabis, og andre rusmidlers psykiske og fysiske faremomenter. Dessto mer begynner personen å helle over mot legalisering.

De fleste av de hellig overbeviste forbuds tilhengerene er folk uten utdanning på emnet. (pun intended )

(med dette har eg generalisert noe jævlig, det er ikkje så svart kvitt som dette. MEN den vanlige mann i gata uten utdanning på cannabis eller forbudspolitikk ER som oftest imot legalisering.)

Du må enkelt og greit bruke din egen kritiske sans til å gå igjennom argumenter, forskning og sette ting opp mot hverandre og prøve litt forskjellige perspektiver

Lykke til !
Sist endret av GrønnUgle; 24. juni 2011 kl. 22:52.
Sitat av Handyman88 Vis innlegg

Husker spesielt en dokumentar om en dame i 30-årene som skulle sjekke ut dette, og prøvde det selv. Husker ikke hva den heter, men kanskje den er listet over.
Vis hele sitatet...
Den heter vel, Should I smoke dope.
Sist endret av kimmy9gga; 24. juni 2011 kl. 22:56.
Cannabis skader deg ikke fysisk, men psyken din blir jo ødelagt ved langvarig bruk. Det er ikke noe stort problem å røyke litt et par ganger i måneden på fest, akkurat som det ikke er noe problem å drikke alkohol et par ganger i måneden på fest, men når du begynner å ruse deg daglig blir det problemer uansett stoff.

Til dere som røyker hver dag: Kan dere helt ærlig si at det er ufarlig? Jeg kjenner flere som gjør det dårlig på skolen, har droppet ut av skolen, skulker mye og som generelt har ødelagt mye for seg selv pga. hasjrøyking. De merker det tydeligvis ikke selv, men for noen som ser det utenfra ser man store forandringer. De blir sløve, ødelegger døgnrytmen, blir dummere, bruker alt av penger for å ruse seg, begynner å skulke osv.
Problemet er ikke de fysiske bivirkningene, for de er tilsynelatende ikke-eksisterende. Problemet er at hvis du, som med alle andre stoffer, bruker det ofte over lengre perioder ødelegger psyken din.

Edit: Og når det gjelder legalisering: Hvis cannabis blir legalisert kommer forbruket bare til å øke selv om kriminaliteten kanskje går litt ned. Jeg mener at det er bedre å ha et par dealere i hver by enn at "alle" begynner å bruke cannabis. Hvis det hadde vært så lett som å gå å kjøpe det på butikken tror jeg nok at jeg hadde begynt å røyke mye mer enn de få gangene i året jeg gjør det nå.
Sist endret av drittunge; 24. juni 2011 kl. 23:04.
Sitat av Jallis370 Vis innlegg
Hvordan kan man finne informasjon som er objektiv og som ikke har blitt påvirket så man kan komme til en skikkelig konklusjon om cannabis er farlig eller ei?
Vis hele sitatet...
Konklusjonen er vel strengt talt at cannabis er farlig, har du kilder på at det er ufarlig? kan vi få se?

Men alt er farlig her i livet, så farlig i forhold til hva?
Er det farlig i forhold til basehopping?
eller til motorsykler?
eller sukker?

Alt er relativt.

Det "farligste" med cannabis blir ofte nevnt å være at man øker risikoen for å bli pskykotisk. Det høres jo meget farlig ut, men ser man litt etter så gir selv en tredobling av denne risikoen fortsatt relativ liten risiko.
Forøvrig så øker man risikoen ved alkoholbruk også.

Igjen, alt er relativt.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Det trenger du ikke forklare meg,da jeg har veldig mye erfaring med cannabis og morfin.
Men ærlig talt,så er cannabis ett av de rusmidlene som har lettest for og forsterke psykiske plager og forårsake depresjon oss uttsatte individer.
Dette ovenfor gjelder da ved missbruk.
Røyker selv mange dager i uka så erfaring har jeg.
Vis hele sitatet...
Det er få bivirkninger enn hva det er på morfin. Avhengighet! Cannabis kan kurere mange sykdommer, forhindre smerte osv.. you know the drill. Og det finnes strains som hjelper på deprasjon.
Jeg sliter med kronisk migrene/Hodepine, og tar meg gjerne en pjall noen ganger for uken, så erfaring har vi begge.
Sitat av Lujei Vis innlegg
Det er få bivirkninger enn hva det er på morfin. Avhengighet! Cannabis kan kurere mange sykdommer, forhindre smerte osv.. you know the drill. Og det finnes strains som hjelper på deprasjon.
Jeg sliter med kronisk migrene/Hodepine, og tar meg gjerne en pjall noen ganger for uken, så erfaring har vi begge.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt kreft og gått igjennom strålebehandling,så tro du meg,jeg veit sinnsykt godt om cannabis medisinske potensiale.
Men det forandrer ikke det faktum at cannabis har en lei tendens til og forsterke psykiske plager i lengden.Det hjelper godt der og da,men det blir forverret med tiden uten at man skjønner det selv.
Sist endret av Dodecha; 24. juni 2011 kl. 23:33. Grunn: Fjernet OT.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Cannabis skader deg ikke fysisk, men psyken din blir jo ødelagt ved langvarig bruk. Det er ikke noe stort problem å røyke litt et par ganger i måneden på fest, akkurat som det ikke er noe problem å drikke alkohol et par ganger i måneden på fest, men når du begynner å ruse deg daglig blir det problemer uansett stoff.

Til dere som røyker hver dag: Kan dere helt ærlig si at det er ufarlig? Jeg kjenner flere som gjør det dårlig på skolen, har droppet ut av skolen, skulker mye og som generelt har ødelagt mye for seg selv pga. hasjrøyking. De merker det tydeligvis ikke selv, men for noen som ser det utenfra ser man store forandringer. De blir sløve, ødelegger døgnrytmen, blir dummere, bruker alt av penger for å ruse seg, begynner å skulke osv.
Problemet er ikke de fysiske bivirkningene, for de er tilsynelatende ikke-eksisterende. Problemet er at hvis du, som med alle andre stoffer, bruker det ofte over lengre perioder ødelegger psyken din.

Edit: Og når det gjelder legalisering: Hvis cannabis blir legalisert kommer forbruket bare til å øke selv om kriminaliteten kanskje går litt ned. Jeg mener at det er bedre å ha et par dealere i hver by enn at "alle" begynner å bruke cannabis. Hvis det hadde vært så lett som å gå å kjøpe det på butikken tror jeg nok at jeg hadde begynt å røyke mye mer enn de få gangene i året jeg gjør det nå.
Vis hele sitatet...
Så var det påan igjen ...

Til ditt første poeng så er det som du sier ikkje bra å missbruke noe som helst. raver man rundt stein hele dagen så er det sjelden konstruktivt for livet. raver man rundt drita full hele dagen, så dør man dog sansynligvis av nyresvikt el. etter en stund.

Ditt andre poeng synes eg er litt feil. Du mener de har droppa ut av skolen og slikt på grunn av hasjen eg mener det er minst like stor sansynlighet for at det er andre grunner til både å droppe ut og å røyke hasj enn nettop hasjen. Det er mange som overhodet ikkje finner seg tilrette i dagens samfunn. At noen av de også har begynt med hasj er nok mer en konsekvens, enn det er grunnen. Eg vet for eksempel om mangen som har droppa ut av skolen, de aller fleste av de har aldri prøvd hasj.

Ta for eksempel Nederland; etter avkriminaliseringen har antallet av personer som noengang har prøvd cannabis gått opp. mens antallet av daglige brukere har gått ned.
Altså, flere som har prøvd.. men færre som misbruker.
Er ikke det positivt?

Forøvrig så vil en legalisering forhåpentlig vis innebære mer informasjon til ungdom, samt vanskeligere å få kjøpt for mindreårige.

innformasjon og kunnskap vil hindre misbruk.
det tror ihvertfall eg.
Sist endret av GrønnUgle; 24. juni 2011 kl. 23:16.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Forøvrig så øker man risikoen ved alkoholbruk også.
Vis hele sitatet...
Og det er vel heller ingen tvil om at hvis alkohol hadde kommet på markedet i dag, så hadde det blitt forbudt.
Innlegget ditt fikk du forresten et poeng på.

Sitat av Lujei Vis innlegg
Det er få bivirkninger enn hva det er på morfin. Avhengighet! Cannabis kan kurere mange sykdommer, forhindre smerte osv.. you know the drill. Og det finnes strains som hjelper på deprasjon.
Vis hele sitatet...
Mange sykdommer er å ta i. At den kan kurere bl.a. grønn stær og lindre kvalme er sant.
Dessuten er også cannabis avhengighetsskapende, bare ikke ikke fysisk. Derimot kan man bli avhengig av tilstanden man blir i. Den avslappende, "chille" følelsen, kan være avhengighetsskapende, da man i ettertid ønsker tilbake til denne tilstanden. Når en x antall mengde for å oppnå denne tilstanden, velger dessverre mange og bruke andre stoffer for å oppnå det samme. Dette skjer dog ikke alle, men å si at det er få bivirkninger, og at det ikke er avhengighetsskapende blir feil. Korttidshukommelsen blir også dårligere med fast bruk, dog så opplever mange at kreativiteten og hukommelsen blir bedre.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ditt andre poeng synes eg er litt feil. Du mener de har droppa ut av skolen og slikt på grunn av hasjen eg mener det er minst like stor sansynlighet for at det er andre grunner til både å droppe ut og å røyke hasj enn nettop hasjen. Det er mange som overhodet ikkje finner seg tilrette i dagens samfunn. At noen av de også har begynt med hasj er mer en konsekvens enn en grunn.

Ta for eksempel Nederland; etter avkriminaliseringen har antallet av personer som noengang har prøvd cannabis gått opp. mens antallet av daglige brukere har gått ned.
Altså, flere som har prøvd.. men færre som misbruker.
Er ikke det positivt?

Forøvrig så vil en legalisering forhåpentlig vis innebære mer informasjon til ungdom, samt vanskeligere å få kjøpt for mindreårige.

innformasjon og kunnskap vil hindre misbruk.
det tror ihvertfall eg.
Vis hele sitatet...
Det er jo kanskje sant det du sier, men alle jeg tenkte på da jeg skrev det har til felles at de røyker cannabis nesten daglig. Man ødelegger nok skolegangen sin uansett hva man ruser seg på hvis man gjør det daglig, men cannabis virker så ufarlig at det skal mye mindre til å røyke daglig enn å f.eks. bøtte innpå en flaske sprit hver dag (liten overdrivelse).

Når det gjelder legaliseringen og statistikken du kom med har jeg aldri sett på statistikker når det gjelder dette, så der regner jeg med du har bedre grunnlag enn meg til å si noe om det. Det gir likevel mer mening at det blir flere brukere, for min fornuft tilsier at lettere tilgang gir økt forbruk. Det med tilgang for mindreårige kommer nok også veldig an på personen. Jeg hadde ingen problemer med å skaffe alkohol fra vinmonopolet da jeg var 14 år, men jeg hadde aldri i verden turt å kjøpe hasj fra en dealer.

Informasjonen man får i dag er jeg enig i at er alt for dårlig. Hadde det ikke vært for egne erfaringer, venner og internett hadde jeg trodd at hasj var livsfarlig på lik linje med f.eks. heroin. Uansett om det kanskje kommer til å komme noen positive virkninger av legalisering, så tror jeg nok at jeg kommer til å forbli motstander av legalisering hvis de ikke lager et veldig bra system når det gjelder distribuering og aldersgrenser.
Sitat av MrVictor Vis innlegg

Mange sykdommer er å ta i. At den kan kurere bl.a. grønn stær og lindre kvalme er sant.
Dessuten er også cannabis avhengighetsskapende, bare ikke ikke fysisk. Derimot kan man bli avhengig av tilstanden man blir i. Den avslappende, "chille" følelsen, kan være avhengighetsskapende, da man i ettertid ønsker tilbake til denne tilstanden. Når en x antall mengde for å oppnå denne tilstanden, velger dessverre mange og bruke andre stoffer for å oppnå det samme. Dette skjer dog ikke alle, men å si at det er få bivirkninger, og at det ikke er avhengighetsskapende blir feil. Korttidshukommelsen blir også dårligere med fast bruk, dog så opplever mange at kreativiteten og hukommelsen blir bedre.
Vis hele sitatet...
Psykisk avhengighetsskapende, ja. Men det skjer ikke om du tar deg en johnny en gang i blant, da skal du ha røykt ofte.
Må si jeg må le når det kommer til "gateway theory" Fåtall tyr til sterkere stoffer når de røyker hasj. Da kommer man tilbake til kriminaliseringen som gjør at man kommer inn i rusmiljø etc...
Ang det du sier om at man går over til sterkere stoffer, da er det vel det samme med alkohol? De fleste begynner med alkoholen
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det er jo kanskje sant det du sier, men alle jeg tenkte på da jeg skrev det har til felles at de røyker cannabis nesten daglig. Man ødelegger nok skolegangen sin uansett hva man ruser seg på hvis man gjør det daglig, men cannabis virker så ufarlig at det skal mye mindre til å røyke daglig enn å f.eks. bøtte innpå en flaske sprit hver dag (liten overdrivelse).
Vis hele sitatet...
Er enig med deg her, mens cannabis kansje er mindre farlig å misbruke, så er det også lettere å missbruke det. Men er den beste hjelpen for disse som har droppa ut å gi de bøter og rulleblad? eller samtaler og hjelp til å komme seg ajour med skolen eventuelt arbeid igjen?

Sitat av drittunge Vis innlegg
Når det gjelder legaliseringen og statistikken du kom med har jeg aldri sett på statistikker når det gjelder dette, så der regner jeg med du har bedre grunnlag enn meg til å si noe om det. Det gir likevel mer mening at det blir flere brukere, for min fornuft tilsier at lettere tilgang gir økt forbruk. Det med tilgang for mindreårige kommer nok også veldig an på personen. Jeg hadde ingen problemer med å skaffe alkohol fra vinmonopolet da jeg var 14 år, men jeg hadde aldri i verden turt å kjøpe hasj fra en dealer.
Vis hele sitatet...
Det kommer altid an på personen, men eg ser for meg at ved legalisering så kan man bruke en del politiresurser på å ta personer som selger til mindreårige. og dermed gjøre det like, eller mer "forbudt" for en 14 åring å kjøpe hasj enn nå.

Sitat av drittunge Vis innlegg
Informasjonen man får i dag er jeg enig i at er alt for dårlig. Hadde det ikke vært for egne erfaringer, venner og internett hadde jeg trodd at hasj var livsfarlig på lik linje med f.eks. heroin. Uansett om det kanskje kommer til å komme noen positive virkninger av legalisering, så tror jeg nok at jeg kommer til å forbli motstander av legalisering hvis de ikke lager et veldig bra system når det gjelder distribuering og aldersgrenser.
Vis hele sitatet...
Du etterlyser ett seriøst program og regler for hvordan en legalisering skal gjennomføres. Eg kunne ikke vært mer enig.
For eg er tillhengeren av "legaliser og kontroller" og da holder det ikke på noen måte å bare oppheve forbudet.

Men lenge før vi kan utarbeide ett system for dette, så må vi få politikerene til å åpne for seriøs debatt, der tilogmed politikerene selv må holde seg til faktabasert kunnskap om cannabis.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du (trådstarter) tar opp et veldig viktig poeng i debatten, folk presenterer rapporter og motparten vil grave så dypt som mulig for å finne små biter informasjon som vil tale til deres favør. Jeg vet dette godt, for jeg har selv vært en av de.

Cannabis er ikke så svart-hvitt som endel vil ha det til, det er en plante hvis virkning kan ha både gode og dårlige sider, avhengig av situasjon og personen som bruker det.
Ja det hjelper folk som går på cellegift til å få opp appetitten, men samtidig hjelper det også sofaslitende stonere om å holde seg der, og ikke bidra stort i samfunnet. Alt går ned til hvordan den brukes, på samme måte som man kan argumentere for at våpen er en god ting i noen situasjoner, men blir helt feil i andre.

De to kildene jeg hittil har funnet interessant er CEDRO rapportene fra amsterdam, som tar for seg den sosialantropologiske vinkelen av saken: http://www.cedro-uva.org/lib/index.html
Spesiellt denne men det er mange andre gode rapporter der.
Den andre kilden er en rapport som ble bestillt av the house of lords, UK: http://www.parliament.the-stationery.../151/15101.htm

Jeg håper virkelig disse kildene hjelper deg, og at flere bidrar med saklige kilder.
Sitat av Lujei Vis innlegg
Psykisk avhengighetsskapende, ja. Men det skjer ikke om du tar deg en johnny en gang i blant, da skal du ha røykt ofte.
Må si jeg må le når det kommer til "gateway theory" Fåtall tyr til sterkere stoffer når de røyker hasj. Da kommer man tilbake til kriminaliseringen som gjør at man kommer inn i rusmiljø etc...
Ang det du sier om at man går over til sterkere stoffer, da er det vel det samme med alkohol? De fleste begynner med alkoholen
Vis hele sitatet...
Du kan le så mye du vil, men det tyder mer på uvitenhet. For jo, når et stoff ikke er sterkt nok til å gi den virkningen man vil ha, så går man over til et sterkere stoff.
Nevnte hverken kriminalisering eller "rusmiljø". Går fint an å bruke sterkere narkotika uten å komme i noe spesielt "rusmiljø." Selv om mange andre bruker de argumentene, så får du heller le av dem, og ikke av personer som faktisk vet hva de snakker om.
Hvis du orket å lese resten av innlegget som du refererer til, så ser du at jeg også dro opp det med alkoholen. Alkohol hadde nemlig blitt forbudt ved lov om det hadde "kommet" i dag. Det av samme grunn.
Sitat av MrVictor Vis innlegg
Du kan le så mye du vil, men det tyder mer på uvitenhet. For jo, når et stoff ikke er sterkt nok til å gi den virkningen man vil ha, så går man over til et sterkere stoff.
Vis hele sitatet...
Og med det viser du at du aldri har prøvd cannabis, og ikke aner hvilken rus det gir.
Samt at du ikkje har satt deg inn i forskning på temaet heller, og dermed snakker ut ifra din egen forestilling av saken.
Sist endret av GrønnUgle; 25. juni 2011 kl. 01:12.
Hva jeg har gjort av kriminelle handlinger, orker jeg ikke å skrive på et forum. Ved bruk av cannabis så får man faktisk en rus som noen ønsker å få igjen, veldig ofte. Jeg bruker hverken ord som ingen eller alle, men at det forekommer.
Og jo, forskningen viser akkurat det jeg sier. For hvis en person får en perfekt tilstand, for han av 0,2 i starten, men at det ikke er nok for å gi ønsket effekt etter aktivt brukt. Tror du han kommer til å øke mengden/gå over til sterkere, eller tror du han fortsetter med 0,2?

Det er virkelig ikke meningen å ødelegge trådstarters diskusjon med egen diskusjon, så jeg kommer mest sannsynlig ikke til å fortsette denne diskusjonen, da jeg synes at problemstillingen til denne tråden er mer en nok å snakke om. Innlegg som lages for å sverte meg, vil jeg selvfølgelig svare på.
Sist endret av MrVictor; 25. juni 2011 kl. 01:24.
Så det du sier er at etter å ha blitt vant med hasjrusen så er det ikkje lenger like godt, og da vil han ha et sterkere stoff som gir ham mer av den rusen en hasj gjør.

vel, enlighten me.. hvilket stoff gir en sterkere hasj-rus enn hasj??
amfetamin, heroin, xtc, ghb, lsd, psilosybin, 2c-b, kokain --- ???

alle disse stoffene gir en helt totalt forskjellig rus enn hasj.
om han vil ha mer rus en 0.2 hasj gir ham, så går han nok (skrekk og gru) over til 0.3 0.4 el...

Men en ting har du rett i:
dette ble meget off-topic..
Sist endret av GrønnUgle; 25. juni 2011 kl. 01:39.
Så lenge man hovedsakelig ikke har noen som helst erfaring med cannabis, bør man også la være å bruke temaet som debatt mot andre. Personlig har jeg ingenting negativ respons ang. bruk av marijuana og hasj, men er veldig forsiktig når det kommer til bruk og vane/hobbybruk og kos. Men tror ikke dette har så mye å si! Sleit med å slutte med et par glass vin hver kveld en periode pga vane, men tror det går på noe av det samme som med cannabis. Ikke noe stor deal. Som å slutte å drikke cola hver dag egentlig. Vanedannende og ikke avhengighetsskapende!
Det er sent, så jeg orket ikke lese alle postene (orket ikke lese noen..) men cannabis er IKKE ufarlig, på noen måte. Som alt annet i denne verden er det måteholdet som som utgjør den store forskjellen.

Spørsmålet er for meg om kriminalisering av bruk, legalisering og regulering, eller strengere straffer er det som minsker misbruken, eller ganske enkelt bruken av stoffet. For meg er svaret ganske enkelt, etter å ha sett rapporter ifra "forsøks land" som tidligere har hatt store problemer med rusmisbruk av alle slag.
Sitat av MrVictor Vis innlegg
Du kan le så mye du vil, men det tyder mer på uvitenhet. For jo, når et stoff ikke er sterkt nok til å gi den virkningen man vil ha, så går man over til et sterkere stoff.
Nevnte hverken kriminalisering eller "rusmiljø". Går fint an å bruke sterkere narkotika uten å komme i noe spesielt "rusmiljø." Selv om mange andre bruker de argumentene, så får du heller le av dem, og ikke av personer som faktisk vet hva de snakker om.
Hvis du orket å lese resten av innlegget som du refererer til, så ser du at jeg også dro opp det med alkoholen. Alkohol hadde nemlig blitt forbudt ved lov om det hadde "kommet" i dag. Det av samme grunn.
Vis hele sitatet...
Les inlegget omigjen og les hva jeg mener. Du kan ikke ha røykt før, fordi det ser ikke ut som du vet noe om rusen. Fordi det er mange som holder seg til cannabis og bare et få tall går over til sterkere stoffer, Noe som staten legger stor vekt på.
Det du sier om alkoholen er ikke til stor hjelp
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Konklusjon utifra dette forumet: Det er hovedsaklig to sider av saken og begge mener at de har rett og nekter å gi etter fordi motparten heller ikke vil inngå komromiss og dette gjøre at man aldri vil kunne finne ut hva den virkelige sannheten egentlig er.

Det påstås at cannabis er mindre farlig, men grunnet at det er ulovlig er det praktisk talt umulig å drive skikkelig forskning for å finne sannheten, og det hele er såppas tabu at ingen høyere opp tør debatere saken uten å ta det useriøst.

Det er åpenbart ugler i mosen hos begge parter, men det meste tyder på at motstanderne er de som har minst rett utifra alt jeg har lest og hørt hittil. Forøvrig kan jeg legge til at det at presidenten i USA ikke svarte på noen av spørmålene om lovene rundt cannabis enda over 50% av alle de framstemte spørsmålene omhandlet det beviser at noe er alvorlig galt i denne debatten.
Jeg mener cannabis er langt farligere enn alkohol, hvis man skal sette det opp mot noe. Mange forskningsrapporter konkluderer med at cannabis er mindre farlig, men jeg mener det er bullshit. Måten cannabis skader deg er ikke målbar på samme måte som alkohol sin skadelighet. Cannabis kan fucke deg enten ved at du enten blir full on psyko, eller bare generelt dårligere psyke. Folk som kjenner folk som røyker vet hva jeg snakker om.. Og gi faen i "det er personenes feil, ikke stoffet!". Når det skjer med så mange er det åpenbart noe galt med hva de røyker.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg mener cannabis er langt farligere enn alkohol, hvis man skal sette det opp mot noe. Mange forskningsrapporter konkluderer med at cannabis er mindre farlig, men jeg mener det er bullshit. Måten cannabis skader deg er ikke målbar på samme måte som alkohol sin skadelighet. Cannabis kan fucke deg enten ved at du enten blir full on psyko, eller bare generelt dårligere psyke. Folk som kjenner folk som røyker vet hva jeg snakker om.. Og gi faen i "det er personenes feil, ikke stoffet!". Når det skjer med så mange er det åpenbart noe galt med hva de røyker.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Det er klart at cannabis kan være skadelig, men er ikke i nærheten av de skadene som ett alkoholmisbruk kan forårsake. Jeg har to i nær familie som har misbrukt alkohol og piller. Hadde de misbrukt cannabis i stedet så hadde det vært bedre for alle parter. Det er nå en ganske unison oppfattelse blant politikere, fagpersonell og befolkningen ellers om at cannabis er mindre skadelig enn alkohol.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg mener cannabis er langt farligere enn alkohol, hvis man skal sette det opp mot noe. Mange forskningsrapporter konkluderer med at cannabis er mindre farlig, men jeg mener det er bullshit. Måten cannabis skader deg er ikke målbar på samme måte som alkohol sin skadelighet. Cannabis kan fucke deg enten ved at du enten blir full on psyko, eller bare generelt dårligere psyke. Folk som kjenner folk som røyker vet hva jeg snakker om.. Og gi faen i "det er personenes feil, ikke stoffet!". Når det skjer med så mange er det åpenbart noe galt med hva de røyker.
Vis hele sitatet...
For det første er jeg ikke helt enig i det du sier, men her er det vel strengt talt snakk om ruspåvirket føring av bil, og ikke en som har fått psykose(?) e.l. av å ha røykt cannabis for deretter å ha kjørt bil. Det blir er helt annen emne.

Forresten så vil jeg tro at flere personer får "blackout" av å drikke mye alkohol enn det er personer som havner i psykose av å røyke (mye) cannabis.
Jeg ville personlig risikert å havne i en psykose enn å drikke meg i hjel, eller bli banket opp til jeg blir invalid pga noe jeg gjorde i en agressiv full tilstand.

Problemet med legalisering er i mine øyne at stoffet blir lagt mer vekt på og fler får opp intreressen for dette. Da også unge som også vil søke eldre for å få skaffet. På samme måte som sikkert unge skaffer alkohol i dag.

Selv har jeg ingen erfaringer med psykose hos de jeg kjenner som røyker dette. Skulle likt at han som påstod at det var så utrolig mange som fikk dette kunne ramse opp en kilde siden jeg ikke tror han i et slikt aggressivt og subjektivt innlegg.

Selv om jeg har HØRT noe lignende. Men selv har jeg lært at man ikke skal tro på alt man hører.

Men perrsonlig mener jeg at ikke hasj er for alle. Misbruker man det er man skækk i utgangspunktet og burde ikke trenge Cannabis. Man burde også ha selvkontroll og kunne kjenne sine begrensninger og hvis psyken sier i fra.
Sist endret av Prompdompap; 3. februar 2012 kl. 14:45.
Kan nevne til TS at det er veldig mange med legaliserings-briller her på bruket, selv om brorparten av de kan argumentere for seg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du tar feil. Det er klart at cannabis kan være skadelig, men er ikke i nærheten av de skadene som ett alkoholmisbruk kan forårsake. Jeg har to i nær familie som har misbrukt alkohol og piller. Hadde de misbrukt cannabis i stedet så hadde det vært bedre for alle parter. Det er nå en ganske unison oppfattelse blant politikere, fagpersonell og befolkningen ellers om at cannabis er mindre skadelig enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Å misbruke alkohol er i de fleste tilfeller mer skadelig enn å misbruke av cannabis, ja. Men så kan du jo se på hvor mange av røykerne som misbruker kiefen, og hvor mange av drikkerne som misbruker alkoholen. Eller hvor mange som blir skada av hasj, og hvor mange som skades av alkohol. Jeg har ingen tall, da det er umulig å måle skadeligheten av cannabis på lik måte som alkohol. Men dette gir kanskje en pekepinn: http://freak.no/forum/showthread.php?t=207258

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Jeg ville personlig risikert å havne i en psykose enn å drikke meg i hjel, eller bli banket opp til jeg blir invalid pga noe jeg gjorde i en agressiv full tilstand.
Vis hele sitatet...
Argumenter som dette er idiotiske. Hvor mange blir banket opp til de er invalide eller drikker seg til døde? Det er ikke så jævla mange. Å finne ut hvor mange som får psykose(forøvrig er ikke psykose det skumleste, men varige problemer) er umulig. Men du kan jo ta en titt på linken over.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Argumenter som dette er idiotiske. Hvor mange blir banket opp til de er invalide eller drikker seg til døde? Det er ikke så jævla mange. Å finne ut hvor mange som får psykose(forøvrig er ikke psykose det skumleste, men varige problemer) er umulig. Men du kan jo ta en titt på linken over.
Vis hele sitatet...
Hærverk, slåssing, 14 åringer som må pumpes, fyllekjøring og mer til er helt forbanna vanlig hver eneste helg i alle norske storbyer.. Det dør folk jevnlig på grunn av alkohol. og de samfunsmessige kostnadene med helgefylla er ganske alvorlige..

Ifølge "skador av hasj och marijuana" En svensk, konservativ sammenfatning av et bra lass med forskningsrapporter gjennom tidene gir sjangsen for at en person som prøver cannabis på et tidspunkt i livet kan anse seg selv som "beroande" (avhengig, dog med en meget bred liste av kritterier for når man kan kalle noen avhengig) til 10%.. sjangsen for å utvikle en psykose er 1 % (10% for en som var avhengig)

Dog var denne risikoen betydelig større om personen begynte med cannabis i ung alder..

En avhengig person vil altså med 90% sansynlighet aldri utvikle noe psykose
Det hadde vært fint om folk kunne komme med beviser istedet for å komme med påstander eller å linke til sider som også bare kommer med påstander. Det er meningen å være objektiv, altså skal man ikke ha med sin personlige mening. Det er tross alt personlige meninger som hindrer oss i å komme fram til sannheten.

Har du fakta du vil komme med så kom med kilden.
Og slutt med karangling om personlige meninger, begge parter er for bastante til at diskusjonene bærer frukter.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Hva er "sannheten" om hva som helst? Hvor ligger sannheten om alkohol?

Du kan godt si "Alkohol er helt greit så lenge man bruker det i moderasjon" eller man kan si "Alkohol er et farlig rusmiddel med destruktiv rus og sterkt avhengighetspotensiale"

Det finnes jo egentlig ikke én, objektiv sannhet om noe som helst.

Jeg mener det er opp til hvert enkelt individ og sjekke kildene på informasjonen de leser og velge selv om de mener argumentene eller de vitenskapelige eksperimentene passer til en slik konklusjon etc.

Dessverre har den generelle befolkning ofte mindre rasjonelle måter å tolke informasjon på
Sist endret av lex123; 3. februar 2012 kl. 17:01.
Skadevirkningene til alkohol, både fysiske og samfunnsmessige er godt dokumenterte og kan lett bevises. Ja, noen mener at det er mer skadelig enn alle, men slingringsbånd rundt meninger er det alltid rom for, for alle er stort sett enige om saken.

Men slingringsbåndet rundt meninger om cannabis har ryki for lenge sia, ved tanke på at noen mener man dør av en joint mens andre mener man blir smartere av den, derfor kan vi ikke ta med meninger i denne debatten. Vi må finne fakta som kan bevises og der ligger utfordringen.

Selvsagt kan også faktakilder inneholde feil og enkelte forskere og professorer kan la sine meninger påvirke kilden sin, men det er først der man må gjøre opp en vurdering i forhold til andre kilder av samme kaliber for å kunne lese imellom linjene. Men de svarene jeg har fått her hittil er stort sett bare personlige meninger og linker til organisasjoner som har sin agenda, enten det er for eller imot, og det blir helt feil i forhold til hva temaet er i denne tråden jeg starta.

Finn fakta og hold dere objektive. Om noen ikke veit hva det å være objektiv betyr så undersøk det først.
Sist endret av Jallis370; 3. februar 2012 kl. 17:30.
Sannheten er at noen få ikke tåler det, mange vil periodvis missbruke det, mens mange aldri vil oppleve betydelige negative følger av det.

Det finnes tallmateriale som f.eks grønnugle viser til, men det er veldig vanskelig å komme med håndfast dokumentasjon i den ene eller andre retningen. Dette er ikke bare fordi debatten er polarisert, men også fordi det finnes gode argumenter i begge retninger. Det er ikke sånn at den ene parten har rett og den andre ar feil, men at folk vektlegger forskjellige kriterier i forskjellig grad.

De som er imot vektlegger eksempelvis problemene rundt økt tilgang, sosial aksept og økt sjanse for å trigge latente psykiske lidelser, mens de som er for vil peke på at økt tilgang ikke nødvendigvis gir økt forbruk, at sannsynligheten for å trigge psykiske lidelser er ubetydelig lav, og at mindre negative samfunnsmessige konsekvenser rettferdiggjøres ved at man tar knekken på mye organisert kriminalitet.

Det er med andre ord ikke snakk om "rett" og "galt", enda det som nevnt tidligere unektelig er en trend at de som ikke vet stort om emnet er på "mot legalisering"-siden. Dette mener jeg er en konsekvens av at det de siste 50 årene har vært sterke økonomiske og politiske krefter som jobber nettopp mot legalisering, mens "for"-siden domineres av personlige interesser. At stadig flere trekker mot for-siden i takt med opplysning og et mer nyansert syn på cannabis taler imidlertid for at sannheten er litt lenger mot "for" enn samfunnet generelt
Det er nettopp derfor jeg starta denne tråden, for å finne håndfast dokumentasjon som er så lite påvirka av politiske og aktivistiske syn som mulig. Har du noe så sleng alt ut. Når vi først har noen kilder så kan vi starte å analysere dem og se om vi finner en nærmere konklusjon.

De som ikke har kilder kan se om de finner noen istedet for å si at noe er fakta og være basta bom på det.
Sist endret av Jallis370; 3. februar 2012 kl. 17:46.
Nå er _min oppfattning_ at, Ja, mange hasjrøykere glorifiserer det og driver propaganda. Ja, folk som ikke røyker hovudsaklig har sterke negative meninger og driver propaganda.

Men; andelen folk med objektivt syn er nok myye større i røyker-gruppen.

Folk som ikke røyker har fort for å svare at det er "røyke propaganda" med en gang en røyker åpner munnen. Storsett fordi det er flere argumenter for avkriminalisering enn det er i mot.
Kan tenkte meg at grunnen til at det fort blir stemplet som propaganda er fordi ikke-røykere som oftest har fått flere generasjoners mot-propaganda spikret inn i underbevistheten, og et argument for å bruke et "narkotikum" fra en som bruker det fort bare blir oppfattet som "vås" og "røykepropaganda".

Men don't get me wrong, er nok av stoner-propaganda rundt om kring også. Nok av folk som setter resten av oss i et dårlig lys.

Og som hasjrøyker; Ja. Det er negative sider til cannabis. Det er et rusmiddel, og som alle andre rusmiddler skal det behandles med respekt. Det er en grense mellom bruk og misbruk som kan krysses. Slik er det med alle rusmiddler. Røyker en hasj hver dag fra morgen til kveld, så kan en nok bli dysfunksjonell i samfunnet. Men en blir da minst like dysfunksjonell av å drikke alkohol hver dag, til en sammenligning.

Ved en legalisering og en "normalisering" av cannabis tror jeg misbruket hadde gått betraktelig ned. Har selv røyka meg fjern før skole i mine yngre dager. Hadde cannabis vert solgt på pol og vært normaliser på lik linje som alkohol tror jeg dog at jeg på den alderen hadde hatt større respekt for det, og en større forståelse for forskjellen mellom bruk og misbruk.

Mine meninger og oppfattninger. Det er lov å være uenig.
Sist endret av McHoover; 3. februar 2012 kl. 17:49.
Alle stoffer er vel skadelige, om de misbrukes. Spiser jeg 10 cheeseburgere hverdag vil det også være farlig.

Det mest skadelige rusmiddel - "Er" alkohol.

"Multicriteria decision analysis (MCDA) modeling showed that heroin, crack cocaine, and methamphetamine were the most harmful drugs to individuals (part scores 34, 37, and 32, respectively), whereas alcohol, heroin, and crack cocaine were the most harmful to others (46, 21, and 17, respectively). Overall, alcohol was the most harmful drug (overall harm score 72), with heroin (55) and crack cocaine (54) in second and third places (see chart above)."


Link til rapport

http://1.bp.blogspot.com/_otfwl2zc6Qc/TM8eBioVqiI/AAAAAAAAOnY/dLCfrYTOeYg/s1600/drugharm.jpg

-----------------------

http://macnomics.files.wordpress.com/2011/05/comparecht3.gif

Hvorfor marijuana burde legaliseres - Engelsk

Videre kan du jo lese litt her.

http://norml.org/library/health-repo...th-mythology#1

Jeg vil forresten legge til at jeg ikke røyker cannabis, men har gjort. (Om det skulle ha noe å si).


Studie som viser at trappetrinns modellen ikke funker.
http://www.kznhealth.gov.za/mental/marijuana.pdf

"Using marijuana puts children and teens in contact with people who are users and sellers of other drugs. So there is more of a risk that a marijuana user will be exposed to and urged to try more drugs." (From Marijuana: Facts for Teens, 1998
Vis hele sitatet...
Altså, det er ikke selve stoffet som gjør at du hopper videre, men det at det er under svart-marked.
For mer info kan du lese litt her : http://www.mjlegal.org/gateway.html <-- på siden er det henvisninger til rapporter gjort av RAND, The institute of medice + mer.

uansett, lykke til med oppgaven.
Sist endret av Saint123; 3. februar 2012 kl. 18:22.
Sitat av Jallis370 Vis innlegg
Det er nettopp derfor jeg starta denne tråden, for å finne håndfast dokumentasjon som er så lite påvirka av politiske og aktivistiske syn som mulig. Har du noe så sleng alt ut. Når vi først har noen kilder så kan vi starte å analysere dem og se om vi finner en nærmere konklusjon.

De som ikke har kilder kan se om de finner noen istedet for å si at noe er fakta og være basta bom på det.
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo en gjenganger at den forskningen som viser hvor farlig det er, er sponset av staten.. Norge har faktisk mye statistikker og rapporter som er langt på vei objektivt. Mens Svenskene fortsatt er ganske konservative, om du sender en mail til Norsk Narkotikapolitiforening, så får du svar tilbake med henvisning til Svensk forskning. Den som de liker å bruke er "skador av hasj och marijuana" (link kan du finne selv med 1 sekund på google.. jeg har linket til alt jeg skriver om utallige ganger i andre debatter, er ikke altid jeg har tid eller rett og slett gidder å legge ut linker for ørtende gang)

Skador av hasj och marijuana begynner med et innleg om at vi ikke må legalisere dette, og resten av rapporten lar leseren få se tilsynelatende mye skumle fakta om cannabis, uten en eneste gang å trekke sammenligninger mot noe som folk er mer kjent med. På den måten holder de cannabis som noe fremmed og skummelt for leseren, mens mye av farene som kjent også gjelder for Alkohol uten at det hindrer folk fra å tilbe det.

Norsk Narkotikapolitiforening er ruspolitikkens ekstremister, om man går inn på deres sider og leser i tidsskriftet deres så er det spekket med klassiske "fra hasj til helvette"fortellinger uten gangsyn for annet en hvor farlig cannabis er..

http://freak.no/forum/showthread.php...9&#post2177689
Jeg er for legalisering, men jeg er uenig i at alkohol er mer skadelig enn cannabis. Jeg bedømmer etter hva jeg har sett, dere bedømmer etter forskningsrapporter. Som dere ser på bildene over konkluderer de ikke alltid etter hva en skulle tro, etter å ha sett hvordan folk blir av å bruke stoffene. Alkohol mer skadelig enn heroin? C'mon. Tobakk nesten like skadelig som meth? hahaha.
How can alcohol be blamed for 100,000 deaths each year?
5% of all deaths from diseases of the circulatory system are attributed to alcohol.
15% of all deaths from diseases of the respiratory system are attributed to alcohol.
30% of all deaths from accidents caused by fire and flames are attributed to alcohol.
30% of all accidental drownings are attributed to alcohol.
30% of all suicides are attributed to alcohol.
40% of all deaths due to accidental falls are attributed to alcohol.
45% of all deaths in automobile accidents are attributed to alcohol.
60% of all homicides are attributed to alcohol.

(Sources: NIDA Report, the Scientific American and Addiction Research Foundation of Ontario.) Also see Alcohol Consumption and Mortality, Alcohol poisoning deaths, CDC report,


Read more: http://wiki.answers.com/Q/How_many_a...#ixzz1lLJb1uyE
Vis hele sitatet...
---- Videre kan du lese her : http://www.webmd.com/mental-health/n...rack-or-heroin

Hvorfor er du egentlig uenig når det gjelder dokumenterte rapporter. Argumentene dine er det dummeste jeg noengang har lest på et forum. Ta deg et par google søk så forstår du fort hvor mange som dør av tobakk hvert år, eller grunnet. Det samme med alkohol. Igjen så er det kanskje flere som bruker alkohol, I dont know - så det kan jo spille inn. Men alikevel er det vel dokumenterte rapporter der ute som tar for seg denne problemstillingen. Hvorfor er du for legalisering, fordi - du ser at det ikke tar noen skade på noen? Og hvordan definerer eller vet du om folk tar skade av ting, da du umulig kan se hva faktisk stoffet gjør med kroppen
Sist endret av Saint123; 3. februar 2012 kl. 20:09.
Alkohol gjør mye ødeleggelse, men altså, 50% ruser seg jo sanseløs på det hver helg, så det er ikke så forferdelig rart. Argumentene mine er ikke dumme, dere som sluker hver jævla forskningsrapport som sannhet er dumme(lol). Når de putter meth og tobakk i samme bås er det jo åpenbart noe galt. Jeg vet tobakk dreper, men helvette, de fleste som røyker lever et fint liv til de er 60-70, det gjør man faen ikke på meth.

Det at de setter heroin likt med alkohol viser også til at "forskningen" deres baserer seg på hva de selv ønsker. Alkohol gjør større skader på organer enn heroin, så HEROIN MÅ VÆRE MINDRE SKADELIG ENN ALKOHOL! Det er så bullshit at jeg ikke har ord for det en gang. Og dette er de samme rapportene som dere baserer deres meninger på. Seriøst?

Fakta er at du kan plassere alle rusmiddelene i hvilken som helst rekkefølge når det kommer til skadelighet, det kommer bare an på hvilke kriterier du velger å legge vekt på. I denne sammenhengen er det spessielt vanskelig med cannabis, da skadeligheten ved det stoffe er nærmest umulig å måle.
Sist endret av bloodshotEyes; 3. februar 2012 kl. 20:30.
Bare så folk kanskje lar det ligge snart - bloodshotEyes, en kar som har røyket hasj, tatt benzoer og ofte drakk(mistenker også at det var blanding av disse til tider) til han fikk blackouts har nå fått en psykisk knekk pga hasj alene. Han vil ikke høre på statistikker som blir lagt frem, gang på gang - han viser heller til sine personlige meninger og pollen han opprettet her, på freak.no. En poll som forøvrig har 4 eller 5 alternativer(Noe mangelfullt eller er det bare jeg som synes det?).

For å poengtere den siste setningen min kan du lese de 2 første, og tenke deg frem til hva bloodshotEyes f.eks, svarte på sin egen poll.

Så for å poengtere innlegget mitt i helhet: Legg diskusjonen død - det er ikke noe å vinne for noen parter her. Eller jo forresten, den ene parten kan vinne "frihet" men det skulle vi jo i følge meg selv legge dødt
^Synk litt dypere a.

Jeg skriver legitime argumenter for at forskningsrapporter ikke er noe en kan stole blindt på. Eller mener dere at alkohol er mer skadelig enn heroin, og at det er samma faen om du røyker tobakk eller meth?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det at de setter heroin likt med alkohol viser også til at "forskningen" deres baserer seg på hva de selv ønsker. Alkohol gjør større skader på organer enn heroin, så HEROIN MÅ VÆRE MINDRE SKADELIG ENN ALKOHOL! Det er så bullshit at jeg ikke har ord for det en gang. Og dette er de samme rapportene som dere baserer deres meninger på. Seriøst?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ingen kilder her, men vil tro at de setter alkohol likt med heroin basert på de helsemessige risikoene. En av grunnene til at bruk av heroin er såpass farlig er jo pga graden av avhengighet det medfører. Poenget er altså at alkohol fucker kroppen mer/ i samme grad som heroin, men i praksis vil heroin være farligere da avhengigheten er såpass kraftig.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
^Synk litt dypere a.

Jeg skriver legitime argumenter for at forskningsrapporter ikke er noe en kan stole blindt på. Eller mener dere at alkohol er mer skadelig enn heroin, og at det er samma faen om du røyker tobakk eller meth?
Vis hele sitatet...
Hvilke legitime argumenter? Tidligere har du sagt du baserer deg på pollen(http://freak.no/forum/showthread.php?t=207258) og hva DU selv har sett.
Dette er jo ikke legitime argumenter. De aller fleste vet at en diskusjon baserer seg på forskningsbasert fakta. Ikke synsing og u-dokumenterte påstander.
Sist endret av STUKETRYNE; 3. februar 2012 kl. 21:16.
sannheten er vel inviduelt? noen kan røyke å ha det helt herlig resten av livet, uten særlig bivirkninger. andre som røyker kan la det ta over livene deres.
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Hvilke legitime argumenter? Tidligere har du sagt du baserer deg på pollen(http://freak.no/forum/showthread.php?t=207258) og hva DU selv har sett.
Dette er jo ikke legitime argumenter. De aller fleste vet at en diskusjon baserer seg på forskningsbasert fakta. Ikke synsing og u-dokumenterte påstander.
Vis hele sitatet...
Eh.. ting som den pollen er ikke et legitimt argument for at man ikke kan ta alle forskningsrapporter for god disk. Det er det er at man kan velge og vrake i rusmiddlene som du vil, og rangere dem på hvilken som helst måte, det kommer bare ann på hvilke kritierier vektlegger. Svar meg på dette:

Tar du rapporter som setter alkohol som skadeligere enn crack, meth og heroin seriøst? Det er godt mulig alkohol skader organene mer, men det er ganske irrelevant egentlig. Den gjennomsnittlige alkohol bruker vil aldri få nevneverdige skader, men den gjennomsnittle heroin, crack og meth brukeren vil få det uten tvil.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Den gjennomsnittlige alkohol bruker vil aldri få nevneverdige skader, men den gjennomsnittle heroin, crack og meth brukeren vil få det uten tvil.
Vis hele sitatet...
Hva er en gjennomsnittlig bruker av disse rusmidlene da? Hvor går grensen for når det ikke er skadelig, blir litt skadelig eller når det uten tvil er skadelig?

Tar du rapporter som setter alkohol som skadeligere enn crack, meth og heroin seriøst? Det er godt mulig alkohol skader organene mer, men det er ganske irrelevant egentlig.
Vis hele sitatet...
Ved disse rangeringene så er også samfunnsmessige kostnader knyttet til f.eks helsevesenet osv. regnet inn. De som i rus skader enten seg selv eller andre er som oftest påvirket av alkohol, og dette er en av årsakene til at alkohol rangeres høyest.

Når det gjelder heroin og amfetamin så er ikke de stoffene nødvendigvis så skadelige som du tror. Ulike varianter av disse stoffene brukes innenfor medisinen den dag i dag. Det som gjør mest skade er blandingstoffene som disse stoffene blir "tynnet" ut med. For eksempel så kan en person på heroin av høy renhetsgrad fungere helt fint både i jobbsammenheng og sosialt.
Sist endret av caperno; 5. februar 2012 kl. 01:25.
Sannheter skal du lete lenge etter, men en ting er sikkert;

I sure ain't takin' care of no business.

Mvh
Cannabismisbruker