Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2561
Hei Folkens =)

Jeg har tonnevis av gamle backuper av tidligere telefoner.. Å det er jo seff gøy å se på 15 år senere.

Men jeg har ett problem.. Har backuper av sms'er fra mobiltelefonen Sony Ericsson T630, men filformatet er .dat ... Som er brukt mye i datasammenheng ser jeg. Åpna filene i Notepad++, men det er bare jibberish.. dvs bare koder. Tall+bokstaver. Kan ikke poste alt her av åpenbare grunner. Men hver linje starter med dette "1,29,1,,65,079..." etterfulgt av en lang string etter. På hver linje.

Er det noe håp å få lest dette i klar tekst? Noen som har peil?

På forhånd, takk!
Det kan være csv-filer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Problemet er at .dat ikke er et bestemt format, men bare "data"; en av verdens aller mest intetsigende extensions. Som meite sier: det ser ut som CSV, men CSV i seg selv betyr veldig lite hvis spørsmålet er "klarer man å hente ut mening fra dette". Det eneste det betyr er "dette formatet bruker komma - eller ikke".

Hvis det er noe håp i det hele tatt, ville jeg googlet rundt Sony-Ericsson +/- den spesifikke modellen. Kanskje du er heldig og noen har vært borti formatet. På den annen side er det en "dum-telefon" fra 2003, så...
Sist endret av robhol; 4. august 2022 kl. 12:47.
er det mulig at det finnes noen form for emulator som kan lese dette, slik som med gamle spill?

hvis ikke er jo en teksteditor en mulighet, ingen har foreslått det
Sist endret av vindaloo; 4. august 2022 kl. 14:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
OP sier eksplisitt at de åpnet filen i teksteditor (Notepad++) i åpningsinnlegget.
Hva med Visual Studio Code/Visual Studio?

Fins uoffisielle tilleggspakker for .dat
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
.dat er ikke ett format. Hundre- eller tusenvis av helt forskjellige formater bruker den filendingen fordi den betyr "data". Det forteller deg ingenting. Spørsmålet er "hvordan strukturerte Sony-Ericsson disse greiene for 20 år siden", og sånne ting kan være vanskelige å finne ut av. Hvis du er heldig, har noen sittet og dokumentert dette eller laget en konverterer. Jo mer obskurt formatet er, jo mindre sannsynlig er dette. "Proprietær SMS-eksport skrevet av ikke-eksisterende firma for 20 år siden" er dessverre ganske obskurt.
Det er vel bare å overføre det til ny telefon. Jeg har med meg meldinger fra alle telefonene jeg har hatt. Også Ericsson..