Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 11685
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Null kvalitet i liket med TS. Sorry for at jeg ikke klarer å prate til mannen som han var en dement treåring. Jeg er på jobb nå og har med rusmisbrukere å gjøre. Makan til motivasjonsknekk skal du lete lenge etter.
Vis hele sitatet...
Hvis alt som skal til for å gi deg motivasjonsknekk er en liten dose antisosial tankegang vet jeg ikke om å jobbe med rusmisbrukere er noe for deg. Just sayin.
The lucky one
PairADice's Avatar
Så så, ingen grunn til å hugge hodet av hverandre, er TS som er idioten her.
Det er ikke alle som tjener på å bli møtt med forståelse og sympati. I noen tilfeller er et spark i ræva verdt ti klapp på kinnet. Cowboy the fuck up!

Du blir tvunget til behandling hvis ikke mister du trygda? Få deg en jobb eller flytt ut i skogen. Ikke voldta et system som er ment å hjelpe folk. Gaaaaaaah!
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er ikke alle som tjener på å bli møtt med forståelse og sympati. I noen tilfeller er et spark i ræva verdt ti klapp på kinnet. Cowboy the fuck up!

Du blir tvunget til behandling hvis ikke mister du trygda? Få deg en jobb eller flytt ut i skogen. Ikke voldta et system som er ment å hjelpe folk. Gaaaaaaah!
Vis hele sitatet...
Er som jeg skulle sagt det selv!

Gjør hva faen du vil så lenge du ikke snylter på andre. I dette landet så bidrar alle slik at vi kan få hjelp når vi trenger det. Noe jeg og mange med meg er stolte av. At sånne som deg snylter på det flotte systemet vi har er så jævelig lavmåls.

Om du vil ruse deg får du faen meg ta deg sammen slik at du kan støtte deg opp selv om det du vil gjøre. Ellers må du slutte.

I min erfaring med folk som deg er det vondt å få spark i ræva og du hører ikke etter sikkert. Men etter 10-15 spark blir du så sår at du faktisk bare må gjøre noe med sitasjonen din. Håper du kommer dit før du overdoser. Om du gjør det koster du ihvertfall ikke meg mer penger.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hvis alt som skal til for å gi deg motivasjonsknekk er en liten dose antisosial tankegang vet jeg ikke om å jobbe med rusmisbrukere er noe for deg. Just sayin.
Vis hele sitatet...
Antisosial tankegang? Er det det TS har? Så sosial tankegang er at man er motivert for behandling og ikke vil være en belastning for samfunnet og de rundt han? Feil.

Parasitter knekker motivasjonen.
Sist endret av Astro Man; 19. mars 2012 kl. 12:47.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Antisosial tankegang? Er det det TS har? Så sosial tankegang er at man er motivert for behandling og ikke vil være en belastning for samfunnet og de rundt han? Feil.

Parasitter knekker motivasjonen.
Vis hele sitatet...
Semantikk gidder jeg ikke diskutere, du forstod poenget mitt.

Trådstartes tankegang, dog ren idioti, er et symptom. Ikke et standpunkt. Om du ikke forstår det, eller føler at det suger motivasjonen ut av deg, er du ikke rett person til å hjelpe rusmisbrukere.
Sitat av rivo2MG Vis innlegg
Jeg har veldig lyst til og gi fra meg den plassen men jeg KAN ikke!

Da mister jeg alle pengene jeg får i fra NAV! Det er tvang fra kommunen sin side :/ Jeg har sagt at jeg ikke vil gjøre dette! Men jeg blir jo tvunget samma faen hva jeg sier??? Hvorfor det? Det er jo helt sykt..
Vis hele sitatet...
Tvang?

Å sette krav for at du fortsatt skal få gratis penger av dem er fanden meg ikke tvang. Hadde purken kommet og henta deg hvis du nekta hadde det vært tvang. Dette er kun en basis byttehandel, som er grunnmuren i absolutt alt mennesker gjør. Gjør jobben din; få lønn. Dra på avrusning, få trygd. Det er bare å akseptere at det er sånn livet er, for det kommer ikke til å forandre seg med det første.
Sitat av rivo2MG Vis innlegg
Ja det høres jo ut som en veldig god deal, men jeg er for ødelagt for og jobbe.

Jeg vil jo også ruse meg hver dag dessværre.
Vis hele sitatet...
Ohhhhh... jeg har en god ide... dra på avrusning og forsøk å bli rusfri (eller iallefall få et sunt forhold til rus)!

Kanskje du klarer å fikse opp livet ditt så det blir skikkelig verdt å leve igjen
Nå hjelper jeg barna til rusmisbrukerne og ikke rusmisbrukerne selv. Om det er et symptom eller et standpunkt kan du ikke si noe om. Vet om flere som tenkte slik som dette før de ble skikkelig på kjøret. Noen har enkelt og greit ikke noen følelse for ansvar og deltagelse. De synes det er topp at noen kan betale for de resten av livet. Dette er før hjernen blir ødelagt av dop. DISSE folkene er parasitter og fortjener pryl.

En person som har blitt så syk av dop at denne tankegangen blir et resultat av dette er en annen ting. Det er bare skremmende hvor mange som er i den første kategorien.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Enten er trådstartet et troll, eller en utsøkt kandidat til Darwinprisen..
Fikk en merkelig trang til å sende en mail til alle avrusningskritikker i landet om å be de sjekke utenfor vinduene til alle nykommere. Henviser til denne tråden da såklart.

Jeg har stor sympati for dem som havner der du er, men du gjør det vanskelig for meg. Hvordan har du samvittighet til å bruke andres penger på den måten? Penger som kunne vært brukt til å korte ned sykehuskøene f.eks? Jeg har ingen problemer med å forstå at du er psykisk nedbrutt, men ser du ingen løsning bør du heller vurdere å legge deg inn på psykiatrisk langtidsopphold.

At du ruser deg er i seg selv ditt problem. Men før du begynner å skylde på systemet som tvinger deg til avrusing og ikke gir deg legetime kan du jo først gjøre deg uavhengig av det? Ikke bit hånden søm føder er det noe som heter. Jeg blir akkurat like oppgitt over knallrøde sosialister som bruker sine navpenger på å syte over kapitalismen som finansierer dem.(Mener ikke å generalisere verken de som er røde eller sosialister, ei heller mener jeg at disse er overrepresentert som snyltere. Men bare ironien i hva de syter over blir det samme som her.)

Jeg synes heller du skal la være å male fanden på veggen. Hvis du faktisk klarer å holde deg rusfri noen uker kan det jo hende du endrer litt syn på dette med rus. Kansje du innser at å være ruset hele tiden ikke er noe særlig til liv. Å være sosialklient gjør noe med deg over tid. Du vil føle deg som en pest for samfunnet og totalt unyttig.

Du er 20 år nå. Du har 100-vis av muligheter forran deg uten rusen. Det samme kan dessverre ikke sies om du er 40. Jo eldre du blir jo vanskeligere blir det å komme tilbake. Du kan selvsagt ruse deg selv om du lever et ganske streit liv. Men å holde det utenom jobb/skole er et godt sted å begynne. Å må du på død og liv ruse deg hele tiden, kan du ikke heller røyke litt? Da går det fint å gå på jobb å slikt, for de fleste i alle fall. Bare du ikke røyker rett før, og på jobb. Vet mange som har gjort/gjør dette. Vil bare understreke at dette er den dårligste løsningen, men det kan være en start på noe.

Lykke til uansett, håper du endrer synet ditt under oppholdet.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Nå hjelper jeg barna til rusmisbrukerne og ikke rusmisbrukerne selv. Om det er et symptom eller et standpunkt kan du ikke si noe om. Vet om flere som tenkte slik som dette før de ble skikkelig på kjøret. Noen har enkelt og greit ikke noen følelse for ansvar og deltagelse. De synes det er topp at noen kan betale for de resten av livet. Dette er før hjernen blir ødelagt av dop. DISSE folkene er parasitter og fortjener pryl.

En person som har blitt så syk av dop at denne tankegangen blir et resultat av dette er en annen ting. Det er bare skremmende hvor mange som er i den første kategorien.
Vis hele sitatet...
Dette glir ut i synsing og anekdotiske "fakta", og det blir for meg helt meningsløst.

Et liv som rusmisbruker er ikke glamorøst, det er det ingen som kan si noe på. At trådstarter ønsker seg en slik tilværelse tyder på at beslutningsevnen er noe påvirket. Å påstå at det ikke er relatert til selve rusproblemet blir for meg rimelig arrogant.

Sitat av Astro Man Vis innlegg

Du blir tvunget til behandling hvis ikke mister du trygda? Få deg en jobb eller flytt ut i skogen. Ikke voldta et system som er ment å hjelpe folk. Gaaaaaaah!
Vis hele sitatet...
Slik leste jeg dette:

"Å jaså, du har tydelige problemer med et rusmiddel, og mangler selvinnsikten og beslutningsevnen til å forstå alvoret, ikke voldta et system som er ment for å hjelpe folk".

Skal liksom systemet bare ta imot motiverte, reflekterte rusmisbrukere med pågangsmot og dømmekraft til å hjelpe seg selv?
Sist endret av fetter; 19. mars 2012 kl. 13:19.
The lucky one
PairADice's Avatar
Det er vesentlig forskjell på det du snakker om og det denne saken dreier seg om. Du snakker om de som sliter, men som motvillig sendes på avrusning, og har det bedre etterpå. Her er det snakk om en kar som absolutt ikke vil på rehab, absolutt ikke tenker å ta hensyn til andre rundt på klinikken (Hvem tar med bløtkake som gjest på Slankekrigen?) og tenker å utnytte det medisinske systemet, snike i køen slik at han kan fortsette med uvanene sine.
Trådstarter
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette glir ut i synsing og anekdotiske "fakta", og det blir for meg helt meningsløst.

Et liv som rusmisbruker er ikke glamorøst, det er det ingen som kan si noe på. At trådstarter ønsker seg en slik tilværelse tyder på at beslutningsevnen er noe påvirket. Å påstå at det ikke er relatert til selve rusproblemet blir for meg rimelig arrogant.



Slik leste jeg dette:

"Å jaså, du har tydelige problemer med et rusmiddel, og mangler selvinnsikten og beslutningsevnen til å forstå alvoret, ikke voldta et system som er ment for å hjelpe folk".

Skal liksom systemet bare ta imot motiverte, reflekterte rusmisbrukere med pågangsmot og dømmekraft til å hjelpe seg selv?
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg skjønner godt at du blir litt provosert av meg! Jeg må bare få si at jeg setter stor pris på at du ikke slenger alt mulig dritt til meg, som og kalle meg for dum, idiot, ekkel og alt mulig! Så tusen takk for at du ikke gjør det. Hviss rent hypotetisk jeg f.eks sier at jeg har vokst opp i et hjem med bare alkohol og narkotika missbruk. Så til slutt endte det med at jeg havnet på et barnehjem da jeg var 10 år til jeg var 15 og ble voldtatt som barn av idoter som skulle passe på meg. Alt dette for hva dere vet er det somsagt hypotetisk! Jeg gråter nesten av bare og skrive om dette jeg er et totalt verdiløst vrak udugelig til noe annet en og ruse meg. Så kom ikke hær og dømm meg! For dere vet ikke en dritt av hva jeg har vært igjennom. Et menneske kan bare takle så mye før det sier stopp det er veldig tungt og lese all dritt slengingene deres men jeg må bare ta det innover meg når jeg først leser det. Beklager for rotete innlegg. Skriver fra en tlf.
Sitat av rivo2MG Vis innlegg
Hei. Jeg skjønner godt at du blir litt provosert av meg! Jeg må bare få si at jeg setter stor pris på at du ikke slenger alt mulig dritt til meg, som og kalle meg for dum, idiot, ekkel og alt mulig! Så tusen takk for at du ikke gjør det. Hviss rent hypotetisk jeg f.eks sier at jeg har vokst opp i et hjem med bare alkohol og narkotika missbruk. Så til slutt endte det med at jeg havnet på et barnehjem da jeg var 10 år til jeg var 15 og ble voldtatt som barn av idoter som skulle passe på meg. Alt dette for hva dere vet er det somsagt hypotetisk! Jeg gråter nesten av bare og skrive om dette jeg er et totalt verdiløst vrak udugelig til noe annet en og ruse meg. Så kom ikke hær og dømm meg! For dere vet ikke en dritt av hva jeg har vært igjennom. Et menneske kan bare takle så mye før det sier stopp det er veldig tungt og lese all dritt slengingene deres men jeg må bare ta det innover meg når jeg først leser det. Beklager for rotete innlegg. Skriver fra en tlf.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser innlegget mitt så ser du også at jeg ikke kaster dritt etter deg. Jeg skrev også at jeg har sympati med situasjonen din. Men drittkastingen vil ikke avta med mindre du klarer å endre deg. Spør de narkomane på gata, de er vel kansje den gruppen mennesker som tar mest drit av alle i Norge.

Jeg skjønner at rusen hjelper deg å glemme hva som har skjedd. Men det vil naturligvis ikke gjøre noe annet enn å fjerne problemet midlertidig. Jeg ser også at å gå igjennom all dritten fra fortiden kombinert med abstinenser blir svært tøft. Men det er dessverre nødvendig om du ønsker å oppnå en fremtid som inneholder mer en rus. Det er utrolig mye bra der ute!
Finnes det avrusningsklinikker langt inn skaugen eller på en øde øy der ingen har tilgang, i Norge? Brat camp dukker opp i hodet mitt av en eller annen grunn.. Mennesker som ikke klarer å ta vare på seg selv trenger en lang tur ut i ødemarka for å komme ned på jorden, gjerne med tvang, eventuelt finner de glede i naturlige ting igjen.

Det er min mening hvertfall..

Det værste med denne tråden var egentlig da trådstarter hevdet at han var en mann.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Finnes det avrusningsklinikker langt inn skaugen eller på en øde øy der ingen har tilgang, i Norge? Brat camp dukker opp i hodet mitt av en eller annen grunn.. Mennesker som ikke klarer å ta vare på seg selv trenger en lang tur ut i ødemarka for å komme ned på jorden, gjerne med tvang, eventuelt finner de glede i naturlige ting igjen.
Vis hele sitatet...

Det fungerer nok for en vrang 15 åring som bare generelt er kranglete. Men å sende en person med de værste benzo/opiat abstinensene ut i skauen for å skjerpe seg vil nok fungere veldig dårlig.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Det fungerer nok for en vrang 15 åring som bare generelt er kranglete. Men å sende en person med de værste benzo/opiat abstinensene ut i skauen for å skjerpe seg vil nok fungere veldig dårlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Han mente nok ikke en telttur. Men en hytte eller klinikk bosatt langt fra alt. Dette gjøres jo på en øy jeg ikke husker navnet på. Dette er dog i forbindelse med fengselsvesnet. Om det er slike rusklinikker vet jeg ikke noe om.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Bare for å ha det på det rene så har jeg ikke noe grunnlag for å påstå at du er dum eller ekkel, det håper jeg kom noenlunde klart frem i det første innlegget mitt. Det var planene dine om medbringe droger inn på avrusinga som provoserte meg og i mangel av bedre formuleringer ble det dessverre en tanke kvast og personlig.

Jeg håper dog du innser hvor ødeleggende noe sånt er for de andre som er på samme plass. Rusmisbrukere har nærmest en sjette sans for slike ting, spesielt når de er abstinente og selv om du skulle sitte på rommet ditt vil antageligvis noen lukte lunta etterhvert. Hvis det er en noenlunde seriøs behandlingsplass vil de også kreve jevnlige urinprøver. Hvis du da ikke er ren etter en uke eller to får du et stort forklaringsproblem og situasjonen med NAV vil forverre seg radikalt.

Noen uker er en svært liten del av livet ditt så jeg håper virkelig du kan overtale deg selv til å ihvertfall prøve å gjøre dette på den riktige måten.
Rivo: Ok. Ser da at du har en "grunn" til å være slik som du er. Men så lenge du ser på deg selv som et offer vil du ikke klare å komme deg videre her i livet. Ja, du har hatt det for jævlig og ingen barn skal ha det slik som du har hatt det. Jeg blir likevel provoser/frustrert på dine vegne. Du fortjener så mye mer! Jeg har møtt flere som har delt din skjebne og de som går vekk fra offerrollen og over til et ansvarliggjort menneske klarer seg ofte! Klart at det ikke er lett og at det kan virke umulig, men du vet jo hvorfor du er som du er. Uansett hvor skadet man har blitt må man ta ansvar for seg selv, for ingen andre vil gjøre det.

Slik jeg ser det har du to valg: fortsette samme kjøret og legge skylden på fortiden din eller trekke streken i sanden og si: ikke faen! Ikke faen om jeg skal la meg gå til grunne på grunn av noen idioter som har trykt med ned i søla, voldtatt meg og utsatt meg for rusmisbruk.

Dette kan ingen gjøre for deg. Prøv hvertfall og ta imot behandlingen. Godt mulig du ikke klarer det, men uten å en gang forsøke trykker du deg bare selv lenger ned og det har andre vært flinke til å gjøre for deg. En rusmisbruker som prøver står ti ganger høyere i min bok enn en som er klar over egen situasjon og grunnen til han er der og likevel ikke tar i et tak. Søk hjelp, du er ikke unik. Sprekker du så er du ikke kommet lenger ned, men lenger opp. Du har hvertfall prøvd og det kan ingen ta fra deg!

Igjen: Cowboy up!
Det kunne altså ikke falle dere inn at det kunne ligge en dypere årsak bak trådstarters misbruk enn latskap og mangel på selvkontroll? Nå har jeg allerede skrevet et innlegg som forklarer hvorfor noen blir rusmisbrukere mens andre kommer seg fint ut av det. Det gikk tydeligvis ikke helt hjem hos enkelte her.

Vi har nå fått greie på at Rivo faktisk har vært utsatt for mye traumatisk. La oss ta utgangspunkt i for eksempel Posttraumatisk stresslidelse (PTSD ). Dette er en alvorlig angstlidelse som kan utvikle seg etter eksponering for en hendelse som fører til psykiske traumer. Det blir utrolig vanskelig å fungere normalt i hverdagen. Både i arbeidslivet og sosialt. Når man sliter med søvnvansker, angst og anspenthet hver eneste dag er det ikke veldig vanskelig å forstå hvorfor det er lett å ty til f.eks beroligende preparater, alkohol og så videre.

PTSD viser også biokjemiske forandringer i hjernen og kroppen. Dere kan jo tenke dere hvor belastende det er å bli utsatt for langvarig eksponering av
katekolamin-hormoner som f.eks Noradrenalin, som er en på nevrotransmitter. I likhet med Dopamin, Seretonin, GABA og så videre. Å ha en overaktiv adrenalinrespons da, for eksempel, vil gjøre at stoffet stimuleres i sentralnervesystemet som ved frykt, opphisselse eller sinne. Det øker også hjertets sammentrekningsevne. Ikke lett å forestille seg hvordan det er å oppleve disse fysiske virkningene omtrent konstant. Dette skaper jo en alvorlig stressbelastning for hjernen. For å gi en litt mer simpel illustrasjon går det jo an å forestille seg at man står midt på savannen, og forsøker å finne strategier for å slippe unna en løve for å overleve (dette er naturlige, medfødte egenskaper). Hvordan ville du følt deg da? Tenk å oppleve denne følelsen på Rema 1000 uten engang å forstå hvorfor.

Det Rivo trenger er en god psykiater eller psykolog for å skape et miljø av trygghet rundt seg, bekreftelse og rom for å prate ut. Det er ulike typer behandling som har vist gode resultater, og da er det viktig at dette gjøres av noen som er erfarne på dette området. Hvis ikke dette blir tatt tak i kan det bare bli verre, og hindrer deg i å ta kontroll over livet ditt. Som sagt, oppsøke en lege for å få en henvisning.

Ting som forebygger er selvfølgelig nok søvn og hvile, mat og bevegelse. Man må jo gjøre tiltak for å passe på seg selv. Det nytter fint lite om man ikke er villig til å gjøre noe selv. Det er kanskje provoserende å høre at man skal lytte til Stress CD-er, drikke kamomille-te, gjøre pusteøvelser og Yoga men det er faktisk ting som kan lindre plagene. Jeg skal selv lære meg mer om Mindfulness. Det er meditasjon som går ut på å øke effektiviteten til kognitiv terapi (noe jeg også anbefaler).

Lykke til, trådstarter. Uansett hva du bestemmer deg for. Du fortjener et godt liv i likhet med alle andre her på Tellus.
Sist endret av Lucy In The Sky; 21. mars 2012 kl. 10:53.