Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 13838
Hei
Trenger å låne en ny PS3 til å overføre filer til min oppdaterte PS3, siden Jailbreak av PS3 kun funker på de gamle Programvare versionene. Har hørt at elkjøp har full retur innen 30 dager på elektronikk selv om du har brukt varen. Vet noen her på nFF noe om dette?
Ja, du har 30 dager returret selv om varen er åpnet og brukt (gjelder ikke mobil med abn. og/eller filmer og spill som er åpnet), så lenge den virker og du har med alle kabler osv.
Det stemmer det. Bare kjøp en og bytt den tilbake innen 30 dager, så skal alt gå fint.

Bare verdt å nevne at dette ikke gjelder på spill eller DVD/Blu-ray btw
Elkjøp reklamerer med det selv. Du kan ta med deg det dyreste de har. Bruke det i en måned og så leverer du alt tilbake
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Si at du ikke gidder og betale for ps3, kan du da gjøre det vær måned? Altså kjøpe ny når du lever den gamle?
Riktig. Hmm.. Har litt lyst til å teste nvidia 3d surround med 3 27" skjermer.
Sist endret av Mkvarner; 17. januar 2012 kl. 15:44.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Si at du ikke gidder og betale for ps3, kan du da gjøre det vær måned? Altså kjøpe ny når du lever den gamle?
Vis hele sitatet...
Teoretisk sett så skal det vel være mulig ja. Om det er moralsk sett rett er en annen sak.. Synes det blir litt uhøflig og frekt å utnytte seg av en garanti Elkjøp har kommet med for at kundene faktisk skal være 100% fornøyde. Lever du en Playstation etter 29 dager fordi du ikke liker Playstation, ser det litt dumt ut når det første du gjør er å "kjøpe" en ny en.

Men moral hører vel ikke til på dette forumet så svaret er: Ja, det bør gå an. Ser for meg at butikksjefen gjerne vil ta en prat med deg etter at du har gjort dette et par ganger dog.
Sist endret av noerandom; 17. januar 2012 kl. 15:47.
Bare å bytte Elkjøp butikk, bor du i en av de større byene har du 2-3 du kan bytte på.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Si at du ikke gidder og betale for ps3, kan du da gjøre det vær måned? Altså kjøpe ny når du lever den gamle?
Vis hele sitatet...

Bare husk; Karma
Sist endret av Douchebag; 17. januar 2012 kl. 16:00.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Si at du ikke gidder og betale for ps3, kan du da gjøre det vær måned? Altså kjøpe ny når du lever den gamle?
Vis hele sitatet...
Jeg kan si så mye som at da jeg jobbet på elkjøp hang det et A4-ark bak serviceavdelingen hvor nanvnen på alle som hadde missbrukt 30'dagern. Det blir som oftest lagt merke til.

Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Bare å bytte Elkjøp butikk, bor du i en av de større byene har du 2-3 du kan bytte på.
Vis hele sitatet...
Det er utrolig lett å se sånn info fra andre butikker i nærområdet. Den metoden gjør nok så du kan gjøre dette litt lenger, men ikke mye vil jeg tro
Som de gjør i USA, "kjøper" stor TV og ser Superbowl for deretter å levere den inn igjen etter :P Litt frekt! :P Men er det ett tilbud så er det ett tilbud syntes nå jeg
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Kan man i teorien kjøpe en PC på Elkjøp, ta ut komponenter og levere den tilbake igjen? Tenker da på harddisker og RAM, blant annet. Mange PC'er selges jo med flere harddisker.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Kan man i teorien kjøpe en PC på Elkjøp, ta ut komponenter og levere den tilbake igjen? Tenker da på harddisker og RAM, blant annet. Mange PC'er selges jo med flere harddisker.
Vis hele sitatet...
Ja. Du kan også kjøpe kaffemaskin, bruke opp alt av medfølgende kaffe og så levere inn igjen. For ikke å snakke om å kjøpe en TV og bare levere tilbake esken den kom i.

Idiot.
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Bare husk; Karma
Vis hele sitatet...
Sa mr.Doucebag.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Kan man i teorien kjøpe en PC på Elkjøp, ta ut komponenter og levere den tilbake igjen? Tenker da på harddisker og RAM, blant annet. Mange PC'er selges jo med flere harddisker.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke.
Sitat av noerandom Vis innlegg
Men moral hører vel ikke til på dette forumet så svaret er: Ja, det bør gå an. Ser for meg at butikksjefen gjerne vil ta en prat med deg etter at du har gjort dette et par ganger dog.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle sjefen ta en prat med ham? Når de lager en tåpelig garanti får de stå for den uten å la det gå ut over kundene!
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvorfor skulle sjefen ta en prat med ham? Når de lager en tåpelig garanti får de stå for den uten å la det gå ut over kundene!
Vis hele sitatet...
De kommer til å nekte deg å kjøpe ting om du misbruker garantien :l
Sitat av Settoz Vis innlegg
De kommer til å nekte deg å kjøpe ting om du misbruker garantien :l
Vis hele sitatet...
Hva med dette er misbruk av garantien? De skryter jo selv av at det er helt åpent kjøp i 30 dager, så det er jo ikke misbruk å benytte seg av garantien de lover. Det står heller ingenting om hvor mange ganger man kan kjøpe og returnere en vare.
Jeg leverte tilbake en gps hos Lefdal etter noen dager fordi jeg ikke klarte å bli venn med trykkskjermen på den.Ble spurt om jeg ville ha pengene tilbake, men jeg valgte å kjøpe en som var litt dyrere.Jeg ble fortalt at jeg bare måtte komme tilbake med den nye også hvis jeg ikke "likte" den heller
Har også levert tilbake en minipc hos Elkjøp etter noen dager fordi jeg ikke var fornøyd med den.Fikk pengene tilbake uten spørsmål og kjøpte en annen en hos Lefdal i stedet.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvorfor skulle sjefen ta en prat med ham? Når de lager en tåpelig garanti får de stå for den uten å la det gå ut over kundene!
Vis hele sitatet...
Elkjøp er ikke pliktige til å selge deg ting, og hvis du misbruker godene som tilbys så ser jeg ikke noe problemer med at de kan nekte deg å handle der.
Det er jo en stygg blanding av tre ting, dette her:

- Kjøpers faktiske rettigheter (faktum er at de markedsfører seg med dette og er helt i henhold til reglene)
- Kjøpers moralske valg (ja, du bryter ingen regler ved å utnytte garantien, men er det moralsk riktig? Om alle gjør det så fjerner de kanskje garantien til slutt?)
- Selgers rett til å nekte kjøper inngang (Elkjøp bestemmer selv om de vil tillate noen inn på utsalgsstedet deres og kan handle deretter)

Personlig ville jeg ikke fått dårlig samvittighet av å utnytte dette. Elkjøp er i mine øyne en sleip kjede som ikke fortjener å "trøstes" på noen måte. Men jeg ville vurdert risikoen for at de vil kutte ut hele greia pga det du gjør. Det går tross alt utover ALLE som handler der.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Personlig ville jeg ikke fått dårlig samvittighet av å utnytte dette. Elkjøp er i mine øyne en sleip kjede som ikke fortjener å "trøstes" på noen måte. Men jeg ville vurdert risikoen for at de vil kutte ut hele greia pga det du gjør. Det går tross alt utover ALLE som handler der.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du at Elkjøp er en sleip kjede?
Sitat av M72 Vis innlegg
Hvorfor mener du at Elkjøp er en sleip kjede?
Vis hele sitatet...
Tja, det er vel for så vidt noe som gjelder flere kjeder, men etter alt tullet med pris-svindelen jula 2010 o.l. har jeg fått kjeden i vrangstrupen.

Men som sagt, det er en personlig greie, sikkert flere kjeder som gjør nøyaktig det samme.
Du liker med andre ord ikke butikker drevet med kapitalistiske grunnlag? Dvs 99% av butikkene her i verden? Lykke til

Når det gjelder "misbruk" av ordningen så skal man leve i ei ganske lita boble for å tro at Elkjøp ikke har vært borti dette tidligere og at de ikke har muligheter for å stoppe misbruket når det oppdages. Elkjøp er en privateid butikk og så vidt meg bekjent så kan de nekte kunder å handle der om de så ønsker det(forutsatt at det ikke er diskriminering eller rasisme). Med andre ord, om du blir tatt i å åpenbart misbruke ordningen kan butikken fint nekte deg å handle der videre. Og uten kjøp, ingen "åpent kjøp"-ordning.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Tja, det er vel for så vidt noe som gjelder flere kjeder, men etter alt tullet med pris-svindelen jula 2010 o.l. har jeg fått kjeden i vrangstrupen.

Men som sagt, det er en personlig greie, sikkert flere kjeder som gjør nøyaktig det samme.
Vis hele sitatet...
Prissvindelen kan jeg se, men butikkene er jo der for å tjene penger ellers (sett bort i fra prissøkningen i juletiden). Som regel, etter slike oppslag, så tror jeg at forekomsten av slike saker blir betraktelig mindre.

Men tilbake til saken: å drive slik returnering av varer er direkte umoralsk. Kjedene tilbyr disse for at kundene skal ha en trygghet når de handler. Disse varene skal jo selges igjen, og da må de selges som B-varer, noe jeg tviler på at butikken er så veldig glad for.
Sist endret av M72; 18. januar 2012 kl. 14:13.
Var selv smått innob jobb hos Lefdal, og der var det en som prøvde seg på nettopp dette. Han hadde også vært innom Elkjøp og gjort det samme. Han kjøpte altså en bærbar PC, brukte denne i rundt 25 dager, før han kom tilbake og leverte den inn for å få igjen pengene, og deretter kjøpte en nyere modell. Tror ikke han fikk gjort dette mer enn 3 ganger før sjefen grep inn. Kunden fikk da beskjed om at han gjerne kunne få levere inn den PC'en han har nå for så å kjøpe en ny, men da ville han ikke få noen form for returrett på PC'en. Kunden valgte da å levere inn PC'en og forlate butikken uten å "kjøpe" ny.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Jeg kan si så mye som at da jeg jobbet på elkjøp hang det et A4-ark bak serviceavdelingen hvor nanvnen på alle som hadde missbrukt 30'dagern. Det blir som oftest lagt merke til.
Vis hele sitatet...
Men hva som menes med misbruk er opp til vær enkelt el-kjøp butikk å tolke?
Litt spesielt at butikken som gjør dette, er den samme butikken som voldtar nordmenns gavemildhet i måneden desember.
Sitat av nomore Vis innlegg
Du liker med andre ord ikke butikker drevet med kapitalistiske grunnlag? Dvs 99% av butikkene her i verden? Lykke til
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det ikke det jeg mener. For et tåpelig utsagn du kommer med. Nå har jeg riktignok lagt merke til din skrivemåte og hvordan du oppfører deg her, men jeg kan forklare kjapt hva jeg mener likevel:

Jeg liker ikke at kjeden skrur opp prisene i jula for å utnytte kjøpepresset og "desperasjonen" forbrukerne opplever i gavestriden. Å nesten doble prisen på et strykejern i denne perioden er selvsagt ikke ulovlig, men uetisk. Jeg vil at de skal få lov til å gjøre det, absolutt, men jeg vil ikke støtte noen som utnytter en slik mulighet på bekostning av kundene sine. På samme måte vil mange synes det er uetisk - men ikke ulovlig - å utnytte garantien Elkjøp har.

You see?
Dette går direkte på kapitalisme. Butikken har et produkt og vil selge dette til høyest mulig pris. Det er for butikken ingen overraskelse at det er ekstra stort salgspotensiale i juletider, og vil dermed kunne tjene mer penger til sine eiere ved å sette opp prisen i denne perioden. Risikoen for at kunder ikke handler som en følge av prisjusteringen er minimal, og derfor er det stort sett kun gevinst for eierene å gjøre dette. Alle ansatte jobber pr definisjon for sine eiere.

Kundene på sin side er overraskende blinde, og kravstore, når det kommer til pris. De fleste forventer at butikken har minst mulig inntjening på produktene de selger, at priskurven kun er synkende fra produktet blir lansert til det blir faset ut og at enhver butikk skal yte best mulig service for minst mulig penger.

Når eg da leser at dette skal være uetisk så lurer eg litt. Er kundene tvunget til å handle i perioden med høy pris? Er prishistorikken skjult? Er forbrukerene forhindret fra å sjekke prisen hos konkurrentene? Fører Elkjøp kunden bak lyset på noen måte når alt kommer til alt?

Eg kan forstå at folk ikke liker praksisen, men det er heller ikke alle som liker Justin Bieber. Det betyr ikke at de som gjør det tar feil. Men uetisk? Nei det er å overdrive. Mener eg.

Om kunder føler eg kjøpepress og desperasjon og dermed "tvunget" til å handle et strykejern til dobbel pris så har de ingen andre enn seg selv å takke.

Og har du et problem med måten eg skriver på her, eller kritikk, så gi meg beskjed eller send meg en PM så eg kan forbedre meg
Makan til frekt. Dessuten vet jeg at elkjøp stopper folk som bare bytter. Alle elkjøpbutikkene kan se historikken til andre butikker og kan luke ut frekke folk.
Sitat av nomore Vis innlegg
Dette går direkte på kapitalisme. Butikken har et produkt og vil selge dette til høyest mulig pris. Det er for butikken ingen overraskelse at det er ekstra stort salgspotensiale i juletider, og vil dermed kunne tjene mer penger til sine eiere ved å sette opp prisen i denne perioden. Risikoen for at kunder ikke handler som en følge av prisjusteringen er minimal, og derfor er det stort sett kun gevinst for eierene å gjøre dette. Alle ansatte jobber pr definisjon for sine eiere.

Kundene på sin side er overraskende blinde, og kravstore, når det kommer til pris. De fleste forventer at butikken har minst mulig inntjening på produktene de selger, at priskurven kun er synkende fra produktet blir lansert til det blir faset ut og at enhver butikk skal yte best mulig service for minst mulig penger.

Når eg da leser at dette skal være uetisk så lurer eg litt. Er kundene tvunget til å handle i perioden med høy pris? Er prishistorikken skjult? Er forbrukerene forhindret fra å sjekke prisen hos konkurrentene? Fører Elkjøp kunden bak lyset på noen måte når alt kommer til alt?

Eg kan forstå at folk ikke liker praksisen, men det er heller ikke alle som liker Justin Bieber. Det betyr ikke at de som gjør det tar feil. Men uetisk? Nei det er å overdrive. Mener eg.

Om kunder føler eg kjøpepress og desperasjon og dermed "tvunget" til å handle et strykejern til dobbel pris så har de ingen andre enn seg selv å takke.

Og har du et problem med måten eg skriver på her, eller kritikk, så gi meg beskjed eller send meg en PM så eg kan forbedre meg
Vis hele sitatet...
Tvert imot, dette innlegget synes jeg faktisk var veldig bra! Jeg kan ikke se en eneste feil i argumentasjonen din. Det du sier er selvsagt helt riktig, det er ingen som fysisk tvinger folk til å kjøpe i jula, og det er forbrukerne som å ta ansvaret for sine handlinger, og butikkene har sin fulle rett til å gjøre dette.

Dette har jeg aldri benektet. Men, det forandrer ikke faktumet at denne måten å drive forretningen sin - i mine øyne - er uetisk. Problemet med etikk og moral er at det er helt avhengig av hvert individ, og er som regel forskjellig. Så det som er uetisk for meg trenger ikke nødvendigvis å være uetisk for deg, og motsatt. Det må vi alle rett og slett bare godta.

Det vi kan være enige om er at Elkjøp ikke bryter noen lover ved å pushe opp prisene i jula. Og på samme måte bryter man ingen lover ved å utnytte Elkjøps garantier. Så derfra spiller hver enkelts moral og samvittighet inn.

Men for å presisere det igjen, godt innlegg!
Eg kan når eg vil

Men, eg synes grunnen til at du kaller det uetisk er for generelt. At du ikke liker det har eg ingen problem med.

Eg mener at praksisen ikke er forskjellig fra andre praksiser i alle privateide butikker. For eks plassering av de mest populære varer helt innerst i matbutikken, og godteri lett tilgjengelig ved kassen. Dette gjør at 99% av alle kundene MÅ igjennom hele butikken og kunder med småbarn(og alle andre) får fristelsen servert rett i ansiktet når de må vente i kø, ofte med sultne småbarn og når de selv er slitne(på vei hjem fra jobb/skole/barnehage). Her utnytter matbutikkene soleklart et handlemønster for å tjene mest mulig penger på kundene sine.

Hva med bensinstasjoner som setter ned prisen på drivstoff i lavtrafikkperioder(helg) og opp når folk flest må ha drivstoff(i ukedager). Dette skyldes ikke høyere oljepris i ukedagene, men det faktum at butikkene ønsker å tjene mest mulig penger.

Hva med produkter/varer som nærmest selges med tap, for å åpenbart selge DYRT tilleggsutstyr som man må ha? Som for eks USB-kabel som ikke følger med printere, HDMI-kabel som ikke følger med AV-utstyr, minnebrikker som ikke følger med kamera and the list goes on. Alt ekstrautstyret er kraftig overpriset, mens det kunden egentlig skulle ha selges billig, om ikke med tap. Her utnytter butikken kundens behov for ekstrautstyr, og bruker lav pris på hovedvaren som lokkemat.

Om "juletilbud" først skal kategoriseres som uetisk så burde vel de fleste salgstriks havne i samme kategori? Alle butikker prøver å utnytte handlemønster, spesielle situasjoner(prøvd å bestille rørlegger kl 21 på en fredagskveld?), høytider, naturkatastrofer(harddiskpriser, anyone?) og så videre.

Uetisk derimot, mener eg er feil førpris på tilbudsvarer, lokketilbud og feilinformasjon rundt produktet og rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Dette er feilinformasjon som bevisst og målrettet fører kunden bak lyset.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av SilverLemon Vis innlegg
Selvfølgelig ikke.
Vis hele sitatet...
Tror du de ansatte på Elkjøp skrur opp dataen og sjekker om alle komponentene sitter i den når de får den tilbake?

Sitat av poehzler Vis innlegg
Ja. Du kan også kjøpe kaffemaskin, bruke opp alt av medfølgende kaffe og så levere inn igjen. For ikke å snakke om å kjøpe en TV og bare levere tilbake esken den kom i.

Idiot.
Vis hele sitatet...
Du bør kanskje passe på at du skjønner hva jeg mener med spørsmålet mitt før du går ut og kaller meg idiot.

Se for dere at du kjøper en pre-made data med to harddisker og vanlige komponenter. Du kjøper den under falskt navn og minst mulig opplysninger og tar den med hjem. Så skrur du den opp og tar ut en harddisk og f.eks en vifte før du skrur den igjen. Da vil den fortsatt funke helt fint og man merker ikke forskjell før man sammenligner den med spesifikasjonene som står i infoen til datamaskinen.
Så tar du med dataen tilbake til butikken og sier du vil levere den inn igjen.
Gratis harddisk.
Alt du beskriver kan av forskjellige mennesker kalles uetisk. Eksempelet ditt med feil førpris er vel det som klarest skiller seg ut som tydelig umoralsk. Men hvor etisk noe er vil variere mellom hvert eksempel.

Må forresten påpeke som jeg gjorde tidligere at jeg er fullt klar over at Elkjøp ikke skiller seg nevneverdig fra konkurrentene på disse områdene
Og det var derfor eg kommenterte at du dermed sannsynligvis mente at de fleste privateide butikker var uetiske
Sitat av nomore Vis innlegg
Og det var derfor eg kommenterte at du dermed sannsynligvis mente at de fleste privateide butikker var uetiske
Vis hele sitatet...
Det du antydet var jo at jeg var motstander av selve grunnlaget butikker drives på, som er det kapitalistiske supply/demand-prinsippet, noe jeg ikke er. Slik er det bare, at butikker drives slik.

Så det var mer antydningene som fulgte med tonen i innlegget ditt jeg reagerte på. Om det ikke var hensikten din så beklager jeg reaksjonen
Eg skrev ikke motstander, men stilte spørsmål med om du da ikke automatisk ikke likte de fleste butikker, ettersom de fleste driver på på den måten.
FÆLT til moralisering det var her i tråden, DA!
Hvis man gjentar kjøp og retur av samme vare vil selgeren fortelle deg at du kan kjøpe varen enda en gang, men da har du ingen retur-rett. Historikken er veldig lett å få frem, og man ser også fra andre butikker.

At de som driver butikk prøver å tjene mest mulig penger er helt naturlig, og markedet styrer prisene. Den diskusjonen er jo helt ute, det eneste som står i hodet til Elkjøp for tiden er jo at flest mulig kunder skal komme inn døra, og at de skal være fornøyde når de går ut. De har et overskudd som gir rom for å gå litt mindre i pluss, og passer på å være marginalt billigere enn de lokale konkurrentene.
Er bare å si en annen navn , har aldri blitt spurt om å vise legitimasjon om at det faktisk er meg.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg liker ikke at kjeden skrur opp prisene i jula for å utnytte kjøpepresset...
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke at regnjakker er dyrest om høsten, at sykler er dyrest om våren eller at sydenturer er dyrest om vinteren og jeg er kun på puben når det er happyhour.
Har selv utnyttet dette, ikke ved å dra det ut i lange baner, men f.eks da jeg kjøpte meg bil her i Trondheim. Skulle jeg kjøre den hjem uten cd-spiller? (10timer) nei.. Gikk pent å kjøpte en, for så å levere tilbake. Samme med et trådløskort til pc-n, da jeg nettopp fikk ny stasjonær.

Slenger meg med på det som er blitt nevnt tidligere, har ikke dårlig samvittighet for dette. Ser meg forbannet på at de overpriser så å si alt de selger, og at alle de hjelpsomme selgerne skal pakke på deg 10-20 tillegsprodukter for å få "mersalgsbonusen" sin. Også er de veldig åpne for å lure deg etter min erfaring, du TRENGER faktisk den hdmi-kabelen, selv om du har en hjemme....
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har gjort samme selv, rullert litt mellom ny tv, forsterker og vaskemaskin, funker helt greit.
Sitat av masterV Vis innlegg
Har selv utnyttet dette, ikke ved å dra det ut i lange baner, men f.eks da jeg kjøpte meg bil her i Trondheim. Skulle jeg kjøre den hjem uten cd-spiller? (10timer) nei.. Gikk pent å kjøpte en, for så å levere tilbake. Samme med et trådløskort til pc-n, da jeg nettopp fikk ny stasjonær.

Slenger meg med på det som er blitt nevnt tidligere, har ikke dårlig samvittighet for dette. Ser meg forbannet på at de overpriser så å si alt de selger, og at alle de hjelpsomme selgerne skal pakke på deg 10-20 tillegsprodukter for å få "mersalgsbonusen" sin. Også er de veldig åpne for å lure deg etter min erfaring, du TRENGER faktisk den hdmi-kabelen, selv om du har en hjemme....
Vis hele sitatet...
Det er åpenabrt at du mangler grunnleggende kunnskaper om Elkjøp og deres marginer. Hvorfor gidder du å bli forbannet over at de overpriser varer når de helt åpenbart ikke gjør det? Ta en titt på regnskapet til en tilfeldig elkjøp avdeling. Mener du virkelig at de overpriser "så og si alt"?

http://www.purehelp.no/company/accou...taas/980654745

El.bransjen har generelt lave marginer og ditt innlegg er bare tull (ikke bare fortjeneste delen)

For å ha noe å sammeligne med - her kan du se Dressmann, som kun selger billige klær. Deres marginer er MYE høyere enn Elkjøp. Mener du at de også overpriser varene sine??

http://www.purehelp.no/company/accou...nnas/946927201
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg liker ikke at kjeden skrur opp prisene i jula for å utnytte kjøpepresset og "desperasjonen" forbrukerne opplever i gavestriden. Å nesten doble prisen på et strykejern i denne perioden er selvsagt ikke ulovlig, men uetisk. Jeg vil at de skal få lov til å gjøre det, absolutt, men jeg vil ikke støtte noen som utnytter en slik mulighet på bekostning av kundene sine. På samme måte vil mange synes det er uetisk - men ikke ulovlig - å utnytte garantien Elkjøp har.

You see?
Vis hele sitatet...
Det er derfor du skal handle julegaver en måned før julerusher, da slipper du denne latterlige prisøkningen.
Blir tingen man kjøper og leverer tilbake videresolgt som demovare?

Hvis ja, så går det i teorien å lage seg sitt eget "tilbud".
Hadde vært morsomt å høre innspill fra en som faktisk jobber i Elkjøp, men arbeidsfolk er vel skjeldensak her på freak...
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Hadde vært morsomt å høre innspill fra en som faktisk jobber i Elkjøp, men arbeidsfolk er vel skjeldensak her på freak...
Vis hele sitatet...
Leser du innlegget mitt tidlig på side 2, så forklarer jeg hvordan Lefdal håndterer slike situasjoner. Regner med det ikke var noe denne butikken hadde funnet på selv, men noe som er felles for alle Lefdal- og Elkjøp-butikker i Norge.
Sitat av masterV Vis innlegg
Har selv utnyttet dette, ikke ved å dra det ut i lange baner, men f.eks da jeg kjøpte meg bil her i Trondheim. Skulle jeg kjøre den hjem uten cd-spiller? (10timer) nei.. Gikk pent å kjøpte en, for så å levere tilbake. Samme med et trådløskort til pc-n, da jeg nettopp fikk ny stasjonær.

Slenger meg med på det som er blitt nevnt tidligere, har ikke dårlig samvittighet for dette. Ser meg forbannet på at de overpriser så å si alt de selger, og at alle de hjelpsomme selgerne skal pakke på deg 10-20 tillegsprodukter for å få "mersalgsbonusen" sin. Også er de veldig åpne for å lure deg etter min erfaring, du TRENGER faktisk den hdmi-kabelen, selv om du har en hjemme....
Vis hele sitatet...


Kan du forklare hva "mersalgsbonusen" er, og hvordan dette fungerer i praksis?
Syns selv det er bra å bli spurt om tilbehør når jeg handler elektronikk, da jeg ofte glemmer det selv. Dritleit å komme hjem med ny tv og mangle noe.
Elkjøp har ingen "mersalgsbonus". De har derimot en bonus som utbetales hvis inntjeningsresultatet til avdelingen går over budsjettert, og den fordeles etter de ansattes andel av inntjeningen. Mer man vil vite?

Og ja, det er en vanskelig balansegang mellom god service og innpåslitsomt salg. Det er god service å tilby tilbehør, det er ikke god service å prakke det på folk.