Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6476
Hei og hå!

Bestilte for litt over en mnd siden noe på en utenlands nettbutikk til bruk i min hjemme lab. Nettstedet jeg bestilte ifra hadde ikke dette på lager da jeg bestilte, så dette måtte bestilles fra en tredjepart - så ble en del ventetid på det.

Slik ser Posten's tracking ut:

Sendingen er sendt fra avsenderland
23.11.2011 14:05 WARSZAWA WER, Polen 4

Sendingen er ankommet mottakerlandet
26.11.2011 12:19 OSLO LETTER CENTER


På andre sendinger fra utlandet har jeg lagt merke til at pakker/brev blir tollvurdert med engang de ankommer Norge/Oslo, men ikke i dette tilfelle.
Vil det si jeg slipper Tollen? Hadde vært koselig da innholdet er verdt mer enn 200,-.
Sist endret av Oneblo; 28. november 2011 kl. 18:58.
Siden det har gått to dager og ikke det står at pakken er tatt inn til tollvurdering, da slipper du toll. Jeg har selv fått varer inn til tollvurdering og varen kostet over 200kr, uten at jeg måtte betale toll^^
Sist endret av mo3; 28. november 2011 kl. 18:56.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Siden det har gått to dager og ikke det står at pakken er tatt inn til tollvurdering, da slipper du toll.
Vis hele sitatet...
Oh, yes!
Hadde fort blitt dyrt da. KP til deg, min venn
pakken din er nok rett rundt hjørnet.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
pakken din er nok rett rundt hjørnet.
Vis hele sitatet...
Tolvmodighent har jeg, så no worries. Var bare skeptisk til Tollen.


Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg har selv fått varer inn til tollvurdering og varen kostet over 200kr, uten at jeg måtte betale toll^^
Vis hele sitatet...
Her snakker vi om varer til nesten 6000,-. Så her hadde nok ikke Tollerne vært greie og latt den gå.
Sist endret av Oneblo; 28. november 2011 kl. 19:01.
Jeg kjøpte gopro kameraet til 3k, uten at jeg hørte noe fra tollen. Noen mnd senere så fikk jeg tollregningen i posten..
Sist endret av Handyman88; 28. november 2011 kl. 19:01.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Handyman88 Vis innlegg
Jeg kjøpte gopro kameraet til 3k, uten at jeg hørte noe fra tollen. Noen mnd senere så fikk jeg tollregningen i posten..
Vis hele sitatet...
Jeg har snakket med avsender og vi hadde en god dialog om at ingen faktura eller pakkeseddel skulle medfølge varene slik at det ikke står dokumentasjon på pris i pakken.
Og heldigvis kan ingen verdi fastslås


Takk for svar!
Uhm. Utifra sporinga di har den ikke gått gjennom noe tollklarering eller noe, den har ankommet Norge. I alle tilfeller hvor jeg har fått pakker fra utlandet vil den nå gå over til fortolling, selv ved helt anonym pakke.Står ingenting om at den er utlevert og videresendt til mottaker(deg) heller. Er det ikke noe som kan indikere verdien på varene vil du mest sansynlig bli kontaktet av tollen for å fremlegge kvittering på hva det er verdt, før det blir sendt videre.

Jeg personlig hadde hvertfall aldri tolka den sporinga der som at pakken din er klarert gjennom tollen og påvei til å bli sendt til deg. Og om pakken din ikke har beveget seg noe på 2 dager, så er vel det en sterk indikasjon på at den ikke driver og flytter på seg.(Post fra Oslo til alle store byer i Norge er fremme på ca. 2 dager)
Sist endret av et eller annet; 28. november 2011 kl. 19:29.