Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4009
En liten tanke fra oss...


Se for deg at man finner en planet likedan jorda og man avler opp en ny generasjon mennesker som er uberørt av grådig og der handelsverdi ikke eksisterer, altså penger finnes ikke.
Hva er deres meninger om å fjerne menneskers syn på verdi (I form av valuta/matriell og menneske verdi.) (Fordi verdi er roten til grådighet.)

Hva vil skje, og hvordan vil menneskene opptrå i forhold til misunnelse, grådighet, sympati og handel.


En annen situasjon som er litt freaky å tenke på er dette:

Sett at vi faktisk er avlet opp av en annen verden. Der vi er "mauer" under et forstørrelsesglass. Og at vi blir studert/eksprimentert i form av fks at vi har fått en ekstra egenskap, eller blitt tatt fra en egenskap som de har.
Eksmpler på dette kan være; rett-galt, grådighet-sympati, kjærlighet-hat. (Som vi mener er det grunnleggende for menneskets atferd.) M13

Mvh. Niklas og Daniel
røyk litt mindre nå gutta..
uten matrialistiske goder hadde jeg nok lagt meg ned å dø da livet plutselig ikke hadde hatt noen mening lengere.. (setter veldig på spissen men) Valuta er essensielt for at et samfunn skal fungere! man har hatt valuta siden steinalderen i form av egg, høner, melk osv. denne avlen skulle den ha blitt lært opp til noe eller leve som en neandertaler?
Trådstarter
Liten selmotsigelse ute å går her? Matrielle goder får man tak i via penger og uten dette ville du dødd? Altså det du påstår er at penger er veien til lykke?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Materielle goder = mat, et sted å bo og andre essensielle ting som kreves for å overleve.

Alternativet til det er at alle blir bønder som holder seg selvforsynt (= null teknologisk framgang) eller at alle deler på alt (= noen arbeider med maks kapasitet for å holde latsabbene i live -> samfunnskollaps).

Du kan jo si at man kan jobbe for maten, men jeg ser ikke hvordan det å selge sin egen arbeidskraft for materielle goder er noe forskjellig fra å motta lønn. Legg ned jointen og kom ut av bobla di. Hvis du skjønner hvordan samfunnet fungerer, ser du at det ikke er pengene i seg selv som forårsaker all verdens problemer.
Trådstarter
--- Vi vet jo at det er sånn det har vært siden steinalderen å det vil nok være sånn leeenge men TENK HVIS det er jo det som gjør det litt artig da..
Å leve i fred og harmoni alle som en å alle glade uten bekymeringer blir vanskelig uten å få et anarki men KUNNE vi lagd eller forsket på en gruppe mennesker fra bunnen av der man hadde tatt bort ting som matrielle goder osv... ville det da blitt grådighet?? hvilken situasjoner ville da oppstått ?
Sitat av orgopapp Vis innlegg
--- Vi vet jo at det er sånn det har vært siden steinalderen å det vil nok være sånn leeenge men TENK HVIS det er jo det som gjør det litt artig da..
Å leve i fred og harmoni alle som en å alle glade uten bekymeringer blir vanskelig uten å få et anarki men KUNNE vi lagd eller forsket på en gruppe mennesker fra bunnen av der man hadde tatt bort ting som matrielle goder osv... ville det da blitt grådighet?? hvilken situasjoner ville da oppstått ?
Vis hele sitatet...
Grådighet er en av de tingene mennesker er født med! noen har bare vanskeligere for å se/innrømme det en andre av en eller annen grunn..
JA jeg påstår at penger er veien til lykke. kansje ikke for alle, men for meg!
ser ikke helt hvor jeg har sagt i mot meg selv?
Trådstarter
Joint? Har du sett Zeitgeist ?

Det ligger vel i menneskets natur å fundere over rett-galt, høyre-venstre selvom man vet at rett er rett og galt er galt, høyre er høyre og venstre er venstre.
^Skulle akkurat til å kommentere Zeitgest! Anbefales. It can change your life.
Sitat av orgopapp Vis innlegg
Joint? Har du sett Zeitgeist ?

Det ligger vel i menneskets natur å fundere over rett-galt, høyre-venstre selvom man vet at rett er rett og galt er galt, høyre er høyre og venstre er venstre.
Vis hele sitatet...
you just lost me, "joint?" lurer du på hva en joint er liksom?
jeg har ikke sett Zeitgeist nei..
jeg sier bare "There is no right or wrong, only thinking makes it so"
Sitat av iGnome Vis innlegg
røyk litt mindre nå gutta..
uten matrialistiske goder hadde jeg nok lagt meg ned å dø da livet plutselig ikke hadde hatt noen mening lengere.. (setter veldig på spissen men) Valuta er essensielt for at et samfunn skal fungere! man har hatt valuta siden steinalderen i form av egg, høner, melk osv. denne avlen skulle den ha blitt lært opp til noe eller leve som en neandertaler?
Vis hele sitatet...
nå tar du rimelig feil gutt! Valuta og byttehandle er to forskjellige ting!
Det at jeg gir deg 4 kuer i bytte mot dine 8 Sauer er en byttehandel, hvor verdien av mine kuer er gitt 4 og dine sauer 8...

Verdi er ikke roten til grådighet, penger er roten til både grådighet og all ondskap!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Materielle goder = mat, et sted å bo og andre essensielle ting som kreves for å overleve.

Alternativet til det er at alle blir bønder som holder seg selvforsynt (= null teknologisk framgang) eller at alle deler på alt (= noen arbeider med maks kapasitet for å holde latsabbene i live -> samfunnskollaps).

Du kan jo si at man kan jobbe for maten, men jeg ser ikke hvordan det å selge sin egen arbeidskraft for materielle goder er noe forskjellig fra å motta lønn. Legg ned jointen og kom ut av bobla di. Hvis du skjønner hvordan samfunnet fungerer, ser du at det ikke er pengene i seg selv som forårsaker all verdens problemer.
Vis hele sitatet...
Om du virkelig tror at penger ikke er den største roten til ondskap i vår verden så anbefaler jeg deg å lese William Cooper sin bok. Der får du forklart med teskje, detaljer og vell så det om hvor mye kontroll det ligger i penger.
Sist endret av eRixn; 30. mai 2011 kl. 01:59.
er nok ikke helt enig der nei, MENNESKER er roten til alt ondskap og jo 4kyllinger for dattra di er en form for valuta kall det byttehandel så mye du vil men det er fortsatt en type valuta!!!
Trådstarter
Sitat av iGnome Vis innlegg
Grådighet er en av de tingene mennesker er født med! noen har bare vanskeligere for å se/innrømme det en andre av en eller annen grunn..
JA jeg påstår at penger er veien til lykke. kansje ikke for alle, men for meg!
ser ikke helt hvor jeg har sagt i mot meg selv?
Vis hele sitatet...

Når et barn blir født, bringer det mere lykke til moren enn det penger noen gang kan. Og moralen i din mening er ?
Sitat av iGnome Vis innlegg
er nok ikke helt enig der nei, MENNESKER er roten til alt ondskap og jo 4kyllinger for dattra di er en form for valuta kall det byttehandel så mye du vil men det er fortsatt en type valuta!!!
Vis hele sitatet...
Byttehandel og Valuta er vell to forskjellige ord og har to forskjellige meninger.
Å kalle byttehandel en form for valuta blir feil i mine øyne.
Men jeg ser også tankegangen din, syns det ble litt tricky.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Byttehandel og Valuta er vell to forskjellige ord og har to forskjellige meninger.
Å kalle byttehandel en form for valuta blir feil i mine øyne.
Men jeg ser også tankegangen din, syns det ble litt tricky.
Vis hele sitatet...
for å forklare det slik jeg ser det "iGnome gikk i butikken å bytta 100 kr mot 2cola og 1pizza" dette er en "byttehandel" der iGnome brukte valuta til å "bytte" til seg produkt / tjeneste
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Moro det med valuta/handelsverdi... Se for deg dette:
Bonde 1 dyrker gulrøtter og poteter, mest gulrøtter.
Bonde 2 dyrker gulrøtter og poteter, mest poteter.

En sesong så klarer ikke bonde 1 å dyrke nok poteter, og prøver å handle med bonde 2. Bonde 2 vil da se det gunstig å f.eks. ta en potet for tre gulrøtter. Bonde 1 ser seg nødt til å gjøre denne handelen, for han trenger potetene.

Og snøballen starter å rulle....

edit: vil bare legge til en kommentar:

uansett, om man gjenskaper jorda med mennesker uten denne 'grådigheten', så vil mennesket utvikle en viss grådighet da, selv om vi mennesker er sosiale vesener, er vi også egoistiske.
Sist endret av M72; 30. mai 2011 kl. 02:28.
Trådstarter
Sitat av iGnome Vis innlegg
jeg har pikk.
Vis hele sitatet...
Du har pikk, jeg har pikk, og kompisen min har pikk... Dette forandrer ingenting.

Lykke er individuelt for vært menneske, og byggeklossene for å danne seg en mening om hva lykke er, ren lykke altså, er ikke penger. Lykke er en tilstand eller et følelsesleie, ikke gjenstand man kan kjøpe.

For de som ser penger som veien til lykke er tydeligvis for grådige til å motta andre sine meninger
Sitat av iGnome Vis innlegg
for å forklare det slik jeg ser det "iGnome gikk i butikken å bytta 100 kr mot 2cola og 1pizza" dette er en "byttehandel" der iGnome brukte valuta til å "bytte" til seg produkt / tjeneste
Vis hele sitatet...
Ja, skjønte absolutt hva du mente. Men en byttehandel går ut på å bytte rèelle varer MOT rèelle varer. Det jeg prøver å poengtere er at Valuta og Byttehandel er to forskjellige ord, to forskjellige meninger og to forskjellige historier. Byttehandel kom først, så kom valuta lenge etter.

Trade
Valuta

Byttehandel
Sist endret av eRixn; 30. mai 2011 kl. 02:30.
Trådstarter
Sitat av M72 Vis innlegg
Moro det med valuta/handelsverdi... Se for deg dette:
Bonde 1 dyrker gulrøtter og poteter, mest gulrøtter.
Bonde 2 dyrker gulrøtter og poteter, mest poteter.

En sesong så klarer ikke bonde 1 å dyrke nok poteter, og prøver å handle med bonde 2. Bonde 2 vil da se det gunstig å f.eks. ta en potet for tre gulrøtter. Bonde 1 ser seg nødt til å gjøre denne handelen, for han trenger potetene.

Og snøballen starter å rulle....

edit: vil bare legge til en kommentar:

uansett, om man gjenskaper jorda med mennesker uten denne 'grådigheten', så vil mennesket utvikle en viss grådighet da, selv om vi mennesker er sosiale vesener, er vi også egoistiske.
Vis hele sitatet...

Utrolig god måte å legge dette frem på!
Sitat av orgopapp Vis innlegg

Se for deg at man finner en planet likedan jorda og man avler opp en ny generasjon mennesker som er uberørt av grådig og der handelsverdi ikke eksisterer, altså penger finnes ikke.

Hva vil skje, og hvordan vil menneskene opptrå i forhold til misunnelse, grådighet, sympati og handel.
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske høy mulighet for at et sånt system utvikler seg etterhvert. Et godt eksempel på noe liknende er vel vår egen planet.

Jeg vil si som mange andre her at i et samfunn totalt blottet for egoisme hadde produktiviteten antakeligvis vært ganske lav. Forøvrig vil jeg tro at arten vår aldri ville overlevd til i dag hvis vi ikke hadde vært grådige.
Et samfunn uten verdier ville nok aldri i verden fungert.
Om du setter 100 personer på en annen planet lik vår, så måtte alle hjulpet til i begynnelsen som en familie, bygge husly, jakte og fiske. Etterhvert som menneskene formerer seg ville det antakelig gått toppen 40 år, så ville "valuta" bli en del av det samfunnets hverdag.
Det er ingen folkeslag i det lengre løp som vil klare å gjøre alle livsnødvendige oppgaver alene.
Etterhvert som menneskene formerer seg på den planeten vil personer bli delt opp i grupper igjen, noen vil da jakte, noen vil fiske, noen vil lage klær, mens andre vil lage våpen og utstyr til andre livsnødvendige oppgaver.

Så derfor.. Valuta kommer man ikke unna uansett om det er mynter og sedler, eller om det er harer og tigere.
En verden uten grådighet. Hmmm.. En verden uten mennesker ville jeg sagt da :P
Mennesker uten grådighet. Vell.. Ville vært som gode gamledager i hula med Flintstones? Jakte, spise, lage barn, sove? ;D
Sitat av iGnome Vis innlegg
er nok ikke helt enig der nei, MENNESKER er roten til alt ondskap og jo 4kyllinger for dattra di er en form for valuta kall det byttehandel så mye du vil men det er fortsatt en type valuta!!!
Vis hele sitatet...
greit da kan jeg kalle en lekebil for et kjøretøy også! Det er en type kjøretøy, selvom du ikke kan kjøre med det! gi deg a!

Valuta er brukt under pengeenheter, ikke for å definere verdien... Men for å definere de ulike pengeenhetene!!!

Valuta kan brukes for byttehandel (det som har skjedd de siste 2000 åra)...
Trådstarter
Sitat av Mathsterk Vis innlegg
orgopapp, har du stjelt sokkene mine og prøvd å røyke dem?
Vis hele sitatet...

Dette er en tanke vi tenkte kunne være interessant å dele for litt diskusjon.
Teorien om en verden uten grådighet blir også tatt opp i Zeitgeist hvor det er med flere professorer som funderer på det samme.
Mulig de er super steine og helt borte, men sannsynligheten for det er like liten som at vi har stjelt dine sokker og røyka de.
Vi sier ikke at dette er mulig å la seg gjennomføre, men det er en sterk tankevekker
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Jeg forstår godt hva TS snakker om.
Det er jo en vis sum man må ha for og leve bra i et så dyrt land som Norge.
Men for meg så er jeg temmlig sikker på at lykke ikke kan kjøpes for penger.

Selv om at jeg tjener greit nå om dagen så vil jeg ikke si at jeg er lykkeligere nå enn det jeg var når jeg kun tjente 4000kr i måneden.


Men det jeg synes er forkastlig med verden er følgende.
At enkelte folk har så mye penger at 1 million kr bare er lommerusk for dem, mens andre mennsker sulter.
Å jeg vet godt at mange av disse rikingene gir bort en del penger, men det gjør ikke alle av de.
Trådstarter
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg forstår godt hva TS snakker om.
Det er jo en vis sum man må ha for og leve bra i et så dyrt land som Norge.
Men for meg så er jeg temmlig sikker på at lykke ikke kan kjøpes for penger.

Selv om at jeg tjener greit nå om dagen så vil jeg ikke si at jeg er lykkeligere nå enn det jeg var når jeg kun tjente 4000kr i måneden.


Men det jeg synes er forkastlig med verden er følgende.
At enkelte folk har så mye penger at 1 million kr bare er lommerusk for dem, mens andre mennsker sulter.
Å jeg vet godt at mange av disse rikingene gir bort en del penger, men det gjør ikke alle av de.
Vis hele sitatet...

På den måten vår verden, og vårt system er bygd opp i dag er det riktig av riktingene å gi bort penger! Men fortsatt er penger roten til alt ondt, og det de i teorien gjør er å flytte et problem over til noen andre.

Og hvis du drar det enda lenger kan man si at de pengene som sendes til afrika brukes til å kjøpe mat og disse pengene går da tilbake den store herren på toppen av pyramiden. Ond sirkel..

Men absolutt enig med deg , måtte bare prøve å dra den enda litt lenger

Sitat av iGnome Vis innlegg
DU er en bortsjemt unge fra norge prøv å forklar det der til barna som sulter i afrika! jeg vet at lykke ikke er penger men penger er en STOR del av hverdagen min og ganske sannsynelig din også. det hjelper ikke at jeg er lykkelig etter å ha pult dama mi å fått 8linger hvis jeg ikke har penger.. Kommunister as J'vla idiots
Vis hele sitatet...
Men penger er jo hele grunnen til at de sulter der nede !!
Hvis vi fortsatt hadde levd i steinaldertiden, hadde de da sultet der nede ?
Ser du virkelig ikke det at penger er roten til alt vondt ?

Ja, norge er et rikt land, vi har mye penger osv... MEN:
Det sitter vel for f*** folk på gata her som sulter også ?
Hadde du gitt en uteligger 1000 kroner eller en utstrakt hånd ?
Og hva er nettopp grunnen til at han sitter på gata? Jo det er bruk av penger!

Selvfølgelig fungerer ikke det hvis du skal supplere 10 personer inkludert deg selv med mat og tak over hodet på den måten systemet vårt fungerer i dag.
Ganske idiotisk at du faktisk tør å skrive det, for det viser at du overhodet ikke forstår konseptet her. Tenk nytt, utenfor boksen.
Vi snakker ikke om å forandre på dette med et knips, på 1,2,3 her og nå i den verden vi kjenner i dag. Vi funderer, tenker på hvordan dette kunne blitt gjort i praksis et annet sted...
Sitat av iGnome Vis innlegg
DU er en bortsjemt unge fra norge prøv å forklar det der til barna som sulter i afrika! jeg vet at lykke ikke er penger men penger er en STOR del av hverdagen min og ganske sannsynelig din også. det hjelper ikke at jeg er lykkelig etter å ha pult dama mi å fått 8linger hvis jeg ikke har penger.. Kommunister as J'vla idiots
Vis hele sitatet...
Virkelig? Går det ann å bli mer trangsynt?

Penger er grunnen til sult, penger er en av de store grunnene til at folk utvikler depresjoner, penger er grunnen til krig, penger er grunnen til at visse folk sitter uten hjem, penger er grunnen til mye av det kriminelle, må jeg bla opp flere eksempler for at du skal greie å se flere sider av en sak?

Jeg sier ikke at vi skal bare plutselig kutte vekk det økonomiske systemet, eller at penger bare fører ondhet med seg, men i visse og mange tilfeller er det akkurat det penger gjør.
Sist endret av eRixn; 30. mai 2011 kl. 05:39.
Et samfunn uten grådighet har jo eksistert, men de samfunnene har jo det moderne mennesket klart å ødelegge. Feks Kalahari-buskemennene. De levde uten matrielle goder, lover, vold, straffer, politi, høvdinger eller sjefer av noe slag. De tror at gudene bare har gitt dem gode og nyttinge ting på jorden til dem, og at de da har alt de trenger. Og her snakker vi om et folk som bor i Kalihari-ørknen, en ørken hvor det ikke finnes no særlig med vann.

Men så har jo det moderne mennesket klart å ødelegge denne kulturen ved å finne disse stammene (første gang på 1950-tallet) ved å gjøre de til turist-attraksjoen, og tvangsflytte de osv.
Det vil uansett ende opp med at menneskene finner en erstatning for penger som valuta.
Mat vil være det mest innlysende som vist tidligere her.

Og noen vil alltid ha lyst på mer. Det er en konkurranse ting tror jeg. De kan ikke noe for det, de må bare være på topp/ha det beste osv.
Uten å ha lest noe som helst vil jeg påstå det er umulig. Gi meg et eksepel på en handling som ikke er basert på selvbevarelse og jeg tror deg..
Sist endret av Zarathustra; 30. mai 2011 kl. 09:47.
Sitat av orgopapp Vis innlegg
Teorien om en verden uten grådighet blir også tatt opp i Zeitgeist hvor det er med flere professorer som funderer på det samme.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men påstår du at det er professorer som står bak, eller deltar i de kjipe youtube videoene?

Zeitgeist er for det meste tull fra ende til annen og tar for seg ønsketenkning.

Fakta er at helt siden menneskene spesialiserte seg for 6000 år siden har det eksistert en form for valuta. Det har alltid vært en ting som er verdt noe for alle som kan benyttes i byttehandel. Kansje ikke definisjonen på valuta, men det har absolutt samme nytten.

Dessuten er grådighet et resultat av overlevelses instinktet vårt. Forskjellen på oss og et ekorn som har fylt busken sin med nøtter er bare at vi forstår konseptet grådighet. Så det at mennesker samler mer en man trenger for og sikre overlevelse har nok bidratt til at mennesker er der de er idag.

Så skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Det du snakker om kan ikke eksistere. Og hvis man skulle hjernevasket noen til og ikke ha følelser som dette er de ikke lenger mennesker, bare tomme skall.
Sitat av M72 Vis innlegg
uansett, om man gjenskaper jorda med mennesker uten denne 'grådigheten', så vil mennesket utvikle en viss grådighet da, selv om vi mennesker er sosiale vesener, er vi også egoistiske.
Vis hele sitatet...
Godt skrevet.

Men er vi mennesker nødvendigvis egoistiske av "natur", eller er det bare miljøet som har gjort oss sånn? Det finnes flere eksempler på dyr og innsekter (organismer) som ikke har denne formen for egoisme som vi mennesker har. Altså organismer som ikke ser på hva som er best for seg selv, men på hva som er best for den gruppen de tillhører.
Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
Det finnes flere eksempler på dyr og innsekter (organismer) som ikke har denne formen for egoisme som vi mennesker har. Altså organismer som ikke ser på hva som er best for seg selv, men på hva som er best for den gruppen de tillhører.
Vis hele sitatet...
Bittelitt ja, men mest nei, avhengig av hva du sikter til. Teorien om gruppeseleksjon – altså hvor et individ gjør det som er best for gruppen/arten – er mer eller mindre avgått med døden for lengst. Grunnen til det er at et individ som blir født med en mutasjon som gjør det grovt egoistisk vil få et fortrinn over de andre, slik at dens egoistiske gener vil spre seg i større grad og ta over populasjonen – med andre ord, det er ikke en evolusjonært stabil strategi (ESS). Men! Så kommer slektskapsseleksjon og resiprok altruisme inn i bildet og redder situasjonen til en viss grad.

Det viser seg at sett fra genenes ståsted så kan det lønne seg for et gen at det oppfordrer til samarbeid med individer som har høy sannsynlighet for å inneha de samme genene – altså individuell oppofrelse for et annet individ som har stor sannsynlighet for å inneha samme gen, så fremt fordelen for den ene er større enn ulempen for den andre, vektet med sannsynligheten for at de innehar samme gen (Hamiltons regel). Dette forklarer altruisme mellom relativt nært beslektede individer.

Resiprok altrusime omhandler uskrevne regler om at du gjør noe for andre mot at de gjengjelder det en annen gang – for eksempel fugler som plukker lus fra hverandres hoder. Forutsatt at de fleste individene registrerer hvilke andre som ikke gjengjelder altruismen er dette en ESS.


Når det kommer til diskusjonen for øvrig så ser jeg ikke at selve pengene kan være roten til problemet. Klart, hadde man ikke hatt penger som et mellomledd i byttehandler, så ville man hatt større problemer med å lagre enorme mengder ressurser, men samtidig er det ikke verre enn at de som i utgangspunktet var grådige og økonomisk smarte byttet til seg holdbare ting av høy verdi, slik som hus, gull og liknende. Så nei, problemet ligger nok i menneskelig psykologi fremfor vilkårlige byttemidler.
Sist endret av Provo; 30. mai 2011 kl. 16:50.
Nå det vel naturressurser som gjelder, det som har skapt tryggheten vi har her i Norge, det som gjør deler av Afrika til steder hvor mennesker faktisk ikke skal kunne leve.

Grådighet er alltid i praksis, se for eksempel på Japan, hvor alle stod å ventet i kø og viste at deres tur kom, så det var bare å vente. det er en kultur basert på samhold og solidaritet.
Mens man personlig ofte kan oppleve ekstrem egoisme i hverdagslige situasjoner, når en pizza slenges på bordet, vil alltid noen føle at de fortjener mest mat, og oppfører seg der etter. Og ved å leve i et samfunn hvor man blir preget av disse enkelt situasjonene hvor folk tar det de mener de skal ha, og viser kun forståelse for sin egen situasjon, da blir det en slags kjedereaksjon hvor man føler man må opptre på den måten for å få noe som helst.

Noen oppnår rikdom som en følge av deres valg i livet, mens noen oppnår rikdom som et mål i livet.
Maktsyke mennesker er det overalt, og penger er det overalt.

iGnome: Du er en bortskjemt drittunge som ikke ser gleden og mulighetene vi har i Norge som ikke er basert på det å bygge makt og formue. Om TS sin tanke kanskje er litt ute i det blå, så har den uansett en god tanke bak seg.
Sitat av iGnome Vis innlegg
er nok ikke helt enig der nei, MENNESKER er roten til alt ondskap og jo 4kyllinger for dattra di er en form for valuta kall det byttehandel så mye du vil men det er fortsatt en type valuta!!!
Vis hele sitatet...
Omvendt, du kan kalle valuta for byttehandel så mye du vil, men valuta er valuta og byttehandel er byttehandel!

Sitat av iGnome Vis innlegg
for å forklare det slik jeg ser det "iGnome gikk i butikken å bytta 100 kr mot 2cola og 1pizza" dette er en "byttehandel" der iGnome brukte valuta til å "bytte" til seg produkt / tjeneste
Vis hele sitatet...
Valutaen her er 100kr, 2cola og 1 pizza er varene (verdien det koster deg i valuta blir da f.eks. 16kr+16kr+50kr)...

Hvis jeg bruke begrepet byttehandel i ditt eksempel, så blir det slikt! Butikken byttet 2colaer og 1pizza for en papirbit en kan tørke seg i ræva med!

Vi kan diskutere dag inn og ut for min del, og du kan mene akkurat det du selv vil, men har du feil så får du heller holde feilen for deg selv! Ikke gå rundt å lær folk at valuta og byttehandel er det samme, for da vil ungene dine stryke samfunnsøkonomien 100% på vgs!
Dette er i praksis umulig. Etterspørsel=verdi. Noen vil fortsatt ha mange goder mens andre vil ha svært få. Selv om det ikke finnes noen valuta vil nødvendige gjenstander fortsatt få en verdi, bare ikke i penger men i andre varer. Byttehandel vil da bli det eneste aktuelle, og de som har veldig lite vil i desperasjon gjøre dårlige byttehandler med de som har mye, og da ruller snøballen. De som i utgangspunktet har mye får mer, og de som har lite får mindre..
Sitat av murloc Vis innlegg
Unnskyld meg, men påstår du at det er professorer som står bak, eller deltar i de kjipe youtube videoene?

Zeitgeist er for det meste tull fra ende til annen og tar for seg ønsketenkning.

Fakta er at helt siden menneskene spesialiserte seg for 6000 år siden har det eksistert en form for valuta. Bla bla bla.......
Vis hele sitatet...
Har du sett Zeitgeist?
Den det snakkes om her er den nyeste, og heter "Zeitgeist: Moving Forward".

Hvis du har sett den, synes jeg det er rart at du kan beskrive den som "tull fra ende til annen". Lyst til å utdype hva du synes er tull?

Hvis du bare har hørt om den fra en venn som har en venn som...,
så anbefaler jeg deg å bruke 2 timer av livet ditt til å se den.

Det har du fint tid til, its worth it!
Trådstarter
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Har du sett Zeitgeist?
Den det snakkes om her er den nyeste, og heter "Zeitgeist: Moving Forward".

Hvis du har sett den, synes jeg det er rart at du kan beskrive den som "tull fra ende til annen". Lyst til å utdype hva du synes er tull?

Hvis du bare har hørt om den fra en venn som har en venn som...,
så anbefaler jeg deg å bruke 2 timer av livet ditt til å se den.

Det har du fint tid til, its worth it!
Vis hele sitatet...


Er nesten ikke vits å fortsette denne diskusjonen før alle her har sett Zeitgeist. Et genialt konsept, og det virker for meg som at det faktisk kan gå i praksis. Men det er utenkelig for de som ikke har sett filmen, og det skjønner jeg...
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Har du sett Zeitgeist?
Den det snakkes om her er den nyeste, og heter "Zeitgeist: Moving Forward".

Hvis du har sett den, synes jeg det er rart at du kan beskrive den som "tull fra ende til annen". Lyst til å utdype hva du synes er tull?

Hvis du bare har hørt om den fra en venn som har en venn som...,
så anbefaler jeg deg å bruke 2 timer av livet ditt til å se den.

Det har du fint tid til, its worth it!
Vis hele sitatet...
Det er sikkert over to år siden jeg bestemte meg for og ikke se mer på zeitgeist - ikke helt uten grunn.

Sitat av orgopapp Vis innlegg
Er nesten ikke vits å fortsette denne diskusjonen før alle her har sett Zeitgeist. Et genialt konsept, og det virker for meg som at det faktisk kan gå i praksis. Men det er utenkelig for de som ikke har sett filmen, og det skjønner jeg...
Vis hele sitatet...
Hvis dere som skyver filmen foran dere i diskusjonen med setninger som - "Er nesten ikke vits å fortsette denne diskusjonen før alle her har sett Zeitgeist" - ikke evner å få frem poenget deres med egne ord er diskusjonen vel så død.

Det blir som om jeg sier, "Dere skjønner ikke min side av saken før dere har lest Dantes Inferno, baklengs." Et håpløst argument som forutsetter at motparten har sett eller lest noe.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av orgopapp Vis innlegg
En liten tanke fra oss...
Sett at vi faktisk er avlet opp av en annen verden. Der vi er "mauer" under et forstørrelsesglass. Og at vi blir studert/eksprimentert i form av fks at vi har fått en ekstra egenskap, eller blitt tatt fra en egenskap som de har.
Eksmpler på dette kan være; rett-galt, grådighet-sympati, kjærlighet-hat. (Som vi mener er det grunnleggende for menneskets atferd.) M13

Mvh. Niklas og Daniel
Vis hele sitatet...
Ontologisk sett stiller jeg meg apatisk til selve spørsmålet, da en konklusjon ikke innehar noen særlig praktisk verdi til eller fra.
Dette blir jo et veldig simplifisert bilde. Hvordan sikrer disse egenskapene alle fysiske behov, som for øvrig blir ansett å være fundamentalbehovet til mennesker. Mener dere at disse egenskapene er iboende alle mennesker? Fra fødselen av?
Noe annet, kanskje enda mer interessant, er å tenke på om livet du lever virkelig egentlig bare er en representasjon av en hjerne holdt i live ved hjelp av en datamaskin i et glass. Slik at alt du opplever egentlig ikke er virkelig, men bare bilder skapt av en datamaskin.
Les mer her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_in_a_vat

Det slenges mange påstander frem og tilbake her. Kan noen vennligst begrune hvorfor verdi er roten til alt vondt? Definér også begrepet 'verdi'.

Sitat av orgopapp Vis innlegg
Det ligger vel i menneskets natur å fundere over rett-galt, høyre-venstre selvom man vet at rett er rett og galt er galt, høyre er høyre og venstre er venstre.
Vis hele sitatet...
Men hvis rett er rett og galt er galt, hvor ligger premisset for diskurs? HVA er rett, og hva er galt? Er det en felles moralkode iboende alle mennesker?

Sitat av orgopapp Vis innlegg
Lykke er individuelt for vært menneske, og byggeklossene for å danne seg en mening om hva lykke er, ren lykke altså, er ikke penger. Lykke er en tilstand eller et følelsesleie, ikke gjenstand man kan kjøpe.

For de som ser penger som veien til lykke er tydeligvis for grådige til å motta andre sine meninger
Vis hele sitatet...
Her slår du deg selv i ansiktet. Du påstår først at lykke er individuelt, ergo er det subjektet selv som bestemmer hva lykke er. Hvorfor kan ikke da lykke for subjektet være penger? Argumentet er ikke godt nok, da penger ikke er direkte kontradikterende med fravær av følelsesleie.
For øvrig er det heller ikke mulig å direkte søke etter lykke. J.f. det hedonistiske paradokset.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Uten å ha lest noe som helst vil jeg påstå det er umulig. Gi meg et eksepel på en handling som ikke er basert på selvbevarelse og jeg tror deg..
Vis hele sitatet...
Er det ikke tungt å leve i et slikt samfunn á det som blir beskrevet i Hobbes' Leviathan? Hvor vennskap, kjærlighet og troskap intet er annet enn hykleri og løgn? Hvor kontraintuitivt er ikke et slikt samfunn?
Nei, her vil jeg gjerne referere til "An Enquiry Concerning the Principles of Morals" av David Hume, tillegg 2.
(Interessert i Nietzsche?)

Sitat av murloc Vis innlegg
Det blir som om jeg sier, "Dere skjønner ikke min side av saken før dere har lest Dantes Inferno, baklengs." Et håpløst argument som forutsetter at motparten har sett eller lest noe.
Vis hele sitatet...
Herlig analogi!
Som sagt tidligere har det ingenting og si hvis valuta system blir tatt bort og byttehandler blir innført. Ikke bare gjør det samfunnet mer upraktisk, og verdi vil bli tapt (et finansielt system vil ikke bli mulig, og verdiskapning blir vanskelig), men mennesker er og blir grådig av natur (til en viss grad) uavhengig av pengesystem.

Og ja, det er stor forskjell på valuta og byttehandel. Tenk deg at for hver byttehandel som skjer må prisen oppgis med ALLE ANDRE mulige produkter, og at dette forandres med etterspørsel og tilgang (supply and demand). Det kan umulig bare være meg som ser alle praktiske problemene emd byttehandel som den makroøkonomiske system i en verden så global og avansert som i dag?