Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1495
Finnes det et sted hvor man kan se på gamle "closed case" saker av politiet? Blir det lagret et sted? Og hvordan kan man få tilgang til disse?
Det gjelder en mulig drapssak som berører meg personlig.
Grunnen til at jeg vil se hvilke fakta de har innhentet er fordi politiet lukket saken umiddelbart uten videre etterforskning, noe jeg synes er ekstremt merkelig. Synes også det er tankevekkende dersom de ikke har lagret noe av bevisene når det er en såpass alvorlig sak.

Blir takknemlig for alle forslag til hvordan jeg kan etterforske saken videre selv og få innsyn i bevisene, da det er ekstremt lite sannsynlig at jeg får gjenåpnet saken igjen.
nei det er ikke noe offentlig register. du må nok snakke med ditt politidistrikt
Og hvordan skal jeg gjøre det? Bare dra til politistasjonen og spørre om de har bevis fra en gammel sak og dersom de har det bare be dem lange over alle bevisene? Tror neppe det skjer. Har noen andre forslag?
Sist endret av metaforisk; 4. juni 2011 kl. 23:33. Grunn: leif
telefon ring dem og snakk med dem, forklar saken
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Og hvordan skal jeg gjøre det? Bare dra til politistasjonen og spørre om de har bevis fra en gammel sak og dersom de har det det bare be dem bare lange over alle bevisene? Tror neppe det skjer. Har noen andre forslag?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke tror at de langer over alle bevisene til deg, tror du da virkelig at det finnes et nettsted der det ligger for ALLE?
"Øko-Terrorist"
Nei, ingen andre forslag en å snakke med politiet, dette er ikke offentlig tilgjengelig informasjon.
Gå nedover på stasjonen i mårra og snakk med de ;>
De vet nokk garantert mer eksakt om det finns no sjangs for å få gjenåpnet saken, og hvordan du evt ska gå fremm for at dette skal bli gjort..

At "ola nordmann" får innsyn i saksmapper/bevis m.m skjer nokk ikke :/
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Hvis du ikke tror at de langer over alle bevisene til deg, tror du da virkelig at det finnes et nettsted der det ligger for ALLE?
Vis hele sitatet...
Selvsagt tror jeg ikke det. Men det må finnes en annen måte å gå fram på. Tror ikke dere har skjønt problemstillingen. De lukket saken uten å etterforske den. Hvorfor skulle de da åpne saken igjen, eller fremvise bevisene? De kommer jo til å avvise meg med engang, og hva skjer da? Bare gi opp?
Nei. Og jeg omformulerer meg: blir takknemlig for alle konkrete forslag og ikke spydige kommentarer.
det er en grunn til at de henla den. mangel på bevis ern en av dem
Sitat av xavi0n Vis innlegg
det er en grunn til at de henla den. mangel på bevis ern en av dem
Vis hele sitatet...
Det er sant det. Håper bare jeg kan finne ut noe mer.
"Øko-Terrorist"
Klage på etterforskning av straffesaker

Klager på etterforsking av straffesaker vert behandla av påtalemyndigheita, det vil seie politiet, statsadvokaten eller Riksadvokaten. Dersom du har spørsmål om klage på etterforsking av straffesaker, kan du kontakte ditt lokale politi på tlf. 02800.
Vis hele sitatet...
https://www.politi.no/tjenester/klage_pa_politiet/

Var det det du lurte på nå?
Sitat av tr80r Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for forslag, men jeg skal vel ikke akkurat klage på politiet. Vil se om jeg kan etterforske videre på saken, men det ser mørkt ut.
"Øko-Terrorist"
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Takk for forslag, men jeg skal vel ikke akkurat klage på politiet. Vil se om jeg kan etterforske videre på saken, men det ser mørkt ut.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener politiet gjør en feil, ville jeg absolutt sendt inn en klage på dem.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Takk for forslag, men jeg skal vel ikke akkurat klage på politiet. Vil se om jeg kan etterforske videre på saken, men det ser mørkt ut.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at politiet gjorde en feil ved at de lukket saken før de i hele tatt hadde sett skikkelig på den/vurdert beviser etc, så er det vell nettopp det du burde ?, klage

Du skal altså starte din egen private etterforskning, av en x år gammel henlagt sak ?

Dette begynner høres ut som en særs dårlig plan, imo :/

På ingen måte meninga og være frekk elns, tror dog bare at dette ikke er rette veien å gå..Mitt tips er at du følger rådet som "Tr80r" kom med =)
Sitat av Hightime Vis innlegg
Du skal altså starte din egen private etterforskning, av en x år gammel henlagt sak ?

Dette begynner høres ut som en særs dårlig plan, imo :/
Vis hele sitatet...
Du har kanskje rett, men det er det jeg har lyst å gjøre, ettersom jeg synes det er ganske mistenksomt av politiet sin side.

Fant en fin link nå:
https://www.politi.no/rad_fra_politi...Tema_417.xhtml
Får vel ta et steg om gangen og se om jeg får noe informasjon av dem. Hvis ikke, får jeg vel ty til andre midler.
Du kan jo høre med en advokat?

De har vel tilgang til mer enn oss andre. Vet ikke i hvilken grad da. Men i en sak jeg hadde en gang, så kunne advokaten få tilsendt papirene, men ikke jeg.

Koster ikke noe særlig å ringe og spør
Du har i utgangspunktet ikke innsyn i saken med mindre du har part i den. Dersom du er pårørende i rett linje opp eller ned kan du ha innsyn gjennom din bistandsadvokat.
Jeg tror ikke politiet under noen som helst omstendighet vil dele ut saksdokumenter eller "bevis" for at du skal kunne drive din private lille etterforskning på egenhånd. Dette gjør de heller ikke med andre mer "seriøse" privatetterforskere.
Det kommer litt an på hvor gammel saken er, men noen saker som har vært mye omtalt havner i en bok som heter "Nordisk Kriminalkrønike". Dette er dog ganske gamle saker, men du kan alltids ta en tur på biblioteket og bla litt.

Oppsummert: Dersom du er part i saken har du innsyn; ellers ikke.
Jeg antar at en privatetterforsker har større sjanse for å få utlevert slike dokumenter. Send en epost til noen og se hvilke svar du får tilbake. http://www.google.no/#hl=no&xhr=t&q=...w=1280&bih=621
Sist endret av raze; 5. juni 2011 kl. 22:37.