Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 859
Jeg har lett en stund etter en tjeneste som kan gi deg filmanbefalninger basert på karakteren du har gitt til filmene du har sett.

Alternativene jeg har utforsket:
  • Netflix: Det første problemet her et at du kun kan velge om du liker en film eller ikke, ingen mulighet til å gi karakter, så anbefalningene er nesten verdiløse. Et annet problem er at man er begrense til filmer som er på netflix.
  • Imdb: Den gir tidvis ok anbefalninger, men mye grove bommer óg. Uansett så er det største problemet at det er svært få muligheter til å "browse" i anbefalningene, så man er begrenset til det som tilfeldigvis dukker opp som anbefalning.
  • Movielens: Dette er den eneste tjenesten som faktisk er tenkt å gjøre det jeg ønsker. Men her virker det rett og slett som at læringsmekanismen er basert på for dårlige kriterier. Jeg har ratet i overkant av 1000 filmer, og har bevisst utelatt noen av favorittfilmene mine for å se om jeg får de anbefalt. Det er også svært mange filtreringsmetoder jeg føler at de mangler når man skal lete igjennom anbefalningene.

Det som er litt ironisk, er at dersom man googler etter "movie recommendation system" så får man opp masse tutorials for hvordan man selv kan lage et slikt system. Må innrømme at jeg tviler på at det er lett å lage dette selv, i alle fall noe som fungerer bedre enn movielens. Men samtidig så synes jeg er veldig rart dersom det ikke finnes noe bedre system enn movielens?

Er det jeg som har vært dårlig til å lete? Eller finnes det ikke noe bedre anbefalingssystem enn movielens?
Jeg har brukt https://bestsimilar.com/ for å finne filmer som ligner de jeg allerede liker. Funker helt greit!

Fant den for en god stund siden ved å google "movies like American Psycho" (f.eks).
Det er flere lignende sider om du bare søker "movies like", men har bare brukt bestsimilar selv.
Sist endret av Alzo88; 6. juni 2021 kl. 23:27.
Jeg ble nylig anbefalt Trakt.tv da jeg lurte på det samme. Har til nå brukt IMDB, å manuelt rangert og listet alle filmer/serier rett etter jeg har sett de. Det har fungert greit det men fordelen med trakt.tv er at det kan synkroniseres med nesten alle streaming tjenester og media senter/PCer, så det kartlegger hva du har sett automatisk og baserer anbefalinger på historikk og preferanser.
Sist endret av Bomboklat; 7. juni 2021 kl. 00:57.