Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 19650
Sommeren er på vei og jeg trenger bøker som kan fylle opp den veldig tomme sammlingen jeg har . Jeg er veldig åpen til bøker og sjangre men har dessverre liten peiling på store verk og klassikere. Å lese store bøker er egentlig ganske nytt for meg, men jeg elsker det . Spørsmålet mitt er:

Hvilken bok/bøker er det er MUST å ha i en boksamling? Tenker nå på store klassikere og veldig bra bøker. Trenger egentlig ikke å være en spesifikk sjanger. Begrunn gjerne svaret ditt om hvorfor boken er viktig.
Sist endret av Juicekongen; 6. juni 2012 kl. 00:23.
La den rette komme inn av John Ajvide Lindqvist!
Håndtering av udøde av samme personen er kul den å.
Sist endret av TheGloryHole; 6. juni 2012 kl. 00:36.
Game of thrones av George R. R. Martin
Hvite Niggere av Ambjørnsen evt Haiene av Bjørneboe
Ringenes Herre, J.R.R. Tolkien
hitchhiker's guide to the galaxy
Du må beise sjarken!
The game titegn
The Catcher in the Rye av J.D. Salinger.

Fantastisk bok om Holden Caulfield som gjør det elendig på skolen og bestemmer seg for å baile. Han lever et liv fylt i forskjellige underlige hendelser og overraskelser. Boka ble sett på som kontroversiell etter den ble sluppet, men er sett på som et av de større litterære verkene etter 1950. Fantastisk god og fengslende lesing med en hovedperson en kan relatere seg til og bry seg om.
Sist endret av Deadlock Radium; 6. juni 2012 kl. 00:46.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Klienten - John Grisham
Firmaets Mann - John Grisham

Jakten på rød oktober - Tom Clancy
Kardinalen i Kreml - Tom Clancy

Alle bøkene til Alistair MacLean.

Det var noen bøker. Bra at du synes lesing er bra
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Lillelord av Johan Borgen

Boken handler om Wilfred Sagen som går under kjælenavnet Lillelord. Handlingen begynner i ungdommen og følger han gjennom livet som en overklassegutt med en personlighet som er splittet. Fasaden til Wilfred er perfekt og skapt for å gjøre de nærmeste tilfreds, mens hans indre personlighet søker konflikter og uro. Det at Wilfred ikke har en far gjør ikke situasjonen bedre for han.

Hvis du er ute etter en norsk klassiker bør du ta en kikk på denne triologien. Den første boka ble sett på som en av de beste romanene i nyere norsk tid, der er jeg helt enig. De som mangler et særemne på VGS bør vurdere Lillelord triologien, de fleste eldre lærere elsker den og valget i seg selv gir mye creds.
Sist endret av Cappy; 6. juni 2012 kl. 00:55.
Kan anbefale noen jeg har lest i det siste som jeg elsket;
  • "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant", av Jonas Jonasson
  • "De hengte Revers Skog", av Arto Paasilinna

Alle i hele verden burde lese disse, og det mener jeg!
Mengele Zoo - Gert Nygårdshaug
The Kite Runner - Khaled Hosseini

To bøker jeg satt veldig pris på å lese
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
hvis du spiller er jo diablo bøkene, og warcraftbøkene er must.
Litt forskjellig av Dostojevskij, som Brødrene Karamasov og Raskolnikov, og Franza Kafka. Prosessen er den mest kjente, men jeg personlig liker Slottet best. Utrolig stemning i disse bøkene, og de er også filosofisk ganske interessante. Mange av situasjonene er så tåpelige, absurde og meningsløse, og man vet ikke om man skal henfalle i depresjon eller hylflire.

Lewis Carroll. Aboslutt. Det mest han har skrevet, både av dikt og romaner er fantastiske. Av bøker spesielt Through The Looking-Glass og Alice In Wonderland. Av dikt liker jeg The Hunting of the Snark.

Dessuten er Papillon av Henri Charrière en utrolig bra bok.
Sist endret av exocytose; 6. juni 2012 kl. 01:13.
Dune - hele samlinga, by Frank Herbert ... en klassiker, du SKAL vite hvem han her er. Filmer og serier har ikke gjort rett ved hans verk, mye pga. at filmen er fra 1980 og oppfølgerene var laget på begrense budsjett, men bokserien har en stor hærskare av fans. Er du et fnugg SciFi eller fantasy fan så leser du Dune.

Badass - komisk syn på historiske og episke menn gjennom tidene by Ben Thompson ( knall om du liker lydbok )

Gateway - Frederik Pohl ... episk "space" bok .. anbefales sterkt!

Einstein : His Life and Universe - Walter Isaacson ... biografi om en episk man .., what more to say, beste ute der etter min mening. Har vært igjennom 3

Flashforward - Robert J. Sawyer ( ja boka er sykt mye bedre enn tv-serien )

The Time Machine - H.G.Wells ... bør lese litt klassikere å annerkjenne en som kanskje fant opp det med "timetravle"

H.P.Lovecraft ... let litt rundt, har bare lest samlepocket av ham, men fyren lager piss-skumle historier, fyren var på galehus store deler av livet sitt .. kanskje av en grunn. var han som kom med Cthulhu

Det var det jeg kom på atm ...
Alkemisten,paulo coelho

A song of Ice and Fire, George RR Martin
Ayn Rand The Fountainhead/Kildens utspring hvis du er interressert i "individualism versus collectivism, not in politics but within a man's soul."
Sitat av seimannen Vis innlegg
Game of thrones av George R. R. Martin
Vis hele sitatet...
For all del, Game of thrones er ikke en dårlig bok, men man bør nesten få med seg hele bokserien om man først starter, og det er en skuffende ferd.

Selv vil jeg nok anbefale noen av de gamle klassikere som fortsatt fremstår (i mine øyne) som tilgjengelige og gode bøker:

Ivanhoe av Walter Scott.
Tom Sawyer av Mark Twain.
Moby Dick av Herman Melville.

Ellers tør jeg påstå at bøker som Haikerens guide til galaksen, Ringenes Herre, Krig og Fred, Den siste Mohikaner og Greven av Monte Cristo hører hjemme i de fleste bokhyller, uten at det er bøker som passer alle å lese (de to første er betydelig mer tilgjengelige enn de tre siste).
A Sword Of Truth - Terry Goodkind

En av fantasy verdens klassikere blant Ringenes Herre og Tidshjulet IMO. Terry Goodkind plan bak bøkene var å diskutere Ayn Rands tanker på en slik måte at vanlige folk fattet interesse, så mye skjult politikk og budskap i hele boken! Anbefales på det sterkeste!
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
1984 av George Orwell. Hvis du vil se hvor vestlig kultur bærer hen. Meget mørk, depressiv og tankevekkende. Alle freaks med respekt for seg selv har lest denne boka minst 1 gang. Neida, men anbefales på det sterkeste.

Er også enig om Hitchhikers, Dune og Gateway.
"1984" av george orwell
"The God Delusion" av Richard Dawkins
Dette er de to siste bøkene jeg leste.

Ellers er det jo et must å ha ett digert atlas!
Rene fotobøker er også ganske ålreit å ha liggende når man mangler inspirasjon til noe man driver med.
"How to play sitar" er en fin bok

Edit:
Hehe, slått på målstreken (:
Edit2:
Norvegr er også et must, godt skrevet serie på fire bøker om norges historie.
Sist endret av random13798; 6. juni 2012 kl. 01:34.
Det er en del bøker jeg synes hører til i alle bokhyller

Kafka on the shore - http://en.wikipedia.org/wiki/Kafka_on_the_Shore

Dance Dance Dance - http://en.wikipedia.org/wiki/Dance_Dance_Dance_(novel)

2001: A Space Odyssey og resten av serien - http://en.wikipedia.org/wiki/2001:_A...Odyssey_(novel)

The Hundred Thousand Kingdoms + de 2 andre bøkene i serien - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hun...usand_Kingdoms

Elantris - http://en.wikipedia.org/wiki/Elantris

The Forever War - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Forever_War

Hele Black Company serien - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Company

Enders Game (Enders Series) - http://en.wikipedia.org/wiki/Ender&#...)#Ender_series

The Frozen Sky - http://www.amazon.com/The-Frozen-Sky.../dp/B0047DX0UI

Memory, Sorrow, and Thorn serien - http://en.wikipedia.org/wiki/Memory,_Sorrow,_and_Thorn

Millenium Serien - http://en.wikipedia.org/wiki/Millennium_series

Chimera - http://www.cappelendamm.no/main/kata...=9788202363307

Wheel of time serien - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wheel_of_Time

A tale from the malazan book of the fallen serien - http://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen

Håper noe faller i smak.
Anbefaler "The Zombie Survival Guide: Complete Protection from the Living Dead" - Sånn i tilfelle Justin Bieber kommer tilbake!

Litt mer seriøst. Anbefaler Rød Partisan - Bak nazistenes linjer av Nikoláj I. Obrynba.
En vanvittig bra bok! Inneholder veldig mange spennende øyeblikk! Satt å leste boken under frokost, middag, you name it... Aldri vært så opphengt i en bok før, faktisk

Edit: Til dere andre som anbefaler bøker, så hadde det vært bra hvis dere skrev noen korte setninger om hvorfor dere anbefaler boken
Sist endret av Donkeybrain; 6. juni 2012 kl. 01:37.
En tid for alt, av Karl Ove Knausgård. Vanvittig fengende lesning.
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Mengele Zoo - Gert Nygårdshaug
Vis hele sitatet...
Denne! ti tegn
Shantaram - bittelitt basert på en sann historie om en mann som rømmer fra fengsel og bosetter seg i India der han opplever mye rart.
Crime and Punishment (Forbrytelse og straff/Raskolnikov), The Idiot (Idioten) og The Brothers Karamazov (Brødrene Karamasov) av Fjodor Dostojevskij er alle must. Ellers så vil jeg si at Iliaden og Odysseen av Homer er rimelig essensielle bøker å ha i boksamlingen.

On The Road av Jack Kerouac er også en fin og inspirerende bok som kan være kjekk å ha og The Old Man and the Sea av Ernest Hemmingway er også en fin liten bok.
The silence of the lambs er et must for de som liker krim!
Dødslekene, Opp i flammer og Fugl føniks

Dette er tre av de beste bøkene jeg noen gang har lest! Er ikke serlig glad i å lese men disse holdt meg våken i mange timer om natten.

Kan også anbefale en serie som jeg ikke husker navnet på nå i farten. Det handler om en gruppe ungdommer som bor i Australia som skal på tur i en dal som kalles "Hell" når de kommer tilbake er Australia i krig og alle de kjenner er borte. Håper noen freaks kan navnet på serien for den er veldig god.
Minotriliogien! Det vil si Mengele Zoo, Himmelblomstreets Muligheter og til slutt Afrodites Baseng. Av Gert Nygårdshaug, utrolig nydelige, spennende bøker
Mange bra bøker er nevnt, de fleste av dem kan absolutt kalles "et must".

For de ultimate klassikere finnes det en rekke lister på nettet.
Dette er bøker som ikke nødvendigvis er super lettleste, men er viktige på mer enn en måte. Eksempel her:
http://www.time.com/time/arts/articl...578073,00.html
Disse bøkene vil du neppe angre på at du har brukt tid på.

Man har også en laaaaang rekke bøker, som selv om de ikke nødvendigvis er blant de ultimate klassikere utvilsomt er av høy kvalitet. Foruten dem nevnt i denne tråden vil jeg personlig trekke frem Robinson Crusoe (Daniel Defoe) og
The call of the wild (Jack London).

For å føye et par nyere bøker som følger min egen smak til denne listen kan jeg nevne
Last exit to Brooklyn, av Hubert Selby Jr
The road, av Cormac McCarthy
The New York trilogy av Paul Auster

Og alt av Jack Kerouac

Men igjen, hva du vil like avhenger av smak. Mye kan være anerkjent som ekstremt bra uten at man trenger å like det.
Min anbefaling er å sirkle seg inn på forfattere man liker, og lese flere bøker av dem. Liker man en spesiell forfatter er det også en rimelig smal sak å søke seg frem til andre med en lignende stemme.
Silke av Alessandro Baricco - fantastisk italiensk forfatter.
Glemte Kurt Vonnegut, han er rå
Dan Browns: Digital Fortress, Deception Point, Angels and Demons, The Da Vinci Code, The Lost Symbol.

Så absolutt noe du burde lese. I den rekkefølgen. DF og DP har ingenting med AD, TDVC og TLS..
Sitat av seimannen Vis innlegg
Game of thrones av George R. R. Martin
Vis hele sitatet...
Han mener "A song of ice and fire". Anbefales strekt!

Harry potter er jo verdt å få med seg.

Hodejegerne

Harry hole serien skal vist vere bra, har ikkje lest nokon av dei enda, men skal begynne no til sommeren faktisk
Beatles av Lars Saabye Christensen er en favoritt hos meg! Anbefaler også Bly og Bisettelsen som er i samme serie. Ellers vil jeg foreslå alt av Carl Frode Tiller, Skråninga og Innsirkling 1 og 2. Helt fantastisk bra bøker. De bøkene er riktig nok på nynorsk, men jeg synes jo det bare er et pluss.
Skreiv feil boka game of thrones er med i serien A Song of Ice and Fire
Sist endret av Demolution guy; 7. juni 2012 kl. 22:56.
«Landstryker»-trilogien av Knut Hamsun, i tillegg til «Christianus Sextus» av Johan Falkeberget er gode, norske klassikere.
Når jeg tenker meg om, er de fleste av Hamsun verdt å ha, og hvis du er glad i nynorsk er jo O. Vesaas og Aasmund Vinje gode å ha. I tillegg er Bibelen absolutt en grei bok å ha, troende eller ikke.
En Stephen King-bok er et must. Mannen skriver fantastisk bra, enten du er fan av skrekk-sjangeren eller ei. Les for guds skyld på originalspråket, da altfor mye kan gå tapt i en oversettelse. Som en introduksjonsbok kan jeg anbefale Misery som omhandler en forfatter som blir kidnappet av sin største fan. Eller Gerald's Game som forteller en jentes historie etter hun finner seg selv lenket fast i senga i hytta si midt i ingenmannsland.

American Psycho. En relativt mørk satire med handling i USA sent på 70-tallet. Patrick Bateman er en vellykket forretningsmann som prøver å leve et tilsynelatende normalt liv. Han har imidlertid noen nærmest umenneskelige lyster som etter hvert blir vanskeligere å temme og holde styr på. This is no time for innocence.

Noe av Edgar Allan Poe.
Gudfaren av skrekk, forfatter av verk som The Pit and the Pendulum, The Fall of the House of Usher og The Tell-Tale Heart. Anbefaler å gå til anskaffelse av en novellesamling.

Andre: Dracula, Iliaden og Odysseen (denne gjør seg virkelig flott på bokhylla!), Norges lover og en bok om hjernen.
Bøkene av sir Arthur Conan Doyle er veldig bra.

De jeg likte best var, A Study in Scarlet, The Sign of the Four og The Adventures of Sherlock Holmes.
Bøkene er gamle men veldig god, les de helst på engelsk.
Eit skråblikk på sammfunnet som ein har i Noreg, boka er frå 1996, eg eg tykkjer ho har ei antirasistisk haldning og prøver og mone om forbrødring mellom nordmenn og utlendingar.

Kunsten å vere neger av Are Kalvø
http://arekalvo.no/indeks.asp?id=168

Han har og skreve boka
Våre venner kinesarane
http://arekalvo.no/syning.asp?id=677
Målet var og besøke minst ein kinaresturnag i kvar komune i Noreg som har det.
Er ei reiseskildiring, og eit skråblikk på sammfunnet om korleis me hadde vore utan innviknad frå andre kulturar.
Franz Kafka - Prosessen (evt også Amerika og Slottet)
Sist endret av Chronic420; 9. juni 2012 kl. 11:28.
Synes verkene til Knut Hamsun er noe av det beste som har blitt skrevet på norsk (dansk). Uansett nasjonalitet, så er dette ekstremt god litteratur. Mysterier og Pan er mine favoritter så langt i forfatterskapet hans. Disse finner du på nesten alle loppemarkeder.

Ellers støtter jeg opp under Kafka som tidligere nevnt her - den forvirra unge jøden eviggjorde tankene sine på en fantastisk måte.

Amerikansk litteratur er også verdt en svipptur innom, først kanskje obligatoriske Hemingway (The old man and the sea har blitt en klassiker av god grunn), men om du vil gå videre er Flannery O'Connor helt genial. Dypt religiøse tekster blandet med sørstats groteskhet i grenselandet mellom død og frelse. Noen av de aller, aller beste novellene jeg har lest.
Sitat av insertnamehere Vis innlegg
hitchhiker's guide to the galaxy
Vis hele sitatet...
Kanskje noen av dere er interessert i denne?

Evidently, Danielle Steel has been kidnapped by a mad scientist who clamped her into some gizmo that fused her brain with that of Douglas Adams, author of The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. While Steel's umpteenth novel, The Klone and I: A High-Tech Love Story, boasts her typical trappings--a divorced heroine, a cruel man, a sexy man with big money and lots of shopping with brand-name tags conspicuously attached--the book is also the wackiest piece of self-indulgent sci-fi since Douglas Adams's Starship Titanic.

Ikke helt min stil, da jeg synes The Hitchhiker's Guide to the Galaxy er no real møkk.
Jeg er stoooor Stephen King fan, og kan anbefale bøkene hans på det sterkeste!!
Ellers bør du lese;
Restraint of beasts-Magnus Mills
Gjøkeredet-Ken Kesey
Blodig helg-Helen Zahavi
A Christmas Carol-Charles Dickens
Dritt-Irvine Welsh
Onkel Oswald-Roald Dahl

Kunne fortsatt listen lenge....
Nå har jeg ikke selv lest denne boken, ettersom jeg aldri har funnet originalen.
Men satan så lyst jeg har å lese den.

Dante's Inferno

Om du evt. skal kjøpe den og finner originalen gidd du å gi meg en link på pm?
Jeg vil anbefale å lese bøker på originalspråket. Som nordmenn er vi heldige som lærer et fremmedspråk så unge og så effektivt.
Hvis du ønsker å bli bedre i skriftlig og muntlig engelsk hjelper det å lese bøker skrevet på engelsk. Jeg anbefaler å lese noe interessant og lett underholdene som Harry Potter. Ringenes Herre har eldre og avansert engelsk språk. Bruk en engelsk dictionary, norsk-engelsk ordbok gir ikke like mye informasjon om ordenes bruksområder. Song of Ice and Fire og Ursula Le Guins JordSjø (EarthSea) serie er språklige overkommelige og suger deg forhåpentligvis inn. Noen klassiske amerikanske forfattere som er relativt lettleste mtp. grammatikk er Hemingway og Steinbeck. Grapes of Wrath av Steinbeck er blant de aller beste bøkene jeg har lest og bokas budskap lever videre gjennom Bruce Springsteens Ghost of Tom Joad og har et budskap som fikk kritikere til å kalle forfatteren sosialist og kommunist og selve boka for løgn og propaganda.

Forøvrig vil jeg anbefale det meste av Agnar Mykle, han er morsom på en litt patetisk måte, men er samtidig meget elegant til tider. Hovedkarakterene hans er elskverdige oppviglere som utforsker nytt terretorie geografisk og sosialt. Ganske mye puling, men ikke så mye som man kanskje kunne håpt. Sangen om Den Røde Rubin ble bannlyst i sin tid for nettopp sex.
▼ ... over en uke senere ... ▼
just a speck of dust
clockwork orange.
carl sagans cosmos.