Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2462
Hei alle freakere!

Som en del av dere sikker har fått med dere har Foreningen Tryggere Ruspolitikk opprettet nettsiden Rusopplysningen.no. Her er målet å inkludere informasjon om risikoprofil og effekter av de fleste vanlige rusmidler, samt om risikoreduserende tiltak.

Det er viktig for oss at Rusopplysningen, i tillegg til et medisinskfaglig og forskningsbasert grunnlag, også tar inn over seg brukererfaringer. Dersom noen av dere har tilbakemeldinger til noen av artiklene våre, så setter vi stor pris på å høre dem.

https://www.rusopplysningen.no/

Hvilke rusmidler synes dere vi bør prioritere å skrive om videre? Det jobbes nå med å lage artikler om meskalin, benzodiazepiner, 2C-B og lystgass.

Vi jobber også med å lage temaartikkel i tillegg til rusmiddelartiklene. Her har vi allerede skrevet en artikkel med råd til foreldre og en artikkel om å kombinere sex med rusmidler, og skal etterhvert begynne på en artikkel om rus og psykoser samt en om juridiske forhold.
Stemmer for muligheten til å sende inn prøver av stoff for å sjekke innhold og renhet.

Enda bedre hadde det vært om man kunne møtt opp personlig et sted og få testet varer. Tenker da på misbrukere som ikke har til å vente 1 uke på posten og svar på prøven.

Ser for meg at det er viktig med muligheten til å teste spesielt Heroin, Amfetamin og piller da piller ofte er falske, hjemmepresset og kan inneholde dødelige stoffer.
Dette er hovedsaklig det som misbrukes (mitt inntrykk, tidligere gategutt. Brugata.) i stor skala av de dårligst stilte som lever på gata og trenger hurtig svar på prøvene sine.
Sist endret av krystallkongen; 3. januar 2020 kl. 17:26.
Vil bare si tusen hjertelig takk for den fantastiske jobben dere gjør. Nettsiden deres er ekstremt brukervennlig og informasjonen er veldig up-to-date. Kudos til dere for at dere å fokuserer på skadereduksjon
Fantastisk design på nettsiden, fryd for øyet! Skulle ønske det var en artikkel om benzodiazepiner mtp hvor utbredt bruk av disse medikamentene er for tiden. Samt Lyrica og andre gabapentinoider.

Skulle ønske admin hadde pint tråden eller lagt til en lenke til nettsiden deres lett tilgjengelig for de som lurer på noe basic angående en medisin/rusmiddel. Da slipper vi kanskje en del tråder som gjentar seg gang på gang.
Jeg syns det er mye bra på siden deres, men jeg ser dere tar alle opiodene/opiatene under en og samme kam. At f.eks kodeine eller spesielt kratom skal ha samme risikoprofil som f.eke oxy og heroin er jo direkte feil.
Sitat av Maurjegeren Vis innlegg
Vil bare si tusen hjertelig takk for den fantastiske jobben dere gjør. Nettsiden deres er ekstremt brukervennlig og informasjonen er veldig up-to-date. Kudos til dere for at dere å fokuserer på skadereduksjon
Vis hele sitatet...
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Fantastisk design på nettsiden, fryd for øyet!
Vis hele sitatet...
Takk

Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Skulle ønske det var en artikkel om benzodiazepiner mtp hvor utbredt bruk av disse medikamentene er for tiden. Samt Lyrica og andre gabapentinoider.
Vis hele sitatet...
Vi jobber som nevnt med en artikkel om benzodiazepiner nå. Jeg skjønner etter å ha sett over noen av trådene her at behovet er stort for tiden. Lyrica er ingen førsteprioritet, men vil komme etter hvert.

Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg syns det er mye bra på siden deres, men jeg ser dere tar alle opiodene/opiatene under en og samme kam. At f.eks kodeine eller spesielt kratom skal ha samme risikoprofil som f.eke oxy og heroin er jo direkte feil.
Vis hele sitatet...
Det var en avveining vi måtte ta mellom å ha en fellesartikkel og mange enkeltartikler, og landet på at det tross alt var mer som var felles mellom opioidene enn det som skilte dem. Vi har forsøkt å nyansere risikoprofilen i teksten.

Det er imidlertid tenkelig at vi oppretter egne artikler for de opioidene som skiller seg markant fra resten. Det kan være aktuelt for kratom.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg kaster meg på lasset med en takk for det enorme arbeidet dere har lagt inn for å forandre norge. Det jeg ønsker mer fokus på fra dere som jeg har hørt lite om fra den kanten er mer fokus på stoffer som ibogain og kratom som kan ha et enormt nyttepotensiale. Ellers så ser siden deres strålende gjennomført ut. Den beste her til lands relatert til opplysning.
Sitat av Rusreform Vis innlegg
Takk Vi jobber som nevnt med en artikkel om benzodiazepiner nå.
Vis hele sitatet...
Og nå har vi klar en ganske omfattende artikkel om benzodiazepiner:

https://www.rusopplysningen.no/benzodiazepiner
Sitat av Rusreform Vis innlegg
Og nå har vi klar en ganske omfattende artikkel om benzodiazepiner:

https://www.rusopplysningen.no/benzodiazepiner
Vis hele sitatet...
Varighet (hovedvirkning):
Diazepam: 5-7 timer

Er dette info fra brukere selv eller fakta? Jeg har i det siste brukt vival i ny og ned men effekten varer typ 2-4t, og har ikke toleranse. Godt mulig det sitter lengre også, men føler ikke noe spess etter 2-4t. Ikke at jeg gjør det så mye før heller men.
Utrolig pen nettside med relevant informasjon som er viktig for skade forhindring, kudos! Lærte selv nye ting av bare en rask tur innom siden
Bra side med mye nyttig info. Kanskje dere kunne lagt ut noe om metylfenidat og? Kanskje ikke det som er mest attraktivt å ruse seg på, men mange bruker det som studiedop, kombinerer med alkohol og enkelte sniffer injiserer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Stemmer for muligheten til å sende inn prøver av stoff for å sjekke innhold og renhet.

Enda bedre hadde det vært om man kunne møtt opp personlig et sted og få testet varer. Tenker da på misbrukere som ikke har til å vente 1 uke på posten og svar på prøven.

Ser for meg at det er viktig med muligheten til å teste spesielt Heroin, Amfetamin og piller da piller ofte er falske, hjemmepresset og kan inneholde dødelige stoffer.
Dette er hovedsaklig det som misbrukes (mitt inntrykk, tidligere gategutt. Brugata.) i stor skala av de dårligst stilte som lever på gata og trenger hurtig svar på prøvene sine.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at litt avhengig av hvor nøye testen er, så er dette ting som tar tid.
Klart, enkle reaksjonstester av typen marquis kan gjøres på under minuttet, men da får du bare vite om prøven inneholder noe som marquis reagenten kan reagere med. Skal skal du vite akkurat hva som er i en gitt prøve tar det tid: Man må ty til Gasskromatografi-massespektrometri, slike prøver krever mer arbeid: Prøvene må forberedes for analysen, maskinene må kalibreres, selve analysen tar tid og så må ting klargjøres for neste oppgave.

Det finnes rett å slett ikke teknologien for å hurtigtester av stoff som kan gi all den informasjonen du er ute etter.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Problemet her er at litt avhengig av hvor nøye testen er, så er dette ting som tar tid.
Klart, enkle reaksjonstester av typen marquis kan gjøres på under minuttet, men da får du bare vite om prøven inneholder noe som marquis reagenten kan reagere med. Skal skal du vite akkurat hva som er i en gitt prøve tar det tid: Man må ty til Gasskromatografi-massespektrometri, slike prøver krever mer arbeid: Prøvene må forberedes for analysen, maskinene må kalibreres, selve analysen tar tid og så må ting klargjøres for neste oppgave.

Det finnes rett å slett ikke teknologien for å hurtigtester av stoff som kan gi all den informasjonen du er ute etter.
Vis hele sitatet...
Dette er i stor grad korrekt, men med enkelte forbehold: Det er mulig å gjennomføre en analyse også med HPLC-UV, som er noe enklere enn GC-MS. Denne metoden er imidlertid begrenset av at man kun kan identifisere og kvantifisere kjente stoffer i prøven, men for å identifisere ukjente stoffer trengs massespektrometri.

Det finnes også enklere metoder, slik som Raman-spektroskopi og Fourier-transformert spektrometri, som er i stand til å foreta en ganske god kvalitativ analyse av innholdet i en prøve. Du får da ikke vite hvor mye det er av hvert enkelt stoff, men du kan da få svar på om MDMA-en er blandet ut med ketamin eller om den inneholder PMMA. Fordelen er at analysen kan gjennomføres på et par minutter. For enkelte stoffer, slik som MDMA, er det dessuten mulig å gjennomføre UV-spektroskopi ved en bestemt bølgelengde for å få et ganske godt estimat på hvor mye MDMA prøven inneholder.

Ingen av disse metodene gir en fullstendig analyse, men det er ikke gitt at dette er nødvendig for å at analysetjenester skal være tilstrekkelig skadereduserende. Dette fordrer selvsagt at man tilpasser analysemetodene etter utviklingen i markedet. De siste årene har vi for eksempel sett at den gjennomsnittlige styrkegraden på MDMA-tabletter har økt, og metoder for å bestemme hvor mye MDMA det er i en prøve vil da være viktig. Vi har også sett forekomst av fentanyl i ulovlige produserte benzodiazepinprodukter, samt en økning av beslagene, så fentanylteststrimler vil også være et viktig skadereduserende tiltak.
Sitat av Rusreform Vis innlegg
Dette er i stor grad korrekt, men med enkelte forbehold: Det er mulig å gjennomføre en analyse også med HPLC-UV, som er noe enklere enn GC-MS. Denne metoden er imidlertid begrenset av at man kun kan identifisere og kvantifisere kjente stoffer i prøven, men for å identifisere ukjente stoffer trengs massespektrometri.

Det finnes også enklere metoder, slik som Raman-spektroskopi og Fourier-transformert spektrometri, som er i stand til å foreta en ganske god kvalitativ analyse av innholdet i en prøve. Du får da ikke vite hvor mye det er av hvert enkelt stoff, men du kan da få svar på om MDMA-en er blandet ut med ketamin eller om den inneholder PMMA. Fordelen er at analysen kan gjennomføres på et par minutter. For enkelte stoffer, slik som MDMA, er det dessuten mulig å gjennomføre UV-spektroskopi ved en bestemt bølgelengde for å få et ganske godt estimat på hvor mye MDMA prøven inneholder.

Ingen av disse metodene gir en fullstendig analyse, men det er ikke gitt at dette er nødvendig for å at analysetjenester skal være tilstrekkelig skadereduserende. Dette fordrer selvsagt at man tilpasser analysemetodene etter utviklingen i markedet. De siste årene har vi for eksempel sett at den gjennomsnittlige styrkegraden på MDMA-tabletter har økt, og metoder for å bestemme hvor mye MDMA det er i en prøve vil da være viktig. Vi har også sett forekomst av fentanyl i ulovlige produserte benzodiazepinprodukter, samt en økning av beslagene, så fentanylteststrimler vil også være et viktig skadereduserende tiltak.
Vis hele sitatet...
Hva med å dele ut gratis mdma testkit på nettsiden? Hvertfal for en periode. Brukere vil legge seg til ett nytt og tryggere mønster, pluss at siden deres vil få høy oppmerksomhet. To kråker i en smekk.

Jeg husker at helsesøster delte ut gratiskondomer på ungdomskolen i de glade 90åra.Den gang var det ganske kontroversielt
Sitat av Alf Vis innlegg
Hva med å dele ut gratis mdma testkit på nettsiden? Hvertfal for en periode. Brukere vil legge seg til ett nytt og tryggere mønster, pluss at siden deres vil få høy oppmerksomhet. To kråker i en smekk.

Jeg husker at helsesøster delte ut gratiskondomer på ungdomskolen i de glade 90åra.Den gang var det ganske kontroversielt
Vis hele sitatet...
Vi vurderte å selge testkits på et tidspunkt, men gikk bort fra det både fordi å drive næringsvirksomhet kompliserer ting regnskapsmessig og fordi vi var usikre på om vi mente at hurtigtester var sikre nok til at vi kunne stå inne for ansvaret. Å dele dem ut gratis er jeg redd vi ikke har økonomi til, og enn så lenge er det vanskelig å få støtte fra det offentlige til dette.
Kan dere lage en engelsk versjon av siden deres med ett .org domene feks? Denne siden er den beste siden jeg har sett på lenge når det kommer til rusopplysning og skadereduksjon.

Kan kanskje være til hjelp med å oversette artikler om det trengs.
Sitat av serverDude Vis innlegg
Kan dere lage en engelsk versjon av siden deres med ett .org domene feks? Denne siden er den beste siden jeg har sett på lenge når det kommer til rusopplysning og skadereduksjon.

Kan kanskje være til hjelp med å oversette artikler om det trengs.
Vis hele sitatet...
Det har kommet flere slike forespørsler. Det er et ganske stort arbeid å skulle oversette innholdet, så det må nesten bli hvis vi får midler til det. Nå er prioriteringen å videreutvikle det norske innholdet, blant annet med kildehenvisninger.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig god side med meget interessant statistikk!