Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 31152
Alright, folkens. Jeg har titt og ofte sett at enkelte hevder at kvinnelige forfattere er noe vi nærmest bør legge i glemmeboken. Men hei, la oss nå glemme "Hunger games" og "Twilight" for jenter på fjorten som lever livet sitt i en rosa dagdrøm det er til å spy av. I denne tråden vil jeg at dere skal liste opp og tipse om kvinnelige forfattere dere har sansen for. Si gjerne litt om forfatteren og om boka/bøkene du anbefaler! Jeg vil gjerne starte med Elin Brodin.

Elin Margrethe Brodin er altså en norsk forfatter (og oversetter) som debuterte litterært i 1983. Hun er nok mest kjent for sin skarpe kritikk av sivilisasjonen, og kan oppfattes som en politisk-metafysisk stemme. Man kan titt og ofte se innslag av science fiction og fantasy selv om de fleste av bøkene er realistiske samtidsromaner. I 1996 førte hennes debattbok, Papirdukker, til at norsk barnevern ble dømt ved Den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg for brudd på menneskerettighetene, faktisk. Hun kommer til stadighet med en rekke provoserende uttalelser men forklarer at dette gjerne er fordi hun liker å se verdenssituasjonen fra flere sider.

[COLOR="Purple"]Bivirkninger[/COLOR] - av Elin Brodin

Nifs roman om kvinnelig psykopat.

"Bokas jeg-forteller er avdelingssykepleier Una Mørk. Una lever et tilsynelatende normalt liv, men samboer og sønnen på ni år fra et tidligere forhold har det ikke bra. Forholdet til samboer Max skranter, men Una er ikke villig til å la ham gå, ikke før det passer henne. Sønnen Severin er utrygg og usikker på moren og holder seg helst til Max.

Elin Brodin tar oss med inn i hodet på en kvinnelig psykopat med forskrudd og nifs tankegang, en kvinne som hverken har følelser for sine nærmeste eller for pasientene sine. Spennende bok med enkelte humoristiske innslag."

Kristiansund bibliotek

Andre bøker fra biografien:

Ulvinnen – roman (1986)
Askefolket – roman (1988)
Drager i hodet – roman (1990)
Bedøvelse – roman (1991)
Den europeiske dødebok – roman (1992)
Farvel, babylon – roman (1998)
Unaturlig – roman (1999)
De dødes språk – roman (2001) (sammen med Henning Hagerup)

Og så videre! Kommer nok ikke til å gi meg før jeg har pløyd gjennom alle sammen, he he. Kommer nok med flere forfattere etterhvert. Fyr løs!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Går ut fra at du ikke mente norske? Jeg har sansen for Marina Lewycka, britisk-ukrainsk dame født i en flyktningleir i Kiel året etter krigen.

Min favoritt er debutboka "A Short History of Tractors in Ukrainian".
I første omgang handler den om en datter som prøver å stoppe den kåte gamle faren sin i å gifte seg med en noe ufin golddigger på jakt etter statsborgerskap i England. I tillegg får du vite alt du ikke trenger å vite om traktorer, ispedd historier fra Ukrainas tragiske fortid.
Vittig og interessant. Den er forresten oversatt og heter logisk nok "En kort historie om traktoren i Ukraina" på norsk, men jeg har bare lest den på engelsk.
Sitat av luni Vis innlegg
Min favoritt er debutboka "A Short History of Tractors in Ukrainian"
Vis hele sitatet...
Denne likte jeg også veldig godt, finfin bok.

Selv om jeg får pes hver gang jeg nevner boken, satt jeg pris på Atlas Shrugged av russisk-amerikanske Ayn Rand.
Hun er rablende gal, og jeg tror ikke på objektivismen, men jeg synes det er en inspirerende bok.
Det er også morsomt at hovedpersonen i boken er en dame som styrer et transkontinentalt togselskap, og gir blanke faen i kjønnskonvensjonene som var og til dels er rådende.
Synes denne utfordrer kjønnsrollene like effektivt som Simone de Beauvoirs 'Det annet kjønn', som jeg aldri gadd lese ferdig.
Sist endret av The Great Catsby; 4. juni 2012 kl. 12:43.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
The Bell Jar av Sylvia Plath.
http://www.englishexercises.org/makeagame/my_documents/my_pictures/2009/ago/979_102743-004-EC818A89.jpg

J. K. Rowling

For tiden skriver hun en novelle for voksne.
Blir spennende å se om hun treffer gullfuglen igjen.
Margit Sandemo.

Ekstremt flink til å beskrive omgivelsene og personer slik at du får et godt bilde i hodet ditt, og uten at det blir kjedelig. Uten tvil min favoritt-forfatter.

Bøkene som anbefales.

Sagaen om Isfolket - 47 bøker
Lysets Rike - 20 bøker
Heksemesteren - 15 bøker

Alle de tre seriene hører sammen på en måte, best å lese selv for å finne ut hvordan.
Sist endret av Chaviz; 4. juni 2012 kl. 14:25.
Sitat av ferskvann Vis innlegg
For tiden skriver hun en novelle for voksne.
Vis hele sitatet...
Novel på engelsk blir roman på norsk vet du Novelle = short story ...
Leser ganske mye, men sjeldent noe av kvinnelige forfattere. Hvorfor? Sikkert en blanding av patetiske fordommer og dårlige erfaringer - men også fordi jeg alt for sjeldent kommer over bøker jeg har lyst til å lese av kvinnelige forfattere (kanskje denne tråden kan bli min "redning"!).

Uansett, den mest interessante - og egentlig eneste - kvinnelige forfatteren som virkelig har grepet meg, er Virginia Woolf. Leste Mrs. Dalloway for en stund siden, og den likte jeg veldig godt. Den blir fortalt i "bevissthetsstrømmer" fra forskjellige karakterer, men helt grunnleggende handler den vel om Clarissa Dalloway som skal stelle i stand en fest og Septimus Warren Smith som lider av post-traumatisk stress etter 1. verdenskrig. Utrolig god bok om sinnslidelser, depresjoner og ymse.
Trudi Canavan | bestselling author of The Black Magician Trilogy

Holdt på å ikke lese boka fordi protagonisten var jente, men endte opp med å lese hele serien..
Anbefales for folk som liker sci-fi, spesielt de under 20 som ikke hadde hatt vondt av å lese hjernen til en jente gjennom 3 bøker

Hun har også gitt ut en forhistorie til serien "The Black Magician", den var også bra, anbefales å lese den først egentlig.. nå venter fansen på neste bok i serien
Sist endret av Novice; 4. juni 2012 kl. 17:05.
▼ ... noen uker senere ... ▼
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Hei, folkens! Jeg tenkte å komme med litt relevant informasjon til denne tråden. Mary Wollstonecraft Shelley er en britisk forfatter som er mest kjent for sin bok "Frankenstein". En klassiker innen gotisk litteratur! Allerede som ti år gammel skrev hun sin første bok. Så kommer spørsmålet. Hva inspirerte henne til å skrive Frankenstein? Jo, på slutten av 1700-tallet begynte flere forskere i Europa å eksperimentere med å sette strøm på døde kropper for å få svar på det fundamentale spørsmålet om hva som er forskjellen på en død og en levende kropp! Det hele begynte selvfølgelig med frosker, kuer og andre dyr. Deretter henrettede kriminelle/forbrytere. Det ble faktisk en attraksjon å iaktta dette groteske synet i auditoriumene. Dette førte altså til ideen om at liv egentlig bare er elektrisk strøm. Dette inspirerte henne til å skrive den berømte boken. Hun har også skrevet The Last Man som handler om menneskehetens undergang i det 21. århundre. En av hennes viktigste verker.

Andre kvinnlige forfattere jeg ønsker å nevne i dette innlegget er blant annet:

Sylvia Plath. Hun var en amerikansk forfatter, og er mest kjent for sine dikt, og romanen The Bell Jar/Glassklokken. En semi-biografisk fortellling om hennes kamp gjennom livet mot alvorlig depresjon. Hun var et svært begavet barn, og skrev både romaner, noveller og essay. Allerede som åtteåring fikk hun sitt første dikt publisert. Etter hennes selvmord i 1963 fikk hun en slags ikonisk status i enkelte miljøer. På tross av innleggelse på psykiatrisk sykehus og elektrosjokkterapi var det ingenting som fungerte. Ved å skru på gassen i kjøkkenet endte hun sitt liv.

Vi har også Harper Lee, nok en amerikansk forfatter som har vunnet Pulitzerprisen for klassikeren "Drep ikke en sangfugl". Tema dreier seg om rasisme i sørstatene i USA på 30-tallet.

Kommer med flere oppdateringer og tips senere! Håper på flere innspill.

- Lucy
Ser ikke helt poenget i en tråd som dette, det er jo idiotisk å rangere bøker etter kjønn. Det er ikke vits å bruke energi på folk som hater kvinnelige forfattere, er de så korttenkte fra før av kommer de nok ikke til å endre syn nå heller.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Det trenger ikke nødvendigvis det at de er trangsynte som gjør at de ikke har sansen for kvinnlige forfattere. Jeg har den tankegangen at det å opplyse kanskje vil sette noen nye tanker i hodene på folk. Om det er en eller hundre har ikke noe å si for meg. Så lenge jeg har anledning til å spre det videre. Det er jo helt innlysende at det finnes mange gode forfatterinner som har hatt stor innflytelse gjennom årene. Men kanskje disse menneskene bare trenger å finne dem? Ved hjelp av våre anbefalinger? Jeg har troen på dem!
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Men kanskje disse menneskene bare trenger å finne dem? Ved hjelp av våre anbefalinger? Jeg har troen på dem!
Vis hele sitatet...
Bra du har trua, for jeg fant et boktips her jeg definitivt skal sjekke ut!
Har ikke lest for mange bøker skrevet av kvinnelige forfattere, så det spørs om jeg ikke får litt blod på tann dersom boken faller i smak.

Skal jeg anbefale noen selv så må det bli Agatha Christie, en krimforfatter som har skrevet en haug med flotte bøker. En av de første bøkene jeg leste var faktisk Mord på Orientekspressen. Hennes mest kjente karakterer er nok Hercule Poirot og Miss Marple, som begge har en nærmest gudegitt gave til å løse de mest finurlige kriminalsaker.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Ser ikke helt poenget i en tråd som dette, det er jo idiotisk å rangere bøker etter kjønn. Det er ikke vits å bruke energi på folk som hater kvinnelige forfattere, er de så korttenkte fra før av kommer de nok ikke til å endre syn nå heller.
Vis hele sitatet...
Kvinnelige perspektiver er jo interessante - enten man mener ulikhetene i ståsteder skyldes kultur, biologi eller begge deler så er det verdt å se nærmere på. Vi må jo avgrense diskusjonen på et vis og da ser jeg ingen grunn til at vi ikke skal kunne ta kun kvinnelige forfattere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen, (det finnes mange)

Prosa:
Virginia Wolf (selvfølgelig) - f.eks. To the lighthouse/til fyret.
Trude Marstein
Flannery O'Connor
Sofi Oksanen

Lyrikk:
Eldrid Lunden
Ingrid Storholmen

Dramatikk:
Sarah Kane
Når jeg ser etter bøker å lese er det først og fremst sjanger jeg leter i. Senere ser jeg på hva som er anbefalt innen den sjangeren, og det er meg fullstendig likegyldig hvem som har skrevet boka. Det kan jeg bry meg om etter jeg har lest den og bestemt meg for at jeg likte den.
Anbefaler å sjekke ut mer av Amalie Skram enn Karens Jul, om de fleste av oss sikkert var borti i løpet av ungdomsskolen.

Sinnsykehusromanene, som er til dels selvbiografiske, er sterke romaner som burde sjekkes ut. De heter Professor Hieronimus og Paa St. Jørgen.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Ser ikke helt poenget i en tråd som dette, det er jo idiotisk å rangere bøker etter kjønn. Det er ikke vits å bruke energi på folk som hater kvinnelige forfattere, er de så korttenkte fra før av kommer de nok ikke til å endre syn nå heller.
Vis hele sitatet...
Bokhylla mi har en skremmende tendens til å bare bli hvite gubber, så jeg setter i alle fall pris på tips som dette.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Når det kommer til fantasy litteratur, så er Robin Hobb absolutt dronningen. Farseeer, Liveship og Assassin triologiene.
Sist endret av TommyLund; 25. august 2012 kl. 17:59.
Elizabeth Moon. Skriver både Fantasy å Sci-fi.
Er vel greit en av favorittforfatterne mine.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Er i og for seg enig med de som mener forfatterens bakgrunn (det være seg kjønn eller noe annet) er underordnet når det kommer til å velge seg litteratur, samtidig som det jo er klart at denne bakgrunnen legger (eller kan legge) en del premisser for forfatterskapet. Uansett er jeg - dessverre, kanskje - litt i samme bås som en annen her: Innholdet i bokhylla mi har en stor overvekt av hvite, mannlige forfattere. Helt blåst på kvinnefronten er jeg imidlertid ikke, og jeg vil nevne noen jeg har lest de siste par årene:

A.S. Byatt: Britisk forfatter, som har skrevet mye siden midten av 60-tallet. Er kanskje mest kjent for Possession, som vant Booker-prisen i 1990. Jeg har imdilertid bare lest én bok av henne, nemlig The Children's Book (som forøvrig var nominert til Booker-prisen i 2009), som jeg på stående fot tror inneholder en av mine favorittkarakterer i en bok noensinne. Anbefales!

Ser at Harper Lee er nevnt tidligere i tråden, men må trekke henne fram på nytt. Etter å ha lest et tredvetalls bøker - hovedsaklig romaner - hittil i år, står To Kill a Mockingbird igjen som den som har gjort desidert størst inntrykk. Uten å gå nærmere inn på handlinga i boka, vil jeg si at den har en fantastisk moral, og jeg skjønner veldig godt hvorfor den fikk den populariteten den gjorde i USA da den kom ut i 1960.

To år etter Harper Lees mesterverk kom en annen viktig bok ut i USA: Silent Spring av Rachel Carson. Boka ga en slags kickstart for miljøbevegelsen, og er en rystende fortelling om hvordan sprøytemidler brukt i jordbruket virker i miljøet, på alt fra små organismer til mennesker. Den var en skikkelig tankevekker, og er nok minst like dagsaktuell i dag som den var den gang. I en tid der miljøsaken er blitt redusert til heftig krangling mellom vitenskapsfolk og krakilske motstandere om hvorvidt vi har en klimakrise eller ikke, er Silent Spring en bok som bør leses av alle som er opptatt av miljøet omkring seg.

Videre vil jeg trekke fram ei som alle her sikkert kjenner godt fra barndommen, men som mer enn gjerne kan leses også av voksne. Jeg er overrasket over at ingen andre har nevnt Astrid Lindgren, som ifølge Wikipedia er en av verdens mest oversatte forfattere. For en del år tilbake leste jeg en av mine favoritter fra barndommen, Mio, min Mio på nytt (da var det sikkert femten år siden sist), og syns kanskje den var enda bedre enn jeg kunne huske. Spesielt anbefalt for de som i ungdommen har lest Tolkien og annen fantasy, for dette er heroisk fantasy på sitt beste! Det samme gjelder forøvrig Brødrene Løvehjerte.

Til slutt vil jeg trekke fram ei bok jeg kjøpte i India for tre år siden, men fortsatt ikke har fått lest. The God of Small Things fra 1997 er debutromanen til indiske Arundhati Roy, og vant Bookerprisen samme år. Jeg har som sagt ikke lest den, men tror sannelig jeg skal gå løs på den når jeg får lest ut min nåværende sengelektyre. Handlinga er lagt til fantastiske Kerala, sør i India, og jeg gleder meg til en litterær reise tilbake dit.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Forstår ikke at jeg postet i denne tråden uten å nevne Flannery O'Connor (ser Barkebilla nevnte henne i sin post). Dette er rett og slett en av mine favorittforfattere, og den sørgotiske stemningen hun har over verkene sine er rett og slett nydelig på en morbid måte. Hun skrev ikke rare antallet romaner, men har et flust av noveller og små historier som alle er interessante og utrolig fascinerende på sine måter. Det er likevel romanen hennes "The Violent Beart it Away" jeg setter mest pris på av hennes verk. Det er en fantastisk hjerteskjærende og mørk historie som jeg vanskelig kan beskrive. Anbefales på det absolutt sterkeste!
H.P Blavatsky - Isis Unveiled, Dion Fortune - Mystical Qabalah og Sofi Oksanen - Stalins Kyr
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tove Jansson er en kvinnelig forfatter det er verdt å trekke frem. Hun har både skrevet og illustrert bøkene om mummitrollet, i tillegg til et par andre utgivelser. Bøkene om mummitrollet er absolutt barnebøker, men jeg vil si eldre folk også vil få noe igjen for å lese disse. Det kan være deilig å henfalle til bøker fylt med barndommens fryd, og ta en pause fra tunge klassiske verk (eller bare hverdagen). Det er spesielt to bøker av Jansson jeg setter høyt:

Sommerboken (1972) inneholder selve følelsen av nordisk sommer. Det er både vakker og rolig, som mange av Janssons verk. Den evner å ta opp de store temaene som liv og død, men bringer også frem det lille i livets gang. Det føles godt å lese denne boken, som å puste ordentlig ut.

Pappaen og havet (1965) er en av de mer filosofiske Mummitrollbøkene. Mummipappa beslutter å ta med familien ut på en øy, for å ta over arbeidet som fyrvokter. Han har som planer å skrive et stort verk om havets hemmeligheter. Men det blir ikke slik han har sett for seg. Man leser om Mummitrollet som går ut om natten for å lyse for Hufsa, om Mummimamma som tegner seg en hage i vinduskarmen og vinden som smyger seg inn i veggene til fyret.
Vill anbefale alle som liker krim å lese bøker av Agatha Christie. Kjent for Poirot og miss marple, men vil anbefale boka "And then there were none" (aka. ten little niggers). Fantastisk bok.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Vekker denne tråden til live igjen med å nevne Kjersti Annesdatter Skomsvold((født 3. desember 1979 i Oslo). Hun er nå blant finalistene som kan vinne IMPAC DUBLIN Literary Award, en pris for litteratur enten skrevet på eller oversatt til engelsk. Det er debutboka hennes «Jo fortere jeg går, desto mindre er jeg» som får oppmerksomhet i utlandet.

Listen er som følger:

«City of Bohane» av iren Kevin Barry.
«The Map and the Territory» av franskmannen Michel Houellebecq (norsk: «Kartet og terrenget»).
«Pure» av briten Andrew Miller (norsk: «De uskyldiges kirkegård»).
«IQ84» av japaneren Haruki Murakami.
«The Buddha in the Attic» av japansk-amerikaneren Julie Otsuka.
«The Tragedy of Arthur» av amerikaneren Arthur Philips.
«From the Mouth of the Whale» av islenderen Sjón.


Kjersti er utrolig dyktig, og jeg føler meg veldig heldig som har henne til å undervise meg. Boka "Monstermenneske" er også en bok som har fått mye oppmerksomhet! Den er blant annet korlistet til P2-lytternes romanpris, og romanen ble nominert til Årets beste norske bok 2012 i Natt & Dag.
Stephanie Meyer. Hu skrev Twilight og forandret livet mitt.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Fordi hun lever ut sine våte drømmer om vampyrsex og sosialt tilbakestående mennesker?
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Fordi hun lever ut sine våte drømmer om vampyrsex og sosialt tilbakestående mennesker?
Vis hele sitatet...
Jasså?

Tror jeg skal gi bøkene en sjanse likevel.
burde vært möderatör
Problemet med Twilight er at Meyers våte drømmer er dritkjedelige! Ugh. Den siste filmen var hilarious da, herregud jeg hadde vondt i hele kroppen når creditsene var over.
Jeg vil anbefale Catherynne M. Valente på det sterkeste! Særlig Orphan's tales-serien, som består av to helt utrolig bra bøker, In The Night Garden, og In The Cities of Coin and Spice. Palimpsest er også helt fantastisk. Disse anbefales!
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Fordi hun lever ut sine våte drømmer om vampyrsex og sosialt tilbakestående mennesker?
Vis hele sitatet...


Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Problemet med Twilight er at Meyers våte drømmer er dritkjedelige! Ugh. Den siste filmen var hilarious da, herregud jeg hadde vondt i hele kroppen når creditsene var over.
Vis hele sitatet...
Merker jeg får litt vondt av folk som ikke takler enkel underholdning.
burde vært möderatör
Hahahahaha, tro meg... jeg takler enkel underholdning.
Dødsskipet - Yrsa Sigurdardóttir

Handler om noen folk som er på båttur, men når båten legger til kai så er det ingen mennesker ombord. Alle som skulle befunnet seg på båten er sporløst forsvunnet, men ingen av livbåtene er vekk og det er ingen spor etter hva som kan ha skjedd.

Det finnes faktisk en god del kvinnelige forfattere som f.eks. Unni Lindell, Anne Holt, Karin Fossum og Trude Teige for å nevne noen.
Vera Henriksen (født Vera-Margrethe Roscher Lund den 22. mars 1927 i Oslo) er en norsk forfatter.

Vera Henriksen har skrevet mange bøker med handling fra middelalderen og andre historiske epoker. Flere av bøkene hennes inneholder den problematiske overgangen fra norrøn mytologi til kristendommen.

Hun debuterte i 1961 med boka Sølvhammeren, som er første del av Sigrid-trilogien. Bok nummer to, Jærtegn, kom i 1962, og den siste boka, Helgenkongen, kom året etter. Denne serien fikk stor suksess. Henriksen har også skrevet sagaspill, blant annet Asbjørn Selsbane og Sverdet, og dessuten sakprosa, som Luftforsvarets historie.

Anbefales!!
Jeg må muligens ta en tur i bokhylla for å se hvem som har skrevet hva, men her og nå kommer jeg på
Kate Mosse: Jeg har lest Labyrinth og Sepulchre - Labyrinth var best. Litt vrient å definere eksakt sjanger, men litt mystikk, litt krim og litt historisk.
Katherine Kerr: Skriver en fantasy-serie populært kalt Deverry. Ganske vanlig fantasy, men satt i en verden inspirert av keltisk mytologi.
Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Meget bra bok som jeg leste ut på noen få dager. En av de bøkene som er vanskelig å legge fra seg. Anbefales!

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonatha...%26_Mr_Norrell
Sist endret av booboo; 23. april 2013 kl. 13:24.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Flannery O'Connor: A Good Man is Hard to Find
Hilary Mantel: Wolf Hall
Hanne Ørstavik: Kjærlighet
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fant en liten liste over kvinnelige forfattere som er verdt å sjekke ut: http://badaude.typepad.com/my_weblog...-the-list.html
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Bør jo ikke glemme en klassiker som Stormfulle Høyder av Emily Brontë. Wikipediaartikkelen summerer godt opp hvorfor denne boken er spesielt bra med denne setningen: "Boken er beskrevet som «en av viktoriatidens merkeligste romaner, en kjærlighetsroman uten en eneste helt»."
Sist endret av AXiMe; 7. januar 2014 kl. 13:56.
En venninne anbefalte meg å lese "Evig Søndag" av Linnéa Myhre, hadde lave forventninger da jeg visste på forhånd at hun var en blogger før, men den overrasket meg, thumbs up!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har tidligere prøvd å lese noe av kvinnelige forfattere, men har bare blitt skuffet.

Er det skrevet noe litteratur som ikke blir for kjerring aktig?
Noe som er godt skrevet, når det kommer til skildringer, både sosiale og rent fysiske?
Som samtidig er underholdende.

Fengende sosialrealisme en mann kan lese, skrevet av en kvinne?
Eller eventyrbok som faktisk har en god historie, skrevet av en dame?

Kort oppsumert en bok skrevet av en dame som en mann også kan like.
Eller er de bare dere som leser mannlige forfattere og ikke omvendt?

Hvem er damenes svar på hamsun, bukowski, henry chaire, jack london o.l??
Jeg mener damer som har faktisk har levd litt, å vært ute en vinternatt før.
Nå mener jeg ikke å namedroppe forfattere som er veldig pop for tiden men du skjønner vel poenget.
Sist endret av steinarr; 15. februar 2014 kl. 13:34.
Christian F. - We Children from BahnHof Zoo (Ser i ettertid at wiki-linken går til artikkelen om filmen som er basert på boken. Point still valid.)

På norsk ble boken lansert under tittelen "Å være ung er forjævlig", og tar for seg narkotikamiljøet i Berlin på 70-tallet og hvordan det er å være 14 år og barneheroinist og prostituert. Skrevet i biografisk format og maler et relativt sterkt bilde av tilværelsen.

forøvrig; Stephen King oppsummerte i gode ord nøyaktig hvorfor jeg sidestiller Meyers makkverk med... Makkverk -
"Harry Potter is all about confronting fears, finding inner strength, and doing what is right in the face of adversary. Twilight is about how important it is to have a boyfriend."
Sist endret av PairADice; 15. februar 2014 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å være ung er for jævlig, var en god historie.
Boken var enkel men fascinerende hvis jeg ikke husker feil.
Sist endret av steinarr; 15. februar 2014 kl. 15:22.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan på forhånd legge til at jeg er en fyr/mann/dude, så dette blir en liten liste over hvilke bøker, skrevet av kvinner, jeg som et relativt maskulint individ har satt stor pris på. Skriver bare de jeg kommer på i farta nå.

- Wuthering Heights (Stormfulle Høyder) og Jane Eyre av henholdsvis Emily og Charlotte Brontë bør leses av ALLE!
- Torborg Nedreaas - Av Måneskinn Gror Det Ingenting
- Hannah Green - I Never Promised You a Rose Garden (Jeg lovet deg aldri en rosenhave) (Delvis selvbiografisk bok om schizofreni og å være innlagt på psykiatrisk sykehus på 40-tallet i USA. Utrolig interessant og litt "fæl" bok, og, i fare for å bruke en klisjé, en bok som "setter spor")
- Karin Fossum - De Gales Hus
- Siri Hustvedt - What I Loved (Det jeg elsket) og The Sorrows of an American (Når Du Ser Meg)
- Kathryn Stockett - The Help (Barnepiken) Ja, jeg likte faktisk denne boken, men har IKKE tenkt å se filmen..
- Margaret Skjelbred - Gulldronning, Perledronning (Hun har skrevet flere svært gode bøker hvis navn jeg ikke kommer på i farta, men bør absolutt sjekkes ut.

Dette var de jeg kom på i farta, kanskje kommer det mer seinere...

Happy reading!