Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3172
Halla kjære medfreaker...

Etter en artikkel på dagbladet, fant jeg ut at jeg skulle prøve mikrolån, mer spesifikt kiva.org.

Artikkel i dagbladet

Nå har jeg lånt vekk 3x25 dollar til personer som trenger pengene til å bl.a. utvide virksomheten eller kjøpe en ny ku. Veldig enkelt, greit, og jeg får god samvittighet av å låne vekk penger til de som trenger pengene mer enn meg. Det er stor sannsynlighet for å få pengene tilbake da alle er godkjent av lokal organisasjon, samt at hvis du ikke skulle få av en person, har du kun tapt 25 dollar.

Anbefaler at alle tester det ut. Skikkelig spennende måte å hjelpe på, da du ser konkret hvem/hva pengene går til.
Meget spennende konsept, aldri hørt om noe lignende før. Man får jo litt av den solidaritetsfølelsen, og det er jo bra, men det er jo helt opp til enkeltindividet å bestemme.
Dette var jo gøy. En koselig måte å hjelpe til litt, og samtidig få en varm følelse i brystregionen. Fint for alle de som er skeptiske til de store nødhjelpsorganisasjonene. Her har man ihvertfall en viss oversikt over hvor pengene går.

Det har jo også vist seg at mikrolån er en ganske god løsning, ofte bedre enn tradisjonell bistand på mange måter.

Nå har jeg forresten sendt penger til både Uganda og Peru.
Etter jeg leste artikkelen på db lånte jeg 50$ til en kar på 23 år som trengte å kjøpe inn nye varer til klesbutikken sin. Og det gjør meg ingenting om jeg ikke får igjen pengene heller, men i følge db er det 99,7% sjangs for at jeg får de tilbake.

Kiva.org var bra saker. Bra at man kan selv gå inn og plukke ut hvem man vil låne penger til.

Samir Djalalov @ Kiva.org
Jess. Best case så har du lånt penger til noen som trengte det veldig og dermed gjort hverdagen bedre for noen som har mye mindre enn oss. Endelig noe fornuftig å bruke militærlønna på altså. Worst case så har du gitt penger til noen som trenger det mer enn osv etc.
Eller så er det noen som sier dem trenger penger veldig, og så har dem tjent 25 dollar :P

Det virket velig seriøst, så tror det er en god sak og gjøre. Jeg liker ikke og gi penger til tv organisasjoner og slikt, for da har jeg ikke noe oversikt over hva som skjer, og føler heller ikke at jeg hjelper til, Men dette er noe jeg skal prøve
De er lokale firma/organisasjoner som sjekker folkene og behandler søknad, innbetaling og utbetaling. Derfor er det nesten som om de låner i en vanlig bank, bare at det er et spleiselag av vennlige personer:P Har ikke sjekka de andre, men kiva virka utrolig profft og jeg har som sagt donert 75 usd til folk og 5 til kiva selv, som er en non-profit organisasjon som må betala husleie og strøm og slikt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
jamen yolo da.
luni's Avatar
Gammel tråd, men jeg fikk en søt mail nå. Lånet gjennom Kiva er fullt tilbakebetalt, og jeg kan velge om jeg vil låne bort de til andre eller få de overført til min paypal-konto. Lånte ut 16. november i fjor, så det tar en stund, men tror lånet totalt var på over $ 300.
Kan ikke si noe annet en GENIALT!

For en morsom måte å hjelpe mennesker på!

Gleder meg ekstra til å få lønningen nå, så jeg kan låne penger vekk
Sweeet. Skal testes. Står noe om søkeprosseser lenger oppe, noen som vet hvor nøye dette er?

Kjipt å låne ut til Nigeria-scammers..
Virkelig en bra idè..
Synd at jeg er så fattig for tiden at jeg selv kunne trengt slike tiltak. SKal nok låne ut noe penger når jeg får dem
Dette her er genialt Skal vedde mye på at det gir en ganske annen selvfølelse for den som låner penga også, enn om det hadde vært penger de fikk - plutselig er det rett og slett en relativt normal forretningstransaksjon, istedet for at de er en person som ikke klarer seg selv, og må motta "nødhjelp"
Rett og slett genialt. Som student har jeg ikke råd til å donere bort penger til alle gode formål jeg skulle ønske, men nå kan jeg jo sette av en sum på feks 500 kroner i året, og låne bort. Når pengene blir betalt tilbake kan jeg låne dem ut igjen, og på en måte "gi" mye mer enn et lite bidrag til sos barnebyer (som jeg forsåvidt allerede gir til), eller lignende.
Det kommer en dokumentar om dette på tv idag

21.35
[NRK 2]
Blikk mot verden: Mikrofinansiering (t)
Dokumentar. Tre unge idealister started KIVA, en frivillig organisasjon som låner ut penger via internett og mikrofinansinstitusjoner. Tanken er at små kroner kan utrette store endringer, om pengene går direkte til enkeltpersoner og småbedrifter.
Tenkte faktisk på dette her om dagen, at jeg hadde lånt penger til Samir Djalalov med klesforretningen.

fabianca: Fikk du vite hvordan det hadde gått med personen du lånte penger til? Jeg likte godt at man kunne velge selv akkurat hvem man ville låne penger til.
Synd jeg ikke tjener penger, for dette er noe jeg faktisk kunne tenkt meg å donere/låne penger til, skulle bare ønske at det var mer "verdige" saker enn de jeg fant på et kjapt overblikk på kiva. Fattige bønder i diverse land i Afrika etc som har vært litt uheldig, men for all del; et flott tiltak!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Rhox
Tenkte faktisk på dette her om dagen, at jeg hadde lånt penger til Samir Djalalov med klesforretningen.

fabianca: Fikk du vite hvordan det hadde gått med personen du lånte penger til? Jeg likte godt at man kunne velge selv akkurat hvem man ville låne penger til.
Vis hele sitatet...
Ikke fått oppfølgingsmail? Antar det er et alternativ man kan huke av, men for min del syntes jeg det var litt gøy å følge med på den gradvise tilbakebetalingen, og de har ikke sendt noe spam.
Ettersom alt ble betalt tilbake så antar jeg at det gikk bra med matbutikken jeg lånte en hundrelapp.

Angående om dette er verdige tiltak, så synes jeg støtte til bedrifter virker som en langt mer langsiktig plan enn mat til de sultne. Det er klart, ingen kan jobbe uten mat, men uten jobb så blir man bare dratt med i en evig sirkel av veldedighet, og fullstendig prisgitt andre menneskers ofte tilfeldige omtanke.

Hadde forresten vært gøy om en av disse små butikkene som mottar mikrolån blir en stor bedrift som skaper mange arbeidsplasser om noen år.
Etter å ha skumlest artikkeln skjønner jeg ikke helt hvorfor folk gjør det? Kan ikke se noe om at man får tilbake annet enn god følelse? Nå hører jeg sikkert ut som en usympatisk jævel, så heng meg...
Valle, du har oppfattet helt riktig.

Jeg er positiv til måten å hjelpe andre på, men er likevel skeptisk til sikkerheten rundt det hele. Hvis dette blir "for stort" er det ikke langt fra himmel til helvete, og snart kan det dukke opp bakmenn med onde hensikter.
Enig misternice, men og enig i skepsisen til forskjellige organisasjoner, hadde sånn innsamling for no greier i thailand på uskolen, men kan lure på hvor mye han tjener han som var der å fortalte hvir fælt de hadde det der... Høres vel fortsatt ut som en idiot men...
Sist endret av valle_vendetta; 21. august 2008 kl. 22:01.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av valle_vendetta
Etter å ha skumlest artikkeln skjønner jeg ikke helt hvorfor folk gjør det? Kan ikke se noe om at man får tilbake annet enn god følelse? Nå hører jeg sikkert ut som en usympatisk jævel, så heng meg...
Vis hele sitatet...
Hm... spørsmålet er vel heller hvorfor folk ikke gjør det. Greit, det koster deg et par minutter du heller kunne brukt på lolcatsurfing, men det koster ikke lommeboken din en krone. Rentene du ville fått ved å ha dine 25 $ i banken i et halvt år, ville knapt gitt deg råd til en banan. Ifølge Dagbladet er det 99.7 prosent sjanse for at du får tilbake pengene.

Dersom du virkelig vil ha noen form for utbytte for din minimale innsats, kan du anse det som et skritt på veien mot gågater uten det slitsome "permfolket".
Jepp. Poenget er at istedet for å gi penger til vanlig veldedighet, så låner du ut her. Det koster egentlig ikke noe, og du hjelper folk slik at de kan forsørge seg selv.
Sitat av bobbo
Jepp. Poenget er at istedet for å gi penger til vanlig veldedighet, så låner du ut her. Det koster egentlig ikke noe, og du hjelper folk slik at de kan forsørge seg selv.
Vis hele sitatet...
Når du legger det frem på denne måten, virker dette som den ultimate formen for veldedighet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De har nå endret systemet litt, så folk får igjen pengene fortløpende når Kiva får dem inn, istedetfor når hele beløpet er tilbakebalt. Dermed røyk det 16USD rett inn på kontoen min, som skal rett ut igjen, sammen med noe av dimmepengene.

Jess, da var nye 825NOK overført i retning Kiva, anbefaler at alle her gjør det samme, så kan du sove godt inatt...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fantastisk julegavetips forresten. Ikke bare hjelper du noen som trenger pengene mer enn vi gjør, når lånet blir tilbakebetalt sitter du faktisk igjen med penger.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Fantastisk julegavetips forresten. Ikke bare hjelper du noen som trenger pengene mer enn vi gjør, når lånet blir tilbakebetalt sitter du faktisk igjen med penger.
Vis hele sitatet...
Greit måte og spare litt på også. Skal hive inn noen hundrelapper neste gang jeg får lønning. Klarer aldri og spare ellers.

Hvordan er det med gebyrer ang overføringer o.l?

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Greit måte og spare litt på også. Skal hive inn noen hundrelapper neste gang jeg får lønning. Klarer aldri og spare ellers.

Hvordan er det med gebyrer ang overføringer o.l?
Vis hele sitatet...
Jeg vil også si at dette er mye bedre en tradisjonelle hjelpeorganisasjoner hvor mye forsvinner til administrasjon. Hos tradisjonelle hjelpe organisasjoner, får de hjelp, noe som gjør de avhengige av mer hjelp. Her får de ett lån, så de kan utvide diverse drift, og tjene penger selv.

Husker jeg så et intervju med Nigers president, han mente vi måtte etablere handel med disse landa, og ikke bare uhjelp, som bare gjør de avhengige av mer uhjelp.
Sist endret av legalize_it; 12. desember 2008 kl. 04:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel 3% på paypal om jeg ikke husker feil.

Er det noen som er hypp på å starte gruppe?
Takker for en fin ide til julegave 100 Dollar lånt vekk
Dette hørtes interesant ut. Hvor mye rente kan jeg ta på låne mitt dersom jeg låner bort penger. Har en god del cash som jeg ikke tørr å invistere sånn markedet er nå. Kan man ha "kredittkort rente" på 25%?
Sikkerhetsklarert
Sitat av Scha Vis innlegg
Dette hørtes interesant ut. Hvor mye rente kan jeg ta på låne mitt dersom jeg låner bort penger. Har en god del cash som jeg ikke tørr å invistere sånn markedet er nå. Kan man ha "kredittkort rente" på 25%?
Vis hele sitatet...
Du låner ut rentefritt om jeg husker rett.
Grunderen i Bangladesh, som stod bak microlån fikk jo en fredspris. Takk for linken, dette blir jeg helt klart med på.
Da var julegaver til besteforeldre som har alt i boks I fjor fikk de en geit og ble veldig glade for det.

Begge deler anbefales!

Er drittlei av å kjøpe ting kun for å kjøpe, nå kan man faktisk gi noe som kommer til nytte.