Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3211
Hei. Jeg satte fra meg mopeden min på Majorstuen idag for å gå inn i en butikk i 3 minutter. Jeg tenkte ikke på at jeg måtte ha sånn parkeringslapp, og hvor jeg skulle gjort av den vet jeg faktisk heller ikke nå i ettertid (litt kinkig å få den til å sitte fast på en moped når det er 234567sekundmeter vind ute).

Da jeg kom ut igjen hang det en bot på styret mitt, på 700 jævla kroner. Er det mulig for meg å klage på boten? Kan jeg si at parkeringslappen blåste bort?
Du må stå i minimum 5 minutter for å kunne få bot. Stopper du i 4 minutter for å hente eller levere noe i butikken, så har du ikke parkert, bare stoppet. Dersom du faktisk bare sto i 3 minutter burde du klage på boten.

Scha
Mulig det tok mer enn 3 minutter, men om det ikke gjorde det kan du vel bare si at du kjøpte lapp men at den blåste av ? x]
Sitat av Scha
Du må stå i minimum 5 minutter for å kunne få bot. Stopper du i 4 minutter for å hente eller levere noe i butikken, så har du ikke parkert, bare stoppet. Dersom du faktisk bare sto i 3 minutter burde du klage på boten.

Scha
Vis hele sitatet...
Ok stod der i 5 min da...

Sitat av zitcon
Mulig det tok mer enn 3 minutter, men om det ikke gjorde det kan du vel bare si at du kjøpte lapp men at den blåste av ? x]
Vis hele sitatet...
Ja det er jo det jeg spør om.
Sist endret av jørgs; 9. november 2007 kl. 15:42.
På parkingsbilletter er det 2 deler(?) en til og legge på sykkelen/bilen, og en du river av og har i lomma, i tilfelle der detter ned fra dashbordet eller blåser bort fra sykkelen?
Det er langt ifra alle som har 2 deler iallefall.
Sitat av Scha
Du må stå i minimum 5 minutter for å kunne få bot. Stopper du i 4 minutter for å hente eller levere noe i butikken, så har du ikke parkert, bare stoppet. Dersom du faktisk bare sto i 3 minutter burde du klage på boten.

Scha
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke er 10 minutter?

Men uansett, viss det er en privat parkeringplass (med tilhørende privat parkeringsselskap) gjelder det da egne regler? Ellers mener jeg regelen er at du kan stå intil ti minutter så sant det ikke er en i en "stopp forbudt" sone.

Trådstarter: Det er bare å klage på boten, overaskende mange får medhold i klagene (var en sak om det på nyhetene for en tid tilbake)
Sitat av Cikey
Sikker på at det ikke er 10 minutter?

Men uansett, viss det er en privat parkeringplass (med tilhørende privat parkeringsselskap) gjelder det da egne regler? Ellers mener jeg regelen er at du kan stå intil ti minutter så sant det ikke er en i en "stopp forbudt" sone.

Trådstarter: Det er bare å klage på boten, overaskende mange får medhold i klagene (var en sak om det på nyhetene for en tid tilbake)
Vis hele sitatet...
Finnes ikke noen regel om at du kan stå i 5 eller 10 minutter. Parkering er enhver stans av bilen som ikke er trafikkal, med mindre det er for av og påstigning.

Private parkeringsselskaper baserer seg på tvilsom juss basert på vanlig kontraktsrettslige prinsipper. Ved å kjøre inn på området har fører akseptert kontrakten som står oppført med liten skrift et sted på området. I kontrakten står det at en aksepterer å betale kr. 700,- hvis en ikke trekker billett. Der står det også om at billetten må plasseres synlig.

Den vanligste måten å parere disse tvilsomme avtalen på, er å be om at selskapet dokumenterer at avtalen faktisk er inngått, og med hvem. Det er ikke juridisk holdbart å stille eier av kjøretøyet ansvarlig for en slik avtale, den må være mellom fører og selskapet. Eier har heller ingen plikt til å opplyse hvem fører kan ha vært.

De fleste foretrekker å betale de 700 kronene, da parkeringsselskapet truer med inkasso og rettsaker. Kanskje bedre ting å bruke livet på for deg?
Sitat av Kaunda
De fleste foretrekker å betale de 700 kronene, da parkeringsselskapet truer med inkasso og rettsaker. Kanskje bedre ting å bruke livet på for deg?
Vis hele sitatet...
Helvete. 700 kr er mye for en gutt på 16 år...
Hva kan man få parkeringsbot på moped?
Trodde dette bare var hvis man blokerte noe eller var i vei for gang trafikk?
Sitat av Kaunda
Finnes ikke noen regel om at du kan stå i 5 eller 10 minutter. Parkering er enhver stans av bilen som ikke er trafikkal, med mindre det er for av og påstigning.
Vis hele sitatet...
Det er i alle fall tull! Jeg så en sak på nyhetene hvor det ble stått stort opp at en bil fra pakeringsselskapet (offentlig) hadde parkert i en parkering forbudt sone for å gå innom et bakeri å kjøpe lunch. Da sjefen for etaten ble intervjuet i den forbindelse forsvarte hun det med at de hadde stått der i mindre enn X minutter (jeg mener å huske at det var 10, men mye mulig at det var fem)

Du kan stoppe i en parkering forbudt sone. Spørsmålet er hvor lenge du kan stå før det blir en parkering!
Det nytter svært lite å klage på parkerings boten, parkerings sentralen gir rett og slett FAEN!
Jeg fikk selv en parkeringsbot for noen måneder siden. Jeg parkerte, så ikke at det stod noen parkering forbudt skilt, gikk inn for å besøke noen på sykehuset. Når jeg endelig kom meg ut igjen så hadde en jævel satt opp et parkering forbudt skit på en palle og gitt hele raden med biler parkerings bot, så jeg sendte inn flere skriftlige klager og jeg venter fortsatt på svar!
Sist endret av kenneth199; 9. november 2007 kl. 17:56.
Sitat av kenneth199
Det nytter svært lite å klage på parkerings boten, parkerings sentralen gir rett og slett FAEN!
Jeg fikk selv en parkeringsbot for noen måneder siden. Jeg parkerte, så ikke at det stod noen parkering forbudt skilt, gikk inn for å besøke noen på sykehuset. Når jeg endelig kom meg ut igjen så hadde en jævel satt opp et parkering forbudt skit på en palle og gitt hele raden med biler parkerings bot, så jeg sendte inn flere skriftlige klager og jeg venter fortsatt på svar!
Vis hele sitatet...
Langt ifra alle som får slik behandling som du!

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19931001-0921.html
Se om du finner fram noe lurt her.
At det blåser opp mot styrke Katrina er ikke noen unnskyldning for ikke å ha p-lapp. På scooteren legger du den ingen steder, men tar den i lomma. Får du bot henvender du deg til parkeringsselskapet og viser bot samt p-lapp.
Sitat av wkL
At det blåser opp mot styrke Katrina er ikke noen unnskyldning for ikke å ha p-lapp. På scooteren legger du den ingen steder, men tar den i lomma. Får du bot henvender du deg til parkeringsselskapet og viser bot samt p-lapp.
Vis hele sitatet...
På boten jeg fikk står det at det ikke hjelper å komme med lapp etterpå selvom den er gyldig.
Uansett synes jeg det er jævlig kjipt gjort å gi en bot på 700spenn for en bitteliten moped som ikke står i veien for noe som helst, og som helt opplagt tilhører en ung gutt som ikke har all verdens med cash.
Sist endret av jørgs; 9. november 2007 kl. 19:28.
Merkelig. Kan ikke se hvorfor ikke det skal hjelpe? Svært vanskelig å legge p-lapp i ruta på scooteren. Sounds like BS to me.
Sitat av wkL
Merkelig. Kan ikke se hvorfor ikke det skal hjelpe? Svært vanskelig å legge p-lapp i ruta på scooteren. Sounds like BS to me.
Vis hele sitatet...
Argumentet kan brukes, men blir litt svakt siden parkeringsselskapet klarte å feste gebyret på mopeden.

Sitat av Cikey
Det er i alle fall tull! Jeg så en sak på nyhetene hvor det ble stått stort opp at en bil fra pakeringsselskapet (offentlig) hadde parkert i en parkering forbudt sone for å gå innom et bakeri å kjøpe lunch. Da sjefen for etaten ble intervjuet i den forbindelse forsvarte hun det med at de hadde stått der i mindre enn X minutter (jeg mener å huske at det var 10, men mye mulig at det var fem)

Du kan stoppe i en parkering forbudt sone. Spørsmålet er hvor lenge du kan stå før det blir en parkering!
Vis hele sitatet...
Vegtrafikkreglene § 1, k:
Parkering: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.

Sitat av jørgs
Helvete. 700 kr er mye for en gutt på 16 år...
Vis hele sitatet...
Rettsak kan fort bli kr 150 000 ++
Sist endret av Kaunda; 10. november 2007 kl. 12:42.
§ 15. Ansvar for betaling, forhøyet gebyr/tilleggsavgift

Tilleggsavgift og gebyr, jf §§ 13 og 14, blir ilagt fører av kjøretøy på stedet. Dersom føreren av kjøretøyet er en annen enn den som var registrert som eier ved overtredelsen, er de solidarisk ansvarlig for betalingen, med mindre kjøretøyet var tatt fra eieren ved en forbrytelse.

Blanketten for tilleggsavgift eller gebyr skal normalt festes på kjøretøyet sammen med innbetalingskort, eller leveres føreren. I særlige tilfeller kan den likevel sendes fører eller eier i posten.

Er tilleggsavgiften eller gebyret ikke betalt innen tre uker etter at det er ilagt, forhøyes tilleggsavgiften/gebyret med 50 %. Dette gjelder selv om tilleggsavgiften/gebyret er påklaget.

Betalingsplikten gjelder selv om det klages på ileggelsen.
Sitat av kenneth199
Det nytter svært lite å klage på parkerings boten, parkerings sentralen gir rett og slett FAEN!
Jeg fikk selv en parkeringsbot for noen måneder siden. Jeg parkerte, så ikke at det stod noen parkering forbudt skilt, gikk inn for å besøke noen på sykehuset. Når jeg endelig kom meg ut igjen så hadde en jævel satt opp et parkering forbudt skit på en palle og gitt hele raden med biler parkerings bot, så jeg sendte inn flere skriftlige klager og jeg venter fortsatt på svar!
Vis hele sitatet...
Hvor bor du? Jeg fikk medhold i min klage i Trondheim iallfall. Men for å få behandlet klagen må du huske å fylle inn ting som nummeret på boten etc. Hvis ikke havner den rett i makuleringsmaskinen.
Sitat av mp34567
§ 15. Ansvar for betaling, forhøyet gebyr/tilleggsavgift

Tilleggsavgift og gebyr, jf §§ 13 og 14, blir ilagt fører av kjøretøy på stedet. Dersom føreren av kjøretøyet er en annen enn den som var registrert som eier ved overtredelsen, er de solidarisk ansvarlig for betalingen, med mindre kjøretøyet var tatt fra eieren ved en forbrytelse.

Blanketten for tilleggsavgift eller gebyr skal normalt festes på kjøretøyet sammen med innbetalingskort, eller leveres føreren. I særlige tilfeller kan den likevel sendes fører eller eier i posten.

Er tilleggsavgiften eller gebyret ikke betalt innen tre uker etter at det er ilagt, forhøyes tilleggsavgiften/gebyret med 50 %. Dette gjelder selv om tilleggsavgiften/gebyret er påklaget.

Betalingsplikten gjelder selv om det klages på ileggelsen.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder parkering på offentlige og ikke private parkeringsplasser. De private selskapenes praksis er ulovhjemlet med basis i kontraktretten som nevnt.
Sitat av Kaunda
Vegtrafikkreglene § 1, k:
Parkering: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.
Vis hele sitatet...
Ja, og når du klager på en bot med henvisning til at du lesset på noen varer (aka en kebab) så kan du være helt sikker på at det eksisterer en praksis på hva som anses som "kortest mulig tid" Om du leser gjennom noen dommer i parkeringsklagenemnda så vil du finner eksempler som "nemnda kan ikke se at 11 minutter kan anses for å være kortest mulig tid" o.l.

Og man kan anta med rimelig grad av sikkerhet at parkeringssjefen vet omtrentlig hvor denne grensen går (f.eks fem minutter eller ti minutter) og derfor ikke refererer til overnevnte formulering men til denne praksisen med x-antall minutter.