Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 9406
Er det noen som kan svare meg på hvor mye kraft det er mulig å få ut av et paintball-gevær på Full AUTO. Jeg snakker om å bruke gummi eller stålkuler, og det bør være en kombinasjon av kraft og "rate of fire" for å funke. (åpenbart)

Håper på seriøse svar til et useriøst spørsmål. Det her er jo tross alt FREAK-forum.
tviler på at det funker med stålkuler fordi at løpet på paintgevær er konkav(tror jeg det heter) det vil si at det ulik tjukkelse inni løpet. Hvis du da bruker stålkuler som akkurat går ned i markøren vi dette høyst sannsynlig sette seg fast i løpet. gummikuler kan kanskje fungere siden disse er elastiske.

Hvis du ikke vet det, så er grunnen til at løpet er konkav at det skaper et større trykk og mer kraft siden kulene blir "presset" ut av løpet...

Det maksimale som markøren skal sette på av sikkerhetsmessige grunner er 300 fps (feet per second), men vil nesten tro at dette kan endres ved å sette opp trykket og bytte ut fjær og bolt.
En av de andre grunnene til at det en max grense, er at kulene ikke går rett i luften når de går over en max fart(hvertfall med vanlig paintball kuler). De begynner å gå alle veier.

håper du har fått noe fornuftig ut av svaret mitt...
300fps blir vel satt for at folk ikke skal skades og for kulene ikke skal gå istykker. Mitt mål er å finne ut hvor kraftig trykk det er mulig/forsvarlig å få ut av et gevær på full auto, med gummikuler som ammo. Potensialet til paintballgevær som selvforsvarsvåpen avhenger jo av kuler pr.sekund og kraften i kulene.
Det kommer helt ann på hvilken markør du har/kjøper deg. Hvis du skal ha det beste må du fort ut med 10-15k. Hvis du skal beholde presisjonen så får du ikke så fryktelig mye mer enn 320fps. Få eller ingen av de beste markørene leveres med en full-auto funksjon. Dette er fordi det er ikke lovlig å spille med i turneringer.

Klinkekuler o.l. skader markøren, så den vil gå veldig fort i stykke hvis du bruker det. Gummikuler finnes, de heter reballs.

Men det å bruke en paintball-markør som forsvars våpen er latterlig!
Sist endret av Bekks; 4. februar 2007 kl. 10:36.
Bruk heller et balltre. Å skyte på noen med reballs med 320fps(som er opp mot maks av hva du klarer med en markør) gjør ikke noe særlig mer enn å provosere vedkommende litt ekstra. Har noen lyst å gi deg en god gammedalgs whoopass beating så gjør de det veldig selv om du står å spytter reballs på de. Stål- og klinkekuler fungerer ikke noe særlig godt. Klinkekulene knuser og stålkulene er vanskelig å få tak i og ødelegger markøren på null komma svisj.
Sier som TipeX, bruk heller balltre, er såpass inpress i løpet, så harde kuler er bare og glemme.
Men du kan sikkert kjøpe annet løp med chocker i.
Mye bra svar her, og jeg er helt enig i at 320fps er myggestikk. Men jeg har sett luftgevær med 1250fps http://www.airgundepot.com/airforce-condor-afu1043.html.

1250 er vel for mye å håpe på med gummikuler muligens.
Du kan jo fryse ned paintball kulene....
Sitat av Dokki
Du kan jo fryse ned paintball kulene....
Vis hele sitatet...
Tviler på at det fungerer, husk at væske utvider seg når det fryses ned.. høyst sannsynlig vil de bare knuse..
nedfryste re-balls gjør sikkert vondt med 320fps..
Tingen med stål kuler i en markør er at det "tannhjulet" som mater kulene er av hard plast(som regel) så denne vil gå i stykker med en gang hvis man bruker stål kuler.

Armada: konkav har med sveising å gjøre, det du mener heter konisk
Sitat av mathfjeld
Tingen med stål kuler i en markør er at det "tannhjulet" som mater kulene er av hard plast(som regel) så denne vil gå i stykker med en gang hvis man bruker stål kuler.

Armada: konkav har med sveising å gjøre, det du mener heter konisk
Vis hele sitatet...
Ikke bare hoppern som ikke tåler, men det med trangboring er viktigst, tenker du ikke på det, så blowes løpet.
Sitat av mathfjeld
Armada: konkav har med sveising å gjøre, det du mener heter konisk
Vis hele sitatet...
Nei. Konkav betyr at noe er kurvet innover, i motsetning til konveks, som kurver utover.
Konisk betyr at noe er kjegleformet.

Om løpet på en paintballmarkør er konkav eller konisk er jeg ikke helt sikker på, men ville faktisk tro den er konisk, som du selv sier. Konkav har hvertfall ikke med sveising å gjøre, det er geometri.
Sist endret av Slaktern; 4. februar 2007 kl. 20:10.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Mad_fuck
Mye bra svar her, og jeg er helt enig i at 320fps er myggestikk. Men jeg har sett luftgevær med 1250fps http://www.airgundepot.com/airforce-condor-afu1043.html.

1250 er vel for mye å håpe på med gummikuler muligens.
Vis hele sitatet...
Hva med en luftpistol da?
Tror det skal gjøre vondt, har en selv, skyter sånne små metall kuler.Står ganske langt inni trevegger osv.
Enklere å ta med seg en sånn enn ett luftgevær.
Anbefaler deg å legge noen balls i fryseren.

Jeg og noen kamerater (nybegynnere) ble overtalt til å spille mot noen viderekommende engang. Kulene de brukte var nedfryste, og da jeg selv fikk en midt i pannen, gjorde det sehr vondt. Først etterpå fortalte de oss at kulene var nedfryste.
Se på "Angel speed" markøren, den klarer vel.. (dette er straight off the top of my head) 25 ball+ i sekundet? (..og det er semi ;])

Ellers kan du fint bruke gummikuler som du fryser, evt fryst vanlig ball.

Men alt i alt? Få deg et balltre.
Fly rundt med luftgevær å leke gangster er bare teit. Et lite vindkast og den lille bly klumpen har endret retning. XXL selger selvforsvar spray til en 200 lapp. Fungerer bedre det.

Men uansett; "Vold løser ingen ting"
Sitat av Unneberz
Anbefaler deg å legge noen balls i fryseren.

Jeg og noen kamerater (nybegynnere) ble overtalt til å spille mot noen viderekommende engang. Kulene de brukte var nedfryste, og da jeg selv fikk en midt i pannen, gjorde det sehr vondt. Først etterpå fortalte de oss at kulene var nedfryste.
Vis hele sitatet...

Ikke mye viderekommende de hvis de brukte nedfryste ball mot dere, heller amtører og idioter :/
Epleplukker
nightLook: Angel Speed klar ikke 25 bps og det gjør ikke du heller med semi(eller auto)! Ikke legg baller i frysen, de utvider seg og derme så passer de ikke i løpet. Ting vil gå i stykker! Og med Reballs(gummikuler) er det ikke mye større smerte enn vanlig baller..

Hvis noe sier de har brukt nedfryst ball så er det kald ball, gjerne litt seigere i malingen men splatter utrolig mye fortere i løpet. Hadde du blitt truffet av dypfryst ball i panna så hadde du nok gått ned for telling.
Dette kvalifiserer til å være den teiteste og minst seriøse og innholdsrike tråden jeg noen gang har lest på nettet!
At det går an! Komme med SÅ mye bull i en enkel tråd! PB til SELVFORSVAR? Hoho!

Hadde noen skutt på meg med PB dersom jeg skulle ta de, da hadde jeg vel fått latterkrampe og trampet ihjel vedkommende etterpå.
Trusestrikken til lillesøster duger jo bedre til selvfoprsvar enn PB utstyr. Tydelig at det er smågutter som spør, og som aldri har holdt i en PB markør noen gang.

Og en ting til; Blir du stoppet med en PB markør under jakka, så blir du faktisk tatt for å bære skjult våpen. Og det straffes med ganske kraftig straff og bot. Du risikerer ubetinget fengsel til og med. Lykke til! sier nå bare jeg.
Sist endret av M&G; 16. mars 2007 kl. 21:37.
du kan bruke Bly som ammo.
ulempen er bare at det er tungt.
det er også skadelig for miljøet :P
Sitat av Mad_fuck
Er det noen som kan svare meg på hvor mye kraft det er mulig å få ut av et paintball-gevær på Full AUTO. Jeg snakker om å bruke gummi eller stålkuler, og det bør være en kombinasjon av kraft og "rate of fire" for å funke. (åpenbart)

Håper på seriøse svar til et useriøst spørsmål. Det her er jo tross alt FREAK-forum.
Vis hele sitatet...
Regner med at bolten blir ødelagt av dette...
har du aldri vurdert og kjøpe et ekte våpen, det blir for dumt og spekulere på hvordan man kan få en markør til og avgi mest skade. tror egentlig ikke du skal ha en smørkniv da, det er bare idiotisk og ha våpen kun for selvforsvar. ring politiet!!!!!!!!!!!
Sitat av Dokki
Du kan jo fryse ned paintball kulene....
Vis hele sitatet...
tviler på dette funker, funka hvertfall ikke med dei jeg prøvde med. ballene ville ikke fryse. låg i fryseren 3 døgn ig fortsat like myke. vist du prøver med nitrogen kan de hende, men tviler
å fryse ball funker ikke.. det bør heller ikke gjøres..
bruk paintballmarkører til det de skal brukes til.

Vi som spiller aktivt sliter med å bli akseptert på grunn av sånne som noen av dere..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
m&g : trenger da ikke å skjule en pb markør unnder jakka,du kan gå med den åpenlyst på gata! blir du stoppet så er det bare å si at du skal på pb trening!

men som !mats sier så ødelegger de som holder på sån for paintball miljøet i norge!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av antomet
har du aldri vurdert og kjøpe et ekte våpen, det blir for dumt og spekulere på hvordan man kan få en markør til og avgi mest skade. tror egentlig ikke du skal ha en smørkniv da, det er bare idiotisk og ha våpen kun for selvforsvar. ring politiet!!!!!!!!!!!
Vis hele sitatet...

Høres ut som om du har veldig lite erfaring med politiet.
Sitat av M&G
Dette kvalifiserer til å være den teiteste og minst seriøse og innholdsrike tråden jeg noen gang har lest på nettet!
At det går an! Komme med SÅ mye bull i en enkel tråd! PB til SELVFORSVAR? Hoho!

Hadde noen skutt på meg med PB dersom jeg skulle ta de, da hadde jeg vel fått latterkrampe og trampet ihjel vedkommende etterpå.
Trusestrikken til lillesøster duger jo bedre til selvfoprsvar enn PB utstyr. Tydelig at det er smågutter som spør, og som aldri har holdt i en PB markør noen gang.

Og en ting til; Blir du stoppet med en PB markør under jakka, så blir du faktisk tatt for å bære skjult våpen. Og det straffes med ganske kraftig straff og bot. Du risikerer ubetinget fengsel til og med. Lykke til! sier nå bare jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva slags pinge paitball du har hatt, men jeg fikk STORE blåmerker når jeg ble skutt på kloss hold av paintball gevær, ig hvis det da hadde vært gummikuler så vært livredd. Jeg hater deg, du er idiot.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Jeg vet ikke hva slags pinge paitball du har hatt, men jeg fikk STORE blåmerker når jeg ble skutt på kloss hold av paintball gevær, ig hvis det da hadde vært gummikuler så vært livredd. Jeg hater deg, du er idiot.
Vis hele sitatet...
I en slåsskamp så vil blåmerker vere eit irritasjonsmoment, og ikkje faktisk få nokon til å stoppe.

Dessuten kan det å veive rundt med paintpallgevær få folk som vil rane deg til å dra fram sin 9mm og plassere 12g bly i kroppen din. Ofte er det bedre å late som ingenting, og bare bli rana, enn å ende opp som død.

Og dessuten er ingen gevær laga for nærkamp. Dei er klumsete, tunge, og det tar tid å snu dei. I tillegg tar dei begge hender, slik at du ikkje kan slå kjapt etter å ha skutt.

Du kan heller ikkje enkelt stappe det i bukselinningen for å slå og slikt. Så alt i alt ville eg vore livredd om eg havna i slåsskamp og hadde paintballgevær på meg...
Litt off-topic grunnet PB temaet, men vurderer å kjøpe en sånn: http://www.game-on.no/webshop/product_info.php?cPath=25_62&products_id=704
Tenker litt som selvforsvar, men mest fordi jeg alltid har villet ha en.
Kompisene mine sier ting som "har du ikke noe bedre å bruke pengene på", men selv tenker
jeg "det er da bare 1 dag på jobb". Noen som har tanker angående kvaliteten på sånne ?
Denne skyter godt over 400 fps med solide pointed metallkuler. Semi-auto gass shit + 18 skudds magasin burde være nok til å stoppe alle potensielle overfallsmenn.
Etter 18 kuler plassert fra beina og oppover (til personen gir seg) skal vel
være overtalende nok som sagt; noen som har mistanker/erfaringer angående dårlig
kvalitet etc. så skrik ut!

edit: virker ikke som linken funker. Kopier og lim inn i browser, så kommer du til rett pistol
Sist endret av blindheim1; 13. august 2007 kl. 02:05.
Syns det er tullete å tenke hobbyskytevåpen som selvforsvar.. Er som om jeg skulle begynt å kjøpe meg tennisrekkerter i tilfelle jeg en dag blir overfalt.. Er du redd for å bli overmannet - ta selvforsvars kurs, begynn på kampsport - ikke sløs pengene dine på våpen du aldri kommer til å ha bruk for! (med mindre du vil bruke de til det de faktisk er laget for da)..
kjøp deg heller en blank/start-pistol

http://www.game-on.no/webshop/index....4f4e7c75c384da

den psykologiske effekten den vil ha mot en eventuell fyr som skal ta deg når du skyter et vådeskudd i lufta og han ser ei skikkelig tomhylse poppe ut av kammeret, tror jeg er MYE større enn med malingsballer.
Sitat av M&G
... Og en ting til; Blir du stoppet med en PB markør under jakka, så blir du faktisk tatt for å bære skjult våpen. Og det straffes med ganske kraftig straff og bot. Du risikerer ubetinget fengsel til og med. Lykke til! sier nå bare jeg.
Vis hele sitatet...
Enda en grunn til å skaffe balltre istedenfor. Synes det forsåvidt hadde vært mye mer realt å gå for neve fight. Våpen er delvis feigt.
Du er ganske tjukk i huet om du tenker på hva som er feigt og ikke når det gjelder selvforsvar, om noen finner ut at de har lyst til å drepe meg forsvarer jeg meg på mest mulig effektiv måte, med minst mulig risiko for meg selv og mest mulig skade på forgriperen.

Og til trådstarter, hvis du føler livet ditt er i fare, skaff deg en ekte pistol. Få tatt vedkommende som har tenkt til å drepe deg av dage før han får sjansen til å ta deg.
Sist endret av cgmodeler; 13. august 2007 kl. 20:50.
Det finnes forskjellige piler til luftpistol, de funker bra om du skal forsvare deg.
Sikkerhetsklarert
Den beretta luftpistolen har en hastighet på 150m/s blir ikke mer en blåmerker av det der, så sant han ikke går naken.
Sitat av vidarlo
I en slåsskamp så vil blåmerker vere eit irritasjonsmoment, og ikkje faktisk få nokon til å stoppe.

Dessuten kan det å veive rundt med paintpallgevær få folk som vil rane deg til å dra fram sin 9mm og plassere 12g bly i kroppen din. Ofte er det bedre å late som ingenting, og bare bli rana, enn å ende opp som død.

Og dessuten er ingen gevær laga for nærkamp. Dei er klumsete, tunge, og det tar tid å snu dei. I tillegg tar dei begge hender, slik at du ikkje kan slå kjapt etter å ha skutt.

Du kan heller ikkje enkelt stappe det i bukselinningen for å slå og slikt. Så alt i alt ville eg vore livredd om eg havna i slåsskamp og hadde paintballgevær på meg...
Vis hele sitatet...
Kast det fra deg da.. Er liksom ikke limt til hendene dine. Så skjønner ikke hvorfor du hadde vært livredd om du hadde stått der med et paintballgæver, hva er forskjellen? ;P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cappuman
Kast det fra deg da.. Er liksom ikke limt til hendene dine. Så skjønner ikke hvorfor du hadde vært livredd om du hadde stått der med et paintballgæver, hva er forskjellen? ;P
Vis hele sitatet...
At dersom du har en pistol så kan du både slå og skyte om kvarandre. Du kan stappe pistolen i en lomme når du vil vekk. Du kan stikke den i en lomme for å plukke den opp igjen tre sekund seinare...

Beste bruken av paintballgevær i slåstkamp var gjerne som batong
Enig med deg der, leste igjennom posten din litt for fort.

"Beste bruken av paintballgevær i slåstkamp var gjerne som batong"
hehe, var faktisk det første som slo meg
▼ ... over en uke senere ... ▼
hehe gummi kuler funker sikkert greit og du får sikkert kjøpt det på en paintball side faktisk fordi det brukes til trening i paintball (da krones børsjene ned et hakk fordi det har en del større anslagskraft) men jeg ville ikke satsa på å bruke paintball til selvforsvar...
Ta jegerprøven og kjøp deg hagle. Hvis hensikten din er å ha noe å forsvare seg med ville jeg absolut valgt hagle og ikke en markør som skyter gummikuler på en voldtektsmann med kniv i hånda
Løp for helvette!! men har du planer om å bli overfallt eller noe?, eller er du bare paranoid? for hvis du tenker på det hele tiden, syns jeg synd på deg.
Begynn med karate eller noe slikt. det er Bra selvforsvar. og en mann med kniv er ikke noe farlig hvis du kan noen triks
Jeg tenkte bare på tråd starter. Selv har jeg en enorm respekt for skytevåpen.
Sitat av !mats
å fryse ball funker ikke.. det bør heller ikke gjøres..
Vis hele sitatet...
Si det til Stockholm Joy... Å fryse ned ballen er et mye brukt knep for å unngå bounce. Ballen sprekker nemlig mye lettere når den er kald. Derfor har nemlig Stockholm Joy all ballen i kjølebokser på turneringer.

Sitat av Armada
Tviler på at det fungerer, husk at væske utvider seg når det fryses ned.. høyst sannsynlig vil de bare knuse..
Vis hele sitatet...
H2O er det eneste stoffet som utvider seg når det går over til fast form.

Sitat av ScoopeX
Ikke mye viderekommende de hvis de brukte nedfryste ball mot dere, heller amtører og idioter :/
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere, si det til Stockholm Joy, vinnere av NPPL 2006...

Sitat av SkiM
nightLook: Angel Speed klar ikke 25 bps og det gjør ikke du heller med semi(eller auto)! Ikke legg baller i frysen, de utvider seg og derme så passer de ikke i løpet. Ting vil gå i stykker! Og med Reballs(gummikuler) er det ikke mye større smerte enn vanlig baller..

Hvis noe sier de har brukt nedfryst ball så er det kald ball, gjerne litt seigere i malingen men splatter utrolig mye fortere i løpet. Hadde du blitt truffet av dypfryst ball i panna så hadde du nok gått ned for telling.
Vis hele sitatet...
Alt du sier er bullshit. Angel speed klarer i overkant av 30 ball i sekundet. Ball utvider seg ikke når den fryser, men krymper. Reball er værre å bli truffet av enn vanlig ball. Kald ball sprekker kanskje fortere i løpet ja, men er ikke noe værre å bli truffet av.
Sist endret av Slaktern; 30. august 2007 kl. 18:42.
Først: My bad, ballen utvider seg ikke.

Joy fryser ikke ned ballen, det er ikke lov. Jeg har selv spilt på øverste nivå Norge og godt oppe i Europa(2div mill. (gamle systemet)). Det Joy gjør er å hindra ballen i å bli for varm. Blir ballen for varm så blir den ubrukelig. True semi klarer ingen personer 30 ball i sekundet. At nyere Angel's klarer 30 bps er mulig, men ser ingen grunn til at Angel skal lage markøren slik iom at det ikke er lovlig.

Det er værre å bli truffet av fryst ball jo, den er nemmelig hardere. Om reball faktisk er værre å bli truffet av kan man heller diskutere, disse er relativt myke.
Sist endret av Bekks; 30. august 2007 kl. 22:54.
Når jeg sa fryst, så mente jeg at den var nedkjølt, og ikke fryst til is. Men du har faktisk helt rett i at Joy bare beskytter den mot varmen. My bad.

Men hvorfor skulle det ikke være lov å skyte 30 bps (jeg vet det er "umulig" å faktisk skyte så fort)? Det er ikke alle ligaer som har maksgrense på bps. Hvis jeg ikke tar helt feil, så har ikke div 3 her i Norge det.
Sist endret av Slaktern; 31. august 2007 kl. 12:06.
NPL 3 Div er det true semi, sant som du sier at det ikke er noen grense på bps. En markør som kommer opp i mot slike hastigheter vil få mye ballsprekk, kanskje mye pga at feed'n ikke klarer å følge. De største og de beste ligane har grense på 15,x bps..
Limited edition
Moff's Avatar
Beklager on-topic, men hvorfor kan du (trådstarter) ikke kjøpe deg noe som funker litt bedre til selvforsvar? Jeg har et klassisk buesett som lett kan gjøre mye mer skade enn et painballgevær kan. Kanskje ikke like lett å gjemme en bue under jakka, men hvis du er nogenlunde god til å treffe så kan du fint plante ei spiss pil i halsen på noen som prøver å stjele lommeboka di. Men igjen - jeg anbefaler deg å kjøpe en trygghetsalarm og noe pepperspray. Hvis du utløser en alarm midt på gata så velger jeg å tro at du får et bedre resultat enn hvis du løsner en fulladet paintball-sprettert.
Sist endret av Moff; 1. september 2007 kl. 13:44.
Sitat av christian.!.!
m&g : trenger da ikke å skjule en pb markør unnder jakka,du kan gå med den åpenlyst på gata! blir du stoppet så er det bare å si at du skal på pb trening!

men som !mats sier så ødelegger de som holder på sån for paintball miljøet i norge!
Vis hele sitatet...
ikke lov og løpe rundt io byen med den åopenlyst da.
Under jakka derimot er nokk fult lovlig.
Hva om personen du skal "beskytte" deg mot har på seg noe tjukkere enn en t-skjorte? kommer ikke til å merke så mye uansett hva du skyter med en paintball markør