Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2214
Hei,

er det noen som kan hjelpe meg med følgende:

Jeg trenger en "drop-up" meny, som aktiveres ved å klikke på et bilde. Opp fra bilde skal det da stige/scrolle en meny med klikkebare menyobjekter - og med customizable bakgrunn/skygger.

Dette er til bruk på Vindows.com, og målet er altså å lage en meny nøyaktig lik Windows sin start-meny. Du trenger imidlertid ikke bry deg med all tilpassingen - så lenge du skaffer/koder funksjonen (en meny som scroller opp).

Det finnes tusenvis av sider på internett som har såkalte "drop-down" menyer (som også går ann å endre bakgrunnsfarge og lignende på) men jeg har ennå ikke funnet noen sider som benytter "drop-up" menyer (og som ikke bruker flash).

Er det noen som har noen tips til hvordan dette best skal gjennomføres?

Jeg har en nødløsning som går ut på å sende brukeren videre til en htmlside som er utformet som en åpnet Start-meny, men jeg mener at dette ikke er profesjonellt nok.

Så det jeg trenger er altså en "drop-up" meny. Noen tips?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det du evt. må gjøre.. er å ha siden i en fixed størrelse.. og så ha ett layer som blir posisjonert nøyaktig over knappen når den trykkes på .. omtrent som slike dropdowns som man finner på sider som nvidia.com og slikt... bare nedenifra og opp
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Hmm... Men vil ikke dette ekskludere alle som kjører andre oppløsninger enn meg? Hvis siden skal bli fixed i en størrelse, mener jeg - som f.eks 1024x768.

Målet med vindows.com er jo at den skal være tilgjengelig for så mange som mulig (med unntak av de som kjører gamle browsere, og som derved ikke kan se dynamisk html og javascript).
En mulighet er jo å åpne siden i et nytt vindu. Eller så kan du kjøre siden i frames, med en frame som er en bestemt størrelse i midten av skjermen og bruke den som "index" side. Da vill den passe i alle oppløsninger lik den du velger og større, de med mindre oppløsning vil få et lite problem

Det skal også gå å lage en standard side som funker for alle oppløsninger. Først må du bare finne brukerens skjerm oppløsning og bruke den i koden senere. Er litt mer jobb en den første måten, men det kan se bedre ut og den blir kompitabel med alle brukere...

Tror de har en tutorial for å lage en drop-down menu på www.javascript.com. For å lage en drop-up menu er det bare å bytte ut noen funkjsoner
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Å åpne siden i et nytt vindu er helt utelukket. Da vil man jo ha en tykk stygg Windows border på selve startmenyen... Det blir jo helt feil

Men thanks for tips om javascripts.com. Skal sjekke ut tutorialen!
Better than thou.
Nei, det vil ikke nødvendighvis bli føka med layers, for du kan bruke position:absolute, og bruke left:0 og bottom: 0 istedenfor top:768.
Opprinnelig postet av Stormen
... Du trenger imidlertid ikke bry deg med all tilpassingen - så lenge du skaffer/koder funksjonen (en meny som scroller opp)...
Vis hele sitatet...
Laget en litet script som gjør noe lignende:www.veneficuz.f2s.com/drop-up.html Med litt tweaking kan den plasseres hvor som helst på skjermen beroende av brukerens skjermoppløsning. Håper det hjelper

[edit]
forandret litt på scriptet så det funker nå som "start-knappen" og den funker i alle skjermoppløsninger... tror jeg

[/edit]
Sist endret av Veneficuz; 27. januar 2002 kl. 00:12.
Jeg kommer ikke inn på siden din Veneficuz... kanskje bare meg thou
Better than thou.
Nope. F2S fucker seg vel i ræva igjen eller no..
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
bare deg
Better than thou.
Kanskje lettere hvis man får den riktige url'en

Her er den.
Fikset linken i posten min også. Var litt rask med cut-n-paste'en der ja
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Hei Veneficuz,

tusen takk skal du ha Jeg har ikke sjekket denne posten på en stund, og oppdaget akkurat nå hva du hadde laget. Det var akkurat noe slikt jeg var på jakt etter. Tusen takk x 10 Du skal få en enorm takk på Vindows.com når vi først får fingerern ut og lager det ferdig.
Ikke noe problem alltid hyggelig hjelpe de gangene jeg kan
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Nei, dette var veldig hyggelig gjort Si ifra hvis du vil ha en tjeneste fra meg en gang også. Hvis du for eksempel blir plaget av noen på skolen. Da kan jeg hjelpe

Jeg har modifisert koden noe, og implementert den på (hva som kommer til å bli) Vindows.com. Det ser slik ut:

www.kliin.no/vin

Jeg endret bakgrunnsfargen til å matche taskbaren, la til noen ikoner, gjorde menyen større og økte hastigheten på scollingen noe. Og det ble AKKURAT slik jeg ville ha det Genialt
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dette så f*** meg bra ut, fortsetter det sånn så kommer det kanskje til å bli noe...
Ser lovende ut Gleder meg til å se siden ferdig...

Var nesten plannlagt at du skulle fikse på koden , fargene o.l som jeg brukte var jo akkuratt pene
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Takk for positiv kritikk, Tias og Veneficuz

Det begynner jo å ligne litt på Windows nå da? Neste skritt blir å legge inn "My Computer" - og la den besøkende surfe seg gjennom nettstedets "harddisk".
Dette så dritbra ut, dette må du rett og slett gjennomføre!
Det eneste som kanskje bør fikses på er hastigheten på "Start-menyen".
Du har glemt å ta med kantlinjene (borderene) på de forskjellige vinduene.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Når du får gjort litt småfiksing her så tror jeg detta kan bli meget bra..
men den ser ødelagt ut i opera6...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Synes det virker som alt ser skevt ut i opera jeg.
Hva med og bytte browser?
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Synes det virker som alt ser skevt ut i opera jeg.
Hva med og bytte browser?
Vis hele sitatet...
nei, bytter ikke operaen min, det eneste jeg bruker den til er l33t-wars og nFF... er så kjekt å ha alle vinduene inne i et prog..
Opprinnelig postet av meitemark

nei, bytter ikke operaen min, det eneste jeg bruker den til er l33t-wars og nFF... er så kjekt å ha alle vinduene inne i et prog..
Vis hele sitatet...
meite: det er bare å installere denne freewaren som er en plugin til Internett Explorer, så har du samme funksjon i Opera.

Sorry at dette ble litt off-topic, Stormen.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Det gjør ikke noe.

Det er Carlo som er den store "off-topic"-ridderen

Har forøvrig lagt til en kjekk liten sak nå: Prøv å trykke på høyre musknapp på Vindows.com's "desktop".

www.kliin.no/vin

Jeg skal jo seff legge til menyobjekter på den greia der - og ikke den (midlertidige) teksten jeg har lagt inn nå
Better than thou.
Opprinnelig postet av Stormen
Det er Carlo som er den store "off-topic"-ridderen
Vis hele sitatet...
Og med det mener du hva..? ..
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av Carlo


Og med det mener du hva..? ..
Vis hele sitatet...
sikkert at du skriver mye off-topic
Opprinnelig postet av Stormen
...Har forøvrig lagt til en kjekk liten sak nå: Prøv å trykke på høyre musknapp på Vindows.com's "desktop"...
Vis hele sitatet...
Virker fett det

Er ett eller annet feil med start-menyen, når man lukker den "hopper" den opp en siste gang før den lukker seg helt... kan ha noe med at i function fopen så har du var y = ((z+3)>pmax)? pmax : (z+6);.. hadde anbefalt å bare bruke z+3 eller bare z+6. Vet ikke om det er det som er feilen, men jeg får ikke sjekka nå - sitter på skolen

Keep up the good work
Better than thou.
Syntes jeg vanlighvis klarer å holde meg fint til topic jeg, kanskje bortsett fra noen få tråder. (Inkludert denne )