Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 6849
Hei, forige helg var jeg på fest hos en venn, det kom ikke så mange folk siden moren hans ble sur sist han hadde fest da det kom MASSE folk. denne gangen var det ca 25-30 folk der og vi hadde det gøy:P (bare 2 spydde) dagen etter så vi at det var svi merker i borde og gulvet etter vannpipa. gulvet hadde en liten brun flekk på seg mens borde hadde masse.
noen dager etter på får jeg vite at moren vil ha ertstaning for det som ble ødelagt. hun hadde ringt 2 av mine venner og sakt at hun vil snakke med de 2 og deres foreldre. da de snakket med hun sa hun at hun hadde hat en håndtverker får så se på gulvet. han hadde da sakt at det ville koste 3-5 tusen for å reparere gulvet. det er vel en grei pris tenker jeg og tenker hun legger på 1-2 tusen for borde som MAX kan koste 1000kr på ikea. men da får jeg vite at hun vil ha 10 000 for skadene..
dette synes jeg og mange av de som var der at er veldig mye for noe som ikke kåster mer en ca 6000. dvs ca 200kr per pers hvis alle betaler.
han som hadde med seg pipa ble kalt ''rotten'' av moren dette synes jeg var drøyt.

hva synes dere? hun truer med å ringe til alle som ikke betaler...

jeg kommer til å betale men ikke mer en 250kr hvis hun absolut krever så mye...
noen vet ca hvor mye det koster å fjærne brennmerker i gulvet? er det mulig å gjøre selv..?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Brennmerker kan ikke på magisk vis fjernes, skal dette bli bra må det som er skadet erstattes. Ofte innebærer dette at gulvet må tas opp, for å komme til skadene.

Finnes så klart alternative løsninger, men det hadde jeg ikke akseptert omd et hadde vært mitt gulv.
Ikke regn med at alle betaler. Hadde jeg vært der, ville jeg ikke betalt 5 øre med mindre jeg var god venn med "eieren" av huset, eller om jeg faktisk hadde holdt på med/brukt vannpipa.

10000 hørtest kanskje litt mye ut, men jeg har heller ingen peiling over hva sånt kan koste. Men kan jo tenkes at hu ønsker litt for tort og svie..?
"hun truer med å ringe til alle som ikke betaler"
OMFG? har du telefonfobi?

Hvorfor ikke bare drite i å betale. Mye har blitt ødelakt hos meg på fest, og jeg har aldri bryd meg om å prøve å få noe erstatning for det. Uheld skjer, og blah blah, bare si at det ikke var din feil at det bled brennmerke.
hadde jeg hvert deg ville jeg ringt en håndtverker selv og skjekket prisen, og bedt om kvitering på bordet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Scha
"hun truer med å ringe til alle som ikke betaler"
OMFG? har du telefonfobi?

Hvorfor ikke bare drite i å betale. Mye har blitt ødelakt hos meg på fest, og jeg har aldri bryd meg om å prøve å få noe erstatning for det. Uheld skjer, og blah blah, bare si at det ikke var din feil at det bled brennmerke.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært MITT tregulv du hadde laga svimerker i, skulle jeg banka deg med brekkhjern til du hadde hosta opp hver siste krone
Som flere over sa, om det ikke er en virkelig god venn av deg bør du droppe det. Om du selv har fest og noe blir ødelagt kan du se ganske langt etter at alle på festen spytter inn noen hundre for å få det reparert. På fest blir ting ødelagt, er bare sånn det er.
Som sagt over.
Man kan ikke ha fest og regne med at INGETING blir øddelagt eller å ikke ha en lang vaske dag, dagen derpå.
Tviler på at jeg hadde punga ut med mindre jeg var god venn av eieren.
Be hu tenne på kåken og ta alt på forsikringa
Sitat av Ond^Sofa
Hvis det hadde vært MITT tregulv du hadde laga svimerker i, skulle jeg banka deg med brekkhjern til du hadde hosta opp hver siste krone
Vis hele sitatet...
oi du er kul
Sitat av -=Insane=-
Hei, forige helg var jeg på fest hos en venn, det kom ikke så mange folk siden moren hans ble sur sist han hadde fest da det kom MASSE folk. denne gangen var det ca 25-30 folk der og vi hadde det gøy:P (bare 2 spydde) dagen etter så vi at det var svi merker i borde og gulvet etter vannpipa. gulvet hadde en liten brun flekk på seg mens borde hadde masse.
noen dager etter på får jeg vite at moren vil ha ertstaning for det som ble ødelagt. hun hadde ringt 2 av mine venner og sakt at hun vil snakke med de 2 og deres foreldre. da de snakket med hun sa hun at hun hadde hat en håndtverker får så se på gulvet. han hadde da sakt at det ville koste 3-5 tusen for å reparere gulvet. det er vel en grei pris tenker jeg og tenker hun legger på 1-2 tusen for borde som MAX kan koste 1000kr på ikea. men da får jeg vite at hun vil ha 10 000 for skadene..
dette synes jeg og mange av de som var der at er veldig mye for noe som ikke kåster mer en ca 6000. dvs ca 200kr per pers hvis alle betaler.
han som hadde med seg pipa ble kalt ''rotten'' av moren dette synes jeg var drøyt.

hva synes dere? hun truer med å ringe til alle som ikke betaler...

jeg kommer til å betale men ikke mer en 250kr hvis hun absolut krever så mye...
noen vet ca hvor mye det koster å fjærne brennmerker i gulvet? er det mulig å gjøre selv..?
Vis hele sitatet...
Truer med å ringe? Hvilken trussel er det? "javell jeg ødela det stygge huset ditt, snakkes!(aldri ...)"
Det koster kjapt litt å fikse gulvet, spes siden hun sikkert må ha noen til å gjøre det. Det er heller ikke mye til bord man får på ikea til en tusenlapp.
Hm, syns nå det virker litt håpløst at moren går etter alle fjotisene som var på festen for å kreve tilbake pengene, de kan hun mest sannsynlig se langt etter. Hvis hun syns det var greit sønnen hadde fest (noe det virket som hun ikke syntes) burde hun innsett at slikt skjer. Men, dersom sønnen har hatt fest uten hennes tillatelse burde hun vel heller kreve inn penger fra han. Det er jo hans skyld da mener jeg. Med andre ord er det sønnen som bør smake på brekkjernet om han ikke hoster opp :P
jeg kommer til å betale siden det er god venn. at ting blir ødelagt på fest skjønner jeg... siden det bare var folk eieren kjente på festen så tror jeg de fleste betaler..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ikke for å vri denne diskusjonen helt offtopic nå, men det blir ikke seriøse svimerke i gulvet bare fordi noen mister en sigg på gulvet. Det er også forskjell på å rote, og velte øl, og raserere hus.

Fordi om man inviterer til fest, betyr det ikke at man skal godta at gjestene herper huset.
Nå er voksne som oftest litt mer nøye på at ting er ordentlig enn ungdommen. Jeg skjønner godt at hun vil ha 10laken. Hun vil ha igjen penger for gulvet og for bordet + tort og svie. For er faktisk en del kjedlig bryderi. og 10 laken er da ikke så ille.

Og det med at hun "må regne med sånn" fordi hun sier greit du kan ha en fest til sønnen sin.. erhm? Når jeg selv fikk ha fester hjemme så måtte jeg shine alt så alt var rent og pent og tom flasker osv sku bort. Ble noe ødelagt fikk jeg ta ansvar for det. Ta tar man også ansvar for da får man lov senere.



og Petter Pan, Hvem faen vil ha deg på fest?
Sist endret av prick; 9. november 2007 kl. 17:44.
Var det ikke vannpipe som forårsaket svimerker? Har en del av dem selv på bord å gulv og de går ikke bort med det første, trust meg..
det var kullet på vannpipa som falt ned å lagde svimerker... jeg brant meg også på fingeren da jeg skulle sette på kulle som hadde falt ned.. har en svær bleme:P
Sitat av Ond^Sofa
Ikke for å vri denne diskusjonen helt offtopic nå, men det blir ikke seriøse svimerke i gulvet bare fordi noen mister en sigg på gulvet. Det er også forskjell på å rote, og velte øl, og raserere hus.

Fordi om man inviterer til fest, betyr det ikke at man skal godta at gjestene herper huset.
Vis hele sitatet...

Sier meg helt enig her. hvis du inviterer 20-30 folk så ber du nesten om bråk :P
Post et bilde av svimerkene med en 5'er ved siden av til sammenligning...
Så kanskje denne diskusjonen kommer noen vei...

Et lite tips forresten: Lei ei hytte ut helga av turforeninga nært hovedveien...
Er kjempesuksess hvis man skal ha fest med 30+ mennesker...
Sist endret av Turbolego; 9. november 2007 kl. 17:54.
skal se om jeg får tat bildene når vi drar opp får å snakke med moren.

hvor er den hytta?:P kanskje det skjer en gang, hehe..
Sitat av prick
Nå er voksne som oftest litt mer nøye på at ting er ordentlig enn ungdommen. Jeg skjønner godt at hun vil ha 10laken. Hun vil ha igjen penger for gulvet og for bordet + tort og svie. For er faktisk en del kjedlig bryderi. og 10 laken er da ikke så ille.

Og det med at hun "må regne med sånn" fordi hun sier greit du kan ha en fest til sønnen sin.. erhm? Når jeg selv fikk ha fester hjemme så måtte jeg shine alt så alt var rent og pent og tom flasker osv sku bort. Ble noe ødelagt fikk jeg ta ansvar for det. Ta tar man også ansvar for da får man lov senere.



og Petter Pan, Hvem faen vil ha deg på fest?
Vis hele sitatet...
Haha, en god del faktisk Når du nevner det er jeg faktisk på vei til fest i skrivende stund
Sitat av -=Insane=-
skal se om jeg får tat bildene når vi drar opp får å snakke med moren.

hvor er den hytta?:P kanskje det skjer en gang, hehe..
Vis hele sitatet...
Hyttefinner fra Turistforeningen

God planlegging er halve turen. Her finner du informasjon om turområder, oversikt over DNTs hytter og ruter, samt aktiviteter og fellesturer over hele landet. Du kan også sette sammen din egen tur eller få turforslag som passer deg.
Vis hele sitatet...
Sitat av -=Insane=-
Hei, forige helg var jeg på fest hos en venn, det kom ikke så mange folk siden moren hans ble sur sist han hadde fest da det kom MASSE folk. denne gangen var det ca 25-30 folk der og vi hadde det gøy:P (bare 2 spydde) dagen etter så vi at det var svi merker i borde og gulvet etter vannpipa. gulvet hadde en liten brun flekk på seg mens borde hadde masse.
noen dager etter på får jeg vite at moren vil ha ertstaning for det som ble ødelagt. hun hadde ringt 2 av mine venner og sakt at hun vil snakke med de 2 og deres foreldre. da de snakket med hun sa hun at hun hadde hat en håndtverker får så se på gulvet. han hadde da sakt at det ville koste 3-5 tusen for å reparere gulvet. det er vel en grei pris tenker jeg og tenker hun legger på 1-2 tusen for borde som MAX kan koste 1000kr på ikea. men da får jeg vite at hun vil ha 10 000 for skadene..
dette synes jeg og mange av de som var der at er veldig mye for noe som ikke kåster mer en ca 6000. dvs ca 200kr per pers hvis alle betaler.
han som hadde med seg pipa ble kalt ''rotten'' av moren dette synes jeg var drøyt.

hva synes dere? hun truer med å ringe til alle som ikke betaler...

jeg kommer til å betale men ikke mer en 250kr hvis hun absolut krever så mye...
noen vet ca hvor mye det koster å fjærne brennmerker i gulvet? er det mulig å gjøre selv..?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke noe om alderen din, men ut fra hvordan du skriver dette og alle skriveleifene antar jeg at de fleste deltakerene var under 18 år.
Ut fra Lov om skadeserstatning av 13. juni 1969 § 1-1 plikter den under 18 år som forvolder skade forsettelig eller uaktsomt å erstatte skade.
I dette tilfellet virker det som at dette uhellet har skjedd ved en uaktsomhet blant festdeltakerene. Hvor det oppstod svimerke på et bord og på gulvet.

Ut fra § 1-2 1.ledd plikter foreldre og erstatte skade voldt av barn under 18 år. Så fremt det er mangel på tilbørlig tilsyn, eller at ut fra forholdene hvor det er rimelig og hindre skadeforvoldelse.
For og tolke denne § vil man kunne si at det ikke er vanlig at foreldre er med på fester hvor barna er. Dere blir mer selvstendige, og har et visst ansvar. Dermed vil jeg kunne tolke denne loven sånn at det ikke mangler tilbørlig tilsyn av dere. Kort og greit.

Ut fra samme § men 2.ledd står det at, uansett egen skyld står foreldre som har barn under 18år og bor sammen med de og har omsorgen står de erstatningspliktige ovenfor den skadelidte. Dette er riktignok en maks grense på et visst beløp på 5000 kroner per skadeforvoldelse. Her har det blitt svimerke på bord og gulv hvorav dette er to separate objekter. Dermed to forskjellige skadeforvoldelser.
Om du/dere blir krevd erstatningspliktige for bordet på 1-2000 er ikke dette urimelig i følge loven. Om Bordet kostet 1-2000 og må ha et nytt bord, vil du/dere kunne bli krevd for dette.
Skaden på gulvet, slik jeg skjønner det, er ca prisen på reperasjonen på 6000 kroner.
Ut fra loven har hun ikke krav på mer enn 5000 kroner for skaden på gulvet.

Ut fra hvor mye dere må betale (erstatningsutmålingen) skal dette bare dekke den skadelidtes økonomiske tap.
Et bord og et gulv har en viss verdi, hvorav når noe blir ødelagt vil verdien synke. Dermed er dette et økonomisk tap for den skadelidte. Jf § 4-1.

Det som kan hjelpe dere i deres favør er alderen, modenhet, tilregnelighet (om det er rimelig at dette kunne skje ut fra generell oppførsel i alderen f.eks.), og liknende. Erstatningsutmålingen kan derfor settes ned.
Jf § 5-1. Moren til vedkommende kunne ha hindret å la festen gå sin gang, evt. fjerne gjenstander som kan regnes som medvirking, Jf 2.ledd. Riktignok er ikke å fjerne et bord eller et gulv før en fest vanlig, vil jeg kunne si, men heller andre mindre gjenstander som ikke er relevant i denne sammenhengen.
Moren kunne ha hindret dette til en viss grad, men ut fra 2. ledd vil medvirkning (som hun har gjort ved å la festen gå sin gang) kunne sette ned erstatningsutmålingen. Dette blir riktignok en drøftingssak mellom begge partene.

Siden dette er en skade som vil kunne sies, voldt av flere vil derfor erstatningsansvaret bli fordelt mellom festdeltakerene eller de det gjelder for at skaden oppstod.
en for alle, alle for en står det i § 5-3

Dere vil kunne bli stillt erstatningsansvarlige, men dere vil muligens få redusert noe, ut fra medvirkningen til moren som godkjente festen. Og hun måtte regne med at skade kunne oppstå. Om dere er over 18 år, er det ingen maksgrense for hvor høy sum den skadelidte vil kunne kreve av deg/dere. Da går det ut fra økonomisk bæreevne og kapasitet for hva du/dere vil kunne klare og betale.
Likevel vil dere kunne kreve en lavere erstatningsutmåling ut fra medvirkningen hennes.

Tror kanskje dette løste det meste
Sist endret av CorLeX; 9. november 2007 kl. 18:35.
Jeg synes du skal betale, ingenting er så forbanna irriterende at folk ødelegger ting i huset sitt. Greit nok med et uhell, men her har dere vært direkte uforsiktig og lagd ikke bare et, men FLERE merker i treoverflater. Hadde det vært et siggmerke i et bord/gulv så hadde jeg kanskje latt det gå, men ikke i denne saken.
10k delt på 30 blir ikke så forbasket mye penger på hver at det gjør noe. Be henne lage en kostnadsliste over hva de forskjellige tingene kostet samt en kvittering på bordet. GOGO
Hehe, fylla har ikkje skylda, berre å betale!
Neidå.. Eg hadde aldri i verden betalt om eg hadde vore på den festen der, og var sønnen av mora edru kanskje? Er jo litt hans ansvar og å passe på, når det er heime aleine fest!
Sitat av [GC/Betater]
Hehe, fylla har ikkje skylda, berre å betale!
Neidå.. Eg hadde aldri i verden betalt om eg hadde vore på den festen der, og var sønnen av mora edru kanskje? Er jo litt hans ansvar og å passe på, når det er heime aleine fest!
Vis hele sitatet...
Fylla har ikke skylda nei. Jf Straffeloven av 22.mai 1902 § 45 hvor alkohol eller andre rusmidler ikke utelukker straff.

Dette handler ikke noe om hvordan han var beruset av alkohol eller andre rusmidler. Det som blir tatt opp her er en sak mellom skadelidte (moren hans) og vedkommende som uaktsomt fikk laget svimerker i bord og gulv.

Skjønner at han burde ha passet på litt mer kanskje, men tror jeg kanskje forklarte meg litt utydelig i sted når jeg skrev at skadene måtte dekkes av festdeltakerene.
Ut fra mitt skjønn (og loven) vil det være urimelig og la uskyldige bli dømt. Dermed vil jeg kunne si at de som hadde noen form for tilknytning til pipa, bure dele den skadelidtes økonomiske kostnader.
Dermed kommer skadeserstatningsloven av 13. juni 1969 § 5-3 inn.
"(skade voldt av flere).
1.Flere som plikter å betale erstatning for samme skade, svarer en for alle og alle for en. Det samme gjelder den som plikter å betale oppreising for samme skade."
Endå meire OT: Ja, men det eg meintte, var at om ingen hadde dråkke seg fulle/eller at alle hadde ahtt kontroll i meir eller mindre edru tilstand, hadde det garantert ikkje skjedd, og hadde dei ikkje dråkke, hadde han og mora ikkje hatt dette problemet i dag, men er einig med deg. Dei som styrte med pipegreiene burde betale, ikkje dei andre på festen som var der for gøy!
jeg skal betale... men vet ikke hvor mye:P
btw: beklager skrive feil jeg er dyslektiker
Sitat av -=Insane=-
jeg skal betale... men vet ikke hvor mye:P
btw: beklager skrive feil jeg er dyslektiker
Vis hele sitatet...
Har ikkje lest absolutt alt, men om du ikkje hadde med skadane å gjere, synest eg det er urettferdig at uskyldige må betale, og andre sleppe unna, håper dei rette får betale
Det du CorLex skriver er veldig interesting. har du studert jus? jeg snakka med min fetter om problemet vi hadde. (han er 2 år jus student) jeg linka til det Corlex hadde skrevet og han kunne si seg veldig ening i dette. men siden jeg er 16 så har mine foresatte plikt til å erstate.
men siden jeg ikke har fortalt dette til mine foreldre vil ikke de kunne hjelpe meg i denne saken.

jeg og et par andre venner som var på denne festen SKAL betale, men ikke mer en 300kr hver.
Ikke kom med loven i hånd her. Tenk praktisk, hva som er fornuftig og rimelig. Samle sammen dem som var på festen og bli enige om hvordan dere skal betale. Jeg syns det er rimelig at alle som rørte vannpipa skal betale, og de som ikke hadde noe med det å gjøre skal slippe. Å komme med lovparagrafer og slikt her er bare latterlig, all den tid denne saken sannsynligvis aldri kommer til å bli anmeldt (slik jeg forstår det).

Edit: Hvorfor ikke mer enn 300 kroner? Viss skadene tilsier at dere må betale 500, vil du nekte da? Det er absolutt ikke umulig at skadene kommer en sum som ligger rundt 10000 - jeg hadde nesten trodd at det hadde kostet mer.
Sist endret av steili; 10. november 2007 kl. 00:46.
vell sikkert kompissen din som tilatte innerøyk, så da burde han jo f.eks satt ut litt askebeger osv syntes han burde ta av konfirmasjonpenga sine jeg xD.
kompiss av meg ble det ødelagt for 6k pga innerøyk og ei dør:P så 10k er vell litt drøyt
Hvis jeg var moren, hadde jeg krevd pengene av sønnen (som var "ansvarlig" for festen). Så ble det hans problem å kreve inn penger fra de han evt. mente var medskyldig i skadene. Jeg går utifra at dette beløpet er det det koster for å reparere skadene, at hun kan dokumentere kostnadene (kvitteringer), og at hun ikke har lagt på ekstra for "tort og svie".
Sitat av steinarlima
Ikke kom med loven i hånd her. Tenk praktisk, hva som er fornuftig og rimelig. Samle sammen dem som var på festen og bli enige om hvordan dere skal betale. Jeg syns det er rimelig at alle som rørte vannpipa skal betale, og de som ikke hadde noe med det å gjøre skal slippe. Å komme med lovparagrafer og slikt her er bare latterlig, all den tid denne saken sannsynligvis aldri kommer til å bli anmeldt (slik jeg forstår det).

Edit: Hvorfor ikke mer enn 300 kroner? Viss skadene tilsier at dere må betale 500, vil du nekte da? Det er absolutt ikke umulig at skadene kommer en sum som ligger rundt 10000 - jeg hadde nesten trodd at det hadde kostet mer.
Vis hele sitatet...
Loven er laget praktisk fornuftig og rimelig. Loven er upartisk og rettferdig.

Anmeldelse er ikke relelvant fordi ingen kan anmeldes for brudd på lov om skadeerstatning. Det er heller ikke straffbart å ikke gjøre opp for seg, men dersom hun går til sivilt søksmål vil det bli svært dyrt for dere.
Kjøp et gulvteppe og et bordteppe...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Det er bare å bla opp pengene hu krever, det går glatt 10 000 på å reparere gulv og bord. Bord er faktisk jævlig dyrt. Og det er forsåvidt fagfolka som reparerer gulv også.

Og når mora gav han lov til å ha fest, så er det jo en selvfølge at han er ansvarlig for hvem som kommer og hva som foregår der.
Hadde jeg hatt fest selv i leiligheten min så hadde det vært mitt eget ansvar hva jeg ville gjort med det, og jeg hadde sannsynligvis ikke tatt det så veldig tungt.
Men om jeg hadde hatt fest hjemme hos foreldra mine, og de faktisk stolte så mye på meg at de gav meg lov til det så er det bare rett og rimelig at jeg ordner opp i skadene etter festen. Det er tross alt ikke mitt hus, og det er fullstendig uakseptabelt å herpe noen andres hus og så bare gi en blank faen i det.
Også skadeerstatningsloven (skl) § 3 sier at du ikke kan skylde på alkohol (går under "annen lignende sinnsforstyrrelse). Altså du kan bare glemme det.

Medvirkning som CorLeX sier kan jeg ikke si meg 100% sikker på at du får gjennomslag med. Moren må ha "medvirket" til skaden "ved egen skyld". Det eneste du kan hevde her er om hun tillot røykingen (og festen som videre da førte til uaktsomheten) og at hun dermed medvirket til noe hun burde ha forstått ville føre til skade.

Nedsettelse av summen er ikke aktuelt på annet grunnlag da dette skal ses i lys av hvor mye hver person skal betale (det er her snakk om solidaransvar mellom alle som deltok til røyking og svimerkene. De andre på festen kan ikke bli holdt ansvarlige, de som røykte må påvises). Lemping etter § 5-1 er heller ikke aktuelt for en så lav sum.

Tort og svie får en ikke erstatning for i Norge. Finnes menerstatning og erstatning for ikke økonomisk tap men det er ikke akutelt i denne saken.

Om hun "bør tåle at slikt skjer" er jeg på mange måter personlig enig i, men det er ikke noe juridisk holdbart. Er selvfølig kjipt med svimerker rundt omkring.. Da burde dere heller f.eks. gått ut. (som vil være en alternativ handling som dere burde gjennomført, fører til erstatningsansvar.)

Edit:
Sitat av steinarlima
Ikke kom med loven i hånd her. Tenk praktisk, hva som er fornuftig og rimelig. Samle sammen dem som var på festen og bli enige om hvordan dere skal betale. Jeg syns det er rimelig at alle som rørte vannpipa skal betale, og de som ikke hadde noe med det å gjøre skal slippe. Å komme med lovparagrafer og slikt her er bare latterlig, all den tid denne saken sannsynligvis aldri kommer til å bli anmeldt (slik jeg forstår det).

Edit: Hvorfor ikke mer enn 300 kroner? Viss skadene tilsier at dere må betale 500, vil du nekte da? Det er absolutt ikke umulig at skadene kommer en sum som ligger rundt 10000 - jeg hadde nesten trodd at det hadde kostet mer.
Vis hele sitatet...
Lovhjemmelen er bare for å vise at de faktisk kan holdes ansvarlige. Om saken blir tatt opp eller ikke er opp til moren, men hun har grunnlag. Er selvfølgelig lettere for alle om de fikser det selv, men her ser du at de faktisk etter loven skal erstatte, om de ikke føler skyld for det selv.
Sist endret av Graps; 14. november 2007 kl. 11:37.
Ingen kan be noen om å betale erstatning?
Du hadde ikke fått noen problemer med retten eller noe i ettertid hvis du ikke betaler... så hvorfor betale?

Å fikse gulvet er jo ingen problemer tho...
Slipe ned med slipemaskin, og deretter lakke over.
Hvis ikke så hvis man har en planke ekstra liggende (som smarte folk tar vare på), så er det bare å bytte den.. Man kan finne instrukser på internett. (Plankene er som nøkler, de må passe.. så da trenger du akkurat samme type).

Det billigste å gjøre med bordet er å slipe med fint slipepapir, deretter lakke med oljebasert klarlakk.

Så hvorfor gidde å jobbe/betale for det hvis du ikke trenger? -_-
Til kwn..:

Er vel allerede klarlagt at dersom det skulle komme opp for retten så ville han/de måtte betale..

Hvis det er dype brennmerker vil sliping (spesielt om du gjør det selv) gjerne føre til at gulvet blir styggere (ujevnt). Videre må isåfall alt lakkeres, vi vet ikke noe om hvor stort gulvet er, eller typen gulv.

At smarte folk beholder en planke er ett dumt utsagn. For det første: er du sikker på at det var de som bor der nå som la gulvet? 2; proffesjonelt lagt og gjerne fra huset ble bygd lagt gulv ender ikke med en stabel av gulv til overs. Gulv kommer i kvadratmeterpris og du kjøper ikke særlig for mye. 3; ikke alle har klikk-laminat eller ett lignende gulv. (savner forsåvidt litt info om selve gulvet fra trådstarter). Moren er gjerne ikke helt med på å gjøre dette selv heller, og en gjeng 16 åringer som sliper i stuen og skal legge nytt gulv ville ikke jeg tatt sjangsen på.

Bordet mye det samme.. typen bord, hvor dype brennmerker.

"Så hvorfor gidde å jobbe/betale for det hvis du ikke trenger?" : for å være skikkelig og oppriktig ovenfor spesielt kameraten din, pluss hun som fikk gulvet ødelagt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvor står det at trådstarter ødela noe som helst?
Jeg hadde vel faen ikke krevd betaling av kompissene mine hvis jeg hadde arrangert en fest, og noen på festen ødelegger noe..

Da er det like godt å bare ringe alle som var der og kreve erstatning!
Da blir man sikkert svært populær.

Å slipe et gulv kan selv en sterk 10åring gjøre!
Jepp.. gulv kommer i kvadratmeterpris, men hvor får du kjøpt en kvadrat? Tror nesten du må ta med deg en hel pakke på et par kvadratmeter, og da vokser prisen.

Suger hvis det var et dyrt belegg da.. ikke så mye å gjøre med det isåfall.
FOr å være ærlig eier jeg ikke synd på'n!

Er du ute etter å arrangere en fest med så mange så burde du i grun vite konsenkvensene..
dette burde kanskje funke som et hint på deg om å slutte å drikke og omgåes slike venner
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av -=Insane=
-Det du CorLex skriver er veldig interesting. har du studert jus? jeg snakka med min fetter om problemet vi hadde. (han er 2 år jus student) jeg linka til det Corlex hadde skrevet og han kunne si seg veldig ening i dette. men siden jeg er 16 så har mine foresatte plikt til å erstate.
men siden jeg ikke har fortalt dette til mine foreldre vil ikke de kunne hjelpe meg i denne saken.

jeg og et par andre venner som var på denne festen SKAL betale, men ikke mer en 300kr hver.
Vis hele sitatet...
Starter på jus neste år... friår nå, så kan det meste gjennom egen erfaring med bedrifter jeg har måtte saksøkt og toppkarakterer i rettslære og flere fag fra VGS.

Hvorfor skal dere ikke betale mer enn 300 hver om jeg tør spørre?

Sitat av Graps
Medvirkning som CorLeX sier kan jeg ikke si meg 100% sikker på at du får gjennomslag med. Moren må ha "medvirket" til skaden "ved egen skyld". Det eneste du kan hevde her er om hun tillot røykingen (og festen som videre da førte til uaktsomheten) og at hun dermed medvirket til noe hun burde ha forstått ville føre til skade.
Vis hele sitatet...
I § 5-1 2.ledd står det klart og tydelig: "som medvirkning reknes det også når den direkte skadelidte eller erstatningssøkeren har latt være i rimelig utstrekning å fjerne eller minske risikoen for skade eller etter evne og begrense skaden".

Moren til kompisen til -=Insane=- kunne ha minsket eller fjernet risikoen ved og la være med og la sønnen ha en fest i hjemmet. Hun kunne også vært til stede. Likevel jeg vet det ikke hadde blitt en like bra fest da. Så lenge det ikke hadde vært stiflers mom som hadde vært der =P

Sitat av steinarlima
Ikke kom med loven i hånd her. Tenk praktisk, hva som er fornuftig og rimelig. Samle sammen dem som var på festen og bli enige om hvordan dere skal betale. Jeg syns det er rimelig at alle som rørte vannpipa skal betale, og de som ikke hadde noe med det å gjøre skal slippe. Å komme med lovparagrafer og slikt her er bare latterlig, all den tid denne saken sannsynligvis aldri kommer til å bli anmeldt (slik jeg forstår det).

Edit: Hvorfor ikke mer enn 300 kroner? Viss skadene tilsier at dere må betale 500, vil du nekte da? Det er absolutt ikke umulig at skadene kommer en sum som ligger rundt 10000 - jeg hadde nesten trodd at det hadde kostet mer.
Vis hele sitatet...
Greit nok med praktiske ting som jeg forsåvidt er enig i, men når det virkelig kommer til slutten er det loven som er siste hånden på verket, så det er jo først og fremst sånn vi kan diskutere, og heller komme med saklige ting i motsetning til viss vass.

Noen som vil ta opp noe mer med meg?
(A)
Sist endret av CorLeX; 4. desember 2007 kl. 01:18.
På festen jeg var på denne lørdagen ble så sykt mye ødelagt, 5-6 Slaghull i veggen. Dass-døra var sparka inn... Mobiler ble stjålet og de hadde sprayet gul spraylakk på kjøkkenet.. Har ikke hørt om no erstatning sak fra han! Og det er jo litt værre en et lite svimerke i gulvet mener så jeg.
Oj, hehe... nå har ikke vi hørt noe mer av moren da.. så tror ikke det kommer til å bli noe av^^
Digg det da! Kunne jo fort blitt dyrt liksom
Det der med at hun skal ringe... javell... so what? ;D
shit happens
Sist endret av Clr; 4. desember 2007 kl. 11:55.
Sitat av sperra
FOr å være ærlig eier jeg ikke synd på'n!

Er du ute etter å arrangere en fest med så mange så burde du i grun vite konsenkvensene..
dette burde kanskje funke som et hint på deg om å slutte å drikke og omgåes slike venner
Vis hele sitatet...
Word! Meldingen er ikke for kort lengre
Sitat av CorLeX
I § 5-1 2.ledd står det klart og tydelig: "som medvirkning reknes det også når den direkte skadelidte eller erstatningssøkeren har latt være i rimelig utstrekning å fjerne eller minske risikoen for skade eller etter evne og begrense skaden".

Moren til kompisen til -=Insane=- kunne ha minsket eller fjernet risikoen ved og la være med og la sønnen ha en fest i hjemmet. Hun kunne også vært til stede. Likevel jeg vet det ikke hadde blitt en like bra fest da. Så lenge det ikke hadde vært stiflers mom som hadde vært der =P(A)
Vis hele sitatet...
Etter min mening begynner du å nærme deg en svært streng aktsomhetstandard for moren nå. Husk at denne skal settes utifra hvordan normale folk tolker en situasjon, ikke hvordan hun subjektivt så det eller den ultimate beste. Fra egen erfaring tviler jeg på at moren var klar over at det skulle komme 25-30stk for å være dritings og røyke vannpipe i stuen.

Medvirkning grunnet identifikasjon etter 3.ledd er jeg mer tilbørlig til å tro på. Han som hadde festen er under 18 og burde selv hatt rimelig kontroll.
han som hadde festen var helt drita å lo å på bade i sin egen spy ganske stor del av festen...
btw: jeg var en av de som var mest ''ederu'' hva det nå er:P