Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 748
if (tall1 <= 15 && >= 11)

er ugyldig. vettafaen hvorfor, gått igjennom boka og den viser flere eksempler til "&&" og andre logiske operatører dær men funker ikke dær!

her er hele koden til en oppgave.

Kode

import static javax.swing.JOptionPane.*;
class Gangen
{
	public static void main(String[] args)
	{

		String tallLest = showInputDialog("Skriv et tall mellom 13 til 15:");
		int tall1 = Integer.parseInt(tallLest);
		int sum= 1;

		if (tall1 <= 15 && >= 11)
		{
			for (int teller = 0; teller < 10; teller++)
			{
				int gangerSum = tall1 * teller;
				System.out.println(tall1+" Ganger "+teller+" er: "+gangerSum);
			}
		}
		else
		{
			showMessageDialog(null,"Tallet MÅ være mellom 11 og 15 for faen");
		}

	}

}
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
det du prøver å gjøre er følgende:

Kode

if (tall1 <= 15) {
    if (tall1 >= 11) {
        // yeeeah
    }
}
dersom vi slår det sammen får vi

Kode

if (tall1 <= 15 && tall1 >= 11) {
    // yeeeah
}
pass på at du får med tall1 i begge sammenlikningene, da du gjerne kunne sammenliknet helt forskjellige ting før og etter &&
Trådstarter
herre, jeg ER dysletiker!

funket meget bra med

if (tall1 <= 15 && tall1 >= 11) { kontra if (tall1 <= 15 && >= 11)

ser i boka, står slikt dær også. skulle tro at det var lov og lese hardere. :}
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er lov å lese hardere... men det er et kjent problem at det ikke nødvendigvis hjelper noe særlig.
Hvis man får et tilfelle av "kodeblindhet" kan det være greit å bruke verktøyene man har, eller få noen til å se på det.
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er lov å lese hardere... men det er et kjent problem at det ikke nødvendigvis hjelper noe særlig.
Hvis man får et tilfelle av "kodeblindhet" kan det være greit å bruke verktøyene man har, eller få noen til å se på det.
Vis hele sitatet...
Siden ingen av mine venner er inne på programmering så vel. her er jeg =)
Men klarer det fleste selv, er programmerings oppgavene som er artig og knuse noen hjerneceller på.
Trickset når man skal kontrollese og er bare én person er å lese baklengs, sammenligne setningen tegn for tegn bakfra.

Funker hver gang man har sett seg blind på stavefeil ved avskrift.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Trickset når man skal kontrollese og er bare én person er å lese baklengs, sammenligne setningen tegn for tegn bakfra.

Funker hver gang man har sett seg blind på stavefeil ved avskrift.
Vis hele sitatet...
Når ikke det hjelper kan man rett og slett slette koden og skrive den på nytt.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Trickset når man skal kontrollese og er bare én person er å lese baklengs, sammenligne setningen tegn for tegn bakfra.

Funker hver gang man har sett seg blind på stavefeil ved avskrift.
Vis hele sitatet...
Godt tips. Det skal jeg huske når jeg sitter hjemme på kveldene. På jobb er det jo bare å rope bort en til å kikke, men det kan være veldig vanskelig å finne slike ting alene.

Kodeblindhet er en merkelig ting. Hver gang jeg opplever det, så sier jeg til meg selv, at neste gang skal jeg oppdage at jeg er kodeblind, og komme ut av den "boksen" man er inne i, men det skjer aldri