Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4278
Hei!

Westerdals Oslo ACT har tatt over lokalene til politiets utenlendingsenhet og det sies at det har vært et kvinnefengsel her tidligere.
Jeg finner ikke noe på nettet, så jeg lurte på om det er noen her som sitter på noe info?

Takk
Finner ikke noe om kvinnefengsel der, men det pleide å være et ganske beryktet herberge for menn i nabobygget (nr. 34) kalt Kroghen.
Det var tukthus/kvinnefengsel rett borte i Storgata 33 dog (er vel cirka der Kiwi ligger nå). Og Mangelsgården (der baren Gaasa ligger nå) var det blant annet tvangsarbeidsanstalt, sinnssykeasyl og politilegens kontor for visitasjon av prostituerte.
Hvis du fremdeles er nysgjerrig så ligger Oslo byarkiv rett borte i Maridalsveien da. De har sikkert mer info.
Takk for svar!
Hvilken Kiwi er det snakk om? Den som ligger ovenfor Gunerius?

Tror jeg skal ta meg en tur bort dit jeg når jeg får tid, innsiden av skolen ser jo ganske fengselsaktig ut med tanke på at det går en balkong rundt hver etg - ganske så likt som Oslo fengsel og fengsler generelt.
Ja, men bygget som var tukthus/fengsel ble revet i 1938.
Tror nok det ville stått oppført ganske lett tilgjengelig hvis Christian Krohgs gate 32 også pleide å romme fengsel. Ser ut som det var konfeksjonsfabrikk en gang da. Det var vel masse kvinner der, men forhåpentligvis var det ikke som et fengsel...