Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 913
Hei og hå

Kom hjem i stad, skrudde på pc'en, og da hørte jeg viftene gå helt bananas, i tillegg vil ikke skjermen vise noe. Usikker på om det er alle viftene, men jeg hører skjermkortvifta best i hvert fall. Siden da har jeg prøvd å bytte sockets for RAM (jeg byttet om disse for noen dager sia, så jeg tenkte det var greit å prøve). Det hjalp ingenting.

Det rare er at når pcen lå nede, ville den kjøre helt normalt. Noen sekunder etter at jeg satte den på høykant igjen, gikk den helt bananas. Nå vil den ikke kjøre normalt mens den ligger nede engang.

Er jo pent lite jeg får gjort software-vis, siden den ikke vil gi meg display eller noe. Tenkte på å flashe bios (siden vifter ofte kontrolleres av bios), men det går jo ikke.

Noen ideer? Takker for alle tips.
Skjermkortet har gått føyken? Stemmer bra med alt du oppgir iallefall!
Sist endret av woff; 17. desember 2012 kl. 15:57.
Tfan's Avatar
Trådstarter
Prøvde med det gamle 5770 kortet mitt. Fortsatt samme problem. Ingenting skjer. Eneste som skjer er at LCDen på tastaturet reagerer (loaded gameprofiler, osv)...

CPU vifta går rimelig fort den og, synes jeg.
Kan du ikke prøve å resette CMOS? (Du nevnte å flashe BIOS, dette her resetter BIOS til default innstillinger)
Gjøres slik:
Ta ut batteriet på hovedkortet, koble PC-en fra strøm, trykk inn på-knappen i 10 sekunder, vent i kanskje 30 sekunder for å være sikker på at pc-en er helt tom for strøm.

Putt i batteri igjen (og strøm ja, selvfølgelig..), start.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 17. desember 2012 kl. 16:24. Grunn: Glemte å nevne at man skal koble på strøm igjen + biosflashing
Tfan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Kan du ikke prøve å resette CMOS? (Du nevnte å flashe BIOS, dette her resetter BIOS til default innstillinger)
Gjøres slik:
Ta ut batteriet på hovedkortet, koble PC-en fra strøm, trykk inn på-knappen i 10 sekunder, vent i kanskje 30 sekunder for å være sikker på at pc-en er helt tom for strøm.

Putt i batteri igjen (og strøm ja, selvfølgelig..), start.
Vis hele sitatet...
Prøvde akkurat. Hjalp ingenting.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Hvilket hovedkort har du`?
Tfan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zendium Vis innlegg
Hvilket hovedkort har du`?
Vis hele sitatet...
Glemte helt å legge til specs.

ASUS M4A87TD/USB3, Socket-AM3
AMD Phenom II X4 955
HSI Radeon 6950 IceQ X
Corsair Dominator 1600 MHz 4 GB
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Finner ikke noe info om det er intigrert skjermkort i det. Om det er det kan du prøve å ta ut skjermkortet å starte pc'en. Funker det er det skjermkortet dit som har tatt kvelden.
Tfan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zendium Vis innlegg
Finner ikke noe info om det er intigrert skjermkort i det. Om det er det kan du prøve å ta ut skjermkortet å starte pc'en. Funker det er det skjermkortet dit som har tatt kvelden.
Vis hele sitatet...
Allerede prøvd. CPU vifta går fortsatt bananas for det om.

Begynner å lure på om det er hovedkortet.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Det skjedde med meg engang. Det viste seg at 4 pin kabelen koblet til hovedkortet hadde løsnet.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Tfan Vis innlegg
Allerede prøvd. CPU vifta går fortsatt bananas for det om.

Begynner å lure på om det er hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Høres ut som det ja
Tfan's Avatar
Trådstarter
@HanDuck - 4pins ATX kabelen har jeg tatt inn og ut flere ganger for å komme meg til visse steder i kabinettet, så den er det nok ikke. Men takker for svar.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Tfan Vis innlegg
@HanDuck - 4pins ATX kabelen har jeg tatt inn og ut flere ganger for å komme meg til visse steder i kabinettet, så den er det nok ikke. Men takker for svar.
Vis hele sitatet...
Hva om pluggen er defekt?
Tfan's Avatar
Trådstarter
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hva om pluggen er defekt?
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men det er ingen måte jeg får sjekka det på.

Ved boot holdt jeg inne memOK knappen, og da lyste det rødt tre ganger. Kan det være noe? Finner ingen info om hva de forskjellige flashene betyr.

Sitat av Zendium Vis innlegg
Finner ikke noe info om det er intigrert skjermkort i det. Om det er det kan du prøve å ta ut skjermkortet å starte pc'en. Funker det er det skjermkortet dit som har tatt kvelden.
Vis hele sitatet...
Det er ingen integrert skjermkort i hovedkortet. Tok ut skjermkortet nå, og da booter pcen helt normalt. Ser jo ingen display da.

Tenker jeg prøver med skjermkortet nå og ser.

Edit: Har konkludert med at det er hovedkortet som har gått duken, eller rettere sagt, PCI express slottet. Har gjort flere feilsøkinger, og det må være PCI expressen som er blitt defekt.

Hovedkortet reagerer
Både mitt gamle og nyeste skjermkort gjør det samme
CPU går på vanlig hastighet
RAM fungerer
PSU fungerer

Skal se om jeg kan få sendt det inn til komplett. Noen som har peiling på hvor lang garantien på ASUS produkt er? mener det er 3 år.