Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1724
hei!
Noen her som vet åssen man fjerner internet explorer helt fra pc'en?
Skal ha den bort. pga noen sider "F.eks Mail osv." Blir åpnet i det og får ikke skiftet det, og er en popup som kommer på bare internet explorer men ikke firefox eller opera. og da som jeg fjerner internetexplorer så blir vel den borte?

Vil helst ikke høre noe om "Jamen den blir jo ikke borte fordet å blabla"

Jeg vil bare ha den bort

Noen tips? =)
Kontroll Panel > Add or Remove Programs > Til venstre står det "Add/Remove Windows Components > Fjern krysset på Internet Explorer.

Det skal nok funke
tror ikke iexplore ligger der men kan sjekke

sjekka der og ja det gikk vist.. Men hjalp ingenting.. Hmm, f.eks. åpne mail "hotmail" fra msn.. Da jeg alltid får popup fra mange forskjellige sider, litt forskjellig hver gang, men er for det meste køddene antivirus greier og sånnt.. hmm, og det kommer igjennom da jeg åpner der noen tips?
Legg til eller fjern programmer -> Angi programtilgang -> Egendefinert

Kos deg.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...erne+internett

Du får ikke fjernet IE komplett ifra maskinen din, mm du sletter windows.
Slett alle snarveier til internet explorer.

Ang. popupen, kjør noe programmer som fjerner diverse dilldall, CC cleaner, S&D, Ad-aware etc.
Du skal ikke fjerne den, IE har flere funksjoner enn bare og være nettleser.

Du disabler den som forklart her.
http://pcsupport.about.com/od/browse...sableiedef.htm
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av ChrisMafak
hei!
...og da som jeg fjerner internetexplorer så blir vel den borte?

Vil helst ikke høre noe om "Jamen den blir jo ikke borte fordet å blabla"

Jeg vil bare ha den bort
Vis hele sitatet...
Definitivt..
Sitat av ChrisMafak
hei!
Vil helst ikke høre noe om "Jamen den blir jo ikke borte fordet å blabla"
Vis hele sitatet...
Da er det bare å fjerne hele Windows, enkelt og greit.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Iexplore er en del av operativsystemet. Skjønner ikke helt hvorfor du er så sta når det gjelder å fjerne den, det trengs ikke og er langt fra praktisk. Bare velg en annen default nettleser. Programmer som åpner linker default i IE (MSN/Live, etc) kan moddes til å ikke gjøre det.
Sist endret av robhol; 29. september 2008 kl. 08:14.
Sitat av robhol
Iexplore er en del av operativsystemet. Skjønner ikke helt hvorfor du er så sta når det gjelder å fjerne den, det trengs ikke og er langt fra praktisk. Bare velg en annen default nettleser. Programmer som åpner linker default i IE (MSN/Live, etc) kan moddes til å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...

Joda, iexplore er en del av operativsystemet, og kan fjernes, men det må fjernes FØR man installerer operativsystemet, feks ved hjelp av nLite. Dog vær forberedt på at ganske mange ting ikke vil fungere. De fleste spill laget av Valve vil ikke lenger fungere. Steam vil ikke fungere.
Vill ikke Steam funke bare pga. Jeg sletter iexplore?
Why?
Sitat av ChrisMafak
Vill ikke Steam funke bare pga. Jeg sletter iexplore?
Why?
Vis hele sitatet...
Litt klønete å forklare; la oss heller si det så enkelt som at hele OSet er bygget opp rundt IE. Så når folk optimaliserer programmer/spill ++, så bygger de det på IE, og dens funksjoner.

Det blir som å spørre om du kan kvitte deg med drivakselen på en bil. Det går ann, ja - men dekkene vil ikke fungere selvom du vrir på rattet. Ser du sammenhengen?

Ved å fjerne IE fjerner du endel av OSet (bilen) og resulterer i at andre programmer som steam (dekkene) ikke vil fungere.
At du har fått KP for det innlegget der er intet annet enn fantastisk. Sammenligninga di er helt på trynet, sammen med oppfattelsen av hvordan er OS er bygd opp. I dette tilfellet Windows.
Start kjør "control"
Add or Remoce Programs
Set Program Access and Defults
Choose a defult Web browser
At ikke den tekniske sammenligningen ikke er perfekt betyr ikke at eksempelet ikke fungerer utmerket til å forklare, for en uten alt for mye forkunnskaper, hvorfor det å fjerne ie er problematisk...
Du vil fortsatt kunne vri på hjulene med rattet uten drivaksling.
Nei, jeg mener det blir totalt feil å fortelle om internet explorer som om det skulle være kjerna. Dessuten er det nok ikke internet explorer du tenker på. (Windows9 Explorer er det som i så tilfelle skulle vært mer rett, og dette er heller ikke kjerna. Det er et shell, en sak som tilbyr deg grafisk grensesnitt og administrasjonsmuligheter.
Sitat av |d13m0b
At du har fått KP for det innlegget der er intet annet enn fantastisk. Sammenligninga di er helt på trynet, sammen med oppfattelsen av hvordan er OS er bygd opp. I dette tilfellet Windows.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager viss du finner sammenligningen min frarådende dårlig, men dersom man tenker litt mer målrettet vil eksempelet mitt fungere til en god grad dersom man ser på målgruppen. Jeg vil gjette på at de aller færreste her inne vet hvordan Windows er bygget opp, så sammenligninga mi er vel ikke så skivebom mht. målgruppen?

Correct me if I'm wrong - men å forvente at en som som vil avinstallere IE skal vite om hvordan Windows er bygget opp er vel å sette lista litt høyt?

Skal ikke skryte på meg noe som helst når det gjelder oppbygning eller operering innen Windows, det eneste jeg ville frem til er at hvis man fjerner en viktig faktor av et 'program', vil dette skape problemer for andre programmer som er bygget opp for OSer med IE inkl.
For all del, jeg er for tankegangen å simplifisere for folk som ikke nødvendigis sitter med den samme tekniske kompetansen som en selv. Jeg mener dog det er desto viktigere å ikke skape en illusjon om hvordan noe fungerer, og som er riv ruskende gal.

Det som heller kunne blitt gjort var enkelt og greit å forklare at det vil være en nødvendig prosess uten å gå noe mer i detaljer enn det, med mindre det blir spesifikt spurt etter det? I alle fall bedre enn feilinformasjon, jeg er kun etter å få et korrekt bilde av ting her, ikke å gå etter beskrivelsen din direkte.
Jeg skal innrømme at eksempelet mitt var i overkant kortfattet, og at det for folk som deg (med god kjennskap) vil virke helt på tryne. Poenget mitt var som du sier å simplifisere hele prosessen, ettersom jeg tolket setningen: "Vill ikke Steam funke bare pga. Jeg sletter iexplore? Why?" som et spørsmål på hvordan det fungerer.

Uansett, nok om det