Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 17320
Gutten er 19 år, ble tatt med narkotika i hjemmet. Moren kaster han ut, og nå må han ta ansvar for egne handlinger.

Det er vel oppsummeringen så langt. Ingen sympati her i gården heller, men det er vel ikke det han er ute etter. Henvend deg til NAV du og forklar situasjonen som sikkert 14 stk. har nevnt. Du kan jo forklare selv hva du har tenkt til å gjøre.

Edit: Trodde brukeren "Legevakten" var personen som startet tråden, så muligens det ikke var noe narkotika involvert i TS sin situasjon. Uansett så gjelder de samme tipsene.
Sist endret av Obster; 19. juli 2013 kl. 15:59.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Uansett når man er 19år burde man være ganske selvstendig, hvis ikke har både du selv og familien failet brutalt.

Personlig synes jeg 19åringer burde flyttet ut for lenge siden, og hvis de faktisk enda ikke har jobb i en alder av 19 har de glippet mange års arbeidserfaring allerede.

Beklager, ingen sympati her i gården.
Vis hele sitatet...
Burde han ha vært barnearbeider også da eller, eller misforstår jeg innlegget ditt? Hva er så etter din mening akseptabelt nivå av arbeidserfaring når man er 19? I mitt tilfelle og i mange andres tilfeller var det 0, -null-, og mine foreldre anbefalte meg heller ta ferie når jeg hadde ferie og heller satse på skolen i.l.a skoleåret.

Må si det er flott å ha sommerjobb, hatt det i senere år, men søren meg er det også fordømt mange søppelfirmaer der ute som utnytter naive 17-18-19-åringer uten særlig utdannelse og kunnskaper om hvilke rettigheter de har. Og hva i h******, skulle han ha jobbet når han var 17 liksom?
Sist endret av aeon_illuminate; 19. juli 2013 kl. 16:25.
ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ye, realistisk sett, hvor mange lever av å spille i Norge/verden? Og om du ønsker å lære deg programmering, så er absolutt ikke spilling den beste måten å gjøre det på. Da får man i så fall ta seg en utdanning innen det, eller i det minste søke jobb.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva OP er interessert i, men det er my mer enn programering som skal til for å lage ett spill.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Burde han ha vært barnearbeider også da eller, eller misforstår jeg innlegget ditt? Hva er så etter din mening akseptabelt nivå av arbeidserfaring når man er 19? I mitt tilfelle og i mange andres tilfeller var det 0, -null-, og mine foreldre anbefalte meg heller ta ferie når jeg hadde ferie og heller satse på skolen i.l.a skoleåret.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror alle som jobber under 18 år er barnearbeidere kan jeg forstå at du er skeptisk.

Jeg har hatt sammenhengende jobb (heltid og deltid) siden jeg var 9-10 år gammel (gå med avisen) fram til idag (29 år) minus ett års opphold mens jeg var høgskolestudent i et presset arbeidsmarked.

Stakkars alle de folkene som har gått ut av skolen etter 16+ år på skole uten noe arbeidserfaring.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg

Stakkars alle de folkene som har gått ut av skolen etter 16+ år på skole uten noe arbeidserfaring.
Vis hele sitatet...
Det egentlige budskapet ditt her, som i alle de andre postene dine, er nok heller "stakkers alle som ikke har gjort NØYAKTIG slik jeg har gjort, for jeg er jo awesome og tjener sikkert tusen millioner i året" - eller noe i den duren.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ AtX; det er klart, å gå med avisa er jo én ting, hva med alle de stakkars ungfolene som jobber som telefonselgere eller på BurgerKing? Jeg selv jobbet som telefonselger, trass i at det var i et "bra ansett" firma, så var jobben et helvete, konstant hodepine etter endt arbeidsdag, og ville ikke anbefalt jobben selv til min største uvenn.

Men jeg skjønner poenget ditt, og forsåvidt har skaffet meg nogenlunde arbeidserfaring i seinere år. Har bare ikke helt troen, i likhet med mange andre, på at å "jobbe seg oppover i lavtlønnsyrker" er noe som fenger eller noe man bør trakte etter.
Du har rett i at mange unger/tenåringer kan jobbe, og det finnes mye rart de kan gjøre; men likevel er forskjellene fra sted til sted og fra bedrift til bedrift enorme og mulighetene til utnyttelse absolutt tilstede.

Og dette over i andre avsnitt sier jeg faktisk som en som har liberalt syn på arbeidsmarkedet og mener at flest mulig bør kickes i gang til å jobbe. Bare ikke unger og tweens da, de trenger da virkelig ingen arbeidserfaring, hva slags arbeidserfaring er det å vaske vinduer på et sykehus?
Her hvor jeg går er det svært mange som går ut uten nevneverdig arbeidserfaring etter endt utdannelse.. Kommer altså an på hvilken utdannelse du har tatt og hvor attraktiv den er i det øvre arbeidsmarkedet.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Stakkars alle de folkene som har gått ut av skolen etter 16+ år på skole uten noe arbeidserfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet siden jeg var 16 (blir straks 19), og jeg kan ikke helt se hva denne "arbeidserfaringen" inneholder, om du skal finne en helt annen jobb etter skole. Om jeg jobber som avisbud, så hjelper vel det svært lite når jeg blir dataingeniør, noe som krever at man faktisk har en utdanning rettet mot dataingeniør jobbene.

Skrive CV er noe man har gjort på skolen, og man kan lære seg på nettet. Jobbinvtervju blir veldig anderledes for en 16-åring (avisbud) og en 22-åring (dataingeniør).

Om man skal jobbe med det samme (eller tilnærmet) etter 16år med skole, så er det klart at man har denne arbeidserfaringen, men i mange tilfeller kan man ikke bare finne seg en jobb som er relatert til det man skal jobbe som senere, fordi man trenger disse 16+ årene.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg



Gratulerer; du er en idiot.
Vis hele sitatet...
Jo, takk. Det oppfattes nok bare slik fordi jeg er sliten av å måtte stå tidlig opp og gå på jobb, slik jeg har gjort fra jeg var tolv år gammel.

Poenget mitt er vel at det virker som om du ikke evner å se at det finnes andre måter å leve livet sitt på enn din. Du syntes tydeligvis selv at du er en særdeles vellykket kar, og det er du sikkert også, men etthvert oppegående vesen skjønner at det finnes utallige veier til et mål. Man kan fint være en god arbeider selv om man ikke går ut i arbeidslivet før etter endt skolegang. Du fremstiller det som et absolutt must å ha åresvis med irrelevant erfaring, bare fordi du hadde det.
Sist endret av Sjølvaste; 19. juli 2013 kl. 17:07.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Arbeidserfaring er arbeidserfaring uansett, du lærer mye mer enn akkurat hva du gjør.

Du lærer å stå opp, planlegge dager (noe vi så haugevis av idioter klage på i denne ølsalgtråden tidligere) være bevisst på sin egen økonomi (at ikke penger gror ut av rektum på din mor) og faktisk bli et selvstendig menneske.

Uavhengig om du blir "utnyttet" som du kaller det (jeg kjenner ingen som har blitt "utnyttet" av arbeidsgivere.
Vis hele sitatet...
Mye av det du ramser opp lærer du også på en skole, faktisk, og får kompetanse i langt bredere og dypere forstand enn du noensinne kan få som f.eks en lagerarbeider som streber med å jobbe seg oppover og oppover. Alle de HP'ene du elsker så godt er designet av ingeniører og informatikere som har gjennomgått harde utdanninger.
Dessuten, som nevnt over av andre, det som funka for deg fungerer slett ikke for andre. La oss si innvandrere, hvordan skal DE bli attraktive på arbeidsmarkedet med god sjangs til å få jobb, uten utdanning, der en norsk arbeidsgiver enda bedre kjenner deres kompetanse (særlig hvis de tar utd. i Norge) ??
Arbeidserfaring/kompetanse fra Irak, much ?

Ølsalgtråden gidder jeg ikke å kommentere, det er viden kjent Europa over at Norge har en, ja, kall det merkelig alkoholpolitikk.
Til forskjell fra deg kjenner jeg dessverre altfor mange som har blitt utnyttet av arbeidsgivere, noen har jobbet under moderne-slave-liknende forhold med sinnsvakt press rundt effektivitet og lav lønn imens man må holde koken oppe og være topp motivert.

Så altså, alle dere som har hatt fine erfaringer med på jobbe dere oppover i lavtlønnsyrker og sender Kp'er til hverandre her, fint for dere, men dette gjelder absolutt ikke for alle!

Arbeidsmarkedet er idag enormt forskjellig, fra sted til sted og fra yrke til yrke.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Gratulerer; du er en idiot.

her ser vi jo også et fint eksempel på hvordan dagens ungdom blir late idioter uten arbeidserfaring :
Vis hele sitatet...
Seriøst!? Etter 10 år på Freak og med over 22000 innlegg, er dét debattstilen?
Sist endret av aeon_illuminate; 19. juli 2013 kl. 17:23.
aeon_illuminate: Det oser uerfaren av alle dine poeng!

Alle har godt av å jobbe gjennom ungdomsårene, og det har ingenting med erfaring i forhold
til hvilken utdanning enn tenker senere, men mere erfaring generelt.
Jeg fnyser av folk som har gått rundt hele ungdomstiden sin uten å ha hatt en eneste sommerjobb,
eller ekstra jobb, og stempler de med en gang som bortskjemt.

Til trådstarter: så burde han allerede vært i sommerjobb, og han burde ta seg sammen for så å
lage en enkel plan på hva han skal gjøre fremover.. Han er i samme situasjon som 99% av andre
på sin alder, som må ta valg om hva de skal gjøre, enten om de blir kastet ut, eller om de kaster
ut seg selv. Å sitte hjemme å grine for at man blir invitert på ferie er det værste jeg har hørt
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Mye av det du ramser opp lærer du også på en skole, faktisk, og får kompetanse i langt bredere og dypere forstand enn du noensinne kan få som f.eks en lagerarbeider som streber med å jobbe seg oppover og oppover. Alle de HP'ene du elsker så godt er designet av ingeniører og informatikere som har gjennomgått harde utdanninger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil også tippe at flere av disse ingeniørene har jobbet samtidig som de gikk skole. Ingen som sier noe på at det er bedre å jobbe seg oppover en å ta utdanning, men du kan da seriøst ikke mene at man ikke får mye livserfaring av å jobbe? Jeg hadde ikke ansatt en som aldri hadde jobbet men har tatt høyere utdanning i mange år, min første tanke hadde at dette er en person som er bortskjemt og ikke har noen formening om hvordan et arbeidsliv fungerer.

Jeg har mange venner som tar høyere utdanning og samtlige av disse jobber ræva av seg ved siden av for å betale husleie, mat etc.. All ære til folk som har ork og motivasjon til å gå på skole dagtid og sitte i kassa på rimi på kveldstid!
Sist endret av Putresopp; 19. juli 2013 kl. 18:53.
Å være involvert i noe utenom studiene har så utrolig mye å si. Enten det er lønna arbeid, eller frivillig arbeid.
Det forteller en arbeidsgiver at du er villig til å gi litt ekstra. Har du hatt en jobb, samme hva det er, så kan det kompensere for at du har B og ikke A i enkelte fag.

Å spille data gjør deg til en like god dataingeniør/spillutvikler som det å se på fotballkamper gjør deg til en god spiller/trener.
Sitat av Jandre Vis innlegg
som det å se på fotballkamper gjør deg til en god spiller/trener.
Vis hele sitatet...
Man kan jo faktisk lære en del av det.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er de med øl i magen og chips i fanget som virkelig har peiling på fotball, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Lærte en god del av å se fotballkamper når jeg selv spilte og det er fotballspillere og trenere (profesjonelle) som ser fotballkamper for å lære/studere/analysere.

Så den generaliseringen der stemmer nok ikke så bra spm du tror.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 19. juli 2013 kl. 19:09.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Lærte en god del av å se fotballkamper når jeg selv spilte og det er fotballspillere og trenere (profesjonelle) som ser fotballkamper for å lære/studere/analysere.

Så den generaliseringen der stemmer nok ikke så bra spm du tror.
Vis hele sitatet...
Prøvde å legge til noe i posten min, men posten ble slettet før jeg fikk sjansen, så legger det til her.

Man kan nok lære seg litt teori av å se andre spille - noe som ikke er så dumt, men den teoribiten er en veldig liten del av hva en god fotballspiller burde kunne totalt sett. Det meste læres jo på banen når man selv spiller.

Men ja, ser hva du mener. Det var en noe korttenkt kommentar fra min side.
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2013 kl. 19:13.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Prøvde å legge til noe i posten min, men posten ble slettet før jeg fikk sjansen, så legger det til her.

Man kan nok lære seg litt teori av å se andre spille - noe som ikke er så dumt, men den teoribiten er en veldig liten del av hva en god fotballspiller burde kunne totalt sett. Det meste læres jo på banen når man selv spiller.
Vis hele sitatet...
Man får se spillet i overblikk og se hvilke muligheter som finnes. Hvordan man faktisk kan spille spillet. De beste fotballspillerne er de som vet dette og tenker.

Nå gjelder jo ikke dette TS, men kanskje han kan bruke det han har "sløst" bort tia si med til noe nyttig?

Jeg spiller en del og jobber som tømrer, men får brukt det ofte i samtaler. Sånn sett så har jeg jo fått brukt det til noe nyttig. Kanskje TS kan gå skoleveien for å få nytte fra dette?

Dog så kan jeg ikke si imot at de som sitter i sofaen og ser kampen selv "vet" best :P Kjenner meg igjen der hvis jeg skal være ærlig!
Sist endret av MÎmTheKeeper; 19. juli 2013 kl. 19:17.
Trådstarter
4 7
Oppdatering:

Hadde en lang diskusjon med mamma. Kom fram til at hvis jeg ikke fant en jobb innen 30 dager blir jeg kastet ut. Tror det går rimelig greit med tanke på at jeg har blitt kalt inn til intervju. Vil bare takke for alle gode svar, selv de som var litt frekke. Er helt enig med flere som har postet at jeg trengte et spark i baken for å våkne opp. Igjen vil bare takke for alle svar, er utrolig at over 3 tusen har lest tråden og 67 som har gitt svar.
Sist endret av Anon70; 19. juli 2013 kl. 19:25.
Så det var fordi du har vært en dass litt for lenge altså? Det med ferien var bare dråpen som fikk det til å renne over?

Lykke til på jobbintervju. Håper virkelig du får jobben og at ting ordner seg for dere.
Sist endret av Jandre; 19. juli 2013 kl. 20:06.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Så det var fordi du har vært en dass litt for lenge altså? Det med ferien var bare dråpen som fikk det til å renne over?

Lykke til på jobbintervju. Håper virkelig du får jobben og at ting ordner seg for dere.
Vis hele sitatet...
Nå kjenner vi ikke til forholdene i familien så noe kan jo være foreldrene som har blemmet litt også. Men lykke til TS, håper du får jobb!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Arbeidserfaring er arbeidserfaring uansett, du lærer mye mer enn akkurat hva du gjør.

Du lærer å stå opp, planlegge dager (noe vi så haugevis av idioter klage på i denne ølsalgtråden tidligere) være bevisst på sin egen økonomi (at ikke penger gror ut av rektum på din mor) og faktisk bli et selvstendig menneske.
Vis hele sitatet...
Den største idioten i den tråden må jo ha vært deg. Du hadde jo ikke noe fornuftig å komme med (noe du imo sjeldent har utenfor IT-forumet). Det eneste argumentet ditt var at alle burde gjøre som deg og kjøpe øl inn dager i forveien.
Helt ærlig så overrasker det meg at du klarer å holde på en jobb hvis du er en så ufordragelig person som du iallefall fremstår som her på forumet. Du skal alltid rakke ned på andre eller skryte over egne prestasjoner eller begge deler. Det er sikkert kult det... [/rant]
Sist endret av caperno; 19. juli 2013 kl. 21:39.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Gratulerer; du er en idiot.

her ser vi jo også et fint eksempel på hvordan dagens ungdom blir late idioter uten arbeidserfaring :

http://www.ssb.no/kultur-og-fritid/a...ts=13e408dadb8
Vis hele sitatet...
Nå synets jeg ikke du skal ta alle under en kam, jeg har gått 2 år på vidregående, og startet å jobbe uka etter jeg var ferdig på vg2 med sommerjobb i bedriften jeg nå er lærling i.
Jeg har nå tatt meg 3 uker ferie(delvis under tvang), og er lei ferie etter 2 uker, og vil egentlig tilbake å jobbe(hvordan holder folk som naver ut??).
Jeg har ikke noe i mot å jobbe mye, uker med 24timer+ overtid er null problem, det er bare ekstra deilig når lønninga kommer .

At folk på min alder ikke jobber er dog tragisk, TS burde søkt seg jobb lenge før han var ferdig på skolen, slik at han hadde jobb til han var ferdig på skolen.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Nå synets jeg ikke du skal ta alle under en kam, jeg har gått 2 år på vidregående, og startet å jobbe uka etter jeg var ferdig på vg2 med sommerjobb i bedriften jeg nå er lærling i.
Jeg har nå tatt meg 3 uker ferie(delvis under tvang), og er lei ferie etter 2 uker, og vil egentlig tilbake å jobbe(hvordan holder folk som naver ut??).
Jeg har ikke noe i mot å jobbe mye, uker med 24timer+ overtid er null problem, det er bare ekstra deilig når lønninga kommer .

At folk på min alder ikke jobber er dog tragisk, TS burde søkt seg jobb lenge før han var ferdig på skolen, slik at han hadde jobb til han var ferdig på skolen.
Vis hele sitatet...
Tror ikke noen mener alle dagens ungdommer er slappfisker altså. Det er mange bra tenåringer, nå som før, som evner å gjøre det bra på skolen selv om de jobber for erfaring og penger, samtidig som de har tid til venner og hobbyer. Men man kan jo begynne å lure når stadig færre tar seg deltidsjobb og enkelte tror noen timer arbeid ved siden av skolen er barnearbeid.

Da jeg gikk på VGS hadde majoriteten (uavhengig av foreldrenes inntekt) jobb og følgelig masse egne penger å bruke på aktiviteter (senere øl). Det var flott for pengenes del dengang, og flott når man senere skulle søke deltidsjobb ved siden av studier. Spesielt i en større by er det positivt å ha noe på CVen selv hvis man skal søke på en 10% stilling i matbutikk.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@luni; apropos barnearbeid - - det var muligens meg du sikter til. Jeg snakker (stort sett) slett ikke om 30%-stillinger på butikk, eller jobber som pleiemedhjelper - de er jo faktisk koslige. Jeg snakker om telefonsalg, div andre knallharde salgsjobber, resturant -og kafebransjen spesielt, vasking av dasser, søppeltømming, div andre møkkajobber som tar og dreper motivasjonen til svært mange unge. Og med unge mener jeg ikke 14-15 åringer i ungdomsskolen, men 17-19-åringer uten gode karakterer som ikke aner hva de skal bli, men _må_ ha en jobb.

Rundt barnearbeid mener jeg dårlig betalte jobber som tenåringer tar og som bidrar lite til med _relevant_ arbeidserfaring.

Etter å ha sirkulert rundt på forskjellige bedriftspresentasjoner her på skolen og snakket med næringslivsfolk, så har jeg lært at arbeidserfaring er _greit_, og _bra_ _hvis_ det er _relevant arbeidserfaring_. Mye av det du og AtX kommer med er mer eller mindre direkte _urelevant arbeidserfaring_. Såklart er det forskjellige oppfatninger her iblant arbeidsgivere, men de fleste hvertfall jeg har vært i kontakt med sa til meg at jeg likeså kunne gi F i helt urelevant arbeidserfaring, så en butikk-jobb i min alder hadde jeg gjort nesten utelukkende for penga sin del.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. juli 2013 kl. 03:52.
Hvorfor må en 17-19 åring ha jobb ? Jobb erfaring er tull, man lærer SVÆRT lite av å jobbe i dagligvare butikker og avisbud
For mange betyr det ikke mye å ha den nyeste tlf'n eller den nyeste sykkel trøya til en eller annen sykler.
Jeg foretrekker å ha mer fritid en den nye SWÆG capsen fra H&M
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hvorfor må en 17-19 åring ha jobb ? Jobb erfaring er tull, man lærer SVÆRT lite av å jobbe i dagligvare butikker og avisbud
Vis hele sitatet...
Fordi man lærer seg å bli mer selvstendig i stedet for å få matpakke av mammaen sin når man er 19 år. Venner/damer og alle er kommet et steg videre i livet også skal man sitte der som en myndig person og rope på mamma når man trenger penger til ting man kan gjøre i den fantastiske fritiden sin (som man allerede har hatt i f.eks 19 år med unntak av skole). Må være direkte pinlig. Selv flyttet jeg ut når jeg var 16 og lærte meg tidlig å stå på egne bein. Er meget glad for det i dag.
Jobberfaring er en viktig brikke for å stå på egne bein, uansett om en jobber i dagligvarebutikk eller jobber som lege. Jobb er jobb.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hvorfor må en 17-19 åring ha jobb ? Jobb erfaring er tull, man lærer SVÆRT lite av å jobbe i dagligvare butikker og avisbud
For mange betyr det ikke mye å ha den nyeste tlf'n eller den nyeste sykkel trøya til en eller annen sykler.
Jeg foretrekker å ha mer fritid en den nye SWÆG capsen fra H&M
Vis hele sitatet...
lærer rutiner... , mere fritid = latere blir du..
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hvorfor må en 17-19 åring ha jobb ? Jobb erfaring er tull, man lærer SVÆRT lite av å jobbe i dagligvare butikker og avisbud
For mange betyr det ikke mye å ha den nyeste tlf'n eller den nyeste sykkel trøya til en eller annen sykler.
Jeg foretrekker å ha mer fritid en den nye SWÆG capsen fra H&M
Vis hele sitatet...
Nå er det vel faktisk de som har jobb som IKKE har den nyeste tlf, nyeste sykkeltrøya. Mye pga. at de faktisk har et begrep om hvor mye penger er verd!
Man lærer å ha ansvar, rutiner og ikke minst hvor penger kommer fra og hvor mye jobb de er å skaffe seg.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hvorfor må en 17-19 åring ha jobb ? Jobb erfaring er tull, man lærer SVÆRT lite av å jobbe i dagligvare butikker og avisbud
For mange betyr det ikke mye å ha den nyeste tlf'n eller den nyeste sykkel trøya til en eller annen sykler.
Jeg foretrekker å ha mer fritid en den nye SWÆG capsen fra H&M
Vis hele sitatet...
Nå vil jeg si at dette er feil.
For det første, så lærer man seg å være presis, og strukturert.

En annen ting er at i dagens jobbmarked er det ingenting som er viktigere en gode refferanser.

Om du har jobbet frivillig med å selge vaffler for rødekort, og har gjort en god jobb der, teller dette mer posstivt en noe annet i en jobbsøknad.

Min nåværende arbeidsgiver tok kontakt med samtlige jeg hadde satt opp som refferanse i søknaden, og om de da gir possitive tilbakemeldinger er det STOR sansynlighet for at man får jobb relativt fort.

En annen ting det viser til at du har hatt jobb/frivillige verv er at du ikke er en person som skal gjøre minst mulig, men som gjerne stiller opp og gjør det lille ekstra.

Jobb erfaring er viktigere en du tror, kom deg ut i arbeid!!
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Nå vil jeg si at dette er feil.
For det første, så lærer man seg å være presis, og strukturert.

En annen ting er at i dagens jobbmarked er det ingenting som er viktigere en gode refferanser.

Om du har jobbet frivillig med å selge vaffler for rødekort, og har gjort en god jobb der, teller dette mer posstivt en noe annet i en jobbsøknad.

Min nåværende arbeidsgiver tok kontakt med samtlige jeg hadde satt opp som refferanse i søknaden, og om de da gir possitive tilbakemeldinger er det STOR sansynlighet for at man får jobb relativt fort.

En annen ting det viser til at du har hatt jobb/frivillige verv er at du ikke er en person som skal gjøre minst mulig, men som gjerne stiller opp og gjør det lille ekstra.

Jobb erfaring er viktigere en du tror, kom deg ut i arbeid!!
Vis hele sitatet...
Har vært i arbeid, men at dere snakker om struktur, å lære seg hva penger betyr etc, så er dette noe jeg veit, å ikke fordi jeg har jobbet i 2 år, men fordi det er noe jeg har lært i hjemmet,(+skole!) jeg mener at min fritid er vært mer en 150kr timen, hadde jeg jobbet med noe annet en å sett inn varer sure. Refferanser er viktig å dette hadde vært den eneste grunnen til at jeg hadde vært i arbeid.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Har vært i arbeid, men at dere snakker om struktur, å lære seg hva penger betyr etc, så er dette noe jeg veit, å ikke fordi jeg har jobbet i 2 år, men fordi det er noe jeg har lært i hjemmet,(+skole!) jeg mener at min fritid er vært mer en 150kr timen, hadde jeg jobbet med noe annet en å sett inn varer sure. Refferanser er viktig å dette hadde vært den eneste grunnen til at jeg hadde vært i arbeid.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke deg vi snakker om heller da, men ungdom generelt. Hva skal du gjøre i fritiden din om du ikke har noe penger?
Sitat av Obster Vis innlegg
Nå er det ikke deg vi snakker om heller da, men ungdom generelt. Hva skal du gjøre i fritiden din om du ikke har noe penger?
Vis hele sitatet...
Ville bare gi mitt syn på saken. Men dette begynner å gå veldig off-topic.

Bra du fikk fikk ordnet det TS!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Man lærer veldig mye struktur når man går skole også. Skole er for å gjøre deg klar til jobblivet, og da (spesielt de siste årene på VGS) er skoletidene ganske identiske med jobb. Jeg går/gikk på skole fra 08 til 1540 hver dag. Kom aldri for sent og lite fravær. Jeg har aldri jobbet i hele mitt liv, med unntak av sommerjobber.

Kan si at jeg jobber hver sommer i kanskje 5 år nå, men det er 2-3 uker bare. Resten av året jobber jeg ikke, og jeg spør heller aldri om penger, kun til mat (som er dekket av staten/pappa).

Selv uten å jobbe og uten å spørre om penger har jeg en god 100k på konto, spart opp igjennom alle år.

Eneste med jobberfaring som er relevant er hvordan du oppfører deg og hvordan du jobber. Om du skal bli dataingeniør har det ikke noe å si om du tømte søppel, men det kan hjelpe på med arbeidsgiver som kan legge inn gode ord om hvordan du har vært. Noen man også får fra sommerjobber.