Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 5632
Så på Vg her en dag at meksikanske dopsmuglere brukte katapult til å smulge dop inn i USA.

Så kom jeg til å tenke, hva om man reiste til sverige, bygde en katapult og gjorde det samme der? Er jo bare en liten bekk av en elv hehe, om man har en som skyter langt nok er det jo null problem å skyte ett lass med sigaretter og snus over elva? Sprit er det vel litt verre med, men ja.

Noen innslag?
man får jo halv flasker med sprit i plast flasker så kjør på

men blir vel spennende med de første prøve skytingene for og se hvor dritte lander

skal du skyte en pall av gangen så blir det jo litt av en katapult du skal fikse
Det er jo like greit å bare laste alt i en båt eller en bil. Det er jo ikke slik at det utelukkende er kontroller ved broen(e) over svinesund.
Eller stappe det ned i en ryggsekk for så å gå over grensen?
Hva er vitsen? Du kan jo bare gå over. Ingen høye murer her.
Det må jo være 10 ganger enklere å bygge en ganske stor rakett motor, sette GPS-tracker på den å skyte den opp med lasten... Enn å bygge en svær katapult på svensk side

Så når du kjem til norge så finn du varene dine ved GPS
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva er vitsen? Du kan jo bare gå over. Ingen høye murer her.
Vis hele sitatet...
Eller kjøre over hvor som helst eller bortsett fra de største grensepasseringene.

Kan være litt kjøring i Sverige for å finne et systembolag hvis du er i ødemarka, men det er langt mellom tollerne på den 1619 km(!) lange grensa vi har mot Sverige.
Trådstarter
14 1
Hehe, man kan jo gå... Men er vel litt større sjangs for å bli tatt.

Om man drar katapulten ut til grensa, kamuflerer den med en slags ghillie suit på dagtid og skyter over på nattestid burde jo sjangsene for å bli tatt vere rimelig små.
Pengene du sparer på smuglinga går med på å lage en katapult
Trådstarter
14 1
Om man selger tener man det vel oppigjen rimelig kjapt ?
Hvis dette faktisk er en god idé, hvorfor tror du da ingen har gjort det før?
Så kriteriene for en god idè er at noen andre har gjort det før? Godt og vite.

Forøvrig tror jeg en katapult vekker mer oppsikt en viss du bare slenger smugler varene i en sekk og bare sniker deg over grensa.
Hadde jeg vært toller, eventuelt en sivil i nærheten, ville jeg nok sagt ifra ganske fort hvis det fløy pall etter pall med røyk og snus over huet mitt. Skal det funke må du skyte driten over på den mest avsidesliggende plassen om natta, og håpe ingen er i nærhten, eller får den i huet.

Kan også se for meg mange stjele fra deg hvis de ser røyk/snus/sprit ligge strødd rundt.
Dette er i teorien en god ide på Mexico grensa til USA da de har satt opp gjerder og patruljer overalt samt at det de kaster med katapulten er tørket plantemateriale som tåler en støyt ved landing og kan pakkes veldig kompakt før du når maks vekten for katapulten, de var dessverre ikke smarte nok til å regne med overvåknings kameraer og infrarøde nattkikkerter men ideen var god i seg selv.

Men og benytte denne ideen mellom Norge-Sverige er jo bare komplett idioti, artig ide men helt håpløst upraktisk...

Skaff den en firehjuling med henger og rigg henger og firehjuling opp med traktor slanger eller lignende med en hurtig ventil og et par gassbeholdere slik at disse kan blåses opp og tømmes fort.
Gå så til anskaffelse av den minste båt motoren du kan finne, eventuelt spandere litt mer på en stillegående elektrisk en og rigg denne fast på firehjuligen så kan du ganske enkelt kjøre frem til elva på begge sider og putre rolig over.
En bedre ide er selvfølgelig og bare velge seg en overgang et sted det ikke er elv, men men...

Om dette ville vørt økonomisk lønnsomt derimot har jeg ingen formening om, har du stor nok kundebase så kanskje men da øker selvfølgelig risikoen og muligheten for å bli overvåket.
Sist endret av wolty; 10. februar 2011 kl. 11:52. Grunn: tillegg
Sitat av hyosung Vis innlegg
Hehe, man kan jo gå... Men er vel litt større sjangs for å bli tatt.

Om man drar katapulten ut til grensa, kamuflerer den med en slags ghillie suit på dagtid og skyter over på nattestid burde jo sjangsene for å bli tatt vere rimelig små.
Vis hele sitatet...
Ja, eller bare kle deg selv i en "ghille-suit" og gå over.. Evt. snike deg om du liker å leke spion og gjøre ting vanskelig..

En katapult trekker langt mer oppmerksomhet, bare tenk på lyden til driten!
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Ja, eller bare kle deg selv i en "ghille-suit" og gå over.. Evt. snike deg om du liker å leke spion og gjøre ting vanskelig..

En katapult trekker langt mer oppmerksomhet, bare tenk på lyden til driten!
Vis hele sitatet...
I Nord-Sverige skal det vel enormt mye til for at noen verken ser eller hører deg. Desto mindre grunn til å gjøre sånne krumspring.

At dette skulle være noen fordel i Sør-Norge forstår jeg heller ikke. Det er ulovlig å smugle uansett om varene flyr eller kjøres over grensa..
Sitat av hyosung Vis innlegg
Hehe, man kan jo gå... Men er vel litt større sjangs for å bli tatt.

Om man drar katapulten ut til grensa, kamuflerer den med en slags ghillie suit på dagtid og skyter over på nattestid burde jo sjangsene for å bli tatt vere rimelig små.
Vis hele sitatet...
Men hva er poenget? Hvor langt tror du at du kan kaste noe med en katapult? Det er ikke veldig langt, og da det ikke er noen fysisk sperre ved grensen, så er det jo helt totalt meningsløst å drasse en svær katapult ut i skogen bare for å kaste en pakke noen hundre meter som du like gjerne kunne ha gått eller kjørt. Det er jo mye større sjanse for å bli tatt med en svær katapult uansett. Det er en underlig tankegang du har her.
Sist endret av mentalmelt; 10. februar 2011 kl. 12:57.
Jeg lurer på hvordan du skal kontrollere hvor langt denne skyter osv. Har du matte kunnskaper nok til å regne ut den formelen? Hvis ikke vil mye av varene dine fore fisken med mindre du har tenkt og skyte det langt oppover elvebredden på den andre siden.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Desto mindre grunn til å gjøre sånne krumspring.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier ..
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er ulovlig å smugle uansett om varene flyr eller kjøres over grensa..
Vis hele sitatet...
Det virker som TS er klar over dette, ettersom han har tenkt å lage en katapult ..
Trådstarter
14 1
Hehe, fullstendig klar over at det er en dum ide, men lov å lufte tankene sine eller?

Dere har nok rett i at det er en del lettere å kjøre/gå over grensa, men en katapult hadde jo vert en ny vri på smuglingen?
Hva med å sette snus og sprit på fiskene og la dem svømme over?
Det har ca like mye for seg som å gå til postkassa ved porten, ta brevene sine og kaste dem mot huset sitt, for så å plukke dem opp og gå inn med dem.
unødvendig da.. gliderfly hadde vært artig. de har jo lite aparat i dag til å spore hvor et sånt fartøy befinner seg når det flyr lavt.

eller hvis du har vinden på din side, værbalong!... bare å spore den ha en funksjon for fjernsprenging så balongen lander der du vil. ( i skauen f.eks.)
Det enkleste er vell å flytte til sverige?
Har kjørt over i nord sverige og nord norge 1000 ganger, er jo nesten aldri kontroll eller personell på grensa.. Vi bare kjører 5 ganger, så står jeg med varene inne i norge.

Sitat av Srbija Vis innlegg
Hva med å sette snus og sprit på fiskene og la dem svømme over?
Vis hele sitatet...
Tror de hadde bare knulla og sosialisert istede.
Ingen som har tenkt på RC fly? De store modellene? Må da være mulig å feste noen varer på den og fly over. Evt. et RC Helikopter. De kommer jo med kamera også nå til dags?

Men nå kommer det vel noen og ødelegger ideen min
Sist endret av 100%; 11. februar 2011 kl. 01:46.
Hvordan skulle du fått det til med rc fly? Du må da lande på andre siden uten og se hvor du lander hen? Ellerså måtte du jo kjørt etter den og blir du stående i toll kontroll da tror jeg nok de lurer på hvorfor du sitter med en mega kontroll i hendene og ikke ser dem i øya i det hele tatt.
I tilegg når du regner inn kostnaden av nitro bensin eller strøm som må til for å holde det i lufta så tror jeg du kommer like langt. Når de skal ha last i tillegg bruker de enda mere bensin/strøm
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Fly over med modellfly på denne måten:

http://www.youtube.com/watch?v=J9L4phs1owA
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Hvordan skulle du fått det til med rc fly? Du må da lande på andre siden uten og se hvor du lander hen? Ellerså måtte du jo kjørt etter den og blir du stående i toll kontroll da tror jeg nok de lurer på hvorfor du sitter med en mega kontroll i hendene og ikke ser dem i øya i det hele tatt.
I tilegg når du regner inn kostnaden av nitro bensin eller strøm som må til for å holde det i lufta så tror jeg du kommer like langt. Når de skal ha last i tillegg bruker de enda mere bensin/strøm
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med kamera var faktisk at du kunne se hvor du flyr hen på en skjerm. Hvordan du skal lande det, det er noe som bør tenkes opp. Men ideen er ikke helt dum Bensin bruker du når du kjører bil over og, bilen bruker vesentlig mer
Katapult over grensa hørtes bra ut. Må bare finne ut hvor tingene lander da!
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Hvis dette faktisk er en god idé, hvorfor tror du da ingen har gjort det før?
Vis hele sitatet...
Fordi det er en skikkelig idiotisk ide?
Mange sprøe måter å smugle ting på, og det værste er at de mest "james bond" metodene som er er som regel ganske effektive, i sør amerika f.eks. har de funnet hjemmesnekra ubåter osv.
Tror nok at hvis du graver en tunnel mellom norge og sverige til å smugle i så ville dette vært så utenfor norsk og svensk politis erfaring at du kunne holdt på en stund
hehe rc bil med kamera inni? kjør som ett helvette og ta en syk burn forbi tollerne og kjør den ditt du vil ha den, og wolla xD
Sitat av 100% Vis innlegg
Det jeg mente med kamera var faktisk at du kunne se hvor du flyr hen på en skjerm. Hvordan du skal lande det, det er noe som bør tenkes opp. Men ideen er ikke helt dum Bensin bruker du når du kjører bil over og, bilen bruker vesentlig mer
Vis hele sitatet...
Du har ikke tenkt over at du muligens må handle varene i sverige og plukke de opp uansett? Tror neppe et fly får utlevert varene.
Jaja jeg sender bare flyet mitt for å plukke opp sigarettene. Bare fest de i en snor og bind den under flyet før du sender det opp igjen!
En slik trebuchet som engelskmenna brukte i middelalderen mener jeg ikke skøyt mer enn 300 meter elns. Og ja, når spriten lander selv om det er i plastkartonger, så vil det nok revne. Da må en vel pakke det godt inn i plast elns først kanskje.

En artig idè da ^^

Ser min tanke er blitt luftet allerede, ihvertfall om en skal ha med seg ting en får lang fengselsstraff for. Ta med sekk og telt, og gå en 3-4 dagers tur i skogene over grensa. Kan aldri tenke meg tollerne kunne finne deg da. Er sikkert -mange- som gjør sånt.
Sist endret av Taurean; 12. februar 2011 kl. 01:03.
Jeg liker det...!
Lei en bunke ninjaer til å gjøre det.
Du kan ikke mene seriøst at dette er noe du kunne vurdert og gjennomføre? Sett deg ned og tenk fem minutter til så kommer du nok på en bedre ide. Dette er Skandinavia. Ikke Palestina eller Mexico. Onkelen min pendler fra Sverige-Norge frem og tilbake hver eneste dag i varebil mellom grensa over Vindfjället. Sist gang han ble stoppa var i 1996.
Morgenstern: Det at folk blir stoppa er nok pga spanere som har kontroll og oversikt over hvor folk laster opp tinga sine hen
Tror det hadde blitt bra når forsvaret oppdaget en katapult på svenskesiden av grensen som var siktet inn mot Norge, hadde vell endt med at Sverige ble anklaget for å prøve å starte krig...
For å dra dette litt ned på jorda, så tror jeg at dersom jeg skulle hatt en genuin interesse for å få økt sjangsene mine for å få noe sendt over grensa, ville jeg heller prøvd å brukt tida på noe mer konstruktivt. I stedet for å bruke massevis av timer på å lage noe komplett idiotisk som skal slenge godset hundre meter i skauen, ville jeg brukt de timene på å utvikle en rapporteringstjeneste. En tjeneste som lar deg registrere din grenseaktivitet med dato, klokkeslett, posisjon og retning. Samt overgangsresultat. Fra dette kunne man kanskje hatt mulighetene til å hente ut statistikk på når grensekontrollen er mest aktiv, og følgelig kunne brukt slike tidspunkt på å gjort overgangen. For å oppsummere; tenk radarkontrollene som man kan få rapportert inn på mobiltelefonen sin. Med folk nok som bruker dette, kan sjangsene dine for å foreta en suksessrik grensekryssing med minst mulig risiko for å bli tatt, faktisk utgjøre en betydning.
Sist endret av m0b; 12. februar 2011 kl. 01:36.
En annen ide er jo også og ta seg småflysertifikatet. Da kan du kjøre ditt eget fly lastet proppfullt med Heroin eller hva det skulle være fra Tyskland/Polen osv. Hvis man vil være på den sikre siden kan greiene dumpes før du går inn for landing på en random småfly flyplass i vårt enorme land.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det har ca like mye for seg som å gå til postkassa ved porten, ta brevene sine og kaste dem mot huset sitt, for så å plukke dem opp og gå inn med dem.
Vis hele sitatet...
ja på rv 2 står det tollere helt til Kløfta
det 100% skriver om RC fly er faktisk ingen dum ide. Og Mp, nei, bensin / recharger koster ikke en dritt (mekk det selv, spar deg noen hundringser.) Mekk noen servoer med kamera / drop. Lagde en liten modell engang, med drop av en liten figur med fallskjerm. Er lenge siden, men bytt ut en figurmann i fallskjerm med det du skal smugle over + vekt av last, så har du kansje noe

Landing (selv med cam) er vanskeligere enn drop, hvis du har servo og styring. Hvis noen har noen forslag, hva slags RC fly?
Hva er vitsen? Er jo enkelt nok fra før å smugle fra sverige til norge. Ihvertfall ved iddefjorden/svinesund. Bare å padle over om natten med oppblåsbar gummi båt lengst inne i fjorden eller rett å slett bare gå over inni skauen med fiskestang og telt som "alibi".Har vært på utallige turer i skogene rundt grensen og har aldri sett en eneste toller. Det står jo ikke random tollere midt i skauen.

De som presterer å bli tatt på den strekka er rett og slett stokk dumme, eller så har de blitt spanet på i lang tid før de når grensa
Sist endret av Pablo_P; 12. februar 2011 kl. 01:55.
Pablo P: som TS skriver: litt mer ideelt, noe som ikke så mange har gjort før
Ett alibi kan gå til helvette.
Ett RC kan ikke spores.
Ikke en katapult heller derimot, du har full rett til å nekte at du har noe som helst med den å gjøre dersom du blir observert i nærheten.
Sitat av Bauws Vis innlegg
Pablo P: som TS skriver: litt mer ideelt, noe som ikke så mange har gjort før
Ett alibi kan gå til helvette.
Ett RC kan ikke spores.
Ikke en katapult heller derimot, du har full rett til å nekte at du har noe som helst med den å gjøre dersom du blir observert i nærheten.
Vis hele sitatet...
Men du har like stor sjangs for å bli tatt på den norske siden om du hadde skutt "lasten" 300m eller om du hadde løpt de 300 metrene. Og tror du at du kunne bygd en dritsvær katapult nær nok grensen uten å bli oppdaget? Uansett så er det totalt unødvendig.
Sitat av Bauws Vis innlegg
det 100% skriver om RC fly er faktisk ingen dum ide. Og Mp, nei, bensin / recharger koster ikke en dritt (mekk det selv, spar deg noen hundringser.) Mekk noen servoer med kamera / drop. Lagde en liten modell engang, med drop av en liten figur med fallskjerm. Er lenge siden, men bytt ut en figurmann i fallskjerm med det du skal smugle over + vekt av last, så har du kansje noe

Landing (selv med cam) er vanskeligere enn drop, hvis du har servo og styring. Hvis noen har noen forslag, hva slags RC fly?
Vis hele sitatet...
Ok la oss for argumentasjonen skyld si at bensin med nitro / Strøm er gratis. Allikevel må du fysisk over grensa for å handle varene. Og det og fly et fly ut ifra et kamera og lande det med varer hengende på trur jeg neppe blir enkelt. For å ikke snakke om at du må ha åpent lende for å lande det. Du kan ikke lande det i skauen. Ihvertfall ikke et fly som skal kunne bære spritflasker eller kartoner med sigaretter. Tror uansett ikke det blir lønnsomt i lengden
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Allikevel må du fysisk over grensa for å handle varene.
Vis hele sitatet...
Finn en svensk kompis som kan handle for deg og sende varene over med flyet
Ingen som har tenkt på taubane da? :P