Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1231
Driver å lærer meg vim, men er langt ifra å memorisere alle kommandoene og funksjonalitetene, dog så langt så bra, men ting går veldig sakte i forhold til tradisjonelle tekst-redigerere (er det det man kaller det på godt norsk?). Vil arbeidsflyten bedre seg etterhvert til det punktet at den overgår hva man kan oppnå med tradisjonelle tekst-redigerere? Eller er det bare bortkasta tid å mestre vim?
Det er bortkasta å pugge absolutt alla funksjoner. Bruk vi til det daglige og du vil kjapt se hvor mye du har å hente (som igjen kommer helt ann på hvor mye du faktisk redigerer av tekstfiler, hvis du bruker det 2 ganger i året så er det nok lite å hente).
Hvis du ikke vil ta sjansen så finnes det nok av proffe utviklere som streamer kodingen sin på både youtube og twitch, og da kan du se hvor kjapt de klarer å genere brukende kode på få timer.. F.eks. George Hotz imens han utvikler kode for selvkjørende bil(er): https://www.youtube.com/watch?v=7Hlb8YX2-W8
Et soleklart ja for min del.

Invester 300 kr i en lisens hos vim-adventures.com, så sparer du du evigheter med tid. Jeg spilte litt i over en uke eller to, og så satt det godt nok i fingrene til at jeg kunne begynne å bruke vim på fulltid.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Ja, har absolutt fått noe ut av det. Litt humor kanskje. En av de første promptene jeg ga til ChatGPT var således:



og litt modifisert men i samme gate hvor jeg ba den skrive litt mer 'laborious'



Så jeg anmoder deg herved til å trå veldig forsiktig i dine neste steg i kunnskapen og din effektivitet hva Vim angår, det er tross alt potensielt siviliasasjonens overlevelse du sitter og fikler med!
Sist endret av m0b; 28. januar 2023 kl. 06:10.
Etter å ha brukt Vim på fulltid i mange år som student (Python, LaTeX, C, C++) endte jeg til slutt opp med å jobbe med Java i min første jobb. Det ble for mye arbeid å sette opp Vim som Java-IDE, og jeg endte opp med IntelliJ, som er fantastiske greier.

7 år senere bruker jeg IntelliJ til det meste (Go/TypeScript), men Vim til å skrive Git-commits, og for å redigere configfiler. Har ikke prøvd Vim-mode i IntelliJ enda, men det virker lovende.

For ren tekstredigering (Markdown) er Vim uslåelig, men å sette opp Vim som IDE er ikke bare bare. Men det er verdt å lære seg Vim bare for å unngå å bruke nano
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Et soleklart ja for min del.

Invester 300 kr i en lisens hos vim-adventures.com, så sparer du du evigheter med tid. Jeg spilte litt i over en uke eller to, og så satt det godt nok i fingrene til at jeg kunne begynne å bruke vim på fulltid.
Vis hele sitatet...
Synes vim adventures gikk litt sakte for seg. Brukte vimtutor for å få det mest «basise» under fingeren (basis og basis, det er bare toppen av isberget såvidt jeg har forstått)

Sitat av Ozma Vis innlegg
Men det er verdt å lære seg Vim bare for å unngå å bruke nano
Vis hele sitatet...
Er nano så ille da? Bruk av nano over vim/emacs har nærmest blitt stemplet som en uvane for de som bruker unix systemer
Sist endret av dåven; 28. januar 2023 kl. 14:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå har jeg lite erfaring med VIM og vurderer selv om det er noe jeg skal begynne å bruke. Men erfaringsmessig lærer jeg raskere av å bruke enn å memorisere. Altså, det å se over kommandoer og funksjoner fra tid til annen skader ikke. Det er ikke lengden man sitter å pugger, men hvor mange ganger man banker det inn over tid. Heller bruk flere, men korte puggeøkter over en periode. Men vektlegg det å faktisk bruke det.

På samme måte som at tastatursnarveier har økt produktiviteten min så tviler jeg ikke på at VIM kan gjøre det samme, avhengig av hva det brukes til (f.eks. koding).


Div. info:
I VIM er det en guide som du skal kunne starte med kommandoen "vimtutor". For hjelp har du ":help", :help user-manual" og ":help vimtutor".

VimTutor speedrun: https://www.youtube.com/watch?v=y6VJBeZEDZU

Alternativer til vim-adventures.com:
https://www.vimgolf.com/
https://github.com/jmoon018/PacVim