Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 903
Holder nå på med mitt siste år på studiespesialiserende på vidergående skole.
Jeg har tatt BI1+BI2. Mattematikk = Kun S1+S2 dvs det samme som R1 (så mangler R2 for mange forskjellige ingenørstudier). Har også tatt FY1.

Jeg ligger nå på en gjennomsnittlig karakter på rundt 4 og synest egentlig matematikk/fysikk egentlig er ganske tunge fag. Om det er lite motiverte lærere eller om det er rett og slett meg som begynner å bli skolelei vet jeg ikke helt. Merker iallefall at mange medelever er i samme situasjon som meg.

Jeg kan godt tenke meg en udanning innenfor data (vet at når jeg skriver data, så kan dette bety utrolig mye) eller Helsesektoren.
Har stor interesse for trening,helse og ikkeminst liker jeg å sitte å leke rundt på pcen med alt ifra lett programmering til å designe små logoer og diverse wallpapers i photoshop. Så kan nok skryte litt av megselv og si jeg er ganske så kreativ.
Det jeg er redd for om jeg velger noe innenfor data, f.eksempel noe som inngår programmering er at jeg vil slite med matematikken på grunn av at jeg sliter med faget nå på vidergående skole. Jeg har nå samfunnsfagsmatte og fullfører S1+S2 med bare karakteren 3.

Noen her som kansje har vært i samme situasjon som meg ?
Noen som har noen tips til hvordan jeg skal finne ut hva jeg skal bli?
Personlige erfaringer med noen yrker innenfor de emnene jeg har fortalt om, kansje det kunne vært noe for meg? (Tenk på at jeg ikke kommer til å fullføre med et snitt på over 4)
(Skal inn i førstegangstjeneste etter sommeren, men skulle gjerne søkt på noe uansett)
Sist endret av frogik; 10. januar 2011 kl. 13:16.
Jeg synes du graver deg fast i denne "datainteressen" din. Du glemmer at du faktisk kan skille hobby fra arbeidsliv. Uansett hvilken jobb du får, kommer data til å være en stor del av hverdagen, og det kan komme godt med å lage gode powerpointpresentasjoner i de fleste stillinger. Det er ikke nødvendig å kjøre seg fast i det sporet hvor du tenker at du må jobbe med data for å bruke det i jobben.

Du sier du liker helsesektoren, der har du mange profesjonsutdanninger å velge mellom - finn ditt interesseområde i helsesektoren.
Enig i Matthiesen. Selv går jeg Elektrofag, og jeg valgte denne linja for å gå dataingeniørveien, men jeg fant fort ut at det er greiere å ha dette som en hobby. Fritidssyssel rett og slett. Dessuten så er det så mange som utdanner seg innenfor det nå, så det kan hende det blir vanskelig å få seg jobb når du først er ferdig med utdanninga.
Eat to bite?
Curver's Avatar
@Tfan: Jeg går på elektrofag vg1 nå. Jeg vet om flere i klassen min som har tenkt til å gå dataingeniør. Jeg selv har bare tenkt til å gå elenergi og bli noe der.

Som de over meg sier, så tror jeg ikke det er altfor smart å gå rett på det hobbyen din er. Grunnen til at jeg sier dette er pga. at det er (så vidt jeg vet) ganske mange som utdanner seg innen noe som har med data å gjøre. Jeg tror ikke det er lett å "leve" på å lage forskjellige logoer. Tror heller ikke det er så lett å leve på å lage websider heller. Det er nok ganske mange som har den type utdanningen.

Jeg vet ikke alt for mye om dette og jeg har heller INGEN kilder, for de som måtte spørre om det.
Det går jo også an å få seg en jobb der du ikke har full stilling, slik at du kan drive en annen business på si, f.eks innenfor data/web/logo.

Lykke til
Trådstarter
19 0
Kan nok tenke meg noe av det samme og bli fysioterapeut eller noe liknende , og kansje ha noe webdesign eller liknende på si.
Men takk for svarene sålangt iallefall