Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1555
hei - har vært innom dps en del ganger etter at psykiater sendte meg ditt for adhd utredning. endte med at de mente jeg har klart meg lenge nok med adhd (er 30) at det ikke er noe de vil utrede videre. men de mente jeg istedenfor har større problemer med personlighetsforstyrrelser. er dette noe jeg burde gidde å utrede videre?

vil jeg kunne få noe medisiner som vil hjelpe meg å takle hverdagen bedre, av denne diagnosen? er det mulig å få ufør med denne diagnosen?
Å bli ufør bør virkelig ikke være et mål.
Sliter du psykisk blir det bare enda verre uten tilhørigheten og meningen en arbeidsplass gir deg.
Hvis du har klart jobb, skole og sosialt med ADHD er det kanskje ikke vits med medisinering? Behandlingen for ADHD er medisiner så det vil nok hjelpe en del hvis du finner en bra medisin. Personlighetsforstyrrelser er noe man ikke kan behandle noe særlig i psykiatrien. For noen PF fungerer kanskje AP og AD til en viss grad.

Og hvis man skal bli ufør er det arbeidsevnen din som må vurderes.

Og ADHD er egentlig ikke en tilstand som må behandles. De som får medisiner mot dette får det fordi de skal fungere på jobb og skole.
Sist endret av something; 2. september 2023 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bagatelliserer de en mulig ADHD diagnose på grunn av at du har klart å leve med det i 30år? Det høres ikke greit ut.

Det betyr ikke at ting har vært lettere, bare fordi det ikke har syntes fra utsiden. Er MANGE som får diagnosen i voksen alder nå om dagen. Særlig jenter med ADD har sklidd mye under radaren tidligere, mens feks Ronny, som hopper rundt i klasserommet, skriker, brøler og slår medelevene, gjerne blir fanget opp allerede i starten på barneskolen.

Angående ufør så er det ikke sånn at det baserer seg på om du har den og den diagnosen, det blir tatt en helhetlig vurdering utifra din samlede evne og sannsynlighet.

Det finnes sikkert noen diagnoser som automatisk kvalifiserer deg, men ADHD er iallfall ikke en av dem.
Noen med ADHD har jo svært godt utbytte av den i jobbsammenheng, mens for andre er det 90% av grunnen til at de ikke klarer å holde en jobb i mer enn 2 uker.
Får man økonomiske rettigheter av personlighetsforstyrrelser?
Sitat av something Vis innlegg
Hvis du har klart jobb, skole og sosialt med ADHD er det kanskje ikke vits med medisinering?
Vis hele sitatet...
Bullshit. Bare fordi du har klort deg gjennom livet så langt, betyr ikke at du ikke fortjener hjelp til å ha det bedre resten av livet. Skulle likt å se noen si det til et menneske med kronisk fysisk smerte. Du har bitt tennene sammen med migrene i 40 år, du klarer nok 40 til!

Og ADHD er egentlig ikke en tilstand som må behandles. De som får medisiner mot dette får det fordi de skal fungere på jobb og skole.
Vis hele sitatet...
Mer bullshit. Man får medisiner for å ha et bedre liv, ikke for å være en produktiv brikke i samfunnet. At du klarer å jobbe mer kan være en konsekvens av bedre helse, men det er ikke primært derfor helsehjelp eksisterer. ADHD påvirker veldig mye mer enn skoleprestasjonene dine. Det kutter forventet levealder med et sted mellom 13-20 år.

OP: DPS har konstant sprengt kapasitet, det er derfor de ikke kan prioritere deg før du ligger i grøfta. Ikke fordi du ikke kvalifiserer til diagnose. Gå privat hvis du har mulighet. Det er heller ingen motsetning mellom å ha en PF og å ha ADHD, man kan fint ha begge deler.
Sist endret av *pi; 3. september 2023 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Bullshit. Bare fordi du har klort deg gjennom livet så langt, betyr ikke at du ikke fortjener hjelp til å ha det bedre resten av livet. Skulle likt å se noen si det til et menneske med kronisk fysisk smerte. Du har bitt tennene sammen med migrene i 40 år, du klarer nok 40 til!


Mer bullshit. Man får medisiner for å ha et bedre liv, ikke for å være en produktiv brikke i samfunnet. At du klarer å jobbe mer kan være en konsekvens av bedre helse, men det er ikke primært derfor helsehjelp eksisterer. ADHD påvirker veldig mye mer enn skoleprestasjonene dine. Det kutter forventet levealder med et sted mellom 13-20 år.

OP: DPS har konstant sprengt kapasitet, det er derfor de ikke kan prioritere deg før du ligger i grøfta. Ikke fordi du ikke kvalifiserer til diagnose. Gå privat hvis du har mulighet. Det er heller ingen motsetning mellom å ha en PF og å ha ADHD, man kan fint ha begge deler.
Vis hele sitatet...
Ja det er riktig at det å ha ubehandlet ADHD er slitsomt. Men man må også tenke på at det er mye bivirkninger på ADHD-medisiner og mange går derfor umedisinert og noen får nesten ikke effekt av medisiner.
Ja, men det er jo helt noe annet?
Sitat av something Vis innlegg
Ja det er riktig at det å ha ubehandlet ADHD er slitsomt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slitsomt, nei. Det er potensielt livsødeleggende, for ikke å si livsfarlig. De nevnte leveårene i minus er fordelt utover omtrent alle måter kan kan dø før tiden på. Hvis du greier å holde fasaden oppe, så har du ofret det meste på innsiden.

Det kan også forandre seg med tiden, og selvsagt med livssituasjon. Det er mye som funker når du bor aleine og studerer noe du er interessert i som ikke funker når du sjonglerer jobb, forhold og unger. For noen er jo ikke det å studere i seg selv spesielt vanskelig, så karakterer er ikke noen sikker indikasjon. Det er også mulig å holde det gående ganske mange år på beinhard selvkritikk og angst, for så å komme til et punkt der det ikke funker lenger. Da er det ganske ukult å få det faktum at du har bitt tenna sammen i x antall år brukt mot deg.

Men man må også tenke på at det er mye bivirkninger på ADHD-medisiner og mange går derfor umedisinert og noen får nesten ikke effekt av medisiner.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er det et argument mot å prøve, enn si å bli utredet? Det er jo for faen bare å slutte på medisiner hvis man ikke liker det, effekten er ute innen neste dag.

Det du sa var ikke at det ikke er alle som har nytte av medisiner. Du sa at skole og jobb er grunnen til at man medisineres og hvis du fikser det så er det ikke vits i å behandle ADHD. Det er, som jeg påpekte, bullshit.
Sist endret av *pi; 3. september 2023 kl. 21:39.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ikke slitsomt, nei. Det er potensielt livsødeleggende, for ikke å si livsfarlig. De nevnte leveårene i minus er fordelt utover omtrent alle måter kan kan dø før tiden på. Hvis du greier å holde fasaden oppe, så har du ofret det meste på innsiden.

Det kan også forandre seg med tiden, og selvsagt med livssituasjon. Det er mye som funker når du bor aleine og studerer noe du er interessert i som ikke funker når du sjonglerer jobb, forhold og unger. For noen er jo ikke det å studere i seg selv spesielt vanskelig, så karakterer er ikke noen sikker indikasjon. Det er også mulig å holde det gående ganske mange år på beinhard selvkritikk og angst, for så å komme til et punkt der det ikke funker lenger. Da er det ganske ukult å få det faktum at du har bitt tenna sammen i x antall år brukt mot deg.


På hvilken måte er det et argument mot å prøve, enn si å bli utredet? Det er jo for faen bare å slutte på medisiner hvis man ikke liker det, effekten er ute innen neste dag.

Det du sa var ikke at det ikke er alle som har nytte av medisiner. Du sa at skole og jobb er grunnen til at man medisineres og hvis du fikser det så er det ikke vits i å behandle ADHD. Det er, som jeg påpekte, bullshit.
Vis hele sitatet...
Jepp, er bare å anbefale TS å be om utredning og ikke gi seg. Det finnes også en rekke ulike medisiner, noen er mer potente enn andre. Hvis en ikke har noe effekt kan man bytte.
Sist endret av something; 3. september 2023 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har Borderline personlighetsforstyrrelse, og anbefaler på det sterkeste å ta dette på alvor, da jeg ikke gjorde det. Det gikk 10 år før jeg våknet opp og kunne se meg selv fra forskjellige perspektiv, hvor et av dem ikke innebærer personlighetsforstyrrelsen. Det var en kraftig aha-opplevelse.

Er imidlertid under utredning for uføretrygd da jeg avsluttet siste arbeidsforhold med å sette i stand en demonstrasjon som gikk over styr.
Sitat av Iran666 Vis innlegg
men de mente jeg istedenfor har større problemer med personlighetsforstyrrelser. er dette noe jeg burde gidde å utrede videre?
Vis hele sitatet...
Er det noe som plager deg da?
Erfaringa mi er at DPS er flink til å ignorere det du trenger hjelp med men finner alltid nye feil på deg som man ikke alltid kjenner seg igjen i.
Sitat av Iran666 Vis innlegg
hei - har vært innom dps en del ganger etter at psykiater sendte meg ditt for adhd utredning. endte med at de mente jeg har klart meg lenge nok med adhd (er 30) at det ikke er noe de vil utrede videre. men de mente jeg istedenfor har større problemer med personlighetsforstyrrelser. er dette noe jeg burde gidde å utrede videre?

vil jeg kunne få noe medisiner som vil hjelpe meg å takle hverdagen bedre, av denne diagnosen? er det mulig å få ufør med denne diagnosen?
Vis hele sitatet...
Om du får bokstavene ADHD i journalen vil du sannsynligvis måtte prøve Ritalin, Concerta osv.

Om du ikke synes disse funker av div. grunner og f.eks sier til legen på DPS at medisinene er ubehagelige og gir deg søvnproblemer eller enorm angst vil du etterhvert få prøvd Attentin, Aduvanz og andre amfetaminpreparater.

Kjenner få som har fått Aduvanz med én gang.

Men ja, du må kjenne på hva du vil.