Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2283
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har de siste ukene opplevd å få intens hjertebank i perioder. Det kan vare i alt fra 10 minutter til over en halvtime. Pulsen ligger da på rundt 100 og over, selv om jeg ikke gjør noe annet enn å stirre i veggen. Bankingen er ganske intens, og i stedet for å kjenne sug i magen (som ved eksempelvis adrenalinkick) så kjenner jeg suget i brystet. Jeg lider av depresjon og angst, men føler selv at angsten det siste året har blitt litt bedre. Virker som om kroppen ikke er helt enig i det?

Vi har ingen kjente hjertesykdommer i familien. Jeg er sykelig overvektig, fedme klasse 1, men det er ikke mange kiloene jeg må gå ned for å bli "vanlig overvektig". Med andre ord er jeg sykelig overvektig, men ikke svært alvorlig overvektig. Mange spekter innenfor fedme, og jeg er på klasse 1. Har en aktiv jobb og prøver å gå turer på fritiden, trener styrketrening regelmessig. Opplever ikke noen "problemer" eller uregelmessigheter med puls under gåing og trening.

I jobben min som også kan være stressende i blant, er pulsen høy, men jeg opplever aldri hjertebank der. Drikker også en del sukkerfri energi drikk, og noen ganger blir det flere enn 2 store bokser daglig. Starter alltid dagen med 1 liten boks. Noen dager drikker jeg ikke mer enn det, andre dager mer. Variert inntak. For det meste et variert kosthold med rom for å kose seg litt for ofte, i perioder....

Jeg skal til legen med dette men legen min kommer ikke på jobb igjen før kommende mandag. Ønsker å gå til han fordi han kjenner til meg og problemene jeg har hatt tidligere (psykisk). Så frem til da skal jeg måle blodtrykk når jeg opplever hjertebank og skrive ned hva som kan være påvirkning til at kroppen reagerer slikt.

Grunnen til at jeg oppretter en tråd her er fordi jeg ønsker å høre andres erfaringer når det kommer til fysiske symptomer når man har angst. Kan dere få hjertebank og høyere puls selv om dere ikke tenker på vanskelige ting, slapper av på sofaen og har det bra? Hvordan foregår "utredningen" hos legen når det er noe som ikke stemmer med hjerterytmen? Jeg er litt redd for at han skal si at neh, det her er angst, ikke noe å bry seg om. Likevel har jeg aldri hatt så høy hvilepuls (den er på 90 om natten og det har vært slik i en uke nå), til og med ikke når jeg var på min høyeste vekt og inaktiv.

Råd og tips mottas med takk. Skriver under "Undergrunn" fordi jeg ønsker å være anonym, men tråden kan gjerne flyttes et annet sted, da får jeg dog ikke muligheten til å svare på innlegg, om jeg ikke kan være anonym lenger. Må også påpeke at hjertebanken ikke er heftig at jeg føler jeg trenger umiddelbar hjelp. Hadde det vært tilfelle hadde jeg ringt 113 og ikke opprettet en tråd på et forum. Jeg vil bare høre andres tanker og erfaringer. Jeg tror hjertebanken er relatert til angst, men det er rart det kommer selv når jeg slapper av og ikke tenker på det jeg angster for. Angst for meg har vært at jeg sliter med å puste, blir kvalm, begynner å svette, svimmel osv. Noe hjertebank da også når jeg utsetter meg for ting jeg angster for, men aldri sånn som det her.
Det var sånn det begynte for min del, angsten altså. Jeg kunne gjøre noe random, så fikk jeg skikkelig hjertebank. Tankekjør og andre symptomer kom senere.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Det var sånn det begynte for min del, angsten altså. Jeg kunne gjøre noe random, så fikk jeg skikkelig hjertebank. Tankekjør og andre symptomer kom senere.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Hva gjorde du for å få bort hjertebanken? Jeg har prøvd å fokusere på pust og på en måte meditert, men hjertebanken fortsetter. Noen ganger kan det kjennes ut som det kommer flere slag på kort tid og at rytmen er uregelmessig.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Kjenner meg godt igjen i dette. Klassiske symptomer på angst som ender i panikkanfall for min del. Plutselig puls på 100-130 og enormt til banking i brystet. Kan føles litt trangt ut i brystet opp mot halsen. Har endt i 2 turer med ambulanse og 2 turer der jeg selv dro til legevakten fordi jeg da var 100% sikker på att nå skulle jeg dø. Varte i en periode på rundt 2 måneder så ga det seg. Fikk utskrevet betablokkere fra legen mot hjertebanken, følte ikke noe serlig annet enn att det roet seg litt ned
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Kjenner meg godt igjen i dette. Klassiske symptomer på angst som ender i panikkanfall for min del. Plutselig puls på 100-130 og enormt til banking i brystet. Kan føles litt trangt ut i brystet opp mot halsen. Har endt i 2 turer med ambulanse og 2 turer der jeg selv dro til legevakten fordi jeg da var 100% sikker på att nå skulle jeg dø. Varte i en periode på rundt 2 måneder så ga det seg. Fikk utskrevet betablokkere fra legen mot hjertebanken, følte ikke noe serlig annet enn att det roet seg litt ned
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Går du fortsatt på betablokkere? Hva sa legene når du måtte på sykehus/legevakten? Har du blitt utredet for hjertesykdommer eller konstaterer de at det er angst fordi du har psykiske symptomer? Er litt redd for at eventuell hjertesykdom skal bli oversett om det er det som er problemet. Tror ikke akkurat at jeg faller om i morgen, men om det viser seg at det er noe med hjertet og at det ikke er det mentale som spiller inn, så burde det vel gjøres noe med...
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva gjorde du for å få bort hjertebanken
Vis hele sitatet...
Go with the flow. Eller med andre ord: bare vent.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar. Går du fortsatt på betablokkere? Hva sa legene når du måtte på sykehus/legevakten? Har du blitt utredet for hjertesykdommer eller konstaterer de at det er angst fordi du har psykiske symptomer? Er litt redd for at eventuell hjertesykdom skal bli oversett om det er det som er problemet. Tror ikke akkurat at jeg faller om i morgen, men om det viser seg at det er noe med hjertet og at det ikke er det mentale som spiller inn, så burde det vel gjøres noe med...
Vis hele sitatet...
Går ikke fortsatt på betablokkere nei, hjertebanken vil gi seg over tid og er visst ikke farlig i seg selv om det ikke er smerter i tillegg. Ble aldrig funnet noe fysisk galt med meg. Hjertet slo fint og hadde fin rytme hver gang. De lyttet på meg og satte på meg en EKG marskin for å måle diverse. Var selv livredd for at det var noe galt med hjertet og att de skulle overse noe. Konstanterte med at det var angst.
Har ikke noe tips å gi deg. Men jeg har sosial angst og generalisert angstlidelse. Måler pulsen av og til, er sjeldent under 100. Også når jeg bare ligger på soffan, og når jeg legger meg
Hehe, synes det er "godt" å høre at det er flere som tenker som meg. Har slitt med mye angst gjennom de siste årene, og "kurerte" det tidligere ved å ta benzo (da roet pulsen seg, åpenbart). Dette hjalp selvfølgelig ikke i lengden og har gitt meg med det, så forsøker nå å bare tenke på at det er angsten som forhøyer pulsen. Har forsøkt yoga og pusteøvelser, men føler aldri jeg får det helt til. Hjertet fortsetter å slå.. Mulig jeg gjør det feil. Har tatt EKG og slikt tidligere uten at det har gitt noe utslag, så må vel bare takke meg med det jeg vet. Har alltid vært redd for skjulte hjertesykdommer - forsøker også å tenke på at benzo har roet det ned tidligere, og at det ikke hadde gjort det dersom det hadde vært noe alvorlig (?)

Håper det roer tankene litt at vi er flere der ute som sliter med det samme, TS! Fint vi kan kommunisere om slikt her uten at det skal være tabu (selv om du velger å være anonym, men det kan det være flere grunner til). Lykke til hos legen! Håper han tar deg seriøst, har selv blitt avfeid med "det er bare angst"-talen, selv om det forsåvidt stemmer; han kan jo fremdeles lytte og svare på en skikkelig måte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar. Hva gjorde du for å få bort hjertebanken? Jeg har prøvd å fokusere på pust og på en måte meditert, men hjertebanken fortsetter. Noen ganger kan det kjennes ut som det kommer flere slag på kort tid og at rytmen er uregelmessig.
Vis hele sitatet...
Gjøre noe annet og prøve å distrahere meg selv. Det går over etterhvert, selv om det føles jævlig akkurat der og da.
Anonym bruker
"Tom Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det er angst - noe det det absolutt kan være så er det å "bare la det komme" det eneste som funker for meg. Det funker ikke å distrahere meg eller prøve å tenke annet, fordi det ligger å lurer i bakhodet uansett. Tar du i mot angsten og alle symptomene (som du etthvert lærer deg å kjenne) så funker det nye bedre, hvertfall for meg. "OK, here we go again. Nå blir det litt dritt en liten periode her, men det er greit - deg forsvinner etterhvert"
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som stressutløst angst. Har - som så mange andre, også skjedd meg. Du blir mer og mer stressa, så hjertet vil dundre på videre. En ond sirkel - stress-angst-mer stress-angst+++. Kan tenke meg at du går og kjenner etter på hjertet ditt hele tiden - "hvordan er det nå", "har det blitt værre".

Det er som andre sier, bare å stå i det. Legene har sagt at det ikke feiler deg noe. Du må bare tenke faen heller og stole på det.