Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3348
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det sant at man kan endre ip adressen om man drar ut ledningen på den "antennegreia" man har stående ute?
Du kan endre IP adresse ved å ringe internett tilbyderen din og spørre.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Du kan endre IP adresse ved å ringe internett tilbyderen din og spørre.
Vis hele sitatet...
Har du gjort det selv?

Vil de komme til å ta betalt for dette?

Og gjør de det fra kontoret eller må de komme hjem til meg? (teit spørsmål)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du gjort det selv?

Vil de komme til å ta betalt for dette?

Og gjør de det fra kontoret eller må de komme hjem til meg? (teit spørsmål)
Vis hele sitatet...
Det burde bare være noen tastetrykk for de ifra kontoret sitt.

Sikkert noen som tar betalt, men jeg har ikke fått noen regning på det enda.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husker at det funka å gjøre det på tidlig 20 talet!
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det sant at man kan endre ip adressen om man drar ut ledningen på den "antennegreia" man har stående ute?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Nå vet jeg ærlig talt ikke hva for noen antennegreie det er du refererer til, men internett blir levert på mange ulike måter. Hvilken IP-adresse det er du får avhenger av internettleverandøren din (ISP). Leverandøren har en liste med IP-adresser som de deler ut til sine kunder. De fleste store leverandører har til enhver tid færre adresser enn de har kunder, og derfor må adressene flyttes litt rundt etter hvert som folk kobler fra og til nettverket. Siden alle stort sett er på nett hele tida nå til dags så er det heller ikke uvanlig at flere kunder deler samme IP-adresse (CGN), men det er en annen sak. Når du får tildelt en adresse, så er den typisk bundet til deg i en viss periode. Ofte - ikke alltid - så vil du kunne få tildelt en ny adresse hvis du kobler fra nettverket før denne "leietiden" din utløper, og kobler til igjen etter at leietiden har utløpt (lease time). Det er ingen garanti for at det virker, men oftest vil det gjøre det. Igjen, det er helt opp til hvordan leverandøren gjør ting, og du kan til og med få en ny adresse helt ut av det blå selv om du har vært på nettet hele tiden.
Den enheten som mottar IP-adressen for huset ditt er routeren, og den befinner seg nesten alltid på innsiden av huset. Det er altså denne du eventuelt skal skru av og på. Hvis du får internett via radiolink eller noe sånt, så kan det fort hende at selve radio-dingsen på utsiden av huset også har en innebygget router som må kobles fra, men det er sjelden.

Og ikke minst, som andre allerede har nevnt, så er den beste løsningen å spørre leverandøren om de kan endre adressen din. Seriøse aktører tar ikke betalt for det. De kan finne på å si at du må kjøpe en "statisk IP", men det er jo ikke det du ønsker å ha, du vil bare ha en annen dynamisk IP-adresse enn den du har i dag. Du trenger ikke oppgi årsak, men en populær unnskyldning er at du opplever at du er utestengt fra en eller annen nettside eller et spill (IP-ban), men du har ikke kjennskap til hvorfor dette har skjedd. En annen kunde har sikkert blitt utestengt, og så har du fått den IP-adressen utestengelsen gjelder for. På fagspråket kaller de det å "kicke IP" når de forsøker å tvinge adresseendring, så hvis du snakker med teknisk avdeling, så spør om de kan "kicke" adressen din. Hvis du får til svar at de ikke vet hva du mener, eller at de ikke kan gjøre det, så betyr det at du ikke snakker med en tekniker, du snakker med en selger. (Be om å få snakke med en tekniker.)

PS: Avhengig av hvordan nettet blir levert hos deg så kan det hende at det ikke er like enkelt eller mulig å få ny adresse. Dette med lease time og kicking fungerer for folk flest med normale tilkoblinger, som DSL, kabel eller fiber.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei før i tida kunne IP adressen endre seg om man kobla ut boksen. Nå må man kontakte bredbåndsleverandøren. Det koster ikke noe, men de begynner sikkert å lure om de får forespørsel mange ganger fra samme person.

De logger endringen tilfelle endringen har med kriminalitet å gjøre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei før i tida kunne IP adressen endre seg om man kobla ut boksen. Nå må man kontakte bredbåndsleverandøren. Det koster ikke noe, men de begynner sikkert å lure om de får forespørsel mange ganger fra samme person.

De logger endringen tilfelle endringen har med kriminalitet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Meh.

For det første opererer ISPer ulikt. Telenor gir deg t.d. ofte ny IP om du rebooter modem. Ofte i totalt ulike subnet.

For det andre har dei neppe mekanismer for å endre IP. Systema er enkelt og greit ikkje lagt opp for det vil eg tippe, og dei gidd ikkje bruke ressurser på å lage løysinger for enkeltkunder. Ringer du support med slikt spørsmål vil du neppe få spesielt mykje hjelp.

For det tredje så er IP personopplysning. Dei vil ikkje ha lov til å lagre det utan sakleg grunn. Det er ingen lovkrav til lagring per i dag, og dei har neppe sakleg grunn for å lagre det.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Meh.

For det første opererer ISPer ulikt. Telenor gir deg t.d. ofte ny IP om du rebooter modem. Ofte i totalt ulike subnet.

For det andre har dei neppe mekanismer for å endre IP. Systema er enkelt og greit ikkje lagt opp for det vil eg tippe, og dei gidd ikkje bruke ressurser på å lage løysinger for enkeltkunder. Ringer du support med slikt spørsmål vil du neppe få spesielt mykje hjelp.

For det tredje så er IP personopplysning. Dei vil ikkje ha lov til å lagre det utan sakleg grunn. Det er ingen lovkrav til lagring per i dag, og dei har neppe sakleg grunn for å lagre det.
Vis hele sitatet...
Ok passer ikke helt med min erfaring. Jeg ringte nettselskapet mitt og spurte om de kunne gi meg ny ip, ikkeno prob men jeg jatta litt og ga en uskyldig grunn å sa det hadde vært supert å fått ny så jeg kunne surfe som normalt igjen, han jeg prata med på kundeservice virket ikke å bry seg men sa at endringen ble logget i 90 dager pga noen regler om nettkriminalitet.
Så jeg vet first hand at de kan endre ip adressen på forespørsel og at de lagrer endringene med mindre det siste der var løgn noe jeg tviler på.
Kanskje den lokale men alle har statisk ip fra leverandør. Du kan ringe og noen selskap kan gi deg en dynamisk ip. Men må spørre hvorfor gidde? Så mye mer stress enn å bruke en vpn enn det der.
Sitat av Golem Vis innlegg
Kanskje den lokale men alle har statisk ip fra leverandør. Du kan ringe og noen selskap kan gi deg en dynamisk ip. Men må spørre hvorfor gidde? Så mye mer stress enn å bruke en vpn enn det der.
Vis hele sitatet...
Eh, what?

De fleste internettleverandører i hjemmemarkedet bruker dynamiske IP-adresser. Noen kan kanskje tilby fast/statisk IP, men da tar de nesten alltid betalt for det.

Den lokale IP-adressen din kan du sette selv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det sant at man kan endre ip adressen om man drar ut ledningen på den "antennegreia" man har stående ute?
Vis hele sitatet...
å nappe ut diverse ledninger i ett par minutter var kanskje noe som fungerte for tjue år siden, eller noe sånn. Men ikke nå lenger. Du kan vel forsøke å nappe ut ledninger, og la det stå sånn over natten. Eller hvis du uansett skal være bortreist i flere timer på grunn av jobb / skole, eller what ever.

Men det egentlig er null og niks "garanti" for at dette hjelper, uansett...
Det er lovendring nå med krav om lagring av IP i 12 måneder mtp etterforskning av kriminalitet.
https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2021-06-18-131
Dersom du har gjort noe såpass ulovlig at de kan hente ut IP-en din fra nettleverandør så vil det ikke hjelpe å få byttet IP da det allerede er logget.
De fleste norske internetttilbydere har ikke muligheter for enkelt bytte "etter ønske fra kunde" over telefon. Hvis du derimot napper ut strømmen fra internettutstyret ditt lenge nok vil du mest sannsynlig få en IP. De fleste leverandører frigir IPen du har idag etter ihvertfall 24 timer, men praksis varierer fra hver leverandør.

Gjør som nevnt over så har du nok en ny IP på tirsdag : )
▼ ... over en uke senere ... ▼
Quick fix: fake mac adresse. Mange routere har mulighet til å endre mac adresse.