Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2624
Morn! Har lite erfaring da det kommer til fotografi, men blir mye mc kjøring til sommeren, og kunne tenkt meg et analogt kamera for å ta bilder på en rull som så fremkalles.

Engangskamera kan selvsagt brukes, men ønsker noe av høyere kvalitet.

Kameraet bør ikke være like stort som en spilrefleks, men en liten linse kan selvsagt gå bra!

Helst rundt 5-8k, men max 10k nytt og brukt gammelt er aktuelt

Har kikket litt på leica m3, og den virker grei, men tar den kun sort/hvitt bilder?

Takker for alle inspill!
Du får både fargefilm og svart/hvit film. Har ingen erfaring med leica, men det blir fort dyrt. Ville gått for enten et eldre Nikon, Canon eller Olympus speilrefleks. Da har du litt penger igjen til objektiver.
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
Ja, helt enig. For å få noe relativt nytt og leica kvalitet snakker vi fort veldig mye mer en 10000kr.

Skal søke litt rundt på finn, men en speilrefleks fra f.eks Canon med kun film blir i utgangspunktet litt for stort og litt for mye plastik. De nye Plympus Pen kameraene er jo flotte ved utseende, men de er jo heldigitale desverre
Kjøper du litt eldre modeller så ee det ikke mye plastikk. Har selv kjørt sykkel med 2 kamerar hvor et var SLR og et TLR uten problem. Eller så kan du skjekke ut Voigtländer.
Gode sistegenerasjon filmkompakt er en mulighet, mange liker olympus mjuII.

En annen mulighet hvis du kan leve med manuellfokus er kompakte speilrefleks fra sein søtti tidlig åtti. Gode kameraer som er fine og kompakte. Olympus OM-2 for eksempel
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
Det skal sjekkes ut! Har ikke noe imot 100% manuelle kameraer! Tusen hjertelig for gode svar!
Om det er sort-kvitt eller farge kjem kun an på filmen du puttar i det, alle kamera evnar å skyte begge delar.
Det du tenkjer på er moglegvis at somme eldre linsar har coating på linsane som er best egna til sort-kvitt, og kan gje sjatteringar om du nyttar fargefilm, men det er ikkje noko du ville sett til om du ikkje var klar over det på førehand og aktivt såg etter, så ingen grunn til å uroa seg over.

Som i dei fleste hobbyar er det enkelt å blåsa av for mykje penger før du eigentleg veit kva du vil ha, så eg ville gått for noko billig og enkelt som du kan bruka frem til du veit kva du er ute etter (meir/mindre manuelle kontrollar, innebygd lysmålar eller ikkje, moglegheit for å bytta objektivar osb.).

Til ditt bruk ville eg som Bjønnfaen anbefaler gått for ein Mju II eller tilsvarande kamera med høg kvalitet på objektiv og dugande eksponeringskontroll, eller noko lignande Yashica Electro 35 om du ønskar litt meir kontroll over eksponeringa. Eg ville ikkje uroa meg over byggnadskvaliteten sjølv om dei først og fremst er bygd i plast, dei er bunnsolide kamera. Eg nyttar sjølve eit Mju I, som ikkje er sprutsikkert som II'en, og har hatt det med meg i fleire år på seiling, skikøyring og alpinklatring uten at det nokonsinne har vist teikn på slitasje eller eingong at batteriane ladar seg fort ut i kulda.

Om du er bestemd på å smella til før du veit kva du driv med, så gå i alle fall ikkje for eit M3, men eit M6 som har lysmålar, eller som Doktor Hodebry nevner, er Voigtlander Bessa eit veldig godt Leicaderivat som er litt billigare, men objektiva koster jo det samme då dei bruker samme fatning.
Hvis du først skal gå for analogt kamera, så gå for Guds skyld til innkjøp av et Hasselblad. De tåler mye og er såpass "enkelt" satt sammen, så skulle noe ryke, er det stor sannsynlighet at du finner en reservedel stor, uavhengig hvor i verden du er. Her må du jobbe litt med teknikk, alt er manuelt, men bildene snakker for seg selv.

Gå for Hasselblad 500c/m. Mange vil si 500c fordi den er billigere, men 500c/m er lettere å reparere og bytte skjermen (focus-screen) og har det som kalles mirror-lock).

Eneste jeg kan tenke på som kan være kjipt, er at bildene blir litt dyrere.

Du finner brukte 500c/m til rundt 7000kr. (Har ikke sjekket prisen på ca 7 år, men tviler på at det har økt så mye).

Har du mulighet til å gå et kurs i mørkerom, do it det er utrolig morsomt og fremkalle sine egne bilder.

P.s. De bruker 120 film og ikke 35 som de fleste andre nevnt over

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Om det er sort-kvitt eller farge kjem kun an på filmen du puttar i det, alle kamera evnar å skyte begge delar.
Det du tenkjer på er moglegvis at somme eldre linsar har coating på linsane som er best egna til sort-kvitt, og kan gje sjatteringar om du nyttar fargefilm, men det er ikkje noko du ville sett til om du ikkje var klar over det på førehand og aktivt såg etter, så ingen grunn til å uroa seg over.

Som i dei fleste hobbyar er det enkelt å blåsa av for mykje penger før du eigentleg veit kva du vil ha, så eg ville gått for noko billig og enkelt som du kan bruka frem til du veit kva du er ute etter (meir/mindre manuelle kontrollar, innebygd lysmålar eller ikkje, moglegheit for å bytta objektivar osb.).

Til ditt bruk ville eg som Bjønnfaen anbefaler gått for ein Mju II eller tilsvarande kamera med høg kvalitet på objektiv og dugande eksponeringskontroll, eller noko lignande Yashica Electro 35 om du ønskar litt meir kontroll over eksponeringa. Eg ville ikkje uroa meg over byggnadskvaliteten sjølv om dei først og fremst er bygd i plast, dei er bunnsolide kamera. Eg nyttar sjølve eit Mju I, som ikkje er sprutsikkert som II'en, og har hatt det med meg i fleire år på seiling, skikøyring og alpinklatring uten at det nokonsinne har vist teikn på slitasje eller eingong at batteriane ladar seg fort ut i kulda.

Om du er bestemd på å smella til før du veit kva du driv med, så gå i alle fall ikkje for eit M3, men eit M6 som har lysmålar, eller som Doktor Hodebry nevner, er Voigtlander Bessa eit veldig godt Leicaderivat som er litt billigare, men objektiva koster jo det samme då dei bruker samme fatning.
Vis hele sitatet...
Veldig gode tips å ta med seg, TS. Enkelte kameraer er "som skapt" for sort/hvitt og gir en kul effekt på bildene. Jeg hadde et Minolta kamera som ikke gå gode resultater på fargefilm, men råe resultater på sort/hvitt.

Kan også legge til at et Diana + kamera er veldig morsomt å leke med. Det koster heller ikke så alt for mye, men du kan ta to eksponeringer på samme bilde. Det kan gi noen morsomme og kule effekter
Sist endret av ronniba; 19. desember 2018 kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser det er mange som nevner Hasselblad. Siden du ikke ønsker det så stort, er ikke det et godt alternativ. Mju ii er en topp kompakt sak. Om du ønsker speilreflekser er om4ti feks et billigere alternativ en de relativt drøye Leica-alternativene. Hva angår Leica er det nesten umulig å trå feil.
Sitat av Jegermannen Vis innlegg
Ser det er mange som nevner Hasselblad. Siden du ikke ønsker det så stort, er ikke det et godt alternativ. Mju ii er en topp kompakt sak. Om du ønsker speilreflekser er om4ti feks et billigere alternativ en de relativt drøye Leica-alternativene. Hva angår Leica er det nesten umulig å trå feil.
Vis hele sitatet...
Mju ii er faktisk ikke et dårlig forslag, men vær obs på hvilke filmer du velger, iso får du ikke stilt på, så med mindre du har DX(ble usikker på om det er det det heter) film, så setter den automatisk iso til 100. Blitsen er heller ikke den beste også lager den lyder. Jeg synest de lydene er litt sjarmerende, mens andre syns det er irriterende.

Dette er et greit point and shoot kamera som kan gi gode bilder i riktige forhold.

Nå savner jeg mitt gamle mju ii. Skulle aldri solgt det :P