Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2786
Hei,

Fikk meg en liten overraskelse hos legen i dag, jeg hadde som tittelen sier testet positivt på en urinprøve og det vil gjøre alle de negative prøvene jeg har vist før den positive ugyldig slik at jeg må starte på nytt, dette er for å dokumentere edruelighet for førekort og utredning av adhd.
De er veldig strenge.

Det er for meg veldig overraskende fordi jeg har ikke røyket cannabis på godt over seks måneder..

Jeg foreslo å gi hårprøver for å bevise min uskyld da dette gjør at jeg taper tre måneder med rene prøver, jeg kunne startet utredning av ADHD i neste uke, men nå må jeg altså gå tre nye måneder før det kan skje, førerkort ligger litt frem i tid så den taper jeg bare en måned på, but still, it sucks.
Men de skulle ordne med hårprøve slik at vi fikk flere resultater å gå etter.

Vil hårprøven kunne gi en pekepinn på hvilke tidsperioder det har blitt inntatt cannabis slik at man får en annen prøve som kan fastslå at perioden rundt datoen urinprøven ble tatt ikke er korrekt eller vil det kunne gi falsk utslag som i urin?
Med falsk positiv mener jeg thc som ligger bindet i fettvev i lang tid og frigis ut i urin uten inntak av thc.

Kanskje noen med erfaring fra lignende situasjon?
Tar kveld og tar en titt på tråden i morgen tidlig.
Det er ikke sikkert at hårprøver er så lurt da de kan slå ut positivt på secondhand smoking.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det er ikke sikkert at hårprøver er så lurt da de kan slå ut positivt på secondhand smoking.
Vis hele sitatet...
Har ikke vært i nærheten av noen som har røyker cannabis de siste seks månedene så det er ikke relevant i mitt tilfelle.
Høres merkelig ut. Er urinprøven sendt inn til kvantifisering? H is det bare er stix så hadde jeg krevd at den ble sendt til St.olav hospital for kvantifisering. Regner forsåvidt med at den er gjort det da-da dette kreves for alvorlige sanksjoner
THC kan også lagres i fettceller og frigis hvis man forbrenner mye fett over kort tid, i alle fall i dyreforsøk. Hvis du har fastet eller trent mere enn du pleier så kan du faktisk ha fått frigitt såpass mye THC at det dukker opp på urinprøver, både på stix og kvantifisering. Du kan forsøke å overbevise legen din om det.

Hvis du virkelig ikke lyver er det enten en falsk positiv på stix (veldig enkel form for urinprøve) eller så har du fått frigitt fra fettcellene. Hvis det kun er tatt stix kan du trolig overbevise legen om at det må ha vært en feil. Har de kvantifisert prøven må du forsøke å overbevise legen om at det faktisk kan være fettcellene, men han trenger ikke å tro deg og har loven med seg hvis han ikke gjør det. Hvis du skriver ut noen legitime kilder (slik den jeg har linket, jeg kan hjelpe deg å finne noen flere i morgen hvis du ønsker) og tar med hjelper nok det på inntrykket.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Høres merkelig ut. Er urinprøven sendt inn til kvantifisering? H is det bare er stix så hadde jeg krevd at den ble sendt til St.olav hospital for kvantifisering. Regner forsåvidt med at den er gjort det da-da dette kreves for alvorlige sanksjoner
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om sticks nei, prøvene blir tatt på helsesenter og sendt til Tromsø for analysering.

Sitat av Nether Vis innlegg
THC kan også lagres i fettceller og frigis hvis man forbrenner mye fett over kort tid, i alle fall i dyreforsøk. Hvis du har fastet eller trent mere enn du pleier så kan du faktisk ha fått frigitt såpass mye THC at det dukker opp på urinprøver, både på stix og kvantifisering. Du kan forsøke å overbevise legen din om det.

Hvis du virkelig ikke lyver er det enten en falsk positiv på stix (veldig enkel form for urinprøve) eller så har du fått frigitt fra fettcellene. Hvis det kun er tatt stix kan du trolig overbevise legen om at det må ha vært en feil. Har de kvantifisert prøven må du forsøke å overbevise legen om at det faktisk kan være fettcellene, men han trenger ikke å tro deg og har loven med seg hvis han ikke gjør det. Hvis du skriver ut noen legitime kilder (slik den jeg har linket, jeg kan hjelpe deg å finne noen flere i morgen hvis du ønsker) og tar med hjelper nok det på inntrykket.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen grunn til å lyve, jeg har sluttet med cannabis og har ingen problemer med det.
Som sagt over her så er det ikke snakk om sticks, prøvene blir send til Tromsø for analysering.

Legen min tar meg på ordet at jeg ikke har røyket og var derfor åpen for annen prøvetaking som hårprøve.

Det må jo nesten være tilfelle at det har skilt seg ut fra fettceller, min forrige fastlege informerte meg om at det kunne skje, spørsmålet mitt er da om det vil vises på hårprøve?
For det er det som er neste steg nå, det blir tatt en hårprøve av meg over nyttår.
Burde jeg forberede meg på at den kan være positiv?
I så fall trenger jeg flere kilder på dette med fettceller, prøvene analyseres jo så det må gi en pekepinn på hvor store mengder cannabis som vises i prøven?
Laben informerte kun at prøven var positiv, ingenting om hvor store mengder som vises på resultatet.
Om det er veldig små mengder så skulle det vell det kunne styrke saken om fettceller som skiller ut, er snakk om 10år med nærmest daglig røyking før jeg sluttet.
Viss du f.eks går ned i vekt så kan man faktiskt teste positiv på THC i flere år etter sluttet bruk, lærte jeg av en miljøarbeider.
Sitat av Cocajumba Vis innlegg
Viss du f.eks går ned i vekt så kan man faktiskt teste positiv på THC i flere år etter sluttet bruk, lærte jeg av en miljøarbeider.
Vis hele sitatet...
Er klar over det og det er mest sannsynlig derfor jeg har testet positivt nå, har fått en veldig aktiv livsstil iforhold til hva jeg hadde før.

Men kanskje noen kan svare meg på spørsmål angående hårprøve som står lenger opp i tråden?
Trener du?
Kjenner en som hadde pissa reint i noen måneder, og som plutselig fikk utslag på cannabis grunnet trening i forkant av urinprøven. Er vel noe med at THC binder seg til fett osv.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Trener du?
Kjenner en som hadde pissa reint i noen måneder, og som plutselig fikk utslag på cannabis grunnet trening i forkant av urinprøven. Er vel noe med at THC binder seg til fett osv.
Vis hele sitatet...
Har du lest tråden?
Sist endret av Kjelldriver; 11. desember 2018 kl. 17:51.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Er klar over det og det er mest sannsynlig derfor jeg har testet positivt nå, har fått en veldig aktiv livsstil iforhold til hva jeg hadde før.

Men kanskje noen kan svare meg på spørsmål angående hårprøve som står lenger opp i tråden?
Vis hele sitatet...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5396143/

Det er vanskelig å si. En relativt stor undersøkelse fant at individer som røkte sjeldent og lite ikke kunne oppdages på hårprøver, men såkalte "heavy users" kunne oppdages hvis prøven ble tatt innen 90 dager. Du er et grensetilfelle fordi du har røyket mye i 10 år før brå slutt. Vi kan ikke si noe om hvor mye THC som har blitt sluppet ut fra fettcellene dine de siste ukene, eller om det er tilstrekkelig til at det dukker opp på en hårprøve. Det er også en viss sjanse for at du får en falsk positiv eller en falsk negativ her også. Du må bare vente og se.
Sitat av Nether Vis innlegg
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5396143/

Det er vanskelig å si. En relativt stor undersøkelse fant at individer som røkte sjeldent og lite ikke kunne oppdages på hårprøver, men såkalte "heavy users" kunne oppdages hvis prøven ble tatt innen 90 dager. Du er et grensetilfelle fordi du har røyket mye i 10 år før brå slutt. Vi kan ikke si noe om hvor mye THC som har blitt sluppet ut fra fettcellene dine de siste ukene, eller om det er tilstrekkelig til at det dukker opp på en hårprøve. Det er også en viss sjanse for at du får en falsk positiv eller en falsk negativ her også. Du må bare vente og se.
Vis hele sitatet...
Vi får se hvordan det går over nyttår da, takker så meget.
Husk at ditt positive resultat nå, kommer da av en nylig hendelse i din kropp (da antageligvis nedbryting av fett i fettceller). Hvis dette da ikke er en falsk positiv. Men du spør om dette med hårprøve. Jeg tenkte å argumentere for, at det hjelper deg ikke her.
Nå vet jeg ikke 100 % hvordan det er med deg, men hos meg så vokser hår ganske sakte. Jeg regner med, at det samme gjelder hos deg også. Normalt er det 1,25 cm/måned. Altså det du ser av hår på skalpen, gjelder kun for ting med en viss alder. Om du har litt høyt innhold av THC eller rester av dette i blodet nå (eller for den saks skyld røykt noe som inneholder dette), så vil ikke dette synes på hårprøver nå, men frem i tid. Det kanskje eneste er, om dem drar hår ut av skalpen på deg, så dem får med hårsekk og hårrota. Da kan dem kanskje måle noe som nylig har hendt. Men synes ikke dette er en ok måte å teste på, og jeg tipper at du er enig i dette.

Altså ved analyse av hår, så ser du kun det som har skjedd et stykke tilbake i tid.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Husk at ditt positive resultat nå, kommer da av en nylig hendelse i din kropp (da antageligvis nedbryting av fett i fettceller). Hvis dette da ikke er en falsk positiv. Men du spør om dette med hårprøve. Jeg tenkte å argumentere for, at det hjelper deg ikke her.
Nå vet jeg ikke 100 % hvordan det er med deg, men hos meg så vokser hår ganske sakte. Jeg regner med, at det samme gjelder hos deg også. Normalt er det 1,25 cm/måned. Altså det du ser av hår på skalpen, gjelder kun for ting med en viss alder. Om du har litt høyt innhold av THC eller rester av dette i blodet nå (eller for den saks skyld røykt noe som inneholder dette), så vil ikke dette synes på hårprøver nå, men frem i tid. Det kanskje eneste er, om dem drar hår ut av skalpen på deg, så dem får med hårsekk og hårrota. Da kan dem kanskje måle noe som nylig har hendt. Men synes ikke dette er en ok måte å teste på, og jeg tipper at du er enig i dette.

Altså ved analyse av hår, så ser du kun det som har skjedd et stykke tilbake i tid.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt nylig, det er snakk om en prøve som ble tatt for tre uker siden, alle prøver før den og etter har vært negativ.
Jeg får ikke se resultatene mine med mindre jeg drar til legen og denne uken hadde jeg tilfeldigvis en legetime hvor det ble nevnt at jeg hadde en positiv prøve.
Hårprøven skal ikke tas før januar så det vil si at håret mitt har vokst godt over en cm siden jeg ga den positive prøven som da vil være for 5-6 uker siden.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er ikke du maks uheldig med og bli tatt for noe du overhodet ikke har gjort? Åssen gikk denne saken forresten?
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Er ikke du maks uheldig med og bli tatt for noe du overhodet ikke har gjort? Åssen gikk denne saken forresten?
Vis hele sitatet...
Ja, historiene er like utrolige hver gang. Spent på neste.