Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 11682
jeg lurer på om det går ann og ruse seg på disse?
får det istedet for ritalin
Usikker på hvilken ruseffekt det vil ha å ta disse, men det ser ut til at atomoxetine vil hindre det presynaptiske gjenopptak av noradrenalin (aka. norepinephrine i USA), mens ritalin hindrer presynapitsk gjenopptak av dopamin .
Med andre ord betyr det at mens ritalin gir et økt nivå av dopamin i sentralnervesystemet, vil dette medikamentet gi et økt nivå av noradrenalin. (Det sier vel seg selv at effekten ikke blir den samme om man forsøker å ruse seg på de to ulike medikamentene.)

Det blir hevdet av en produsent av strattera at potensialet for misbruk er nesten ikke-eksisterende, det kan jo være en indikasjon på at det er mindre interessant som rusmiddel. Samtidig blir det nevnt andre steder at et middels høyt nivå av noradrenalin vil gi visse effekter som oppleves som behagelige ("Mild elevations in our norepinephrine levels produce heightened arousal, something known to be produced by stimulants." fra http://www.enotalone.com/article/4117.html , men der står det også at effekten av kokain kan tilskrives økt noradrenalinnivå i hjernen, og det er nok økt dopaminnivå som er den viktigste effekten av kokain så vidt jeg vet).

(Jeg tror (!) at ruseffekten av dette medikamentet vil være ganske begrenset..)
ett ord, felleskatalogen
står alt om legemidler der.
Mener en venn av meg får dette og, noe rus tror jeg du kan trakte langt etter.
Fra Felleskatalogen:
Klassifisering: Sentralt virkende sympatomimetikum. Ikke sentralstimulerende.

Dette er ikke sentralstimulerende, så du vil nok ikke få noen rus ut av disse pillene dine. Og ikke prøv uten at du er helt sikker på hva du gjør

http://www.felleskatalogen.no/defaul...9034B4262B.asp

Her kan du lese om dem selv
Ergo vil en stor dose virke empatogent(som XTC), men ikke gjøre deg glad....?

...Vent:
"Virkningsmekanisme: Selektiv og potent inhibitor av presynaptisk noradrenalin transportprotein."
-Felleskat.
Merkelig at det da ikke er sentralstimulerende
kanskje det funker på en annen måte gjennom en annen oppbygging av virkestoffet.
Ikke vet jeg, men en kammerat av meg og jeg syntes det hørtes ut som et godt forslag
Strattera er sentralstimulerende, ikke like mye som f.eks Ritalin men likevel litt.
Jeg gikk på dem før og jeg husker at når jeg glemte en dose og måtte ta 2 på en gang kjente jeg at jeg ble varm og skjelven, tror ikke du får noe brukbar rus ut av dem selv, de færreste syns det egentlig.
Sjekk ut http://www.erowid.org/experiences/su...moxetine.shtml for folk som har prøvd å ruse seg på det med mer eller mindre hell..
Juno: morphinytry viser til felleskatalogen litt lenger oppe i
tråden og der står det at Strattera IKKE er sentralstimulerende.
I felleskatalogen står det jo mye rart da, dem pynter faktisk på sannheten med flere legemidler for å minke faren for misbruk.
Symptomene man får med høyere dose ligner jo veldig på stimulerende symptomer, vanskelig å sove, går ned i vekt, mister apetitten, hjertebank osv. Og når det står at det er en Norepinephrine reuptake inhibitor så kan jeg ikke forstå at det ikke skal være stimulerende? det blir jo helt ulogisk jo..
Forøvrig:
Strattera is a new drug approved for treatment of ADHD in December 2002. Under the Controlled Substances Act, it is not classified as a stimulant and thus is not a controlled class two drug. It is not an amphetamine, so Lilly was able to persuade the FDA not to classify it as a controlled substance. They try to stretch this classification to say that it is not a stimulant drug, which is a deceptive use of the FDA language. FDA never said it is not stimulating.

It clearly acts as a stimulant. It has some of the side-effects of the stimulants. but seeks to avoid the "bad name" associated with amphetamines commonly used to treat ADHD. None of the studies showed that Strattera works better or has less side effects than stimulants. Like the stimulants, side effects of Strattera included poor appetite, nausea, vomiting, tiredness, weight loss and upset stomach.

Until further studies have been done to show that Strattera is safer or more effective than amphetamines, you shouldn't seek a medication change.
ritalin concerta adderall attenade side effects

It is thought to be a norepinephrine reuptake inhibitor. Norepinephrine is believed to play a role in ADHD and depression.

Side Effects of Strattera

The side effects are the same as the psychostimulant medications such as Ritalin, Concerta, Adderall etc.. Primarily they are to be appetite suppression, insomnia, increase in heart rate and blood pressure, abdominal pain, constipation, vomiting, ear infection, influenza, weight decreased, irritability, mood swings, dry mouth, nausea. Sexual side effects include impotence, erectile dysfunction, and difficult achieving an orgasm
Vis hele sitatet...
Atomoxetine is a selective norepinephrine reuptake inhibitor (SNRI) approved as a less stimulating treatment for ADHD in 2002 (U.S.). The precise mechanism by which it produces its therapeutic effects is unknown, but is thought to be related to its SNRI action.
Vis hele sitatet...
Men selv om det er svakt stimulerende så vil jeg si at det er null verdi å ruse seg på det, den stimulerende effekten det gir er altfor ubehagelig. I mine øyne hvertfall, og sikkert mesteparten av deres og.
Jeg bare refererte til felleskatalogen. Jeg har ingen kunnskap om,
eller interesse av dette stoffet. Det virker veldig rart at felleskatalogen
skulle forsøke å skremme folk fra å misbruke medisiner, dette er jo
et helt nøytralt og saklig oppslagsverk etter min oppfattning.
Felleskatalogen er ganske nøytral ja, men dem gjør alt dem kan for å begrense et stoffs "miss"brukspotensiale.
Det står tilogmed at Primoteston ikke egner seg til muskelbygging mens leger skriver det ut til nettopp det.
Hvis man har lest mye i felleskatalogen så vil man merke at dem ikke akuratt er helt Erowid for å si det sånn..
mm, en kompis prøvde å sniffe en av mine 60 mg.
Han ble ikke rusa.
Enn konserta? Jeg begynner på det etter jul.
Concerta heter det. Det er et sentralstimulerende stoff, på lik linje med ritalin. Concerta er depottabletter, hvilket vil si at man må knuse dem for å oppnå rus siden de er laget for å gi fra seg virkestoffet i "posjoner" slik at man får en jevn støm av virkestoff slik at effekten blir mindre "jojo" og varer lenger.

FatMan: Hvis du har ADHD, hvilket jeg går ut fra siden du skal begynne på dette medikamentet, så vil ikke sentralstimulerende stoffer som dette gi deg den ruseffekten som andre, altså de som ikke har ADHD, vil få.

http://www.felleskatalogen.no/ for mer info.
Concerta er ganske vanskelig å knuse for å kunne sniffe, husker det var jeg hadde 2 stk før jul ifjor, sleit lenge med å knuse dem, før jeg gikk lei å bare svelgte dem. De var extra hard på en måte.
Ikke overaskende siden produsenten sikkert regna med at noen ville prøve å knuse dem, kanskje forsterket lag rundt? jeg vet ikke.
En uke senere tok jeg en stk under skoleavslutningsfesten(2 flasker vin først, så var altfor full&fjern til nesten å komunisere) og det ble faktisk ganske bra, holdt fylla gående i 10 timer til og det ble ei bra fylla.
Men skjønner det med at virkningen kom litt etter litt, for jeg ble aldri noe "overveldet" av en speedrus, det bare holdt meg gående.
Concerta er designet slik NETTOPP med tanke på at dem ikke skal knuses/misbrukes.
Forøvrig Felix så har faktisk Ritalin/Concerta/Amfetamin m.m en stimulerende effekt for oss som har ADHD/ADD. Bare at dosene som regel trenger å være litt større for å få ønsket effekt.
Det skal være ganske små doser med pepper for at jeg skal bli trøtt lix..
Og jeg vet mange folk sier "jeg kan ikke ta pepper jeg, har adhd så jeg bare sovner hvis jeg tar det".
Men det er jeg heelt uenig i, grunnen til at folk sier det mener jeg heller er fordi dem skal være tøffe og liksom være immune mot noe mange syns å være heavy.
I mange tilfeller virker det nesten som om det er om å gjøre å tåle mest.. ville bare vært glad for å tåle lite jeg..
Sist endret av Juno; 16. desember 2005 kl. 12:37.
▼ ... flere år senere ... ▼
Nei, ingen rus å hente der, verken oralt eller nasalt.
Sniffa 2 stk 40mg for 3 kvelder siden, ga ingen funk og nesa er fortsatt sår og tett.
Har strattera får veldig store pupiller av de og blir mer gira enn vanlig.. Veldig behagelig er dog ikke, men de føles veldig stimulerende. Problemer med og ikke ha vid åpende øyne.