Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1305
Hadde en skikkelig tripp i Amsterdam på 35 gram ferske mexicanere. Under trippen satt jeg meg i vinduskarmen og kikket ned på kanalen som var rett utenfor. Det var vind den dagen, så vannet beveget seg. Etter hvert forvandlet vannet seg til et yrende indianerkarneval. De var på en måte som levende, klare animasjonsfigurer i vannet. Flere av dem så meg rett i øynene og de kommuniserte gjennom øyekontakt. Det jeg opplevde var at de på en måte visste hva jeg hadde begitt meg ut på, at de hadde kjennskap til en hemmelighet jeg ikke visste, men kanskje kunne nå. De så rett igjennom sjelen min, og det var fantastisk.

I senere tid har jeg hørt med erfarne trippere, som sier at det er veldig vanlig å se "ancients", altså mayaer, aztekere, egyptere osv. Flere av vennene mine har også opplevd å se akkurat indianere når de tripper.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Noe som også er interessant, og som blir nevnt i boken "LSD: My Problem Child" av Albert Hoffman, er disse snirklete kantete mønstrene man opplever under sopprus, som mange mener var inspirasjonen for azteker- og mayakunst. Hvis man tar en titt på bilder fra templer, kunst etc. kjennetegnes nettopp denne sivilisasjonens kunst ved snirklete, kantete mønstre. Så soppen har på en måte gitt indianerfolket en kunststil.
Jeg lå og vrei meg i senga et par dager etter jeg hadde tatt alt for mye speed en gang. Da så jeg masse indianere som satt på hver sin gren oppover treet utenfor og "rei" det.
Ble ganske overraska, men jeg tror ikke det hadde noen veldig spirituell effekt. Følte meg bare litt koko.
nå har ikke jeg peiling på sopp, men har hvertfall hørt/lest et eller annet sted at forskere mener at de hallisene man får når man har delirium kan knyttes til hviken kultur man har. f. eks ser nordmenn nisser når de får delirium mens grekere sikker ser noe annet. det kan jo tenkes at underbevistheten din assosierer sopp med indianere, kansje spesielt mexicansk sopp..
vet ikke om det gir noen mening det jeg sier:P
fuckface:
En spennede tanke, men det er ingen seriøse forskere som MENER dette. Filosofiske teorier av denne typen er det nok mye av i intellektuelle miljøer.

Jeg har selv opplevd hvordan "personligheten" i Fleinsoppvisjoner virker å være knyttet til nordisk/nordeuropeisk natur og mytologi i kontrast til Ayahuascavisjoner virker å være knyttet til søramerikansk natur og mytologi.
Men om dette er sinnet mitt som velger å tolke opplevelsen på denne måten eller om det faktisk er så bokstavelig formidlet i kan jeg ikke vite, uansett hvor mye jeg tror det er sånn.

Når det gjelder "nisser", som er veldig vanlig å møte på i bl.a. Fluesoppvisjoner, så er det kanskje mer det at forskjellige mennesker tolker de samme opplevelsene forskjellig etter hva slags kultur og virkelighetsmodell de er oppvokst/utstyrt med. (f. eks. irer ser leprechauns og skandinavere ser nisser.)

Og forresten....psilocybinsopp forårsaker ikke delirium. Det er det det først og fremst de Scopolamin- og Atropininnholdige Nattskygge-plantene som gjør(Datura, Henbane, Belladonna etc.), i tillegg til høy feber eller noen former for forgiftninger. Deliriater er en helt annen stoffgruppe en de psykedeliske stoffene, og den psykedeliske opplevelsen er SVÆRT anderledes enn den deliriske.) Just so you know
Sitat av Vasall
Når det gjelder "nisser", som er veldig vanlig å møte på i bl.a. Fluesoppvisjoner, så er det kanskje mer det at forskjellige mennesker tolker de samme opplevelsene forskjellig etter hva slags kultur og virkelighetsmodell de er oppvokst/utstyrt med. (f. eks. irer ser leprechauns og skandinavere ser nisser.)
Vis hele sitatet...
Nisser er da ikke en vanlig ting å se når man har spist fluesopp, selvom det sikkert er noen som har sett det. Jeg så et program på animal planet hvor de viste dyr som brukte rusmidler. Der spiste reinsdyr fluesopp og det samme gjør visstnok noen samer/reinsdyrbønder (eller hva man skal kalle det).

Effekten man får av fluesopp er jo blant annet at avstander kan virke mye lengere enn de virkelig er og forskerne mente derfor at det var noe av grunnen til at myten om en flyvende julenisse dratt av reinsdyr ble funnet opp. Samene, så mye som reinsdyrene, følte at de var langt over bakken eller rett og slett fløy. Kanskje du så det programmet du også og forveklser det med dette.

Har prøvd fluesopp selv, ikke så altfor mye, men avstanden fra den ene veggen til den andre på rommet mitt virket mye lengre eller rettere sagt lang! Jeg fikk en "hallis" og det var et grønt lys som vandret langs taket i et par sekunder.
Sist endret av Trippa; 5. desember 2007 kl. 23:18.
Avstandsperspektivsforvrengning har jeg faktisk opplevd selv under innflytelse av Rød Fluesopp, så der har du rett.
Men det er da en kjentsak at mange rapporterer å observere små rare menn som noen betegner som nisser.
Og jeg snakker ikke om julenissen, som er en skjeggete mann i normal størrelse, basert på Helgenen St. Nicolaus.
Jeg snakker om den mytologiske skapningen nisse(bedre kjent som fjøsnisse i norden), som er små, ofte litt rakkete menneskeliknende skapninger.
De er ofte kjent for å bære små lykter, så der ser du. Du har jo sett en nisse selv, selv om du ikke tolket det som en.
Det hadde nok ikke jeg heller, men det er jo kun på grunn av tolkningsmønstrene våre. Hadde du levd i den tro at nisser fantes hadde du kanskje tolket det som en, ikke sant?

Og legg merke til apostroffene mine rundt ordet "nisse". Jeg mente det med andre ord ikke bokstavelig.

Det er først og fremst de sibirske reinsdyrsbøndenes sjamaner som har brukt Amanita Muscaria som høyeste sakrament, og de la merke til at reinene deres foretrakk å slikke opp urinen deres fra snøen om menneskevennene deres hadde spist fluesopp, istedet for å konsumere den selv. Kroppen fungerer nemilg som et filter som omdanner ibotenisk syre(som forårsaker magekramper og sterk kvalme) til muscimol. Dermed lærte de sibirkse sjamanene å mate resten av samfunnet med urinen sin etter at de hadde konsumert sakramentet for å gjøre opplevelsen lettere for de mindre erfarne "tripperne" i samfunnet.

Det at perspektivsoppfatningen forandres under innflytelse av muscarin/muscimol fører jo også til at mennesker plutselig kan se mindre ut også. Og lydhallusinasjoner i form av latter i høye pipende stemmer er også vidt rapportert. Alt dette kan hos mange føre til at man har oppfatningen av å møte på "nisser"
Sist endret av Vasall; 6. desember 2007 kl. 00:07.