Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1874
Begynner nå å bli ganske lei av at hva jeg bruker pengene mine på og hvordan jeg bruker dem blir mindre og mindre privat, så lurer derfor på om det er andre måter jeg kan motta lønna på en å få den inn på en bank konto.

Mine penger er mine og hva jeg bruker dem på har ingen noe som helst med og gjøre.

Takker for svar.
Du kan jo ta ut pengene fra bank til kontanter, da er det heller ingen som vet hva du bruker dem på.
Sitat av urinfare Vis innlegg
Du kan jo ta ut pengene fra bank til kontanter, da er det heller ingen som vet hva du bruker dem på.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er at jeg skal slippe banken i det store og hele.

Jeg søker etter og avslutte kundeforholdet mitt til banken, og leter derfor etter alternativer som ikke er bank men som en arbeidsgiver gladelig betaler ut lønn til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruksområdet Vis innlegg
Jeg søker etter og avslutte kundeforholdet mitt til banken, og leter derfor etter alternativer som ikke er bank men som en arbeidsgiver gladelig betaler ut lønn til.
Vis hele sitatet...
Det er for alle praktiske formål ein bank. Forøvrig rapporterer arbeidsgjevar inntekta di til skatteetaten, så om du tar ut heile lønna i kontanter, så vil i praksis ikkje banken vite meir enn kven arbeidsgjevaren din er, så du oppnår relativt lite ekstra ved å fjerne banken.
Tror du skal lete lenge etter en arbeidsgiver som gledelig utbetaler lønn til noe annet enn bank altså.
Antagelig står det en linje i kontrakten din vedrørende dette.

Du kan i teorien få lønn i kontant feks, men dette har ikke vært vanlig siden omtrentlig 80-tallet og ikke noe de fleste arbeidsgivere ser seg villige til å gjøre.
I teorien kunne jo en arbeidsgiver utbetale lønn i kontanter som de gjorde i gamle dager, men det er det nok ingen som vil gjøre.
Så alternativet er vel å ta pengene ut umidelbart. Hvordan planlegger du å betale husleie, telefon, internett, m.m med kontanter ? Blir fort dyrt å betale enkelt fakturaer i skranke.
Tja, du kan jo høre om arbeidsgiver er villig til å utbetale lønn på bankremisse. Da får du tilsendt noe som kan minne om en sjekk i posten, som du deretter må utløse i bank/bank i butikk. Da har du hele lønna i kontanter. Men gud bedre for et styr med å bare forholde seg til kontanter.
Sist endret av raze; 13. april 2018 kl. 14:35.
Sitat av Bruksområdet Vis innlegg
Begynner nå å bli ganske lei av at hva jeg bruker pengene mine på og hvordan jeg bruker dem blir mindre og mindre privat, så lurer derfor på om det er andre måter jeg kan motta lønna på en å få den inn på en bank konto.

Mine penger er mine og hva jeg bruker dem på har ingen noe som helst med og gjøre.

Takker for svar.
Vis hele sitatet...
Mindre og mindre privat? Sånn generelt? Hvem er det som legger seg oppi hva du bruker pengene på? Det eneste jeg kommer på i farten er NAV som krever innsyn i bankkontoer ved utbetaling av sosialhjelp. Hvilket bare skulle mangle.

Du skal slite med å finne en seriøs arbeidsgiver som vil utbetale kontant. Etter skatteloven §6-51 må fradragsberettigede utgifter over 10 000,- utføres over bank dersom foretaket skal få fradraget. Det gjelder også lønn. Se feks her: Avskjæring av fradragsrett dersom betaling ikke skjer via bank/

Og rent praktisk blir det veldig vanskelig å betale regninger, spesielt uten å blakke deg fullstendig på gebyrer for å betale faktura kontant i bank. Hvis du i det hele tatt finner en filial der du bor.