Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3044
hvordan legitimerer politiet seg egentlig når de "kommer på besøk" ?
er det som i filmene at de banker på døren med ett ark i hånden og sier "vi har en ransakelsesordre"....viser deg arket og banker inn døren før noen når å lese det....eller har de faktisk legitimasjon med nummer og det hele?
hvis politiet ikke har med ransakelsesordre.så trenger man heller ikke å lukke opp døra for dem. Og f. eks de kommer på døra å lurer på noe og har mistanker så, i mitt tilfelle sto di utenfor døra til noen andre hadde kommet med papiret. håper dette hjalp litt.
Har de ikke ransakelsesordre trenger du ikke å slippe dem inn.
Men hvordan ser egentlig en ransakelseordre ut? (Hmm, Chrome påstår at det skrives sånn, så ingen klaging!)
vil tro at det er et ark,du får sikkert lese det mens dem roter i hele huset ditt.. det står sikkert bare at dem har tillatelse på og ransake huset og dato dem fikk det osv
syns jeg husker at arket var blått.
Hvis noen kommer og vifter med en sånn lapp på trappa min, skal jeg faen meg lese hele før jeg slipper dem inn. Sakte, og nøye.
Sist endret av drittunge; 30. januar 2009 kl. 00:14.
Sitat av uncleG Vis innlegg
syns jeg husker at arket var blått.
Vis hele sitatet...
Noe av grunnen til at politiet bruker utrykket "Blålapp".
Hehe. Snuten pleier ikke bry seg om slikt. De kan gå inn uten ransakelsesordre hvis de handler på ferske spor, og iom. at ett snutevitne teller to sivilister i en eventuell rettssak, har du ikke noe du skulle ha sagt når de buser inn uten papirene i orden. Jeg har selv opplevd et par, og hørt om mange flere slike overgrep fra politiets side, men jeg har aldri hørt om en norsk politimann som er straffet for å ta seg inn på en annens bopæl uten tillatelse.
De trenger i praksis ingen lapp/ransakningsordre så lenge de vurderer det slik at de har rett til og gå inn hos deg, så er de i full rett til og gjøre det. Litt for mye amerikanske kriminalserier som påvirker folk her

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
men jeg har aldri hørt om en norsk politimann som er straffet for å ta seg inn på en annens bopæl uten tillatelse.
Vis hele sitatet...
Der tar du nok feil, søk etter "ulovelig ransaking" i google feks. så er det haugevis med tilfeller av dette
Sist endret av ScoopeX; 30. januar 2009 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå har jeg hørt om én! Det skal jeg feire med en whisky.

Edit: Oops. to, var det visst. I samme sak.
Sist endret av xtapolapocetl; 30. januar 2009 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Greit med en grunn(unnskyldning) for og drikke litt whiskey midt i uka
Whisky.

Det hender jo at politimenn blir dømt for uforstand i tjenesten, men det skal mye til, som regel mye mer enn en skarve ransaking. Selv de mest alvorlige sakene fører sjelden til tiltale. Spesialenheten for politisaker er i bunn og grunn en vits, og alle vet det, så de turer bekymringsløst fram som de vil.

Ganske kvalmende egentlig. link link
Jepp er enig med deg i det.
De som blir dømt i slike saker er de som er "dumme". Dem som er smarte og kan lovverket kan alltids vri det til sin fordel. dem er beskyttet av lovverket, akkurat som du skal være, på en måte

Åssen whisky/whiskey liker du best da? :P


EDIT: Obiora saken er tragisk og stygg, var ikke en sak jeg ville ha dratt inn i denne diskusjonen her..... men åpenbart politiovergrep som blir sett gjennom fingerene på...
Sist endret av ScoopeX; 30. januar 2009 kl. 01:30.
Husker at politiet ransaket kjelleren vårs (Leieboer) Hvis jeg husker riktig, spurte de bare oss om de fikk lov. Et annet spørsmål: Hva er vitsen med å komme med 5 politibiler for å sjekke en kjellerleilighet? Trodde de hadde lite resurser jeg :S
ScoopeX: Du vet ikke forskjellen på whisky og whiskey? Whiskey er amerikansk oppvaskvann, evt irsk (som ikke er skvip, men generelt mye mildere og snillere enn skotsk), whisky er skotsk (eller evt kanadisk, men alle tenker skotsk når man sier whisky).
Sitat av atomet Vis innlegg
ScoopeX: Du vet ikke forskjellen på whisky og whiskey? Whiskey er amerikansk oppvaskvann, evt irsk (som ikke er skvip, men generelt mye mildere og snillere enn skotsk), whisky er skotsk (eller evt kanadisk, men alle tenker skotsk når man sier whisky).
Vis hele sitatet...
joda vet forskjellen, og vet at jeg ikke liker de typiske skotske variantene.. untatt feks mange blends av JOHNNIE WALKER., utenom de så foretrekker jeg de litt mildere amerikanske//irske whiskyene/whiskeyene om du skjønner?
One of the good guys
2rs1's Avatar
http://www.scotchmaltwhisky.co.uk/forum/ - ta den diskusjonen der istedet a?

Til trådstarter:
De har også identifikasjonskort. Kan såvidt skimte det til venstre på dette bildet.. se her
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Hehe. Snuten pleier ikke bry seg om slikt. De kan gå inn uten ransakelsesordre hvis de handler på ferske spor, og iom. at ett snutevitne teller to sivilister i en eventuell rettssak, har du ikke noe du skulle ha sagt når de buser inn uten papirene i orden. Jeg har selv opplevd et par, og hørt om mange flere slike overgrep fra politiets side, men jeg har aldri hørt om en norsk politimann som er straffet for å ta seg inn på en annens bopæl uten tillatelse.
Vis hele sitatet...
Dessverre må jeg si jeg har opplevd samme greia som deg. Politiet er veldig glad i og bruke "Skjellig grunn til mistanke", og finner de noe så er du fuckd uansett. Finner de ikke noe, så kan du jo alltids anmelde forholdet, men du vil ikke komme langt. Dette er noe venner av meg har gjort, flere ganger, og etter fjerde rassia på rad, uten funn, så ble det rettssak mot politiet, for trakassering. Såklart skjedde ingenting, men snuten tørr ikke storme inn uten papirer hos han der venn min igjen ihvertfall. Men litt verre er det hvis snuten holder på sånn, og man aller-aller oftest har noe småtterier og bli tatt for.
Sitat av stigi Vis innlegg
Husker at politiet ransaket kjelleren vårs (Leieboer) Hvis jeg husker riktig, spurte de bare oss om de fikk lov. Et annet spørsmål: Hva er vitsen med å komme med 5 politibiler for å sjekke en kjellerleilighet? Trodde de hadde lite resurser jeg :S
Vis hele sitatet...
Hvis du var smart nok til å bare si ja kan de vel bare stige inn som alle andre mennesker?
Jeg er litt usikker på dette, men spurte en politietterforsker om akkurat dette sist jeg var i avhør. Hun sa at de KAN gå inn uten papirer dersom det er på ferske spor. Samt en hel haug andre kriterier. Hørte ikke etter. Konklusjonen var vel at dersom de går inn, men uten å finne noe har dem et problem. Mange ganger har snuten måttet betale nye dører osv fordi politiet har gått inn uten ransakelsesordre. De må derfor bevise at det VAR skjellig grunn til mistanke, hvilket kan være stress å få til. Nettopp av denne grunn er det sjeldent at politi går inn uten de rette papirene, og hvis de gjør det er de 100% sikre på at de finner noe.
kjedelig streiting
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
De trenger i praksis ingen lapp/ransakningsordre så lenge de vurderer det slik at de har rett til og gå inn hos deg, så er de i full rett til og gjøre det. Litt for mye amerikanske kriminalserier som påvirker folk her


Der tar du nok feil, søk etter "ulovelig ransaking" i google feks. så er det haugevis med tilfeller av dette
Vis hele sitatet...
Hvis en politimann foretar en ulovlig ransakning, så er det vel sjelden han blir straffa for det ja. Dog så kan ikke bevis funnet ved en ulovlig ransakning brukes som bevis i retten. Skulle en politimann klusse det til såpass mye, vil han vel sikkert få litt refs av sine overordnede.

De kan også foreta ransakning hvis de mener de følger ett "ferskt spor" som kan føre til fengselstraff. Feks hvis du løper inn i huset ditt med et skytevåpen eller liknende.

Skulle de ta seg en tur til deg mens du driver med noe ulovlig, røyker litt, eller kanskje brenner hjemme, så må du for all del gå ut, lukke døra bak deg og snakke med dem. Da alt de ser fra utsiden kan brukes som bevis, og ser de en bong det ryker av så vil de få skjellig grunn til mistanke.

Det samme gjelder i bilen, ved ett rutinestopp har de ingen som helst grunn til og ransake bilen din uten skjellig grunn. De kan dog lyse så mye de vill inn i bilen din og titte, bruke dophund(som ved markering gir skjellig grunn) osv. Ikke prøv og gjemme noe under setet etter dem har satt på blålysa heller, de kan "tro" det er ett våpen og de kan ransake bilen din.

Disse tinga gjelder kun så lenge det er en rutinesjekk, og har du feks ikke brukt blinklyset i ett kryss så er det noe de kan straffe deg for, og de kan da ransake deg og bilen din.

Husk også på og aldri!! gjøre motstand, prøver de og trenge seg inn hos deg uten tillatelse slipp de inn, men gjør det 100% klart at du ikke samtykker til en ransakning. Motarbeider du politiet vil du få en streng straff samme hva grunnen var. Deretter tar du kontakt med en advokat fort som f, og nekter og si noe.

Skulle du snakke deg inn i det at du hadde de 100gramma med pot som de fant ved ulovlig ransakning, så har dem plutselig bevis