Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2468
Etter en vellykket ayahuascareise i sommer (se rusrapport) og spesielt nå som jeg leser boka psykedelisk rennessanse har jeg fått veldig lyst til å prøve meg på sopp. Men siden vinteren har kommet, og soppsesongen er over, har jeg tenkt litt på å reise til Amsterdam og prøve sopp der. Så vidt jeg har skjønt får man kjøpt sopp eller trøfler i butikker der?

Men er det trygt å gjøre? Tenker å reise aleine, leie meg en liten airbnb leilighet og prøve. Men burde jeg heller ha en tripsitter? Syns det var veldig bra på ayahuascaen å ha folk i nærheten, siden jeg var i en ganske hjelpesløs tilstand. En annen ting er at jeg har inntrykk av at folk liker å gjøre det ute i naturen. Er en leilighet midt i Amsterdam dårlig omgivelser? Er det ellers noen forholdsregler jeg bør gjøre på forhånd i forhold til mindset? Forhold til diett på forhånd?

Må legge til at jeg er en seriøs rusbruker, og gjør det for personlig utvikling.
Så lenge leiligheten er et sted du kan trives uten rus funker den sikkert på sopp også. Jeg liker veldig godt å spise sopp i campingvogna mi. For noen hadde det sikkert vært klaustrofobisk men for meg funker det 100%. Passer på å ha en god dokumentarer å se på opptur. Resten ordner seg selv.

Selv om det er veldig lite natur i Nederland så finnes det mange vakre steder å henge men sikkert litt kaldt på denne årstiden. Men mulig altså hvis du har varme klær og er vandt til å være ute om vinteren.

Ellers er det værdt og nevne at trøfflene man får kjøpt på butikk er veldig snille og gir en veldig rolig trip sammenlignet med norsk sopp.
Soppen du får i Amsterdam er trøfler. Vil si trøflene er mye lettere å håndtere på alle mulig måter! 90% umulig å få en bad trip. Du kan få Sopp under disken også.

Amsterdam har utrolig mange store fine parken eller du kan ta tog til en annen by med skog, og bekker! Tog er forsåvidt like lett som NSB.
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Soppen du får i Amsterdam er trøfler. Vil si trøflene er mye lettere å håndtere på alle mulig måter! 90% umulig å få en bad trip. Du kan få Sopp under disken også.

Amsterdam har utrolig mange store fine parken eller du kan ta tog til en annen by med skog, og bekker! Tog er forsåvidt like lett som NSB.
Vis hele sitatet...
kan du utdype?
ser ikke hvordan psilocin har større/mindre sjans for badtrip en psilocin..
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Er en leilighet midt i Amsterdam dårlig omgivelser?
Vis hele sitatet...
Hva med å leie feriehus på landet hvis du ønsker noe som er mer rolig?
Gikk forbi de her i sommer, https://www.tripadvisor.com/Hotel_Re..._Province.html.
De så ganske hyggelige ut. Ligger rett på stranda. Aner ikke om det er åpent nå på vinteren men du finner sikkert noe som ligner med 1-2 timers reisetid fra Amsterdam.

Har egentlig ikke så mye å komme med i forhold til forberedelser men ville ikke drukket alkohol dagen før og kanskje ordnet noe god johannesurt. Det er skikkelig digg når psykedelikaen ebber ut. Hvis du ikke liker å røyke weed altså.
Det finnes "retreats" for sopp i Nederland. Google er din venn. Da har du både tripsitter og en mer sjamanistisk tilnærming som ved Ayahuascha.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sopp kan fort bli litt vel heftig og kan noen ganger være vanskelig å håndtere alene iallefall hvis det er første gang man prøver, og at man er så uheldig å få i seg en dose som er litt mer intens og uoversiktlig en man regnet med. Man kan fort havne i en "hjelpeløs tilstand" der man ikke skjønner helt hva som skjer. (Det er såklart ikke garantert, men det kan helt klart skje.. har sett det flere ganger og følt det selv en gang)

Men du har jo ikke dårlig tid på å ta det heller da, mitt tips ville bare vært å vente til neste høst og plukke de selv, også kan du gjøre det et sted du føler deg trygg sammen med en person du er trygg på.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg syns ikke nødvendigvis det å være alene i et lite rom i amsterdam, første gang på sopp, hørtes ut som den mest mellow introduksjonen.. ser også for meg en litt psykotisk nordmann som krapper på gulvteppet og bestiller for mye reker til rommet
Jeg dro til Amsterdam alene for noen år tilbake og spiste en boks med trøfler og stakk på Banksy utstilling, Van Gogh museum og en tur i botanisk hage. Det var awesome! Jeg stod lenge og strøk på et svært Redwoodtre, barken var like myk som en hund husker jeg. Det var helt nydelig. På Banksy-utstillingen var det et rom dekket med svarte gardiner fra tak til gulv, med en svær politibil midt i med sirener som gikk på repeat. Det var litt smånoia og jeg fant faen ikke veien ut av gardinene haha. På museumet tok jeg meg selv i å stå dumt å zoome helt ut og lure på hvor lenge jeg hadde stått der, men bildene hans var heelt fantastiske og levende. Lurer på hvordan de egentlig ser ut Hele greia og turen var egentlig ganske dårlig planlagt - jeg sov på et doorm med flere andre, og det var ikke noe kult på nedtur med folk som snakka høl i huet både til hverandre og de skulle absolutt snakke med meg mens jeg prøvde å sove og jeg begynte å få angst og nok av masse folk. En trygg og god base hadde gjort det hele perfekt.

Hvor trygt det er vil jeg tro kommer an på din sinnstilstand og hvordan du takler psykedelika. Naturen er helt klart alltid det beste. Mener det er flere botaniske hager i Amsterdam, å sjekke ut disse kan jo være en god ide. Jeg var så heldig å fikk se tre sommerfugler komme ut av sin kukong <3 Det er noe av det vakreste jeg har sett.

Takk for boktips og tips om soppseremonier. Det var nytt for meg!
Sist endret av Dr.PsyceliumX; 16. november 2019 kl. 19:32.
Bare ikke begynn med en for høy dose om du skal gjøre det alene. Var i amsterdam med en kompis i høst og vi kjørte på med det sterkeste de hadde og ganske mye av det. Det klikket ganske heftig for oss, ropte og lo høyt mens vi sprang rundt og mens andre lo av oppførselen vår. Rotet ganske mye på hotellrommet gjorde vi også, fant ikke engang vegen opp trappa til rommet vårt. Gøy, men om du er alene i et rom kan det fort bli litt skummelt. Anbefaler deg å begynne med litt om gangen for å se hvordan du reagerer på det. Trøffler kan fakke ganske mye med hodet ditt. Tripsitter hadde nok vært det beste, har havnet i noen kjipe situasjoner uten dette selv. Bare vær forsiktig.
Sist endret av kvv; 17. november 2019 kl. 23:36.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes Amsterdam er en drittby å trippe i, de smale gatene gjør at man kommer alt for tett på edru folk og plutselig har man forvillet seg inn i Red Light District og står der og føler på all verdens lidelse. Ja, de har parker og weed (wow), her har vi skog og fjell. Uansett dårlig sesong å trippe ute i. Som nevnt og uten å kjenne deg, skaff deg et hus eller ei hytte på landet og ta greiene der, om du må. Virker som mye styr sammenlignet med å skaffe noe LSD og ta det hjemme i trygge omgivelser.

At du spør om tripsitter er nødvendig forteller meg at du ikke har spesielt mye psykedelisk selvtillit eller er litt utrygg eller umoden. Da er det bedre å avtale med en venn som kan komme innom om alt skulle skjære seg enn å havne på nederlandsk legevakt vil jeg tro. Hvor gammel er du?
Det er helt uaktuelt å vase rundt i bygater, enten det er i januar eller juli. Så jeg vet ikke helt hvordan den problemstillinga dukket opp. Det jeg ser for meg er å gå å kjøpe meg trøfler, og så gå på hotellrommet evt airbnb-leiligheten, og så legge meg på gulvet med øyemaske og øreklokker med musikk.

Grunnen til at jeg spør om det er nødvendig med tripsitter har ingenting med st jeg er utrygg elker umoden p gjøre. Det har å gjøre med at jeg ikke har spist trøfler før. Og da jeg tok ayahuasca og holotropic breathwork var det tripsittere der til å hjelpe meg på toalettet pluss andre praktiske ting. Det er så dumt å bruke unødvendig tid på å rote med spilleliste, snuble på vei til dass etc. Derfor spør jeg om det er nødvendig med tripsitter, eller om jeg vil klare å gjennomføre sånne praktiske ting på egenhånd.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personlig ville jeg aldri gjort dette i en leilighet noen som helst plass. I min trippekrets foregår soppseanser på en plass med tilgang på både usjenert natur og innendørs komfort. Noen ligger foran peisen med tepper og musikk hele trippen, mens andre er mest ute.

Min anbefaling er å bli kjent med hvordan man reagerer på sopp i omgivelser som har disse mulighetene: Natur, mulighet til å unngå mennesker som ikke er en del av soppseansen og tilgang på varme, komfort, mat og drikke (da mener jeg ikke alkohol).

For meg er en sopptripp et møte med mine forfedre og mine røtter, det blir helt feil og ubehagelig i en leilighet. Kan også legge til at regn og kulde ikke legger noen demper på min opplevelse, tvert i mot foretrekker jeg skikkelig høstvær. Finn ut hvordan det funker for deg med et bredt spekter av muligheter før du setter deg i en situasjon med begrensede muligheter.
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Derfor spør jeg om det er nødvendig med tripsitter, eller om jeg vil klare å gjennomføre sånne praktiske ting på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Spørs jo hvordan du reagerer på dosen du har tatt? Tar du mye vil jo du måtte håndtere at du blir veldig kvalm og at det blir vanskelig å bevege seg når det peaker.

Jeg har ingen problemer med å ordne ting jeg trenger når jeg spiser psykedelika og tror spesielt på trøfler så er behovet lite for hjelp fordi bølgene er så kortvarige at ting ordner seg i løpet av få minutter.
Sist endret av KnutAnkhAton; 19. november 2019 kl. 11:03.
Generelt er det mer nødvendig med tripsitter ved aya enn sopp. Er du rimelig oppegående og klar til å vende deg innover og ikke overdriver førstegangsdosering går d som regel greit. Soppen er ofte også snill med nybegynnere.
Lei deg en AirBnb ut på landet i Nederland, uten mye trafikk og folk, helst med en fin hage eller skog i nærheten. Handle alt du trenger i nærmeste smart shop (landet er jo liten, så det er fort gjort å dra mellom steder), ta med noe potent sativa og indica dominante strains (hvis du er en røyker og har prøvd cannabis på tur før), også er du i gang
På vinteren kan man leie et helt hus i en pittoresk hollandsk småby for litt over tusenlappen.
Sist endret av KnutAnkhAton; 19. november 2019 kl. 16:11.