Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1602
Hei!

Satt å så på Hellstrøm Mesterkokk da jeg kom over noe spesielt. Er det vanlig at kokken tar en skje ned i kjelen, smaker på innholdet for så og dyppe den ned i kjelen igjen?

Legger ved noen bilder så kan dere se:
1 - 2 - 3 - 4 - 5

Dette var på Maaemo, Norges beste resturant.
Om det er vanlig? Håper da ikke det
for å være ærlig, har jeg sett kokker gjøre dette. Og kommentert det selv, de sier varmen dreper bakteriene. Fortsatt ekkelt.
http://dsc.discovery.com/fansites/my...m-warfare.html

Dette var riktignok salsa, men man gjør mye annet som er langt eklere enn å spise restaurantmat. Skåla med chilinøtter som alle kompisene dine spiser av på byen for eksempel. Lagt merke til hvor mange mannfolk som knapt rekker å pisse før de løper ut til ølen sin igjen...?
Trådstarter
Sitat av epifant Vis innlegg
http://dsc.discovery.com/fansites/my...m-warfare.html

Dette var riktignok salsa, men man gjør mye annet som er langt eklere enn å spise restaurantmat. Skåla med chilinøtter som alle kompisene dine spiser av på byen for eksempel. Lagt merke til hvor mange mannfolk som knapt rekker å pisse før de løper ut til ølen sin igjen...?
Vis hele sitatet...
Det er nok sant. Men selv om testen viser at det kun var et fåtall av bakterier som ble igjen i dippen, syntes jeg det er ekkelt å tenke på at maten vi får servert på restauranter kan være dobbelt dippet hvis man kan si det på den måten. Og med tanke på at dette skjedde på Norges beste restaurant, skal sies at det ikke var det Maaemo sine egne kokker, så skal man ikke se bort i fra at dette skjer ganske ofte.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Tror restaurantene i seg selv ser på dette så tror ikke det er et så utstrakt problem. Blir vel internt problemer vis det slurves på dette kan jeg selv tenke meg, selv om jeg ikke er helt 100% på hvordan dette funker.
Hvem bryr seg ? Maten smaker likt å man blir ikke akkoratt skadet eller syk av det.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
tenker du det samme om du kysser noen på kinnet? eller deler en skål potetgull?

greit å være bevisst på helse selvfølgelig, men når det gjelder varm mat på en skikkelig restaurant så er ikke en bakterieflora akkurat et stort problem fordi en kokk kvalitetssikrer maten selv om han kanskje gjør det med samme skje to ganger.

du opplever 10 ganger værre ting i hverdagen din uten at du tenker over det selv.

som å ta i håndtaket på en dør.
Jeg har lært at når ting kokes/stekes på over 100 grader drepes bakteriene. Men syns fortsatt det er unødvendig å gjøre det mens noen ser på. Men ikke farlig.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
På et profesjonelt nivå skal ikke dette gjøres.
Selv da jeg gikk kokkelinja så skulle vi bytte til ny skje mellom hver gang vi smakte, og når det var såpass seriøst der, burde det ikke skje på "Norges beste restaurant" hvertfall.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
På et profesjonelt nivå skal ikke dette gjøres.
Selv da jeg gikk kokkelinja så skulle vi bytte til ny skje mellom hver gang vi smakte, og når det var såpass seriøst der, burde det ikke skje på "Norges beste restaurant" hvertfall.
Vis hele sitatet...
Er selv kokk, og har blandt annet jobbet på michelin kjøkken i frankrike. Og å smake på maten med samme skje er helt normalt. Faktisk mer normalt til bedre restauranten er. Ser egentlig ikke helt problemet.
kokte suppen? Tenk på alle de andre som har hatt sjeen i munnen tidligere.. så slutt å tenk på det :P
Ja, dette er helt normalt. Smaking med fingre er også helt normalt.
Det kan være du finner dette ekkelt, men da kan du nok ikke spise mer på restaurant da dette skjer hvert eneste sted.
Jeg har jobbet som kokk 4 somre, og skal jobbe som kokk igjen denne sommeren.
Man sal jo egentlig vaske hendene sine, OG bruke hansker, og man skal da bytte hansker og vaske hendene mellom hver gang man tar på noe ny mat. Dette tror jeg ingen restauranter i verden har tid til å gjøre. Derfor blir det å vaske hendene så ofte man kan, + å ikke bruke hansker. Noen bruker klyper til å legge opp mat, mens andre bruker hendene. Jeg bruker hendene, og har aldri fått noen klager fra noen gjester om at de har blitt dårlige.

Som sagt vil temperaturer over 60-70 grader ta livet av de fleste vegetative mikroorganismer.