Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1379
Jeg har et lite problem. Jeg opprettet en tråd på Mac1.no hvor det kom frem et spørsmål om fakturanummerering som vi nå har kjørt oss litt fast på.

Jeg har hørt veldig mange motstridende argumenter. To lærere på skolen jeg har spurt (en av dem lærer i økonomi på service og samferdsel) mener at man kan laga fakturaer selv i Word, InDesign, Excel, eller hva man nå måtte foretrekke, og også nummerere selv. Mens de fleste steder jeg ser på nettet mener at man må bruke ark med forhåndstrykte numre, eller fakturaprogram.

Jeg hadde for så vidt slått meg til ro med at jeg kunne nummerere fakturaene mine selv, men i dag ringte det en mann fra Visma som ville selge meg et regnskapsprogram. Han hørtes ut som han hadde peiling, så jeg spurte han om saken, og han var bombesikker på at man måtte bruke fakturaprogram (dah) eller forhåndsnummererte ark.

Så jeg håper noen har kan hjelpe meg i å oppklare saken.
Sist endret av dobbeltve; 13. oktober 2008 kl. 17:07.
F.eks. hvis du har sendt 10 fakturaer til én og samme kunde, vil den tiende fakturaen ha fakturanummer 10...

Fakturanummer er bare et nummer du gir hver enkel faktura, til hver enkel kunde.
Og kundene har egne organisasjonsnummer eller navn.

Fakturanummer er bare for å skille én faktura fra en annen hos én kunde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mikalio, nei, det er faktisk et krav i bokføringsforskrifta.
Anngående det du linker til, slashdot: Det er ikke nødvendigvis så enkelt som det kan se ut ved første øyekast. Jeg siterer meg selv fra tåråden jeg linket til i første første post

Sitat av ole1990 på Mac1.no
Litt lenger ned på sida du linker til finner jeg noe som kan tyde på at man forhåndsnummerere fakturaer. Uthever det som er relevant:
Sitat av lovdata.no
Salgsdokumentasjon skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.
Vis hele sitatet...
Mener du at det kan tolkes annerledes, eller at loven er gammel og i praksis ikke gjelder lenger? Jeg ser at det som står etter det jeg har uthevet kanskje kan tolkes til at man ikke trenger å forhåndstrykke fakturanumre(?)
Vis hele sitatet...
På dette svarer "stefus":

Sitat av stefus på Mac1.no
Det står nevnt tre (fire) alternativer, hvor det jeg sier (for ditt tilfelle og problemstilling) faller under siste alternativ - om orden i sysakene. Det er ingenting i forskriften som sier at fakturanummer være trykt på forhånd.

[color=#008000][size=120]For ordens skyld:[/size]
Som du er inne på står det enten
forhåndsnummerert på trykte blanketter
Vis hele sitatet...
eller
maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens
Vis hele sitatet...
eller
være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves
Vis hele sitatet...
[/color]
Det er ikke mye man trenger å tolke for å se at det sentrale poenget med § 5-1-3 er at man må holde orden og at kjernen i dette er løpende/sekvensiell nummerering av salgsdokumentene.
Vis hele sitatet...
Er det noe hold i dette?
Jeg holder på med bachleorgrad i økonomi i tillegg til at jeg har hatt en god del sekretærjobber etc. med ansvar for fakturering. Du kan bruke hvilke som helst fakturanr. du ønsker. Du trenger til og med ikke å bruke fakturanummer på utsendte fakturaer hvis du ikke vil det!!! MEN det er jo litt greit å ha hvis du enklest skal kunne finne tilbake til fakturaen ved f.eks. spørsmål eller endringer. Entercard (Mastercard) bruker f.eks. ikke fakturanr. De vil bare at man skal skrive kortnummeret i KID-feltet ved betaling. OBS: KID-nr er heller IKKE påkrevd. Det står altså ikke i noe lovverk at du nødvendigvis MÅ bruke fakturanummer. Dersom du skal sende faktura for første gang, så må du gjerne beynne på faktura nr. 1, 30000 eller 500 000 for den sakens skyld. Du kan også kalle de fakturaen for A1000FT5000 hvis du f.eks. vil det. Det kommer an på hvilket system som er enklest for deg å ha kontroll på.
Da ble jeg glad igjen, og føler at det igjen er hold i at man selv kan nummerere fakturaene sine

Takk skal du ha
Sist endret av dobbeltve; 13. oktober 2008 kl. 18:21.
Sikkerhetsklarert
Da jeg startet min bedrift fikk jeg beskjed fra regnskapsfører at fakturaene måtte nummereres enten ved å bruke regningshefte, der de er forhåndtrykt, eller bruke et faktureringsprogram som gjør dette.
Grunnen til det er at man ikke skal kunne produsere to fakturaer med samme nr, man skal heller ikke kunne "slette" en faktura, om man gjør en feil skal den krediteres, og ny lages med nytt nummer.
Men det gjelder ikke lenger? Eller er et bare forskjellige meninger om saken?
Sist endret av dobbeltve; 13. oktober 2008 kl. 18:53.
Sikkerhetsklarert
Dette var i fjor høst. Har ikke hørt at det ikke skulle gjelde lenger, er jo en del av bokføringen dette. Såklart kan man jo forfalske fakturaer selv om man benytter seg av et program på en pc.
Det beste svaret får du vel om du kontakter de myndigheter som håndhever disse lovene. Mulig Narviktelefonene kan hjelpe deg også.
Jeg jobbet med regnskap i sommer i et regnskapsselskap underlagt Telenor, og fikk derfor litt erfaring med akkurat dette derfra.

Det har overhodet ikke noe å si hva du bruker for å nummerere fakturaene dine. Det er heller ikke påbudt å bruke fakturanummer (jeg så flere større selskap som ikke brukte dette), men det er dog meget vanlig. Det er flere grunner til dette.
Det er greit for deg selv slik at du lett kan holde oversikten over hvor mange faktura som er sendt ut og kan kryssjekke fakturanummer over flere faktura. Det er også veldig greit for den som mottar fakturaen slik at de lett kan sjekke om en faktura er betalt ved eventuelle rentenota og inkassosaker.

Dersom du sender ut rentenota/purring/inkassovarsel til et firma som ikke har betalt en faktura du har sendt dem kan de enkelt sjekke opp i sine systemer om den enkelte faktura er betalt eller ikke. Det innfører altså en ekstra sjekk som kan hindre både dere og kunden i å gjøre feil i regnskapet. Det hjelper også veldig når man skal rette opp feil som kan være gjort.

Når det er sagt er det opp til deg selv hvordan du nummererer fakturaene. Så lenge du selv holder oversikten over dette nummeret og aldri sender en bedrift en ny faktura med et gammelt nummer, må du gjerne holde oversikten på et ark for alt andre bryr seg.
Sitat av B3nd1k
Jeg jobbet med regnskap i sommer i et regnskapsselskap underlagt Telenor, og fikk derfor litt erfaring med akkurat dette derfra.

Det har overhodet ikke noe å si hva du bruker for å nummerere fakturaene dine. Det er heller ikke påbudt å bruke fakturanummer (jeg så flere større selskap som ikke brukte dette), men det er dog meget vanlig. Det er flere grunner til dette.
Det er greit for deg selv slik at du lett kan holde oversikten over hvor mange faktura som er sendt ut og kan kryssjekke fakturanummer over flere faktura. Det er også veldig greit for den som mottar fakturaen slik at de lett kan sjekke om en faktura er betalt ved eventuelle rentenota og inkassosaker.

Dersom du sender ut rentenota/purring/inkassovarsel til et firma som ikke har betalt en faktura du har sendt dem kan de enkelt sjekke opp i sine systemer om den enkelte faktura er betalt eller ikke. Det innfører altså en ekstra sjekk som kan hindre både dere og kunden i å gjøre feil i regnskapet. Det hjelper også veldig når man skal rette opp feil som kan være gjort.

Når det er sagt er det opp til deg selv hvordan du nummererer fakturaene. Så lenge du selv holder oversikten over dette nummeret og aldri sender en bedrift en ny faktura med et gammelt nummer, må du gjerne holde oversikten på et ark for alt andre bryr seg.
Vis hele sitatet...
Det ER faktisk sånn det er. Tør vedde livet mitt på det! Trenger ikke "myndighetene" for å bekrefte det, som Pjukern sier. Hvis det var ett år fram i tid, så hadde det kanskje vært meg du fikk snakke med når du evt. skulle ha kontaktet noen " myndigheter".

Du satte jo inn følgende tekst i dette forumet selv:

"Opprinnelig skrevet av lovdata.no
Salgsdokumentasjon skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte."

Som jeg skrev tidligere: "Det kommer an på hvilket system som er enklest for deg å ha kontroll på".

Dette er ikke noe mer å lure på. Ikke la deg forvirre av noe mer nå. Jeg mener det godt!
Nja, man trenger kanskje ikke benytte seg av fakturanummer men du gjør det mye lettere for deg selv når regnskapet skal føres.

Selv sender jeg faktura som PDF, altså vanskelig med forhåndstrykket blanketnummer etc. Har ført faktura i Excel, så lenge man har kontroll på fakturanummerene så blir det ikke rot i regnskapet
Jeg kjører fakturaprogram. Skattøst fortalte meg at jeg trengte det, så jeg gadd ikke stille noen spørsmål til dem. Sender pdf'er til kunder og printer dem ut til mitt eget regnskap.
Jeg har nylig startet mitt eget firma og uten at jeg finner det akkurat nå, så står det i en eller annen guide hos bedin, friland, etabler eller noe, at det er valgfritt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
om du starter faktura på nummer 1, 1001 eller 1000001 har ingenting å si.

det eneste loven krever, er at du lett skal kunne kjenne igjen seriene du bruker slik at regnskapet blir lettest mulig å håndtere ved evnt. bokettersyn.
Muligens denne siden: http://bedin.no/php/d_emneside/cf/hA...rent_7/hDKey_1 (Trykk på "Eksempel på faktura" på høyre side) ?
Da er det greit

Jeg sendte ut min første faktura i går (selvnummerert!), og all tvil er nå borte. Takk skal dere ha, alle som har bidratt til å løse mysteriet