Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3814
Jeg har tenkt en del på å oppgradere lyden til PCen min i det siste, så jeg er nysgjerrig på hva dere har koblet til PC for å høre musikk. Ut fra det jeg leser på nett, så trenger man egen forsterker og/eller kombinert med DAC (Digital-to-Analog Converter) for å få mest mulig ut av et sett kvalitets-hodetelefoner.

Er på utkikk etter en veldig klar forbedring fra lyden av mine "Marshall Major"-hodetelefoner som er koblet direkte til PC uten noe dedikert lydkort. Kunne trengt noe mer komfortabelt, lydisolerende og med et godt hakk bedre lyd. Sistnevnte er viktigst, og jeg bruker gjerne 3000,- på hodetelefonene alene.

Noen her på freakforum som synes det har noe for seg å satse på god PC-lyd med noe mer enn standard utstyr, eller holder normale hodetelefoner mål? Er det i så fall noen som kan anbefale meg et veldig godt sett, og kanskje en passende DAC/forsterker?
For og si det sånn, day to day performance vil du ikke merke SÅ mye forskjell. En hodetelefon-forsterker gjør for det meste bare en ting, og det er å forsterke lyden i de områdende et vanlig lydkort ikke klarer å levere biffen. Dvs lydbildet blir bredere men ikke nødvendigvis noe høyere volum, faktisk tvert imot så kan høyere frekvensområder bli litt dempet til fordel for førstnevnte. Hva du burde gå for vet ikke jeg, men ville satt meg skeptisk til å bruke 5k+- på et decent headset med forsterker.
@Mozzie: Disse forsterkerne gjør mer enn bare å forsterke lyden. Det er å simulere god surround lyd. Dessuten, skal man ha et ordentlig hifi headsett med høyere ohm så trenger man en forsterker for å få ordentlig kvalitet ut av headsettet.

@Nocturnalis: Selv kjører jeg HiFiMAN he-400 sammen med en integrert Asus Xonar essence STX og jeg er kjempe fornøyd. Det fungerer like bra for musikkk, film og spill. Føler helt klart jeg får fordeler i FPS på grunn av den overlegne surround lyden som blir emulert. Det føles ut som wallhack.
Er ikke bare å anbefale et oppsett, det går mye på hva en ønsker. Ønsker du et oppsett med mye bass eller treble f.eks. vil du ha en forsterker som er integrert i PC'en eller vil du ha en som du kan plugge inn andre steder og bruker der og? f.eks. tv,mobilen osv. Vil du ha lukkede eller åpne klokker?
Du har litt å sette deg inn i
@Mozzie: Har du prøvd kvalitets-øretelefoner med dedikert DAC eller DAC/forsterker? Det viktigste for lydkvaliteten er jo DAC'en. Grunnen til at jeg skriver DAC/forsterker er at det finnes en rekke aktuelle hodetelefonforsterkere med innebygd DAC, for eksempel Fiio E10. De vanligste i norske nettbutikker koster i underkant av 1000 kr. At det er forsterker i tillegg kan være greit hvis de nye hodetelefonene er tungdrevne. Men det jeg først og fremst tenker på er altså betydningen av DAC for lydkvalitet.
Sist endret av Nocturnalis; 23. november 2013 kl. 13:32.
Som sagt så har jeg hifiman he-400 sammen med en Xonar essence STX DAC/forsterker, dette er et oppsett til litt over 5k, så ja. En DAC konverterer digitale lydfiler om til analoge og da gir en DAC deg mindre kvalitetstap i denne prosessen.

dette er en DAC/forsterker som blir sett på som en av de beste: Woo Audio

Hvis du skal kjøpe kvalitet så får du som oftest DAC og forsterker i ett.

Er dette til PC forresten? Eller hva skal det brukes til?
@iMAGINE123 Takk for svar og anbefalinger. Så det første innlegget ditt, tok meg bare litt tid å svare. Det er snakk om oppsett til PC, ja.

Jeg har fått for meg at hvis man går en del opp i prissjiktet og fokuserer på anerkjente modeller, så er ikke lyd-signaturene like forskjellige som i billigere hodetelefoner, rett og slett fordi de gjengir lyden godt og helhetlig. Og at hvis man har et par hodetelefoner som gjengir all lyd bra uten overdrivelser og forvrengninger, så er det bare å finne fram equalizeren hvis man vil ha litt ekstra preg på lyden. Men jeg vet jo ikke, siden jeg ikke har sånne hodetelefoner enda. Når det er sagt, så liker jeg litt vekt på bass og diskant (type V-lyd, som den ser ut i en equalizer).

Det viktigste er som sagt god lyd. Lydisolerte, eller lukkede øretelefoner er å foretrekke hvis det ikke går for mye på bekostning av lyden. Når det kommer til DAC, så er det visst viktig at den er utenfor kabinettet, fordi elektronisk støy bla. fra strømforsyning i PC skal ha negativ innvirkning på jobben den gjør.

Jeg har gransket saker på nettet i timevis, men det koker aldri ned til et godt konkret hodetelefon-DAC-forsterker-oppsett.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Finn deg først noen øreklokker eller plugger du liker før du ser etter DAC. Hva skal du med en DAC hvis du ikke har noe godt å ha på/i ørene?
Bruker Sennheiser HD650 med Audio-GD NFB 11.32. Denne har forøvrig Sabre32 DA chip ES9018 som så vidt jeg vet blir regnet som en veldig god DAC-chip.

Kjøpte disse for et par måneder siden, jeg er ikke helt overbevist om at DACen egentlig leverer så mye bedre lyd eller om det kun er placebo-effekt. Har ikke forsøkt å gjøre noen blindtest enda, men jeg er uansett fornøyd med å leve i god tro om at lyden er bedre inntil videre.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Finn deg først noen øreklokker eller plugger du liker før du ser etter DAC. Hva skal du med en DAC hvis du ikke har noe godt å ha på/i ørene?
Vis hele sitatet...
Planen er i utgangspunktet å skaffe begge deler uansett.

@Lolwut: Takker for svar.
@iMAGINE123: Den DAC/forsterkeren så veldig innbydende ut. Skal se mer på den.

Glemte å si at en annen fordel med å ha DAC/forsterker utenfor kabinettet er volumkontroll: Mye enklere å justere volum mens man spiller, uten å måtte minimere. Kan være greit å spille mens man hører musikk noen ganger, så det er en liten bonus hvis man ikke har volumkontroll på tastaturet
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
@Mozzie: Disse forsterkerne gjør mer enn bare å forsterke lyden. Det er å simulere god surround lyd. Dessuten, skal man ha et ordentlig hifi headsett med høyere ohm så trenger man en forsterker for å få ordentlig kvalitet ut av headsettet.

@Nocturnalis: Selv kjører jeg HiFiMAN he-400 sammen med en integrert Asus Xonar essence STX og jeg er kjempe fornøyd. Det fungerer like bra for musikkk, film og spill. Føler helt klart jeg får fordeler i FPS på grunn av den overlegne surround lyden som blir emulert. Det føles ut som wallhack.
Er ikke bare å anbefale et oppsett, det går mye på hva en ønsker. Ønsker du et oppsett med mye bass eller treble f.eks. vil du ha en forsterker som er integrert i PC'en eller vil du ha en som du kan plugge inn andre steder og bruker der og? f.eks. tv,mobilen osv. Vil du ha lukkede eller åpne klokker?
Du har litt å sette deg inn i
Vis hele sitatet...

Valiidates my point excactly, du kan kjøre større Ohm og forsterke frekvenser som normale lydkort ikke gir. Jeg prøvde å ta dette på norsk, men om du vil kan vi gjerne fortsette litt på gresk som bare et fåtall vil forstå. Jeg regnet med musikk var hovedpoenget her og valgte og ikke ta med surround, men selvfølgelig, du har rett der.


Mener enda at 5k for en litt bedre lydopplevelse er waste.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Mener enda at 5k for en litt bedre lydopplevelse er waste.
Vis hele sitatet...
Bare litt bedre lyd til så mange tusenlapper hadde vært bortkastet, ja. Men hvorfor skal man ikke kunne få MYE bedre lyd for å investere i ordentlig utstyr? Har du prøvd?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Valiidates my point excactly, du kan kjøre større Ohm og forsterke frekvenser som normale lydkort ikke gir. Jeg prøvde å ta dette på norsk, men om du vil kan vi gjerne fortsette litt på gresk som bare et fåtall vil forstå. Jeg regnet med musikk var hovedpoenget her og valgte og ikke ta med surround, men selvfølgelig, du har rett der.


Mener enda at 5k for en litt bedre lydopplevelse er waste.
Vis hele sitatet...
Vel, joda jeg kan jo si meg enig på en viss måte. Er ikke alle menneser som hører forskjell på exibel ørepluggene til 150kr på clas og et stax lambda system(noe av det mest overlegne du finner). Men jo, det er forskjell på det og om det er ren lyd man brenner for, så er 5k absolutt verdt det lille ekstra. Det er en grunn til at svømmere barberer kroppen
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg tror poenget til Mozzie var så enkelt at det er ikke så stor forskjell på utstyr du bruker 2k på kontra det du bruker 2k+5k på.
Jøss, skrev et langt svar og trykket med uhell f5 så da starter vi på nytt igjen. Blir litt forkortet.

Guide for åpne eller lukkede her: SoundOnSound

Har ikke merket noe særlig til støy på min integrert xonar essence utenom på en mic med uskjermet kabel. Men jeg kunne dog ønske at jeg hadde en ekstern DAC/amp.

Det er vanskelig finne et konkret oppsett da man må finne et oppsett som passer sin egen smak og lydstil.
Men derimot review på headsett kan du finne og lettere finne hva som passer deg.
Head-fi er en veldig fin nettside for å finne ut mere.


@uaxed: Om det er det han mente så gjelder fortsatt svaret mitt. Eneste er at desverre så koster DAC/amp en del penger og da blir det svært lite igjen å bruke på headsett hvis du har budsjett på 2k.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg tror poenget til Mozzie var så enkelt at det er ikke så stor forskjell på utstyr du bruker 2k på kontra det du bruker 2k+5k på.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde imidlertid satt pris på om han kunne fortelle at han hadde prøvd og sammenlignet, og referert til konkrete modeller.

@iMAGINE123: Takk, jeg har vært på head-fi også. Så klart må man jo alltid finne noe som passer egen smak og stil, men når man ikke akkurat kan prøve øretelefoner kombinert med ulike forsterkere før man kjøper, så er man litt avhengig av brukererfaringer. Derfor er det beste jeg kan håpe på at noen med peiling på lyd kan bekrefte at en bestemt øretelefon og DAC/forsterker passer bra sammen. Jeg tror ikke god lyd er helt subjektivt på dette nivået. Er ikke helt i villrede om hva jeg ser etter heller; som du har lest er dette presisert. Det jeg ikke har funnet er definitive brukererfaringer som kan anbefale noe konkret innen det jeg ser etter. Hvis noen har erfaringer som tilsier at DAC/forsterker er av liten betydning, så hører jeg også på det. Så alle brukererfaringer tas imot med takk.

Jeg bruker som sagt gjerne 3000,- på hodetelefoner alene, uavhengig av DAC/forsterker. Grunnen er at jeg vil være sikker på at lyden blir tydelig forbedret fra det jeg har. Hvis jeg bruker 1500,- på hodetelefoner som ikke er så mye bedre enn de jeg har til 900,- er det bortkastet.
Head-fi har veldig utdypende reviews av headsets, tror ikke du finner så særlig mye bedre enn det. amp og headset kombineres og utifra hvordan lyd du vil ha på en viss måte.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg

dette er en DAC/forsterker som blir sett på som en av de beste: Woo Audio
Vis hele sitatet...

". The D-A converter is designed to be capable of up to 32-bit/192k sampling rates."

Det her har eg ikkje heilt forstått. Kva er meininga med ein 32-bit/192kHz D-A-konverter når musikken frå td. ein CD er 16bit/44.1kHz? Sit folk og speler inn musikken dei høyrer på sjølv for å oppnå den kvaliteten?

I mine auger blir dette meiningslaust. No har ikkje eg sett på interne skjema for forskjellige D/A-konverterar, men dei er jo utruleg enkle i prinsippet (typ ein op-amp, 32 motstandar og eit filter for ein 32 bits DAC). Kvar ligg forskjellane i dyre og billige konverterar? Er det i filteret? Er det i op-ampen?
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Det her har eg ikkje heilt forstått. Kva er meininga med ein 32-bit/192kHz D-A-konverter når musikken frå td. ein CD er 16bit/44.1kHz? Sit folk og speler inn musikken dei høyrer på sjølv for å oppnå den kvaliteten?
Vis hele sitatet...
Dette har med Fourier-rekker å gjøre. Kort fortalt er Fourier-rekker basert på at Herr Fourier så at alle periodiske funksjoner kunne brytes ned til en uendelig rekke med sinus-signaler. I musikk brukes sinussignaler, men man kan like så godt bruke cosinus, da dette bare gir en forskyvning på pi/2. Hvordan henger så dette sammen? Jo - en fourierrekke blir mer og mer lik det opprinnelige signalet jo flere rekke-ledd man legger til (et uendelig antall vil gi eksakt kopi). Jeg kan godt forklare bedre, men jeg antar du har en viss kunnskap til emnet når du snakker om OPAMP osv.

Sitat av jarinalus Vis innlegg
I mine auger blir dette meiningslaust. No har ikkje eg sett på interne skjema for forskjellige D/A-konverterar, men dei er jo utruleg enkle i prinsippet (typ ein op-amp, 32 motstandar og eit filter for ein 32 bits DAC). Kvar ligg forskjellane i dyre og billige konverterar? Er det i filteret? Er det i op-ampen?
Vis hele sitatet...
Prisen på elektroniske varer er nesten alltid(les: ofte, men innen audio er det mye tullball) knyttet til hvor ømfintlig vi trenger at det skal måle/reprodusere verdier. Man skal representere et vidt spekter av frekvenser med minst mulig tap, det krever mye. Det er i elektronikk alltid problemet med ømfintlighet for detaljer og hvor stort arbeidsområde varen skal kunne ha. Det kan være både OPAMP, motstander og filteret som utgjør forskjellen - eller bare oppsettet av disse.

Når det er sagt - har det så utrolig mye å si? Jeg vet ikke. I teorien skal det være bedre signalrepresentasjoner, men om menneskeøret faktisk hører forskjell vet jeg ikke. En CD inneholder 65536 unike verdier og er det "minste" vi kan ha for å representere lyd på et "ok" nivå. Når øret først er så ømfintlig, er det ikke utenkelig at det kan høre forskjell på de forskjellige sinussignalene.

Jeg leser i tråden at dere kaller motstanden "Ohm", det må pirkes på. I overførsel av vekselstrøm kalles det impedanse, da kabelen har ren ohmsk motstand, induktivitet og konduktivitet. Jeg er usikker på om sistnevnte gjelder audio kabler, men induktivitet er det i alle fall.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
For å klarere opp litt, jeg tror det folk mener her er at for 2k får du veldig mye bedre lyd enn for 500Kr. Men forskjellen fra 2k til 5k er veldig mye mindre, og for de aller fleste ikke verdt pengene.

Bruker selv ATH-M50 koblet via en Fiio E17 inn til PC'en.

Veldig fornøyd! Merker en liten forskjell med og uten Fiio'en i den forstand at jeg hører bedre lavere og høyere toner(Kan vel si noe som at spekteret utvider seg). Så på PC'en har den ikke så altfor mye å si, men sammen med telefon og nettbrett er den helt konge. Slet med at min shitty huawei ikke klarte å drive headphonesa godt nok (og M50 er ikke så veldig krevende) og lyden ble veldig lav. Sammen med Fiio'en blir det mye bedre! Kan dra på så høyt at jeg får vondt i øra, og lyden er også mye bedre.
ANBEFALES!
Sitat av Xasma Vis innlegg
Dette har med Fourier-rekker å gjøre. Kort fortalt er Fourier-rekker basert på at Herr Fourier så at alle periodiske funksjoner kunne brytes ned til en uendelig rekke med sinus-signaler. I musikk brukes sinussignaler, men man kan like så godt bruke cosinus, da dette bare gir en forskyvning på pi/2. Hvordan henger så dette sammen? Jo - en fourierrekke blir mer og mer lik det opprinnelige signalet jo flere rekke-ledd man legger til (et uendelig antall vil gi eksakt kopi). Jeg kan godt forklare bedre, men jeg antar du har en viss kunnskap til emnet når du snakker om OPAMP osv.
Vis hele sitatet...
Det eg meinte var vel at viss ein allereie har køyrt eit analogt signal igjennom ein 16bits/44kHz ADC, så vil eg tru det gir lite meining at DAC'en kan dekode 32bit/192kHz. Ein vil ikkje få betre kvalitet med ein 32 bits DAC enn ein 16bits DAC. Det same gjeld vel for samplinga. Om ein samplar eit signal koda med ein 44kHz ADC 192 gongar i sekunder, vil det framleis sjå ut som eit signal frå ein 44kHz ADC på utgangen.

Eg kan forstå greia dersom folk faktisk tar i bruk i medium med høgare kvalitet enn CD.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Det eg meinte var vel at viss ein allereie har køyrt eit analogt signal igjennom ein 16bits/44kHz ADC, så vil eg tru det gir lite meining at DAC'en kan dekode 32bit/192kHz. Ein vil ikkje få betre kvalitet med ein 32 bits DAC enn ein 16bits DAC. Det same gjeld vel for samplinga. Om ein samplar eit signal koda med ein 44kHz ADC 192 gongar i sekunder, vil det framleis sjå ut som eit signal frå ein 44kHz ADC på utgangen.

Eg kan forstå greia dersom folk faktisk tar i bruk i medium med høgare kvalitet enn CD.
Vis hele sitatet...
Litt av greia her, er at når man sampler 44kHz, så lagres det med ca. verdier. Siden naturlige vibrasjoner er så ømfintlige som de er, langt mer enn at vi klarer å skille alle med 2^16 nivåer, så får man et "uferdig" signal fra ADC. Det piezoelektriske elementet klarer ikke oppfatte forskjellen med uendelig presisjon. Du kan se for deg at det perfekte sinussignalet kommer inn til mikrofonen, så blir det litt "hakket" siden vi ikke kan lagre uendelig antall nivåer per svingning. Med "kun" litt over to nivåer per svingning får man et "stygt" signal. Dypere forklart på wikipedia.

Dette tar datamaskinen relativt bra på strak arm. Det som derimot kan gjøres når man da skal gjenkonstruere signalet fra disse "hakkete" verdiene er å bruke så mange fourier-rekkeledd som mulig. Det er her typisk snakk om at vi kun bruker de overharmoniske for å sjekke kvaliteten. Fourierrekker har en "magisk" egenskap til å rekonstruere signaler, som krever et relativt komplisert mattemagisk bevis (du bør ha minst to ingeniørmattefag før du begir deg ut på det, om du skal forstå særlig).

Hvorfor bruker vi ikke flere fourierrekkeledd om de er så mattemagisk fantastisk? Fordi tiden det tar å generere disse øker eksponentielt. Med simuleringer i matlab kunne man med det som for 1 år siden var en ny PC lage fourierrekker til 3. overharmoniske og dette ble generert på under sekundet. Gikk man derimot opp i 10 tok det mellom 50-110 sekunder, avhengig av frekvens og ressurser tilgjengelig.

Wikipedia om Fourierrekker.

Lagt til i etterkant:

Så det er sagt. Jeg vet ikke om det faktisk har noe for seg, i forhold til om det gir bedre lydkvalitet for en lytter. Fra et rent teoretisk synspunkt har det dog noe for seg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Nocturnalis Vis innlegg
Jeg har tenkt en del på å oppgradere lyden til PCen min i det siste, så jeg er nysgjerrig på hva dere har koblet til PC for å høre musikk. Ut fra det jeg leser på nett, så trenger man egen forsterker og/eller kombinert med DAC (Digital-to-Analog Converter) for å få mest mulig ut av et sett kvalitets-hodetelefoner.

Er på utkikk etter en veldig klar forbedring fra lyden av mine "Marshall Major"-hodetelefoner som er koblet direkte til PC uten noe dedikert lydkort. Kunne trengt noe mer komfortabelt, lydisolerende og med et godt hakk bedre lyd. Sistnevnte er viktigst, og jeg bruker gjerne 3000,- på hodetelefonene alene.

Noen her på freakforum som synes det har noe for seg å satse på god PC-lyd med noe mer enn standard utstyr, eller holder normale hodetelefoner mål? Er det i så fall noen som kan anbefale meg et veldig godt sett, og kanskje en passende DAC/forsterker?
Vis hele sitatet...
Nå som jeg har oppgradert til øreklokker av type Bowers & Wilkins P7 og hodetelefonforsterker type FiiO E10, kan jeg meddele at: Ja, man man trenger virkelig en bra DAC og forsterker for å få mest mulig ut av et godt sett øretelefoner, og det har virkelig noe for seg å satse på god PC-lyd. Med Marshall Major klokker og og Asus m4a89gtd pro/usb3 lydkort som utgangspunkt, ble forskjellen enorm etter både P7 og E10 deretter. Kan anbefales!

Det er spesielt av hensyn til eventuelle nysgjerrige som måtte lure på det samme og lese denne tråden i fremtiden at jeg svarer på min egen tråd. Hater nemlig å lete opp tråder på nett som tar for seg akkurat det jeg lurer på, bare for å finne ut at TS ikke har brydd seg med å oppdaterte, og at tråden ikke inneholder klare og definitive svar.