Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2814
Heisann,

Har ei vaskemaskin som rister litt. Kjøpte den brukt, dårlig kjøp sådan, men den har i alle fall gjort jobben sin og vaska klærne mine. Naboen i blokka har klaga et par ganger på at speilet på veggen hennes rister når jeg sentifugerer. Det henger på badet hennes som vender mot badet mitt.

Nå har det seg sånn at naboen huka meg inn i leiligheten sin for å vise meg hva som har skjedd. Når hun skrur på lampen sin over vasken så blafrer bare lyset. Hun har forsøkt å bytte lyspære, og hun sier at pærene går hele tiden, men at nå blafrer den bare uansett.

Hun insinuerte at det var min feil, og at jeg måtte betale for elektrikerregning. Jeg synes det er litt rart at det kan ha forårsaket det i og med at jeg ikke kjenner betydelige vibrasjoner på mitt bad. Og ja, den er vatret.

Så det jeg lurer på nå. Er det sannsynlig at det er vaskemaskinen som forårsaket det? Hva burde jeg gjøre?
Jeg har ikke god peiling på elektronikk, men jeg ser en hel del andre ting, som for eksempel fukt, gal pære/rør, dårlig el-jobb i utgangspunktet som mye mer sannsynlig enn at den har blitt ødelagt av litt risting. Har du fått se speilet i aksjon? Er det virkelig så ekstremt? Hva med å prøve å ha den bare litt ut fra veggen? Så kanskje ikke vibbene forplanter seg så fælt, om det viser seg å være så ekstremt.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg har ikke god peiling på elektronikk, men jeg ser en hel del andre ting, som for eksempel fukt, gal pære/rør, dårlig el-jobb i utgangspunktet som mye mer sannsynlig enn at den har blitt ødelagt av litt risting. Har du fått se speilet i aksjon? Er det virkelig så ekstremt? Hva med å prøve å ha den bare litt ut fra veggen? Så kanskje ikke vibbene forplanter seg så fælt, om det viser seg å være så ekstremt.
Vis hele sitatet...
Vaskemaskinen står godt ute fra veggen på gummiføtter beregnet for vaskemaskin. Prøvd både med og uten. Har ikke sett det selv, så jeg vet ikke hvor ille det er.
Hvis det er snakk om et lysrør så kan det vel rett og slett bare være tenneren som har tatt kvelden? Er jo ikke din feil det?
Dersom du lager mye vibrasjoner kan det hende at ledningene har begynt å løsne fra koblingspunktet sitt til lyset.
Ang. ristinga, er maskina 100% i vater? Ei vaskemaskin skal ikke riste så mye
Sist endret av Judaz; 31. august 2013 kl. 22:50.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Hvis ledningene har løsnet p.g.a risting fra en vaskemaskin var det nok ikke ordentlig arbeid på festing av de når de ble lagt. Er nok mest sannsynlig tenner/reaktor som har tatt kvelden, noe som ikke er din feil.

Er nok bare å forklare på en vennlig måte at dette ikke er din feil
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg har ikke god peiling på elektronikk, men jeg ser en hel del andre ting, som for eksempel fukt, gal pære/rør, dårlig el-jobb i utgangspunktet som mye mer sannsynlig enn at den har blitt ødelagt av litt risting. Har du fått se speilet i aksjon? Er det virkelig så ekstremt? Hva med å prøve å ha den bare litt ut fra veggen? Så kanskje ikke vibbene forplanter seg så fælt, om det viser seg å være så ekstremt.
Vis hele sitatet...

Det er ikke uvanlig at lyspærer tar kvelden pga vibrasjoner. Tviler på at ledningene har løsnet.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Det er ikke uvanlig at lyspærer tar kvelden pga vibrasjoner. Tviler på at ledningene har løsnet.
Vis hele sitatet...
Det at ledningene får dårlig kobling er ikke så lite sannsynlig som en skal tro. Dårlige tilkoblinger på billige lamper f.eks. tåler ikke så mye.

Meg bekjent er det ingenting skade på en lyspære som får den til å flimre. Lysrør og andre lyskilder som har drivere er derimot noe annet.
Du bor i en leilighet?
Da har du nok fint lite å bry deg om. Spesielt om du leier leiligheten.


Ignorer hun... Om hun vil noen vei, så får hun anmelde deg eller noe slikt, og så bare se på at saken blir henlagt.
Sitat av grudgE Vis innlegg
Hvis det er snakk om et lysrør så kan det vel rett og slett bare være tenneren som har tatt kvelden? Er jo ikke din feil det?
Vis hele sitatet...
I second this. Forhør deg om hun har forsøkt å bytte tenneren, om tenneren er dårlig så blir det gjerne disco på badet.

http://www.nettlageret.no/shop123varer/bilder/image_671.jpg

Hvis den ikke er byttet så få henne til å ta med den gamle når kjøp av ny så hun får riktig type. Om du vil lette litt på stemningen så blir hun sikkert glad om du tilbyr deg å gjøre dette for henne.
Coptercat
Trådstarter
Dette er lyspære og ikke lysrør. Men jeg kan kanskje påpeke at det er sannsynlig at det er vaskemaskinen min som har utløst det, men i utgangspunktet så er det så gammel montering at det var bare et spørsmål om tid. Hmm.
Hadde nøyaktig samme problem i min leilighet.

Badet/vasketrommelen er vendt mot entréen hvor det henger en 4-spots lampe i taket.
Hver gang jeg kjørte igang vasketrommelen på full sentrifuge, så røk halogenpærene omtrent alltid!
Måtte fint bytte ut 1 til 3 pærer i uka etter å ha brukt vasketrommelen.

Problemet forsvant etter at jeg byttet til LED-pærer

Vasketrommelen førte også til at det kom sprekker i gipstaket hvor den var vendt mot.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Det er ikke uvanlig at lyspærer tar kvelden pga vibrasjoner. Tviler på at ledningene har løsnet.
Vis hele sitatet...
Enig med 3RD. Har selv downlights i taket.. Visst jeg spiller høymusikk, med mye bass over lengre perioder. Går den lyspæren som er nærmest subben.
Skaff henne en sånn miljø led pære, de vil nok tåle mer
Sitat av zlagther Vis innlegg
Skaff henne en sånn miljø led pære, de vil nok tåle mer
Vis hele sitatet...
Jaja, fint, men nå er lampa allerede ødelagt. Hva hjelper det å slenge inn ny pære?