Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6348
Heisann. Jeg trenger HNO3 for å rafinere sølv, men har veldig vanskelig for å få tak i det. Virker veldig vanskelig å lage det selv uten å ha en haug med utstyr.

Noen som vet hvor jeg kan få fatt i det?
Hei!

DSB har innført forbud mot salg av salpetersyre med konsentrasjon over 3% til privatpersoner. Dette er mildt sagt uheldig for kjemiinteresserte, men det er faktisk mulig å lage det selv Er litt opptatt nå, men jeg kan linke deg en dugelig metode som jeg selv har brukt ved et par anledninger innen dagen er omme

Tuppnus
kjedelig streiting
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Hei!

DSB har innført forbud mot salg av salpetersyre med konsentrasjon over 3% til privatpersoner. Dette er mildt sagt uheldig for kjemiinteresserte, men det er faktisk mulig å lage det selv Er litt opptatt nå, men jeg kan linke deg en dugelig metode som jeg selv har brukt ved et par anledninger innen dagen er omme

Tuppnus
Vis hele sitatet...
Det er vel enda ikke forbudt? Vet det er en EU-forordning som implementeres i EU fra 1 September, men trodde det tok lengre tid her på berget?
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Hei!

DSB har innført forbud mot salg av salpetersyre med konsentrasjon over 3% til privatpersoner. Dette er mildt sagt uheldig for kjemiinteresserte, men det er faktisk mulig å lage det selv Er litt opptatt nå, men jeg kan linke deg en dugelig metode som jeg selv har brukt ved et par anledninger innen dagen er omme

Tuppnus
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Setter stor pris på det
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Salpetersyre er relativt enkelt å fremstille selv fra svovelsyre og et passende nitratsalt (ammonium, natrium, kalium). Dog er det å destillere rykende salpetersyre (>95%) en eksepsjonelt farlig prosedyre for en som ikke har annen erfaring med kjemi og krever dessuten glassutstyr.

Det er heldigvis relativt vanlig å finne på ebay.co.uk. Problemet er å finne noen som er villige til å sende det til Norge, men det tror jeg ikke er umulig. LP Chemicals har jeg hørt mye bra om og kan være verdt å prøve, men de gangene jeg har sendt e-post til de har jeg ikke fått svar... Sånn ellers benyttes 65% salpetersyre (som forresten er den konsentrasjonen du vil ha) ganske mye i næringsmiddelindustrien til rengjøring av produksjonsutstyr, så hvis du har noen kontakter der kan det alltids ordne seg

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er vel enda ikke forbudt? Vet det er en EU-forordning som implementeres i EU fra 1 September, men trodde det tok lengre tid her på berget?
Vis hele sitatet...
Stemmer sånn ca., det ligger forslag ute på høring akkurat nå: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/...-for-kontroll/