Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1957
Heisann. Jeg holder på å selge bilen min og har en som er interessert. Han har ikke egenkapitalet på 10% og ønsker derfor meg til å øke prisen til 10% og si at han ga meg de 10% kontant. Dermed betaler jo banken hele bilen for han.

Spørsmålet mitt er da. Er dette sikkert for meg? Gjør jeg noe ulovlig? Kan jeg bli straffet for det?
Vet ikke om det kategoriseres som en gråsone, eller et lovbrudd, men vet det er en ganske brukt praktisering. Jeg handlet selv bil hos forhandler for under 3 mnd siden, og de tilby meg å hjelpe meg å få ut 50.000 over hva bilen jeg kjøpte kostet. En stor Nardo Bil filial, så ikke noe lite jallasjappe heller
Sitat av Mahomie Vis innlegg
Vet ikke om det kategoriseres som en gråsone, eller et lovbrudd, men vet det er en ganske brukt praktisering. Jeg handlet selv bil hos forhandler for under 3 mnd siden, og de tilby meg å hjelpe meg å få ut 50.000 over hva bilen jeg kjøpte kostet. En stor Nardo Bil filial, så ikke noe lite jallasjappe heller
Vis hele sitatet...
Ble dette gjort på samme måte?
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Ble dette gjort på samme måte?
Vis hele sitatet...
Samme prinsipp, men jeg ønsket ikke å gjøre det da jeg var ute etter minst mulig lån.

Men både venner og familie av meg har praktisert dette, så det blir brukt. Lurt å være obs dersom dere skriver 2 kontrakter forresten, kjenner en som ble stoppet av politiet etter å ha solgt bilen på den måten, og ble siktet for svindel og dokumentforfalskning da de mente bare den ene kontrakten var ekte..
Du gjør deg i alle fall medskyldig i svindel. Det går sikkert fint så lenge han betjener lånet, men hvis banken politianmelder det og de ser nærmere på det, vil du lett sitte med skjegget i postkassa. Ved å heve prisen vil personen kunne ta ut penger kontant, som bør ringe varsellamper av en annen verden.
Kan du utdype litt mer om det med 2 kontrakter? Var han du kjente selger eller kjøper?
kjedelig streiting
Kjipt for deg om det skulle skje noe i etterkant som gir kjøper grunnlag for å heve kjøpet, og du så må cashe ut det han har betalt pluss 10% da det er hva som står i kontrakten.
Som skrevet tidligere er det en ganske vanlig praksis. Og så lenge ikke noen kan grave frem en paragraf som sier at du ikke har lov til å øke prisen på bilen med 10% så ser ikke jeg hvordan du kan bryte en eneste paragraf i lovverket. At han i teorien låner alt for mye til en bil er jo kun hannes problem, men be han låne penger hos f.eks elcon, de krever null egenandel vist jeg ikke husker feil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rick Vis innlegg
Som skrevet tidligere er det en ganske vanlig praksis. Og så lenge ikke noen kan grave frem en paragraf som sier at du ikke har lov til å øke prisen på bilen med 10% så ser ikke jeg hvordan du kan bryte en eneste paragraf i lovverket. At han i teorien låner alt for mye til en bil er jo kun hannes problem, men be han låne penger hos f.eks elcon, de krever null egenandel vist jeg ikke husker feil
Vis hele sitatet...
Problemet er at du kan medvirke til svindel av banken. Grunnen til at dei krev eigenkapital er verditap som gjerne er større enn innbetalingane, og risiko for bilen. Ved høgare lån risikerer dei at forsikringa ikkje vil innfri lånet.

I tillegg kan du potensielt havne i heisen sjølv, om kjøpar finn mangel som gjev grunnlag for å heve kjøpet. Han kan då krevje tilbake heile beløpet som står i kontrakta...