Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2380
For noen dager siden kjøpte jeg z5500 og pappa hadde noen:

http://images.gittigidiyor.com/2734/SONY-SS-RX88-QUICK-EDGE-WOOFER__27348512_0.jpg

Og da lurte jeg på om jeg burde bytte ut disse med de 2 frontspeakersene fra z5500?

http://ucables.com/img/extra/LOGITECH-Z5500-DIGITA-R29663-2.jpg

og kan jeg legge til slik at jeg får 2 left-front og 2right-front og 2 center?



Jeg har 7.1 kort men jeg brukte 8.1 istad men da ble lydkvaliteten litt rart.

Tusen takk
Sist endret av Rain Man; 11. september 2010 kl. 23:30.
Bare å kjøre på Med de store, Hvis det er bra lyd kvalitet da... Siden z5000 har jo rundt 1000 wat
Kan jeg da bare pøse på med masse kabler bak på forsterkeren? slik at det blir 4 front, 2 bak og 2 center? jeg har 7.1 kort.
jaja kjør på! Full pup som jeg pleier å si
fint å sjekke hvor mange watt de sony høytalerne kjører på da tror logitech satelittene kjører på 62 watt så fint att de sony høytalerne ikke har en lavere watt
Vil nok få alt annet enn et godt resultat av dette.

1000w ifra Logitech anlegget er nok bare peak, husker jeg rett å ligger RMS på litt over 400w da snakk om totalt. Deler man på 5 kanaler, så blir effekten en god del lavere.

Lov å prøve, men enten så brenner du utgangen på forsterkerern, eller så får du laber lydstyrke.
Så da burde jeg ikke det altså?

Funka fett i 1-2 timer før jeg hadde litt problemer med rear lyden, men kan jeg koble suben på z5500 til en annen forsterker og bare legge på en forsterker slik at jeg kan ha flere høytallere?
Ikke forvent deg å få bedre lyd ihvertfall.
Så jeg kan bruke alle z5500 høytalerene eller bytte ut 2 med Sony høytalerene?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Til å begynne med så leverer Z5500 alt annet enn 1000watt. Utstyr som leverer så mye effekt har store strømforsyninger og og kondensatorer som tar mye plass og veier mye. Dette er kun salgsgimmick og ingenting annet. Nå har jeg ikke gravd opp så mye om akkurat z5500, men ett annet Logitech-system er Z680 som er oppgitt til 500w. Adapteren leverer 360watt, og med en effektiv virkningsgrad på 60% er vi ned på i overkant av 200w. Produsenten oppgir hele systemet til "190w of continous power". Sikringen ryker i tillegg på rundt 175 watt. Det er ikke uvanlig at produsenter av minianlegg oppgir effekttall som er mangedobbelt av reele verdier.

Nå vet vi ikke så mye om disse Sony-høyttalerne hverken hvor store de er fysisk, eller hva de trekker av strøm - men det er ganske logisk om disse er en tyngre last enn de små satelitthøyttalerne som er levert med Z55500 som kun leverer diskant og mellomtone.

Så ja, du vil få lyd når du kobler det til - men om det er så heldig effektmessig eller rent lydmessig er en annen sak.
Så det å ha 2 kabler i hvert hull bak på suben er ikke lurt? slik at jeg fks. får 2 høyre høytallere, 2 venstre og 2 front??
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Rain Man Vis innlegg
Så det å ha 2 kabler i hvert hull bak på suben er ikke lurt? slik at jeg fks. får 2 høyre høytallere, 2 venstre og 2 front??
Vis hele sitatet...
Ved parallellkobling av to eller fler høyttalere kan du riskere å grille forsterkeren om den ikke er beregnet for å drive tyngre last, siden impedansen halveres. Noe jeg mistenker at forsterkeren i Z5500 ikke er bygget for.

Seriekobling skal kun gjøres med identiske høyttalere, og gir ofte dårlige lyd på høyttalerne koblet i serien grunn av lastimpedansen i forhold til å være tilkoblet direkte i forsterkeren.
Okai, men når jeg spiller på full guffe på noen sanger så hører jeg at bakhøytalerene ikke får med seg småe biter i sangen, er dette vanlig eller er det poenget?

og er det veldig viktig at suben står 60cm fra elektronisk utstyr pga. de sterke magnetene?
btw så burde du kjøpe nye kabler for de kablene som følger med annlegget er ræævva
men er ikke noe problem å bruke det der en kompis bruke 2 front høytalere som ikke følger med annlegget å han har spillt med det lenge å har ingen problem
Sist endret av magnus3k; 12. september 2010 kl. 16:25.
Anlegget vil nok levere bedre lyd ved å benytte seg av orginal høyttalere, eller høyttalere av bedre kvalitet med ca samme spec. Ikke benytt høyttalere som har helt andre spec.
Så ved å koble opp 2 sonyhøytalerene og 2 satelitt i front er 0 problem?
har gjort det samme med mitt z5500, kobla til to front høytalere på center'n, har brukt det i ett halvt år uten problem
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvorfor vil du ha fire fronthøyttalere med helt forskjellig lydbilde? Hva for noe positivt skal det bidra til?
fordi jeg sprengte center'n og ingen av di andre utgangene klarte og drive høytalerene
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av zapfap Vis innlegg
fordi jeg sprengte center'n og ingen av di andre utgangene klarte og drive høytalerene
Vis hele sitatet...
Det må jo være bedre å bruke kun Sonyene eventuelt som fronthøyttalere da, skjønner ikke hvorfor du skal drive og rote med logitech-frontene i tillegg?
det er jo ett 5.1 anlegg og forsterkeren er jo beregna for 4 satelitter med en viss strømmengde og lite bass, og kobbler til 2 til vil du miste litt efekt og lyden din ville blitt dårligere, og mest sansnligvis vrenge seg ganske fort når du skrur på litt også blir den innebygde forsterkern varm og ryker.
brukte 2 vanlige høytalere på centerutgangen fordi jeg ikke hadde center? funker fint

Sitat av nemo90 Vis innlegg
det er jo ett 5.1 anlegg og forsterkeren er jo beregna for 4 satelitter med en viss strømmengde og lite bass, og kobbler til 2 til vil du miste litt efekt og lyden din ville blitt dårligere, og mest sansnligvis vrenge seg ganske fort når du skrur på litt også blir den innebygde forsterkern varm og ryker.
Vis hele sitatet...

har brukt dette oppsette ett halvt år nå? og det spiller nå bedre en før
Bakpå står det "do not use other speakers but z5500"

"MHC-RX88/RX99: 240 watts" og jeg har RX-88

Pappa har en forsterker, kan jeg bruke den og alle høytalerene mine og z5500 subwooferen og kunne koble den til dataen? den er ganske gammel
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Rain Man Vis innlegg
Bakpå står det "do not use other speakers but z5500"

"MHC-RX88/RX99: 240 watts" og jeg har RX-88

Pappa har en forsterker, kan jeg bruke den og alle høytalerene mine og z5500 subwooferen og kunne koble den til dataen? den er ganske gammel
Vis hele sitatet...
Hvis den er ganske gammel, er det vel også en forholdsvis stor sjanse for at det ikke er en surroundforsterker - men ja, sansynligvis kan du koble til satelittene fra Z5500.
Den er fra når pappa var rundt 18 eller no' (pappa er 50)

Men kan jeg da gjøre slik at forsterkeren står ved skjermen og alle høytalerene + suben er koblet til, som videre er koblet til dataen?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Rain Man Vis innlegg
Den er fra når pappa var rundt 18 eller no' (pappa er 50)

Men kan jeg da gjøre slik at forsterkeren står ved skjermen og alle høytalerene + suben er koblet til, som videre er koblet til dataen?
Vis hele sitatet...
Det er litt vanskelig å svare på når vi ikke vet hva slags forsterker du snakker om, men;

Hvis jeg har forstått deg riktig nå, så kan du;
Splitte utsignalet fra pcen så du får samme signal inn på Z5500 og forsterkeren til faren din - og koble Sonyene til denne.
Om du kjører med alle 3 minijack kablene ifra pc'n til Z-5500'n, så kan du ta den ene minijack kabelen (som gir lyd til frontene) og bytte den ut med en minijack til phono kabel, og koble den til forsterkeren som du har til å drive de 2 sony høyttalerne.
Så benytter du kun de 2 andre minijack kablene på Z-5500 anlegget, slik at du har sub, center og bakhøyttalerne.
Evt kan du kjøre et 7.1 oppsett, om lydkortet støtter det. Slik at fronthøyttalerne til Z-5500 fungerer som side-høyttalere.

Problemet med et slikt oppsett er mulig delay i lyden, selv om jeg vil anta at det ikke kommer til å by på noe problem, da trolig værken forsterkeren eller logitechen prosesserer lyden stort, og vil klare å gi lyd ut på samme tidspunkt.
Annet problem er lydsignaturen til sony-høyttalerene, det kan bli en dårligere opplevelse om signaturen er totalt anneledes iforhold til logitech-høyttalerne, men trolig så vil ikke dette spille så stor rolle for deg.

Sats også på å stille begge anleggene inn på ca samme lydnivå (slik at det høres naturlig ut og at lydbildet blir så komplett som mulig) og juster volumet ifra pc'n heller. Så slipper du å måtte justere volumet på begge anleggene hele tiden.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sats også på å stille begge anleggene inn på ca samme lydnivå (slik at det høres naturlig ut og at lydbildet blir så komplett som mulig) og juster volumet ifra pc'n heller. Så slipper du å måtte justere volumet på begge anleggene hele tiden.
Vis hele sitatet...
Problemet med det er vel at lyden på begge forsterkere må stå ganske høyt, og du risikerer en del støy på tomgang og lavt volum. Spesielt fra den 30 år gamle forsterkeren :=)
Merker att kjølingen bak på suben ble varm når jeg spilte vanlig, hvor varm kan den bli før det er fare for noe?

Kan jeg legge en kald klut på de kjøle greiene?
Sitat av Rain Man Vis innlegg
Merker att kjølingen bak på suben ble varm når jeg spilte vanlig, hvor varm kan den bli før det er fare for noe?

Kan jeg legge en kald klut på de kjøle greiene?
Vis hele sitatet...
Når det blir varmt at du brenner deg når du tar på det

men for all del skaff deg f.eks vifte og rett mot kjøleribbene bak hvis det er så synnsykt dårlig vent hos deg
Men hvorfor skal du bytte høyttalere? de satelitt høyttalerene er jo dritt bra. syns jeg ihvertsfall
Sitat av PotetKasse Vis innlegg
Men hvorfor skal du bytte høyttalere? de satelitt høyttalerene er jo dritt bra. syns jeg ihvertsfall
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd Sony sine, og syntes de var like gode, ser jo litt fett ut med store høytalere + hvorfor ikke ha flere hvis det går ann (med lik lydkvalitet)?
Sitat av PotetKasse Vis innlegg
Men hvorfor skal du bytte høyttalere? de satelitt høyttalerene er jo dritt bra. syns jeg ihvertsfall
Vis hele sitatet...
sikkert for å få "mere lyd" :P?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Blir ikke så mye forskjell, en forsterker kan gi den effekten den er stemplet for...
Men kan jeg trygt sette den under skjermen ?? det står at den må være 60 cm fra elektronisk utstyr pga. magneter, hvis jeg har den under skjermen så blir det ikke 60 cm.

Takk
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg personlig ville ikke gjort det Hvis du har sett på elementet på en høytaler, så vet du hvor stor magneten er.

Egentlig CRT skjermer som ikke like magneter, men man vet jo aldri.
Det går jo greit, den er jo 46CM fra hodet mitt, og den er rettet mot meg :P