Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2622
Har I det siste grublet noe jævlig på hvordan trafikksystemet I USA (alle veikryssene osv) egentlig virker I praksis.
Da tenker jeg på de store kryssa uten vikepliktsskilt ELLER lysregulering. Hva faen? Er det "høyreregelen" som gjelder da?
Andre ganger er det stoppskilt ved kryssa, hvem får man vikeplikt for da?
Om det er stop skilt, er det første inn, først ut.
Peisovn
Trådstarter
47 4
uansett hvor en skal I krysset? Altså rett fram, høyre eller venstre?
Sitat av sebba2 Vis innlegg
Har I det siste grublet noe jævlig på hvordan trafikksystemet I USA (alle veikryssene osv) egentlig virker I praksis.
Da tenker jeg på de store kryssa uten vikepliktsskilt ELLER lysregulering. Hva faen? Er det "høyreregelen" som gjelder da?
Andre ganger er det stoppskilt ved kryssa, hvem får man vikeplikt for da?
Vis hele sitatet...

Har kjørt bil i veldig mange stater i USA og tror nesten at på alle større veier så er det lysregulering, jo bortsett fra på de søtrste highways der er det gjerne avkjøringsramper også lys evt rundkj. På mindre veier så har bilene som kommer fra ennå mindre veier et vikepliktskilt når de kommer til krysset, "yield" mener jeg det står på dem. Altså skal de inn på forskjørsvei og har da vikeplikt fra begge sider. Du ser skiltet så da vet du at du ikke trenger bremse ned. Husker ikke om det var noe spesielt skilt for forkjørsvei. Det er det vel helt sikkert?

Andre ganger men da på småveier og med begrenset hastighet 30 ish mph så er det stoppskilt, og da er det full fysisk stopp og vikeplikt.

Noen lysregulerte kryss er veldig annerledes enn vi er vant med på denne siden av dammen. Sålenge lyskrysset ikke er merket med "no right turn on red" eller noe slikt så er det lov å svinge til høyre i lyskrysset selv om man har rødt lys - da har man selvsagt vikeplikt.

En annen ting som er greit å følg nøye med på er avkjøringer. Kjørte fra øst til vest via niagara falls, ohio var det vel og chicago på vei til vestkysten. På flere av veiene var det svært lang omvei om man mistet sin avkjørsel - det var relativt øde på noen strekninger da de legger de store veiene godt utenom byer. Tror vi fikk en omvei på ca 3 mil pga en misset avkjørsel.

Dette er kun fra hukommelsen og det er jo også min forståelse av trafikken i usa - men har som sagt kjørt leiebil i mange tusen kilometer de gangene jeg har vært i usa og det har gått greit uten uhell så jeg velger å tro at jeg har tolket reglene rett.
Sist endret av random67489; 18. juli 2019 kl. 23:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sebba2 Vis innlegg
uansett hvor en skal I krysset? Altså rett fram, høyre eller venstre?
Vis hele sitatet...
Ja, stoppskilt fungerer omlag som i Noreg; det er ei ubetinga vikeplikt for andre, og du kan køyre når du ikkje vil forstyrre andre.
Synes det er veldig merkelig at ikke vi har den regelen på rødt lys som sier at du kan kjøre sålenge du har fri vei.
Sist endret av knerten5321; 20. juli 2019 kl. 15:43.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Takk for svar folkens! Det hjalp mye. Har alltid synes at USA har et veldig merkelig trafikksystem, men må vel innse at det er mye bedre/smartere enn det vi har her xD
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sebba2 Vis innlegg
men må vel innse at det er mye bedre/smartere enn det vi har her xD
Vis hele sitatet...
Det er det ikkje. T.d. er rundkøyringer rimeleg effektive, og sjeldne i USA.

Det er forskjellig, men å påstå at det er mykje betre eller smartare enn det vi stortsett kjenner frå Europa og Noreg er det neppe dekning for.
Ganske enkelt å kjøre i USA syntes jeg. Right on red er genialt.

For way stop kryss var rart men greit når du ble vant til de.
Men som tidligere nevnt rundkjøringer mangler de, og etter å ha kjørt litt så savnet jeg de faktidk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Peisovn
Trådstarter
47 4
Så det er altså ingen generell regel på vikeplikt? Si f.eks i gater osv, hvem skal liksom stoppe for hvem, hvis de ikke har noe høyreregel? xD
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har kjørt i mange byer og landsbyer fordelt på fire stater (Hawaii, California, Florida og New York), og jeg har aldri en eneste gang vært i tvil om hvem jeg har vikeplikt for. Det å komme over et større kryss uten skilting, merker eller lys er med andre ord utrolig sjeldent, selv langt ute i skauen eller i trange bakgater. (Har du et bilde av et slikt kryss? Hvor er det du har sett det hen?)

Med det sagt, hvis du faktisk klarer å finne et større kryss uten noen merking av noe slag, så praktiserer man det slik (i denne rekkefølgen):
- Den største veien har forkjørsrett
- First in, first out (den bilen som kommer til krysset først har forkjørsrett)
- Bilen som skal rett frem har forkjørsrett
Nå kan jeg bare snakke for MN. Her er det dedikerte veier som er forkjørsvei med Stop skilt ved alle veier som skal inn gitt vei. Det siste året har det også kommet flere og flere rundkjøringer. Samt påbud med handsfree har også kommet her.