Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1529
går det an og sjekke om det er methanol i sprit på en enkel måte uten så mye utstyr..
Ja la noen andre drikke den Nei, men seriøst tror ikke det finnes noen enkle instrumenter du bare stikker ned i spriten og vips...
Må nok sende spriten inn på ei kostbar analysering viss du vil vite innholdet. Vil råde deg å heller la være å kjøpe smuglersprit og heller kjøpe deg god hjemmebrent eller pol-sprit istedenfor.
Leste et sted at flammen skal bli blå eller no hvis man tenner på.. Let litt rundt så finner du sikkert no info.
Tror ikke at den brenner like bra som vandlig sprit...Har du noe sprit i nærheten som du vet at ikke er metanol i, så kan jo du tenne på begge og sammenligne?Tror det skal bli en annen farge på flammen... Dette kommer jo alt ann på hvor sterk spriten er også...
har hørt at den skal brenne med en gul flamme, men er ikke sikker. Det beste er nok å få noen til å analysere for å være sikker. Letal dose er 0,5 liter tror jeg. Så du kan jo holde deg på den sikre siden
Trådstarter
15 0
Er 90% sikker på at det er heimebrent.
Men vill ikke drikke noe som er farlig.
Men finnes det ikke noe stoff som reagere på methanol.
trur ikke at methanol brenne dårligere en vanelig sprit, for de kjører på rein methanol på spedway (motor sykkel greier)
Ganske naturlig at metanol brenner bedre enn etanol, siden speedway bruker det, pluss at de fleste hardcore biltunere bruker det istedenfor bensin... brenner MYE bedre, og gir ganske mye høyere effekt... men så koster jo racing-metanol noe sånt som 30kr/liter også da...
Trådstarter
15 0
Men har ikke hørt noe om noe forgiftening i nærheten av der jeg bor så jeg trur ikke det er noe farlig det er nok bare god gammal heimebrent
runar?
fått deg himkok?
Eh, runar? Hva faen er det du gjør nå?
må ikkje drite deg ut, lær deg å lage heimbrent sjøl?
Runar, Methanol forgiftning er ikke farlig, du må bare ikke slutte å drikke. Skal du til Ulefoss?
eeeeh hørt om PM?
Har hørt (ikke testet) at hvis du tar litt metanol i håndflaten og gnir med fingrene på det vil det komme masse bobler. Vet ikke om det stemmer, men men...
[offtopic]
Det stoffet som gjør det kalles såpevann, ikke metanol.
[/offtopic]
det burde vert en enkel måte å sjekke det på, UTEN å gi det til en dum jævel du ikke liker...
Trådstarter
15 0
Skal dere smake eller. Anund og Abdi
Det skal hvis være sterke saker...
du kan smake først
Det er i alle fall lite å finne på nett, men jeg har også hørt det med fargen på flammen er anderledes. Er ikke så kult å gi spriten til noen andre, dersom det er methanol i er du ute å kjøre. (da er det nesten bedre å prøve selv...)
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg har HØRT at en grei måte å se forskjellen på etanol og metanol er at bobblene forsvinner fort og helt etter kort tid når du rister flaska, mens bobbler blir igjen lenge etter at du har rista metanol?
Noe jeg bare har hørt og personen som sa dette og som selv jobber på pol visste ikke om dette funka eller om det finnes andre enkle metoder.
Personlig drikker jeg ikke skit jeg har fått fra fremmede. Håper du dør. *koz*
ikke si sånn, specktor er ung og naiv!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
MaLbOlGiA: Hvor fort boblene forsvinner kommer vel an på renheten i begge stoffene.

Den eneste enkle måten jeg kan komme på er vel å ta 1,00 dl. med den spriten du har i et litermål (evt. noe annet du kan måle litt nøyaktig med, til mindre sprit du bruker, desto mer nøyaktig bør det være), så tilsetter du 1,00 dl. vann. Hvis nå totalvolumet er 1,93 dl. skal det være etanol, er det 2 dl. er det sannsynligvis metanol. Dette kommer av at etyl-gruppen, C2H5 - , går inn i den åpne strukturen til vann.


Hvis det er skikkelig heimbrent skal det lukte slik også
Sist endret av z0p; 24. oktober 2003 kl. 18:14.
Jeg har SETT at flammen på metanol blir helt blå. Er det derimot ethanol blir den blå neders og gul/rød helt øverst.
z0py3r: "Hvis nå totalvolumet er 1,93 dl. skal det være etanol, er det 2 dl. er det sannsynligvis etanol."

hva blir det hvis det er metanol i da?
ok.....er det skikkelig sprit skal du ikke kunne se flammen(i dagslys)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av frekkmann
z0py3r: "Hvis nå totalvolumet er 1,93 dl. skal det være etanol, er det 2 dl. er det sannsynligvis etanol."

hva blir det hvis det er metanol i da?
Vis hele sitatet...
Så at det var en liten skrivefeil der (som nå er rettet opp).

1 dl. [ukjent stoff*] + 1 dl. vann = 1,93 dl. = etanol
1 dl. [ukjent stoff*] + 1 dl. vann = 2,00 dl. = metanol

* Ukjent stoff er den alkoholen du ikke vet om er etanol eller metanol

- Dette kommer som sagt av at etyl-gruppen, C2H5 - , går inn i den åpne strukturen til vann.

Men du kan ikke se om det er små mengder metanol i etanolen.
Sist endret av z0p; 24. oktober 2003 kl. 18:48.
Fargen på flammen til etanol varierer etter hvor sterk den er..

Metanol brenner dårligere en etanol. Har tent før på en god del øl korker med spask drue på fest og det brenner som faen. Såg en video fra en speedway, der de skulle demonstrerer metanol. Mannen prøvde med en hel stikke pakke får han fikk fyr, pg nar han fikk fyr var det umulig å se.

Altså brener dårligere en etanol og med usynlig flamme.

Dette betyr ikke att du kan skjekke spriten din med å tenne fyr på den. Det er stort sett max 5% metanol i dårlig smugler sprit. Ikke nokk til å lage et utslag på flammen, men nokk til å utvikle seg til maursyre i levera di.. (grunnen til att du blir blind av det er at synsnervene dukker under først...)

Beklager om alt dette er skrevet før meg. Har ikke tid til å lese alt...
Jeg har SETT at flammen på metanol blir helt blå. Er det derimot ethanol blir den blå neders og gul/rød helt øverst.
Vis hele sitatet...
Da har jeg drokke mye metanol i mitt liv....