Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3441
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk plutselig brev fra utleier (firma for kommunal bolig) der de kjefter på at noen ikke låser porten etter seg så uvelkomne slipper inn og avsender skriver i slutten av brevet at området er videoovervåket.
Jeg har bodd her i mer enn ti år og det har aldri vært opplyst om noe videoovervåkning, ingen skilt, ingenting.
Blir ikke det isåfall ulovlig overvåkning? Hvordan gå frem for å finne ut hvor kameraene er uten å se ut som jeg går på leting om det blir catchet på video og hvordan konfrontere om at det bes om redegjørelse for lovligheten uten at jeg blir oppfattet som en mistenkelig person? Jeg har ingenting å skjule men kjipt å bli mistenkeliggjort for det skjer indeed mye rart i blokka og bakgården her pga uvelkomne folk.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde området vært videoovervåket kunne de jo kun tatt kontakt med de som ikke låser porten fremfor alle i borettslaget?

Dette høres ikke innafor ut, nei.
Videoovervåkning skal tydelig merkes, og varsles. Om kravene oppfylles kan man miste retten til å overvåke området.

Hverfall sånn jeg husker det fra skolen. Datatilsynet som styrer lovverket rundt såndt, så evt send dem en mail, å spør
Mitt tips: Det er ikke video-overvåket. Det er bare tomme trusler for å skremme. Og hadde det vært overvåket, hadde ikke det brevet blitt sendt ut, men heller gått rett til den personen dem så på videoen.

Vi har video-overvåking i mitt borettslag. Det er skiltet. Og det er også lett å se kameraene. En svart kuppel utenfor inngangsdøra og 2 i gangen. Sånne kameraer er gjerne montert godt synlig, nettopp for at kjeltringer lett skal se dem og vite at det faktisk er kameraer der.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jaja jeg er ikke bekymret for om det er overvåket eller ikke, jeg vet at utstyret er montert enkelte steder (ikke ved inngangsporten som brevet påstår) men vaktmester fortalte meg når jeg flyttet hit at det ikke er i bruk fordi kommunen ikke gidder å bruke penger på disse kommunale boligene. Det har aldri vært skiltet eller opplyst om i kontrakt etc.
Jeg tror også de bare juger for å skremme i brevet men for meg er det utelukkende en prinsippsak.
Så hvordan anbefaler dere at jeg går frem for å "ta dem" på dette i forbindelse med lovligheten og for å få en oversikt over hvor kameraene er montert og redegjørelse på hvorfor det ikke er skiltet eller opplyst om?
Er det datatilsynet jeg tipser så innhenter de informasjon fra utleier/kommunen eller må jeg selv be om en redegjørelse fra utleier? Og hvordan formulerer jeg dette uten å fremstå som en mistenkelig person?
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du spør bare om hvor kameraene er montert? Snakk med styreleder i borettslaget. Han har jo krav til å opplyse.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du spør bare om hvor kameraene er montert? Snakk med styreleder i borettslaget. Han har jo krav til å opplyse.
Vis hele sitatet...
Det er ingen styreleder eller noe styre her. Ikke vaktmester lenger heller. Det er en kommunal blokk mer eller mindre forlatt til seg selv uten noe organisert opplegg av styre eller vedlikehold.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ingen styreleder eller noe styre her. Ikke vaktmester lenger heller. Det er en kommunal blokk mer eller mindre forlatt til seg selv uten noe organisert opplegg av styre eller vedlikehold.
Vis hele sitatet...
Hvem var det klagen på porten kom fra?
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel da er det vel bare å kontakte kommunens utleiekontor og spørre rett ut? De vet jo ikke hvem du er, eller bryr seg. De må forholde seg til regelverket til datatilsynet. Er det ikke skiltet så skal ikke kamera plasseres.
Borettslag og andre boligselskap
I borettslag eller andre boligselskap skal all form for kameraovervåking være forankret i et ønske blant beboerne, og det må være avklart at tiltaket har en sterk tilslutning. I praksis har to tredjedels flertall blitt lagt til grunn som en grense, og det anbefales at overvåkingen vedtektsfestes. Dette innebærer at saken legges frem på et allmøte, en generalforsamling eller lignende, og at vanlige vedtektsbestemmelser gjelder. Det er ikke tilstrekkelig at et flertall i styret er for overvåkingen.

Overvåking for å avklare etterlevelse av husordensregler, god kildesortering eller andre mindre tungtveiende formål, er ikke tillatt.
Vis hele sitatet...
Fra datatilsynets nettsider.

Med den siste setning der og din beskrivelse av hvorfor det skal overvåkes kan det jo virke som det ikke burde vært tillatt.