Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2907
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det best for meg å lyge å skrive at jeg ikke har brukt/prøvd narkotika, eller skal jeg svare ærlig å si at jeg bruker?
Anonym bruker
"Stinn Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørs jo på hva planene dine er det da, vil du i forsvaret? Isåfall så har du aldri brukt narkotika.
Om du derimot ikke vil, så ja, da bruker du masse narkotika.
Vil du i forsvaret må du lyve, vil du ikke i forsvaret kan du være ærlig.
Er det papirer på at du er rusoman (f.eks. anmeldt for bruk eller besittelse) så kan det hende de finner ut av det uansett og da er du i trøbbel. Er det ingen papirer på det så går det fint.
Anbefaler deg å ikke nevne noe relatert til narkotika, da det kan «slå tilbake»

Hvis du er ute etter å slippe sesjon, er det beste å gå til en lege/fysio dvs, si du har litt ryggproblemer og henved fra hen eller lege videre til Forsvaret.
Så slipper du sesjon 100% Kjartan!
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
har null ønske om å bli med i forsvaret, er bare redd for at det skal "slå tilbake" som folk sier
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har null ønske om å bli med i forsvaret, er bare redd for at det skal "slå tilbake" som folk sier
Vis hele sitatet...
Da prøver du først å si at du ikke har lyst. Så enkelt. De tar inn ganske få og har liten interesse av umotiverte rekrutter. Skulle de fortsatt insistere prøver du deg med å si at du er pasifist. Det er ingen fare for at du må avtjene siviltjeneste for den ble avskaffa i 2012.

Jeg ville ikke nevnt narkotika, for det kan hende du får behov for sikkerhetsklarering på et senere tidspunkt i livet. Jeg ville heller ikke løyet på meg falsk ryggskade slik noen foreslår over: Hva om du blir kvesta i ei trafikkulykke senere, og forsikringsselskapet er vrange? Da er ikke en taktisk ryggskade for å slippe førstegangstjenesten like kult lenger. Det er selvsagt ikke en veldig sannsynlig hendelse, men hvorfor ta sjansen? Det er jo helt unødvendig. Bare si du ikke vil krige.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. november 2020 kl. 23:30.
Anonym bruker
"Stinn Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler på at det vil slå tilbake, politiet kommer ikke å tar deg fordi du innrømmer å ha røyka en joint i 2016 feks
Hadde det vært snakk om annen kriminalitet så ville det fort blitt noe annet.

Ellers er matallergi, myggallergi og pollenallergi fint å skylde på uten at man trenger å innrømme bruk av narkotika.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Spørsmålet var sånn her:

Har du prøvd narkotika eller doping i løpet av det siste året?

- Nei
- Ja, 1 - 2 ganger
- Ja, flere enn 2 ganger
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Endte opp med å svare ærlig, vennene mine sa at jeg overtenkte hele greia og at det ikke var noe de ville bry seg om nok til å anmelde
Svar at du ikke har brukt narkotika. Så trykker du på 1 på motivasjon og 1 på hvor godt du tror du passer i Forsvaret. Alt av sykdommer og narkotika kan komme til å slå tilbake på deg senere i livet.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Svar at du ikke har brukt narkotika. Så trykker du på 1 på motivasjon og 1 på hvor godt du tror du passer i Forsvaret. Alt av sykdommer og narkotika kan komme til å slå tilbake på deg senere i livet.
Vis hele sitatet...
Litt sent nå, kanskje jeg kan late som jeg trodde alkohol og nikotin gikk under som "narkotika" hvis det kommer opp senere?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tviler på at det vil slå tilbake, politiet kommer ikke å tar deg fordi du innrømmer å ha røyka en joint i 2016 feks
Hadde det vært snakk om annen kriminalitet så ville det fort blitt noe annet.

Ellers er matallergi, myggallergi og pollenallergi fint å skylde på uten at man trenger å innrømme bruk av narkotika.
Vis hele sitatet...
Politiet tar deg ikke for det, nei.
Men det er vel fortsatt slik at dette fylles inn på klareringssøknadsblanketten? Mulig de har strømlinjeforma prosessen litt med åra, men før i tiden ble du sendt hjem (eller, enda verre, til gressklipperkompaniet) hvis du ikke fikk sikkerhetsklarering. Befatning med knark medførte automatisk avslag, selv om de insisterte på noe annet.
Så, hvis du skriver at du bruker narkotika, og sendes hjem fordi du ikke kan klareres, men så senere i livet ønsker deg en jobb hvor du trenger en klarering så ligger det i arkivene til NSM at du er en skitten narkis og ikke kan omgås skjermingsverdig materiale. Bummertime.

Hvorfor legge opp til potensielle problemer for deg selv senere, uansett hvor perifere, når du kan oppnå akkurat hva du vil på en enklere og bedre måte? Si du ikke vil drepe folk - slipp å avtjene førstegangstjeneste.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. november 2020 kl. 23:49.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Politiet tar deg ikke for det, nei.
Men det er vel fortsatt slik at dette fylles inn på klareringssøknadsblanketten? Mulig de har strømlinjeforma prosessen litt med åra, men før i tiden ble du sendt hjem (eller, enda verre, til gressklipperkompaniet) hvis du ikke fikk sikkerhetsklarering. Befatning med knark medførte automatisk avslag, selv om de insisterte på noe annet.
Så, hvis du skriver at du bruker narkotika, og sendes hjem fordi du ikke kan klareres, men så senere i livet ønsker deg en jobb hvor du trenger en klarering så ligger det i arkivene til NSM at du er en skitten narkis og ikke kan omgås skjermingsverdig materiale. Bummertime.

Hvorfor legge opp til potensielle problemer for deg selv senere, uansett hvor perifere, når du kan oppnå akkurat hva du vil på en enklere og bedre måte? Si du ikke vil drepe folk - slipp å avtjene førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
i hvilke sammenhenger vil klarering komme opp? reise til utlandet, spesielle yrker?
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
fant nettopp dette "En sikkerhetsklarering er normalt gyldig i 5 år fra den datoen den blir utstedt."

vil det si jeg er good to go uansett hva om 5 år?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
fant nettopp dette "En sikkerhetsklarering er normalt gyldig i 5 år fra den datoen den blir utstedt."

vil det si jeg er good to go uansett hva om 5 år?
Vis hele sitatet...
Nei. Det vil si at man må ha en ny klarering hvert femte år.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Nei. Det vil si at man må ha en ny klarering hvert femte år.
Vis hele sitatet...
fuck
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg ville heller ikke løyet på meg falsk ryggskade slik noen foreslår over: Hva om du blir kvesta i ei trafikkulykke senere, og forsikringsselskapet er vrange? Da er ikke en taktisk ryggskade for å slippe førstegangstjenesten like kult lenger. Det er selvsagt ikke en veldig sannsynlig hendelse, men hvorfor ta sjansen? Det er jo helt unødvendig. Bare si du ikke vil krige.
Vis hele sitatet...
Derfor får du ikke en erklæring på din ryggskade, kun «symptomer».
Det er mer en nok for Forsvaret til og si nei takk.
Dog ja som du sier, Forsvaret vil nok godta ett enkelt nei pr.idag.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
fuck
Vis hele sitatet...
Det er bare å ringe inn og beklage, men du trodde nikotin var definert som et narkotisk middel.
Tar de ikke bare inn de beste?

I 2008 slapp jeg unna lett.

Denne vg artiklen fra 2015 sier det var enda vanskeligere komme inn

Har de faktisk begynt bygge opp forsvarte igjen?
Jeg har inntrykk av det motsatte.

Si du ikke har lyst, ikke motivert gi heller plassen min til noen som vill i militæret !
Sikkerhetsklarering er som en bakgrunnsjekk og vil normalt kunne lede til at du får autorisasjon. Autorisasjon er løpende, mao skal du informere din autorisasjonsmyndighet (ofte nærmeste leder) hvis noe som helst på det skjemaet (som heter Personopplysningsblankett) endrer seg. Dette betyr at du må fortelle hvis økonomi endrer seg, eller hvis du får fartsbøter, etc etc etc. Sikkerhetsklarering alene er ubrukelig, og du får ikke autorisasjon uten sikkerhetsklarering, de to går sammen. Reklaring er hvert femte år på Hemmelig og 2 år på Strengt Hemmelig. I Norge er Hemmelig tilsvarende NATO Top Secret og Strengt Hemmelig tilsvarende NATO Cosmic Top Secret.

Ærlighet i seg selv er en enorm del av prosessen, og det er en av få ting du ikke kan endre på. Jeg har mistet flere kollegaer fordi de løy om dårlig økonomi og så klarte å forbedre økonomien (selge bolig etc) imens NSM brukte jævlig lang tid på å undersøke, og selv om økonomien ble korrigert, så var det absolutt ingenting de kunne gjøre for å reversere løgnen sin, og dermed må de gå 5 år uten autorisasjon og godkjent sikkerhetsklarering, noe som gjør at vi i vår organisasjon ikke kan bruke de til noe som helst, som igjen betyr av de dessverre mister jobben.

Hvorvidt "egenerklæring" egentlig er Personopplysningsblanketten kan kun trådstarter svare på.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av bashfoo Vis innlegg
har mistet flere kollegaer fordi de løy om dårlig økonomi og så klarte å forbedre økonomien (selge bolig etc)
Vis hele sitatet...
Spørsmål!
Hva tjener man på å lyve om dårlig økonomi i denne prosessen? Hvorfor har det noe å si at de får forbedret økonomi i ettertid?

På forhånd takk
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvorvidt "egenerklæring" egentlig er Personopplysningsblanketten kan kun trådstarter svare på.
Vis hele sitatet...
Trådstarter snakker om den obligatoriske egenerklæringen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spørsmål!
Hva tjener man på å lyve om dårlig økonomi i denne prosessen? Hvorfor har det noe å si at de får forbedret økonomi i ettertid?

På forhånd takk
Vis hele sitatet...
En god del får ikke sikkerhetsklarering om man sliter med økonomien. Det gjør at personen er blant annet mer utsatt for å selge informasjon mot penger og verdier. Hvis du senere skal ha en jobb som krever sikkerhetsklarering anbefaler jeg deg å være ærlig, da løgn er noe av det de slår hardest ned på.
Sist endret av sudo; 20. november 2020 kl. 06:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
bashfoo: Enig i det meste du skriver, men jeg må pirke på én ting:
Sitat av bashfoo Vis innlegg
I Norge er Hemmelig tilsvarende NATO Top Secret og Strengt Hemmelig tilsvarende NATO Cosmic Top Secret.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som heter "NATO top secret". Du har "NATO secret" og "cosmic top secret". Hvis man skal være pinlig pedantisk skriver man det forøvrig med bare store bokstaver, og i alle fall ikke med camel case. Nivåene tilsvarer imidlertid, som du korrekt påpeker, grovt sett våre hemmelig og strengt hemmelig.

Sitat av Fiyah Vis innlegg
Hvis du senere skal ha en jobb som krever sikkerhetsklarering anbefaler jeg deg å være ærlig, da løgn er noe av det de slår hardest ned på.
Vis hele sitatet...
Ja, å bli tatt for løgn er no-go. Hvis det er noe de kan finne ut, så vil de finne det ut, og da bør man være ærlig og håpe på det beste. Økonomi kan de lett finne ut av. Men! De kan ikke finne ut at du røyka hasj en gang i ungdommen hvis det ikke står noe sted. Ble du busta og dratt med på politistasjonen og gitt påtaleunnlatelse og en skjennepreken? Fint for deg, men det skjedde. Det står i papirene. Men ble du ikke tatt? Vel, da skjedde det jo ikke. Da er det heller ingen grunn til å opplyse om det, spør du meg. Det er ikke fryktelig komplisert.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. november 2020 kl. 08:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har aldri opplevd at ærlighet rundt rusbruk har lønnet seg.
R.i.p 23.04.2021
Det holder med og si at du hater alt som har med våpen og er våpen motstander.da blir du stemplet udyktig