Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5115
en stor del av dagens ungdom er, vel, ganske ansvarløse og dumme. Sikter da spesielt til disse beliberne og generelt disse blonde/dumme jentene.
Men var vi noe bedre når vi var yngre? Det er ikke så lenge siden beatlemania...
Min erfaring er det motsatte. Dagens ungdom er helt sjukt ålreite. Mye bedre enn da jeg var ung. Ungdom i dag er en seriøs gjeng!
Jeg tror tvert imot de er bedre enn vi var. Det er såvidt jeg vet også mange forskningsresultater som tyder på det samme.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Min erfaring er det motsatte. Dagens ungdom er helt sjukt ålreite. Mye bedre enn da jeg var ung. Ungdom i dag er en seriøs gjeng!
Vis hele sitatet...
Tror du glemte

"Hilsen gutt 16"
Sist endret av MemoryCard; 20. desember 2013 kl. 23:01.
Etter det jeg har lest begår ungdom mindre kriminalitet, ruser seg mindre og får bedre utdannelser enn tidligere. Klarer ikke finne artikkelen som hadde kilder. Bare denne.

Syns også det er interessant hvordan forskning mener dataspill kan være grunnen til noe av dette.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UrS-6fTuLcg
Sist endret av flexx; 20. desember 2013 kl. 23:05.
Det er mye vanskeligere å vokse opp som ungdom nå idag. Mye større press fra media. Alt skal være perfekt. Har du mange mangler blir du satt utenfor. Mye depresjoner blant ungdom.

Men er jo alltid morsomt å høre besteforeldre snakke om hvor dårlig generasjon vi er, etter 1. og 2. verdenskrig, flere store finanskriser o.l. Joda vi er nok de verste.
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Tror du glemte

"Hilsen gutt 16"
Vis hele sitatet...
Hilsen ungdomsskolelærer, 33...
Det skal jo også nevnes at som alltid, så er det svært stor forskjell fra bosted til bosted, og vennegjeng til vennegjeng...

Men vi ungdommen kan umulig være så ille! De aller fleste jeg kjenner har allerede kustus på livet sitt i en alder av 20
Før var det mer fattigdom og folk mobbet og slåss bare for å ha noe å finne på.

I dag er det mye rikdom og flere blir bortskjemte og mobber mer de som ikke er like rike og bortskjemte som dem selv, utestengning og alt det der. MEN, det er nok litt bedre i dag med tanke på at vi ikke lever i fattigdom lenger.

For å få bukt med mobbing, må vi innføre personlig utvikling i skoleplanen på ett eller annet vis, sånn at barna lærer hvordan psyken fungerer og hva mobbing faktisk kan gjøre med et menneske over lang sikt.


Vi mennesker spiller hendelsesrike, gode eller dårlige, gjentatte ganger i hodet vårt hele tiden, hele livet. Det forsterker den opplevelsen over tid, til et punkt at vi stenger oss helt inne, opplever massiv suksess, eller alt mulig annet.

En som blir mobbet kan late som at han eller hun ikke bryr seg om det, men om noen år så kan den hendelsen komme opp igjen og spilles om og om igjen "Huff så teit jeg var som ikke tok igjen" - På mange måter kan det bryte en person ned. Det kan også relatere til mange andre følelser.

Det er et absolutt MUST å få inn personlig utvikling i skoleplanen. Det vil sørge for sunnere psykisk helse hos barn fra tidlig alder, hvem kan argumentere mot at det er et dårlig forslag? Det krever bare 1-3 timer i uka. Det er over tid dette har en effekt. Heller 1 time enn 3 timer, siden det er såpass tungt stoff.

Det er ikke foreldres ansvar, for hvordan kan man forvente at foreldre som har vokst opp uten å få dette som opplæring, å forstå og kunne dette og kunne lære det bort til andre, like godt som faglærte lærere?
Jeg er jo ungdom nå selv, men både fattern og bestefaren min syntes at ungdom generelt oppfører seg bedre nå enn før, bestefaren min syntes det var merkelig at vi ikke dreiv med hærverk på fri tia og fattern syntes folk som røyker hasj er jævlig lav. For å sette det sånn, når fattern gikk på ungdomskolen var det rundt 40 folk som røyka grønt på skolen og rundt 4-5 som tok heroin, nå er det ingen som røyker grønt på skolen.

Så ja, jeg syntes nåtidens ungdom er bedre en eldre ungdom.
Problemer dagens ungdom står ovenfor:
- Motepress
- Slankepress (Fitness2k13, instafit etc.)
- Alle må ha et "spennende liv" som de er nødt å dokumentere via sosiale medier.
- PC-en stjeler mye viktig tid fra ungdom, og tall viser at mye flere gutter dropper ut av skolen enn jenter, samtidig som NAV-systemet ser en "trend" i at ett friår blir til flere, ofte fordi vedkommende bruker tiden sin foran skjermen
Sist endret av HappySmoothie; 21. desember 2013 kl. 00:22.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Problemer dagens ungdom står ovenfor:
- Motepress
- Slankepress (Fitness2k13, instafit etc.)
- Alle må ha et "spennende liv" som de er nødt å dokumentere via sosiale medier.
- PC-en stjeler mye viktig tid fra ungdom, og tall viser at mye flere gutter dropper ut av skolen enn jenter, samtidig som NAV-systemet ser en "trend" i at ett friår blir til flere, ofte fordi vedkommende bruker tiden sin foran skjermen
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg er litt av den slakke typen, men ingen ting av de greiene der gjelder veldig for meg, ja jeg har mye tid foran skjermen, men jeg ville ikke sitti her vis noen hadde spurt om jeg ble med ut, det er bare det at det er 2 grader ute og som sagt tidligere vi driver ikke med hærverk så det er litt lite å gjøre ute...
Ja, og forskjellen er ikke bare for ungdom men for alle folk, men ungdom sliter mest. Det er ingen ute bare for å kødde med folk lengre. Det er ingen ute som kaller gamlinger to skritt fra døden. Det er ingen som geiper lengre. Det er ingen som er ute bare for å ha det gøy lenger. Vi hadde lite valg, det er sant, men allikvel er alt det der slutt på. Før heter det naboer, nå heter det advokatmat.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Før var det mer fattigdom og folk mobbet og slåss bare for å ha noe å finne på.
Vis hele sitatet...
Artig. Du trur ikkje at det er samme mekanismer bak mobbinga som før? Kva grunngjev du det med? Sjølv om det har endra karakter, så vil det ikkje sei at temaet har endra seg så mykje.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For å få bukt med mobbing, må vi innføre personlig utvikling i skoleplanen på ett eller annet vis, sånn at barna lærer hvordan psyken fungerer og hva mobbing faktisk kan gjøre med et menneske over lang sikt.
Vis hele sitatet...
Korleis vil eit fag som omhandler personleg utvikling hjelpe? Og handlar ikkje det meste av grunnskulen om personleg utvikling? Korleis vi skal fungere i samfunn, sosialisering, respekt osb?

Og trur du at dei fleste grunnskuleelevar er i stand til å tenke over konsekvensar av handlingene sine i så stor grad at opplæring i konsekvenser vil hjelpe? Kva kvalifikasjonar har du for å påstå at tiltaket ditt vil fungere mot mobbing?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er et absolutt MUST å få inn personlig utvikling i skoleplanen. Det vil sørge for sunnere psykisk helse hos barn fra tidlig alder, hvem kan argumentere mot at det er et dårlig forslag? Det krever bare 1-3 timer i uka. Det er over tid dette har en effekt. Heller 1 time enn 3 timer, siden det er såpass tungt stoff.
Vis hele sitatet...
For det første - kvifor vil det betre den psykiske helsa? For det andre - det er nok av andre fag i skulen. Vil du auke timetal, eller ta frå andre fag? Det er mange fag som burde inn, men ein må prioritere litt. Og som nemnt over, er ikkje mykje av skulen nettopp om personleg utvikling. Eller kanskje du kan konkretisere forslaget ditt litt, med kva du meiner innhaldet skal vere? For personleg utvikling er særdeles diffust ord.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Problemer dagens ungdom står ovenfor:
- Motepress
- Slankepress (Fitness2k13, instafit etc.)
- Alle må ha et "spennende liv" som de er nødt å dokumentere via sosiale medier.
- PC-en stjeler mye viktig tid fra ungdom, og tall viser at mye flere gutter dropper ut av skolen enn jenter, samtidig som NAV-systemet ser en "trend" i at ett friår blir til flere, ofte fordi vedkommende bruker tiden sin foran skjermen
Vis hele sitatet...
På omtrent alle skolene i lokalområdet er egentlig alle linjene helt greie på det med unntak av Frisørfag og designfag, akkuratt her pleier det å være bare de som har mote og fitnesspress, men sosiale medier delen er jeg enig i, men det gjelder ikke for alle.

(Og ikke forhåndsdøm datamaskiner. Jeg personlig leser universitetsbøker på datateknologi, programvareutvikling osv. Osv., for at denne kunnskapen skal være relevant vil jeg anta at man trenger en fysisk maskin og titte på.)
Slik som jeg oppfatter det, så var min ungdomstid myyye mer spennende og innholdsrik enn dagens ungdom sin.

Husker at vi ble jaget vekk av vektere da vi sto på skateboard i sentrum (utenfor næringsbygg osv), vi brøt oss inn i det som er en moderne skatehall i dag (trikkestallen i trondheim), bare at da var det narkiser og alkiser der.
Vi klarte oss utmerket uten mobiler, enten ringte vi på hustelefon eller så tok vi oss bryet med og banke på dører.
Kunne skrevet inn i evigheten av ting som ble gjort før, som jeg knapt aldri ser nå.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Sitat av zlagther Vis innlegg
Kanskje jeg er litt av den slakke typen, men ingen ting av de greiene der gjelder veldig for meg, ja jeg har mye tid foran skjermen, men jeg ville ikke sitti her vis noen hadde spurt om jeg ble med ut, det er bare det at det er 2 grader ute og som sagt tidligere vi driver ikke med hærverk så det er litt lite å gjøre ute...
Vis hele sitatet...
Gjelder nok for veldig mange, kanskje spesielt jenter. Jeg føler ikke på det selv, men merker det på de jeg omgås med.
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Gjelder nok for veldig mange, kanskje spesielt jenter. Jeg føler ikke på det selv, men merker det på de jeg omgås med.
Vis hele sitatet...
Hvis du har en gjeng gutter som løper rundt om så kommer jentene etter, tro meg. Men hvis du har 4-7 gutter som spiller cod så driver de med grader av ondskap og alt det der.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det å klage på ungdommen er noe som har skjedd i all tid og i alle kulturer. Skulle gjerne funnet noen flere kilder enn Sokrates' gamle sitat: “Our youth now love luxury. They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for their elders and love chatter in place of exercise; they no longer rise when elders enter the room; they contradict their parents, chatter before company; gobble up their food and tyrannize their teachers.”

Ungdommen i dag er neppe hverken spesielt verre eller bedre enn tidligere generasjoner.
Så ikke at posten over hadde akkurat samme sitatet gitt!
Sist endret av Zahremar; 21. desember 2013 kl. 12:40.
Såvidt jeg vet fra statistikker i nyhetene drikker og ruser ungdom mindre. Mindre risiko-kjøring er visst også ungdom blitt bedre til. Så hvis man ser vekk fra mer problemer som angst, depresjon og spiseforstyrrelser (og generelt dårlig kroppsholding) som tross alt er psykiske lidelser og ikke atferdsproblemer, så må jeg si at det største problemet blant en del ungdom er et usunt forhold til læring og/eller skole. Noen har genuint trøbbel med dette, men som ungdom selv må jeg si at det virker som mange er mindre opplyst om mye viktig historie og generell samfunns-lære. Men med tanke på all den enkle tilgangen til videospill og tv-serier er det vel lett for mange å få fallen interesse for lesing og slikt.
Basically, generelt ansvar virker god. Bedre læring ville vært godt for dagens ungdom.
Sitat av May Vis innlegg
en stor del av dagens ungdom er, vel, ganske ansvarløse og dumme. Sikter da spesielt til disse beliberne og generelt disse blonde/dumme jentene.
Men var vi noe bedre når vi var yngre? Det er ikke så lenge siden beatlemania...
Vis hele sitatet...
dagens ungdom har ikke respekt for Eldre..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
dagens ungdom har ikke respekt for Eldre..
Vis hele sitatet...
Dette er riktig, altså jeg respekterer de eldre, men når 12 åringer kommer å er frekk mot meg (16 år) lurer jeg på hva som har skjedd. Joda, problemet er jo det at nå om dagen er det ikke 12 åringen sin skyld at han fikk bank, det er 16 åringen. Hvis jeg hadde dynka en 12 åring som var frekk mot meg på vei hjem fra skolen, hadde han gått hjem til morra si, morra ringer til barneskolen, barneskolen ringer til ungdomskolen/vgs og jeg havner i trøbbel og får anmerkning. Ja, dette har faktisk skjedd... Ikke med meg, med noen kompiser.
Er vel ikke noe bedre enn gutter under metalkonserter der de slenger hverandre rundt i en sirkel og oppfører seg som apekatter? Nei, jeg drar ikke alle under en kam. Men en "stor" del av dagens ungdom har mye mer å lære, slik som før. Ting tar tid. Om et par år vil de se tilbake til det og le.

Shit happens.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Dette er riktig, altså jeg respekterer de eldre, men når 12 åringer kommer å er frekk mot meg (16 år) lurer jeg på hva som har skjedd. Joda, problemet er jo det at nå om dagen er det ikke 12 åringen sin skyld at han fikk bank, det er 16 åringen. Hvis jeg hadde dynka en 12 åring som var frekk mot meg på vei hjem fra skolen, hadde han gått hjem til morra si, morra ringer til barneskolen, barneskolen ringer til ungdomskolen/vgs og jeg havner i trøbbel og får anmerkning. Ja, dette har faktisk skjedd... Ikke med meg, med noen kompiser.
Vis hele sitatet...
Nå menes vel "respekt for dem eldre", personer litt opp i årene
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Nå menes vel "respekt for dem eldre", personer litt opp i årene
Vis hele sitatet...
nå har jo en 16 åring ganske mange år over en 12 åring da, er det samme som jeg skal være frekk mot en 20 åring. Men vil ikke si at det er mange som er frekkere mot de av den eldre garde, enn de var før i tida.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
dagens ungdom har ikke respekt for Eldre..
Vis hele sitatet...
Vel dagens eldre har ingen respekt for oss yngre heller. De har mye erfaring å dele med oss, men vi har mye kunnskaper som de ikke har. Verden utvikler seg kjappere og kjappere og de eldre klarer ikke holde følge. Før i tiden visste eldre alt, nå vet de ingenting.
Sitat av zlagther Vis innlegg
nå har jo en 16 åring ganske mange år over en 12 åring da, er det samme som jeg skal være frekk mot en 20 åring. Men vil ikke si at det er mange som er frekkere mot de av den eldre garde, enn de var før i tida.
Vis hele sitatet...
Nå er du litt på villspor.

"Respekt for dem eldre": Eldre i denne sammenheng dekker hovedsaklig pensjonister.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Nå er du litt på villspor.

"Respekt for dem eldre": Eldre i denne sammenheng dekker hovedsaklig pensjonister.
Vis hele sitatet...
Formulerte meg litt feil der, mente det at de ikke hadde like mye respekt for de eldre før heller, unntatt de innad i familien.