Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 714
Har lagd en versjon av Conway's Game of Life i C#.
Spillebrettet blir vist til brukeren som en Bitmap, dessverre har jeg funnet ut at ved noen verdier for lengde og oppblåsning (Size) så blir spillebrettet skjevt (Se bilde).

Har så langt funnet ut av:
Size = 2: Hvert andre bilde er normalt (120, 122, 124 osv)
Size = 3: Hvert fjerde bilde være normalt (Altså 120, 124, 128 osv).
Size = 4: Alle er normal (Så langt jeg kan se)
Size = 5: Samme som 3
Size = 6: Samme som 2
Size = 7: Samme som 3.
Size = 8: Samme som 4.

Ut fra testingen min har jeg også funnet ut av at høyden ikke ser ut til å ha noe å si.

Har ingen anelse på hva jeg har gjort feil, men ville anta at problemet er med GetImage() funksjonen I Board.cs.

Visual studio 2010 prosjektfil: http://lantea.net/nff/Cellular.zip

Test dette.
MainWindow.cs

Kode

Size s = new Size(width, height-4);
Fungere nå greit oss meg.
Sist endret av snippsat; 1. august 2009 kl. 23:30.
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Test dette.
MainWindow.cs

Kode

Size s = new Size(width, height-4);
Fungere nå greit oss meg.
Vis hele sitatet...
Hvis du mente å erstatte

Kode

Size s = new Size(width, height);
På linje 89 av MainWindow.cs med det du skrev så vil jo ikke det fikse problemet. Variablen s blir i den funksjonen kun brukt til å sjekke om vinduet faktisk ble forstørra slik det skulle.

Om jeg ikke var klar nok i førsteposten så er altså problemet mitt at bildet blir forskjøvet når jeg setter Width og Size verdiene til visse tall (F.eks. 127 som Width og 3 som Size).

Utsnitt av normalt spillebrett:
http://img222.imageshack.us/img222/5848/normalt.png

Utsnitt av spillebrett med bug:
http://img222.imageshack.us/img222/5715/unormalt.png
Ok tenkte mest på feilmeldingen som kom.
Ser hva du mener,så litt mere på men fant ingen løsning i farten.
Hmm det er noe med witdh input,for se litt mere på det.

Det kan jo løses lett med og ikke lå bruker velg et så obskure vindus format som 128X127
Det holder da fint fint med sizern din som dobbler størrelse på vindu.
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Ok tenkte mest på feilmeldingen som kom.
Ser hva du mener,så litt mere på men fant ingen løsning i farten.
Hmm det er noe med witdh input,for se litt mere på det.

Det kan jo løses lett med og ikke lå bruker velg et så obskure vindus format som 128X127
Det holder da fint fint med sizern din som dobbler størrelse på vindu.
Vis hele sitatet...
Den feilmeldingen skal komme opp. Windows (Eller C#) forhindrer meg fra å resize vinduet større enn skjermen. Hele bitmapen får da ikke plass og info blir tapt. Bedre å informere om det enn å la folk lure over hvor ting forsvant.

Ja, jeg kunne ha løst problemet lett ved å kun tillate verdier som er delelige med 4, eller kanskje kun 2,4,8,16,32 osv, men jeg vil jo helst finne ut hvorfor det skjer.

Width og Height bestemmer forresten antall rader og kolonner i spillebrettet mens Size bestemmer hvor mange piksler hvert element skal bruke. (Size 1 = 1*1 piksel, Size 2 = 2*2 piksler, Size 3 = 3*3 piksler osv)